Raskaus ja kasvisruokavalio

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mites muut kasvissyöjät raskausaikana, onko ollut haasteita? Kuinka neuvolassa suhtauduttu? Oletteko käyneet ravintoterapeutilla neuvolan suosituksesta?

Esikoisen raskaudessa neuvolan th suhtautui hyvin ja varmisti vain otanko vitamiinilisiä, fooli, b12 ja kalkki. Ja suositteli lukaisemaan vielä THL:n Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille, siellä on luku raskaana oleville vegaaneillekin. Hyvin meni raskaus, en joutunut tehdä muutoksia ruokavalioon kasvissyönnin takia kun tuttua oli jo että mihin tulee kiinnittää huomiota.
 
Pahoinvointia oli sen verran ensimmäisen kolmanneksen, että kunhan sai jotain syötyä ja se oli lähinnä paahtoleipää ja perunaa.
Kasvisruoka, pääsääntöisesti maidoton ja viljaton ruokavalio ei aiheuttanut kommentointia neuvolassa ekalla kerralla. Olisin itse enemmän huolissaan osan sekasyöjien ruokavaliosta, josta usein puuttuu tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat. Usein on ihan harhainen oletus siitä, että sekasyönti tekee ruokavaliosta jotenkin monipuolisen. Mies oli alkujaan sekasyöjä ja ruokailutottumukset oli kyllä kaikkea muuta kuin monipuoliset. Tätä voi helposti seurata buffeteissa, miten ihmiset valikoi asioita lautaselle. Pahimmillaan PELKKÄÄ lihaa ja sitten joku yksi peruna pilkistää alta. :D Oma ruokavalio on monipuolinen vaikka siitä lihatuotteet pääsääntöisesti puuttuu ja paljon tuoreeltaan. Kananmunaa ja kalaa harvakseltaan ja poronlihaa pari kertaa vuodessa kotona ja nyt kun paino on vaan laskenut ja syöminen ollut vaikeaa, olen energian takia syönyt pari kertaa poroa. Ei mitään logiikkaa siinä mitä tekee mieli. Lihaa ei siis tee yhtään mieli nytkään, mutta poro on vaan helpointa syödä, eikä ihan niin hirveän epäeettistä tai ekologista.
 
Pahoinvointia oli sen verran ensimmäisen kolmanneksen, että kunhan sai jotain syötyä ja se oli lähinnä paahtoleipää ja perunaa.
Kasvisruoka, pääsääntöisesti maidoton ja viljaton ruokavalio ei aiheuttanut kommentointia neuvolassa ekalla kerralla. Olisin itse enemmän huolissaan osan sekasyöjien ruokavaliosta, josta usein puuttuu tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat. Usein on ihan harhainen oletus siitä, että sekasyönti tekee ruokavaliosta jotenkin monipuolisen. Mies oli alkujaan sekasyöjä ja ruokailutottumukset oli kyllä kaikkea muuta kuin monipuoliset. Tätä voi helposti seurata buffeteissa, miten ihmiset valikoi asioita lautaselle. Pahimmillaan PELKKÄÄ lihaa ja sitten joku yksi peruna pilkistää alta. :D Oma ruokavalio on monipuolinen vaikka siitä lihatuotteet pääsääntöisesti puuttuu ja paljon tuoreeltaan. Kananmunaa ja kalaa harvakseltaan ja poronlihaa pari kertaa vuodessa kotona ja nyt kun paino on vaan laskenut ja syöminen ollut vaikeaa, olen energian takia syönyt pari kertaa poroa. Ei mitään logiikkaa siinä mitä tekee mieli. Lihaa ei siis tee yhtään mieli nytkään, mutta poro on vaan helpointa syödä, eikä ihan niin hirveän epäeettistä tai ekologista.

Samaa mieltä tuosta, että monen sekasyöjän ruokavalio on järkyttävän huono. Eivät nakit ja nuggetit autuaaksi tee. En ihan ymmärrä sitäkään, kuinka lapsia pitää totuttaa vihanneksiin piilottamalla niitä ruokiin - meidän poika on syönyt kaikkea pikkuvauvasta asti ja tofu on suurinta herkkua. :p

Itse en ole vegaani, joten ruokavalio ei ollut nokan koputtamista neuvolassa. Totesivat vain, että terveellisesti syön. Sen sijaan koen ahdistavana sen, kuinka jotkut kokevat oikeudekseen kommentoida lapsemme ruokavaliota ja tuputtaa lihaa (mummolassa). Mutta se on eri ketjun aihe se.
 
Oon kylläkin jo synnyttänyt (elokuussa 2018), mutta vastaan kuitenkin Olen vegaani, ollut jo neljä vuotta. Koko alkuraskauden ajan talvella 2018 jouduin jotenkin vakuuttelee, että kyllä syön ravintosuositusten mukaan ja lopulta suostuin käymään ravitsemusterapeutin arviossa, kun terkkari ei vaan uskonut, että osaan koostaa ruokani. Ravitsemusterapeutti ei sit yllätys-yllätys löytänyt mitään huomautettavaa mun ruokavaliosta, vaan totesi sen olevan monipuolinen ja että olen hyvin perehtynyt vegaaniruokavalioon. Neuvoi kyllä, että raudan saa buustattua täysjyväviljasta c-vitamiinin avulla eli syömään appelsiiniä tai paprikaa samalla kun syö leipää. Ravitsemusterapeutin arvio lopetti neuvolan epäilyt eikä mun tarvinnut sitten enää yrittää vakuuttaa ketään mistään.

Radi mulla puhkesi tässä viimeisimmässä raskaudessa ja heittoa oli lopulta aamupaastoarvossa, mutta sain lopulta arvon kuntoon metformiinin avulla ja löytämällä oikeanlaisen iltapalan.
 
3 lasta olen saanut ja en muista oliko viimeisimmässä raskaudessa puhetta edes tuosta kasvisruokavaliosta. Ei tullut mieleen, että pitäisi jotenkin mainita, ei kyllä kysyttykään. Keskimmäinen lapsi 8 v on myös kasvissyöjä. Kouluun tarvittiin teekkarin todistus asiasta ja saamisessa ei ollut mitään ongelmaa.
 
Meil on suhtauduttu tosi asiallisesti. Esikoista odottaessa kerroin olevani vegaaniruokavaliolla, jolloin terkka kysyi haluanko käydä vielä ravitsemusterapeutilla varmistamassa että kaikki on ok. Meidän kunnassa kaikille vegaaneille tarjotaan tota mahdollisuutta automaattisesti, ja totta kai suostuin, koska mitäpä haittaa siitä olisi. Rt tunsi asiansa, ja laskeskeli kaikki vitamiinit ja muut tarkalleen raskausajan tarpeisiin sopiviksi. Käytiin siellä myös vielä kun esikoinen aloitti kiinteät 6kk iässä, ihan vaan ruokamääristä ja muista sellasista juttelemassa. Jälleen tosi asiallinen, asiantunteva ja hyvä opastus.

Nyt tokaa lasta odottaessa terkkari ei edes kysynyt asiasta vaan totesi vaan ohimennen että niin teille on ne ravitsemusasiat jo tuttuja. :joyful:
 
Takaisin
Top