raskaus ja kannabis

katjuska8

Silmät suurina ihmettelijä
Ajattelinpa kysäistä että onko täälä raskauden aikana polttaneita?
Ite eilen päätin että nyt olisi tauko paikallaan, ainakin tämän alun. Mulla paljon tuttavapiirissä henkilöitä jotka ovat polttaneet raskauden aikana joku vähemmän ja joku enemmän ja terveitä lapsia on tullut.
Alkoholin käyttöä en hyväksy oli raskaana tai ei ja tupakoinnista olen eroon päässyt niin siitä ei oikein mielipidettä ole. Ja listan jatkoksi kemikaaleille ehdoton ei.
 
Tauko paikallaan???? Eli meinaat jatkaa polttelua kun lapsi syntyy? [:o]
Jos oot tajunnu alkoholin ja tupakan vaarallisuuden vauvalle niin eiköhän pitäis ymmärtää että kyllä se kannabis luokitellaan vähintääkin yhtä vaaralliseksi!!! Herranjumala... Anteeksi, mutta oon vaan ihan suunniltani täällä...
Ootko miettinyt että kannattaisi ehkä lopettaa kokonaan ja tehdä jonkilainen elämäntapa muutos kun on lapsikin tulossa?
 
Järkyttävä suhtautuminen.[:o] Toivon että otat asian neuvolassa puheeksi. Saat apua lopettamiseen, toivon, että lopetat myös lopullisesti, jokainen lapsi ansaitsee raittiin perheen. Olen lievässä sokissa. Jaksamista ja koita saada apua, sekä itsesi että lapsesi vuoksi.
 
Älkäähän nyt järkyttykö.
Minulle kannabis on vain pieni nautinnollinen aine silloin tällöin (suklaan lisäksi). Yhtä hyvin voisin ottaa sauna oluen pari, jos alkoholia käyttäisin. En tässä nyt rupea kannabista puolustamaan tai itseäni.
Ja nyt kun onnellisesti raskaaksi olen tullut niin ajattelin kaikki mahdolliset ns. paheet jättää pois. Ymmärrän kyllä hyvin nämä mielipiteet, pitkään mietikin kirjoitanko tänne tällaista kysymysta ajattelinkin vastaanoton olevan tämä.
Tiedoksi että en tarvitse apua lopettamiseen, koska en sairasta huumeongelmaa ja aikaisemmin neuvolassa asiasta puhuttu. Ja en ole idiootti vaan aivan normaali älyinen ihminen muiden joukossa.
 
Sori vaan mutta ei kauhean "normaaliälyiseltä" kuulosta! "Ite eilen päätin että nyt olisi tauko paikallaan, ainakin tämän alun." öööö,loppuvaiheessako meinasit sitten uudestaan alkaa käyttämään?!?! "Mulla paljon tuttavapiirissä henkilöitä jotka ovat polttaneet raskauden aikana joku vähemmän ja joku enemmän ja terveitä lapsia on tullut. " JEPJEP!....[:-][:-][:-][:@]
 
henkilökohtaisesti en rankkaa kannabista yhtään sen vaarallisemmaksi kuin tupakka. Ja joo, en käytä ite, tupakoinnin lopetin kun kuulin raskaudesta.
Itseasiassa, kannabiksella on ilmeisesti tutkimusten mukaan vähemmän haitallisia terveysvaikutuksia kuin tupakalla. Sen käyttö on vaan harvinaisempaa ja monet ovat joutuneet huonon huumevalistuksen uhreiksi. Eli sen missä kaikki huumausaineet (paitsi alkoholi, kahvi ja tupakka) laitetaan samalle viivalle. Ei millään pahalla, ei kukaan voi mitään sille mitä on koulussa totuutena opetettu, mutta narkkarit on asia ihan erikseen.

