Raskaus ja kasvisruokavalio

Keskustelun 'Raskaana' aloitti Bella Swan, 6 marras 2018.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Bella Swan Moderaattori Staff Member

Mites muut kasvissyöjät raskausaikana, onko ollut haasteita? Kuinka neuvolassa suhtauduttu? Oletteko käyneet ravintoterapeutilla neuvolan suosituksesta?

Esikoisen raskaudessa neuvolan th suhtautui hyvin ja varmisti vain otanko vitamiinilisiä, fooli, b12 ja kalkki. Ja suositteli lukaisemaan vielä THL:n Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille, siellä on luku raskaana oleville vegaaneillekin. Hyvin meni raskaus, en joutunut tehdä muutoksia ruokavalioon kasvissyönnin takia kun tuttua oli jo että mihin tulee kiinnittää huomiota.
  2. SnowSurprise Uusi käyttäjä

Pahoinvointia oli sen verran ensimmäisen kolmanneksen, että kunhan sai jotain syötyä ja se oli lähinnä paahtoleipää ja perunaa.
    Kasvisruoka, pääsääntöisesti maidoton ja viljaton ruokavalio ei aiheuttanut kommentointia neuvolassa ekalla kerralla. Olisin itse enemmän huolissaan osan sekasyöjien ruokavaliosta, josta usein puuttuu tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat. Usein on ihan harhainen oletus siitä, että sekasyönti tekee ruokavaliosta jotenkin monipuolisen. Mies oli alkujaan sekasyöjä ja ruokailutottumukset oli kyllä kaikkea muuta kuin monipuoliset. Tätä voi helposti seurata buffeteissa, miten ihmiset valikoi asioita lautaselle. Pahimmillaan PELKKÄÄ lihaa ja sitten joku yksi peruna pilkistää alta. :D Oma ruokavalio on monipuolinen vaikka siitä lihatuotteet pääsääntöisesti puuttuu ja paljon tuoreeltaan. Kananmunaa ja kalaa harvakseltaan ja poronlihaa pari kertaa vuodessa kotona ja nyt kun paino on vaan laskenut ja syöminen ollut vaikeaa, olen energian takia syönyt pari kertaa poroa. Ei mitään logiikkaa siinä mitä tekee mieli. Lihaa ei siis tee yhtään mieli nytkään, mutta poro on vaan helpointa syödä, eikä ihan niin hirveän epäeettistä tai ekologista.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  3. Towanda Tuttu foorumilla

Samaa mieltä tuosta, että monen sekasyöjän ruokavalio on järkyttävän huono. Eivät nakit ja nuggetit autuaaksi tee. En ihan ymmärrä sitäkään, kuinka lapsia pitää totuttaa vihanneksiin piilottamalla niitä ruokiin - meidän poika on syönyt kaikkea pikkuvauvasta asti ja tofu on suurinta herkkua. :p

Itse en ole vegaani, joten ruokavalio ei ollut nokan koputtamista neuvolassa. Totesivat vain, että terveellisesti syön. Sen sijaan koen ahdistavana sen, kuinka jotkut kokevat oikeudekseen kommentoida lapsemme ruokavaliota ja tuputtaa lihaa (mummolassa). Mutta se on eri ketjun aihe se.

Jaa tämä sivu