Kyllä, lapsi ansaitsee raittiin kodin. Se kattaa kyllä sitten myös sen alkoholin ja tupakan. Henkilökohtaisesti inhoan ihmisiä jotka polttaa sisällä tai autossa jossa on lapset kyydissä. Se sattuu niin helvetin syvälle kun sun pieni vartiolainen kokouksen jälkeen ei tahdo mennä kotiin "koska isi on kännissä ja huutaa".

Tuli vaan paha mieli kun toisen kimppuun hyökätään yhdessätuumin ja haukutaan, kun ton tekstin perusteella tältä palstaltakin löytyy "huonompia" ihmisiä. Kyllä mä ymmärrän ton tunteenpurkauksen, mutta se ei tarkota että mä hyväksyn sen.Tottakai saa järkyttyä toisen pilvenpoltosta, se ei munkaan mielestä kuulu raskauteen (jota aloittaja ei siis raskausaikana tee), mutta ärsyttää että samalla tavalla ei syöksytä ristiinnaulitsemaan ihmisiä jotka polttaa (osa myös raskausaikana) tai juo alkoholia (osa myös raskausaikana). Kevyttä kaksinaismoralismia.

Tietenkin jos aloittaja altistaa lapsen syntymän jälkeen kannabikselle pääsee se mulla samaan urpokastiin lapsen seurassa polttaviin ja lapsen nähden humalassa hilluviin.
 
Täytyy sanoa, että rohkeaa kirjoittaa tänne. Ehkä juuri kirjoittamalla, haet tiedostamattomasti syitä lopettaa käyttö kokonaan.



Kannattaa tosissaan miettiä haluatko riskeerata lapsesi hyvinvoinnin vain oman nautinnon vuoksi. Alla otin teoriatietoa kannabiksen käytöstä, jotta ymmärtäisit riskit. Joidenkin tutkimusten mukaan kannabis ei aiheuttaisi ennenaikaisuuden (huom! liian aikainen syntymä voi johtaa vauvan kuolemaan),sikiön kasvukehityksen lisäksi muita "ongelmia". Tämän kannabiksen puolustajat lukevat, että kannabiksen käyttö olisi jotenkin turvallista raskausaikana. Ette kuitenkaan huomioi päihtymyksen aiheuttamia muita riskejä: Ollessasi pilvessä, et toimi normaalilla tavalla ja päihtymyksen tilaa voi verrata mihin tahansa päihdyttävään aineeseen. Ethän saa ajaa autoakaan kännissä saati sitten kannabiksen vaikutuksen alaisena. Kuinka siis voisit huolehtia itsestäsi (ja samalla vauvastasi) päihtyneenä tai hoitaa lastasi tämän syntymän jälkeen?!


Vaikka sikiölle raskausaikana aiheutuvat haitat aineen kulkeutuessa istukan läpi vauvaan eivät tunnu sinusta suurilta, lukaiseppa viimeinen lause alla olevasta tekstistä ennen lähdeviitettä.. Kuinka ajattelit hoitaa lapsesi kannabiksen käytön alaisena??


Jos et olisi raskaana, voisit puolestani vetää mitä ikinä lystäät, mutta nyt on aika ottaa vastuuta myös toisesta ihmisestä, pienestä viattomasta olennosta sisälläsi. Älä altista lastasi turhille riskeille [:(] Lapset eivät voi valita vanhempiaan, eivätkä vaikuttaa vanhempien tekemiin valintoihin, mutta nyt on viimeistään aika miettiä muitakin kuin itseäsi.





Odotetut ja toivotut vaikutukset: Niin piriste- kuin lamauttaviakin vaikutuksia ja myös lieviä aistiharhoja. Sekä sosiaalisuutta lisääviä että sisäänpäin kääntäviä vaikutuksia. Assosiaatiot ja aistikokemukset korostuvat.

Ei-toivotut vaikutukset: Varsinkin kokemattomilla käyttäjillä tai suurista annoksista ahdistus- ja paniikkikohtauksia, masentuneisuutta tai sekavuustiloja, jotka yleensä menevät ohi päihtymyksen lakatessa; sydämen hakkaaminen, hikoilu.


Runsaina annoksina sekavuustila tai ahdistuneisuushäiriö, joka häviää päihtymyksen mentyä ohi. Onnettomuusriski päihtyneenä. Kannabiksen katsotaan myötävaikuttavan piilevien psykoosien puhkeamiseen. Eräät tutkimukset viittaavat kuitenkin myös siihen, että kannabiksen käyttö lisäisi psyykkisen sairastumisen riskiä myös niillä, joilla ei ole piilevää sairautta.
Kannabispäihtymyksen aikana motorinen koordinaatiokyky, muisti, tarkkaavaisuus ja muu henkinen suorituskyky heikkenevät, samoin ajokyky.(lähde: www.paihdelinkki.fi)
 
Hui. Kaikkea sitä kuulee. Tuolla keskusteluissa ihmiset on jo huolestuneita sinihomejuuston syömisestä raskausaikana! En haluaisi millään tällaisella sivustolla lähteä arvostelemaan kenenkään valmiutta ja kykyjä äitiyteen, mutta aika hurjalta kuulostaa tuo sinun viestisi.

Piti sitä vielä kommentoida, että itse suht terveellistä elämää elävänä kyllä ainakin hiljaa mielessäni tuomitsen raskausaikana kaljoittelevat ja tupakoivatkin odottavat äidit. Ymmärrän, että tupakasta voi olla vaikea päästä irti, mutta itse jos tupakoisin niin tekisin kyllä kaikkeni sen lopettamiseksi edes raskauden ajaksi. Toisaalta, en kyllä ikinä alottaisikaan, että vähän huono olen sikäli sanomaan. Tupakka on alkoholiakin turhempi "nautintoaine".
 
Uskon että ihan samalla tavalla tuomitaan tupakoitsijat ja alkoholia juovat raskaana olevat äidit.
Mutta tottahan se on että kannabis on kuitenkin laiton huumausaine ja se kalskahtaa pahemmin korvaan kuin tupakka.. Tiedän itse kyllä sen olevan mieto aine ja luultavasti huomattavasti vaarattomampi kuin alkoholi, enkä tuomiste ketään narkkariksi jos silloin tällöin polttelee. Saa poltella mun puolesta silloin tällöin, niinkuin muut esim vetää kännit, jos teet sen kun lapsi on hoidossa, mutta ei herranjumala raskaana tai lapsen ollessa kotona!!!
Ihan samalla tavalla reagoisin jos joku kirjoittasi että pitäisiköhän lopettaa alkoholin juominen ainakin näin alkuajaksi...
 
Olen samaa mieltä Pähkylän kanssa tästä asiasta, että liian rankalla kädellä ei voi lähteä tuomitsemaan.

Itse olen sen tupakanpolton kanssa taistelun saanut loppuun ja onnellinen asiasta, Enkä mitään päihteitä enää raskaudenaikana, aio käyttää, koska se tuntuu niin väärältä sitä sisällä kasvavaa ihmettä kohtaan, joka on täysin avuton ja kyvytön vaikuttamaan niihin valintoihin, joita me odottajat teemme.

Huumeista sanottakoon sen verran, että ikinä en ole mitään huumeiksi luokiteltavaa kokeillut. Paheita ennen raskautta ollut alkoholi ja tupakka, niitäkin aika vähäisissä määrin. Alkoholia en ole käyttänyt raskausaikana pisaraakaan ja tupakoinnin sain lopetettua, yllättävän helposti.

Onhan kannabiksella todettu olevan sivuvaikutuksia, erilaisia kuin alkoholilla ja tupakalla, mutta kuitenkin, joten en sitä todellakaan pidä vaarattomana. Ja useinhan kannabis sekoitetaan tupakkaan käytön yhteydessä, niin siinä sitten saa myös ne tupakan pahat vaikutukset samalla. Ja käsittääkseni kannabiksen huumaavat molekyylit on sen verran pieniä, että kulkeutuvat tehokkasti istukan läpi. Ajatus siitä, että sikiö on kanssa huumavan vaikutuksen alainen, samalla kuin äiti on minulle vastenmielinen, samalla tavalla koin vastenmieliseksi ajatuksen siitä, että sikiö joutui tupakan savulle alttiiksi sen ajan, kun raskausaikana poltin ja kiemurtelee tuskissaan silloin. Nykyään joudun käyttämään lääkkeitä allergiaan, niin koen senkin erittäin epämiellyttäväksi ajatukseksi, että lääkeaineet myöskin kulkeutuu sikiön vereen, joten yritän niidenkin käytön pitää mahdollisimman vähäisenä Niin kuin Wishin viestissä ilmeni, niin kannabis on kuitenkin huumaava aine, eri tavalla kuin tupakka, koska kyseisellä huumausaineella on kuitenkin tajunnantasoon vaikuttavia tekijöitä, samalla tavalla kuin alkoholilla, joten en kyllä lähtisi pelleilemään.

Vaikka kuinka tuntisi ihmisiä, jotka on raskauden aikana juoneet alkoholia, polttaneet tupakkaa, käyttäneet kannabista, ja terveitä lapsia on tullut, niin koskaan ei voi sanoa, että myös itse saisi terveen lapsen. Ne sivuvaikutukset voi tulla juuri sille omalle lapselle, koska jokainen raskaus on yksilöllinen. Jokainen meistä kuitenkin tekee ne omat valinnat, mitä raskausaikana suuhunsa pistää tai mitä keuhkoihinsa vetää. Kunhan vaan muistaa, että itse on myös vastuussa seurauksista.

Kuitenkin olen vahvasti sitä mieltä, että 9kk, jonka raskaus kestää, niin jaksaa olla ilman mitään päihteitä, koska raskausaika on kuitenkin todella lyhyt. Raskauden jälkeenkin, jos on lapsi kotona ja tarvitsee vanhempiaan, niin sitten ei mitään perseitä vedetä tai muutenkaan pilvessä hilluta.  Lapsi todellakin ansaitsee raittiin ja turvallisen kodin. Lapsi ei voi kuitenkaan valita vanhempiaan.
 
Ajattelee itseäsi ja ensisijaisesti lastasi! Ja aika rohkea olet, kun tälläisen kysymyksen esitit.  Eihän koskaan tiedä jääkö häneen sitä vauriota tai ei, en uskoo että haluaisit riskeerata sellaisen asian kanssa. Hän saa kaiken sinulta nyt, eikä hänellä ole valinnanvaraa, hän on 100% sinusta riippuvainen ja sinun paheista! Jätä kokonaan pois. Jos tekee mieli jatka niin vasta sitten kun lapsi lähtee kotoa pois opiskelemaan [:D]
 
Plus että jos saa odotusajaksikin lopettettua, niin miksi aloittaa uudestaan synnytyksen/imetyksen jälkeen? En voi esimerkiksi ymmärtää siskoani, joka on tupakoinnin aloittanut uudestaan joka kerta. On ihan hirveää luettavaa/katsottavaa, kun vanhemmat menee päivällä pubiin penska vaunuissa ja vetää kännit. Pelkästään vanhemman tupakoiminen lapsi vieressä tekee myös pahaa, vaikka tupakointi itsessään ei heikennä kykyä huolehtia lapsesta. Kauheaa altistaa pieni puhtoinen ihminen sellaiselle! Oma äitini kuoli keuhkosyöpään minun ollessa vielä pieni. Seurauksena vuosien tupruttelusta. Ei voi tietää, miten elämä olisi kuljettanut, jos ei olisi poltellut, mutta kyllä sitä tässä tilanteessa hetkittäin tuntee melkoista pettymystä ja katkeruutta. Entä jos olisinkin saanut pitää äitini vähän pidempään, jos kaikki olisikin voitu estää? Seuraukset paheista voi olla paljon kauaskantoisemmat, mikä olisi myös huomioitava tällaisissa asioissa.
 
Kauan olet polttanut kannabista? monen monta vuotta, vaiko parisen?
olen nähnyt monta kaveria, jotka ovat saaneet kivoja mielenterveysongelmia kannabiksen käytön takia.. jokaisella neljällä kaverilla hoitosuhde psykiatriaan, syövät säännöllisesti rauhoittavat ja mieltä tasoittavat lääkkeet.
olet kai sitten säästynyt hyvin, onnea sinulla on jos säästyt jatkossakin!

järkyttää kuitenkin se että otat tietoisen riskin käyttäessäsi raskauden aikana, koska siintä ei voida olla 100 varmoja että se vaurioita aiheuttaa tai toisin päin. itse en uskaltaisi. enkä tuomitse rankalla kädellä, olen vaan itse ollut raskauden kanssa melko tarkka kaikesta, ettei vaan vahingossakaan aiheuta mitään.. hyvä siis, jos sinua ei pelota tai mtn ja todellakin tiedät ettei kavereiden lapsilla ole aiheutunut mitään häikkää!

ja psstt, aika harva kelle puhkeaa huumeongelma sitä myöntääkään, ennen kuin on niin pohjalla että on pakko myöntää!

onnea kuitenkin odotukseen ja toivottavasti viisastut!
kaikki täällä nautintoa hakee, kaikilla omat mieltymykset.. mutta kun on kyse toisesta ihmisestä sisälläsi, niin silloin pitäisi itsekuria löytyä.
 
Ite pidän tupakkaa kuitenkin kannabista vaarallisempana. Tupakkaa kuitenkin tuprutellaan suhteessa paljon enemmän kuin huvikäytössä kannabista, (tuo suklaa vertaus sinänsä siis ihan hyvä) mutta en tarkoita sitä, että kummankaan polttelua suosittelisin raskauden aikana, päinvastoin.
Ite lopetin, taas, jälleen kerran tupakan polton tullessani raskaaksi ja toivottavasti nyt sitten en retkahtais uudelleen imetyksen loputtua. Onhan tupakkakin huume, joka aiheuttaa nautintoa sekä voimakasta riippuvuutta. Itseasiassa väittäisin, että tupakkaan jää paljon pahemmin koukkuun kuin esim. kannabikseen. En edelleenkään tiedä, mistä muusta laillisesta kamasta saa niin hyvän fiiliksen, kun tupakasta pitkän tupakoimattomuuden jälkeen tai esim kun on polttanut päreensä oikein huolella. Ja toisaalta, mua ärsyttää suunnattomasti tuollainen asenne, "mä en voi ymmärtää miks se alotti uudestaan" ihmiseltä, joka ei itse ole tupakoinut montaa vuotta. Toisaalta myös hurskastelu ihmisiltä, joka ei ole ikinä mitään kokeillut, ja silti kaiken kovaäänisesti tuomitsemassa. Näitähän on tosiaan maailma täynnä, valitettavasti. Mieluummin yritettäis pitää keskustelu asiallisena ja lyödään faktaa pöytään niin kuin moni täällä onkin tehnyt.
No tuo "tehnyt sitä ja tätä ja silti terveitä lapsia saanut" taitaa ottaa kupoliin kaikista eniten! Vaikka lapsi syntyessään ja muutaman ensimmäisen elinvuoden jälkeen tuntuisikin täysin terveeltä, tasapainoiselta lapselta, mikään ei takaa sitä, että näin oikeasti olisi myös jatkossa.
[:@] sainpas purettu..
 
Voi pöntöt hipit :D

Mun mielestä oli huippu kun perhevalmennuksessa yks hippimuija kysy että "voiko semmoisen auton turvakaukalon asentaa pyörän tarakalle? Kun tässä nyt puhutaan autoliikenneturvallisuudesta mutta on meitä muitakin!" Eiiiiiiiiiii.... Teki mieli sanoo että laitapa vaan, muista ostaa telakallinen.

Nyt toinen että moooi, oon raskaana jee löytyykö muita pössyttelijöitä wuhuu. Jeesus sentään meitä on moneen junaan.. Ja jotkut ne vaan asemalla vilkuttaa.

Peace and love kukkatukka.
 
^annoitpa nyt tosi säkenöivän kuvan omasta älykkyydestäsi samalla. Sehän tekee tunnetusti tyhmäksi jos kysyy asiaa jota ei tiedä, esim. voiko pientä lasta kuljettaa pyörällä ja jos voi niin miten. Ei sillä etten itse tietäisi kaikkea kaikesta ja mulla ei menis hermot sen seittemän kertaa päivässä ihmisten tyhmyyteen. Yleensä vaan yritän lähestyä enemmän näkökulmasta "miksi ei kannata lyödä itseään vasaralla päähän" kuin "vähän oot tyhmä kun lyöt itseäsi vasaralla päähän. Haa-haa!"

Siitä en viitsi ruveta edes avautumaan että luokittelet toisen yhden tiedon perusteella, sillä pakko myöntää, mäkin tein susta syvää luotaavan henkilöanalyysin tuon viestin perusteella.
 
Ensin tuli Shokki, sitten tuli itku ja lopulta nauru, kun olin lukenut koko viestiketjun. [&:]

Kyllä se on sellainen juttu, että oli kyse mistä tahansa huumausaineesta, lapsen/lasten ehdoilla eletään. Jos ei meinatakkaan elää näin, niin voi käyttää sitä ehkäsyä, joka pitäs olla jo aika yleisesti tiedossa!!
Jo oman ammattini puolesta olen nähnyt kuinka paljon lapsi(et) kärsii viikonlopun ryyppäjäisistä ym. Ruokaakin lapsi saa vasta koulussa Maanantai aamuna ja sen kyllä huomaa,että nälkä on suuri.[&o] Yö unet on mennyt monesti miettiessä näitä lapsia, kun on tiennyt touhut viikonloppuisin(ja ihan viikollakin). Joskus mietin ihan tosissani kaappaavani nuo lapsoset meille viikonlopuksi. *huoks*

En tuomitse ketään, kukin omalla tyylillään. Mutta lasten ei pidä kärsiä aikuisten ihmisten typeryydestä!!![:(]

Kuka on valmis elämään sellaisen syyllisyyden kanssa, kun tajuaa mitä nuo myrkyt on tehnyt lapselle? Kaikki ongelmat kun eivät näy syntyessä!! (AdHd,dysfasia,kehityshäiriöt,tunneongelmat,sosiaaliset ongelmat,väkivaltaisuudet..ym.)
 
mä voin kertoa lyhyen tarinan kannabiksen poltosta.
veljeni poltteli pilveä, kuten kaikki kaverinsa.
oho, toisilla lähti mopo käsistä ja tuli vahvemmat aineet käyttöön. yliannostuskuolemia.
toiset polttelivat vain(?) pilveä. oho, pää sekosi ja yksi poika tappoi mummonsa. on kohta ollut 10v psykiatrisella eikä tod näk ikinä pystyy enää normielämään saati edes pääse pois kyseisestä laitoksesta.
onneksi veljeni viisastui ja jätti kaikki aineet. nyt hän on kuuden lapsen isä ja mun mielestä maailman paras sellainen.
noi kuolleet ja oman mummonsa tappaja olivat kunnon poikia. ihan huvikseen vain silloin tällöin polttelivat. mutta ikinä ei tiedä mitä tapahtuu. tuskinpa hekään uskoivat joutuvansa hautaan tai ikuisesti hoitoon.
 
Takaisin
Top