Raskaus ja hiivatulehdus

nasku

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heipä hei!

Kaipailisin kohtalotovereiden ja muuten vaan viisaampien neuvoja ja kokemuksia :)

Eli olen raskaana 5+4 ja heti plussaamisen jälkeen alkoi hiivatulehduksen oireet: sietämätön ulkosynnyttimien kutina ja lisääntynyt valkoinen/kellertävä ja välillä kokkareinenkin valkovuoto, joka ei haise. Joulunpyhät meni kärvistellessä kun apteekkiin ei päässyt ja eilen tuli vielä se himo myrskykin ja sähköt ja vesi poikki eikä vuorokauteen päässyt pesullekaan! :S Tänään pääsin vihdoin ja viimein apteekkiin ja sähkötkin onneksi palasivat aamulla. Hain apteekista canesten kombi -hoidon hiivaan.  Voidetta olen jo laittanut kutinaan, mutta puikko pitää laittaa vasta yöksi.

Onko muilla kokemusta hiivasta raskauden aikana ja jos, niin oletteko käyttäneet tuota canesten kombia? Pakkausselosteessa lukee että ei ole haittaa raskaudelle, mutta asetinta ei saisi käyttää. En ole kuitenkaan käynyt lääkärissä, vaikka sitä suositellaan raskaanaoleville ennen hoidon aloittamista. Oireet ovat mielestäni niin selkeät, enkä halua odottaa lääkäriin pääsyä, sillä kotipaikkakunnallani ei ole tällähetkellä lääkäriä. En halua, että tämä muuttuu miksikään kohtutulehdukseksi, sillä sekin on kai mahdollista jos pitkittää hoidon aloittamista? Olen lukenut että hiiva tulee herkemmin raskaanaoleville ja uusiutuu helposti. Onko sellaisia, joilla hiiva on ollut koko raskausajan riesa? Pitääkö paikkansa, että hiiva voi synnytyksen yhteydessä siirtyä vauvalle ja ilmetä esim. suun rakkuloina?
 
Heippa Nasku,

hiivatulehdus on hirmu yleinen vaiva raskaana ollessa, joten don`t worry. Itselläni hiiva on ollut riesana melkolailla raskauden alusta lähtien, nyt olen jo rv 29. Soittelin silloin oireiden ilmaantuessa neuvolaan, oireita minulla paksu, kellertävän vihreä vuoto joka ei kuitenkaan ole koskaan haissut millekään, sekä kutina. (mulla hiivaa ollut monesti ennen raskauttakin, tosin täysin oireettomana, joka sitten aina selvinnyt papa ym muissa kokeissa).
Mulle neuvolan täti suositteli juurikin tuota canesten combia sekä kuurin jatkeeksi maitohappobakteereja otettavaksi suunkautta (lactoseven) sekä emättimeen (gynolact 8kpl puikkoja). Näitä maitohappoja (lactoseven) olen syönyt alusta lähtien päivittäin, suosittelen sinullekin. Minulla tosiaan canesten kuuri ei tehonnut, vaan paksu vuoto ilmaantui takaisin n. 6-7 päivän kuluttua kuurin loppumisesta.
Neuvolasta suositeltiin myös "luonnollisia hoitomuotoja", eli bulgarianjogurttia tai gefiluspiimää suoraan emättimeen. Tätäkin kokeilin aikani, mutta ei auttanut.
Muistaakseni laitoin vielä toisenkin canestenkuurin parin viikon sisään ensimmäisestä, ei taaskaan apua..Sitten neuvolalääkäri otti kokeet; papan, hiivatestin ja klamydiakokeen. Papa ja klamydia olivat negatiivisia, mutta hiiva oli +++, kuulemma erittäin ärhäkkä. Sain hoidoksi reseptilääkkeen Flagyl comp 10 pvää. Taas kului n. viikko ja oireet palasivat takaisin. Olin jo menettää hermoni, kun neuvolan täti sanoi, että voinhan koettaa vielä jotain muuta hiivakuuria..ostin tällä kertaa gyno-daktarin emätinpuikkoja 3 pvän kuurin, ja siihen jatkeeksi olen laittanut joka ilta vagisan-kosteusvoidetta joka auttaa tuota alakerran ph-arvoa normalisoitumaan ja omaa bakteeritasapainoa palautumaan..Ja nyt minulla ei mitään oireita!!! Eli näin monta viikkoa meni ennenkuin asiat minun kohdallani pääsivät balanssiin :)
...toki olen myös kaiken ohella muuttanut myös ruokavaliotani, jättänyt sokerit, hiivat, valkoiset jauhot ym. kaikki herkut pois (välillä kyllä lipsun) sekä syönyt kyllästymiseen asti happamia tuotteita, kuten maustamatonta jogurttia, piimää, greippejä, 100% karpalomehua ym. Sekä viimeisimmäksi olen ottanut tueksi vielä luontaistuotteen (vaikkakaan luontaistuotteita ei suositella käytettäväksi raskauden aikana koska niitä ei ole välttämättä tutkittu miten vaikuttaa sikiöön) nimeltä Karpalact, se ei sisällä muuta kuin karpaloa ja maitohappobakteeria, joten uskaltaa syödä, sanoivat näin myös apteekissa. Ja nyt vihdoin tuntuu, että olen selättänyt tuon hiivatin hiivan!!! On se ollut kyllä raivostuttava vaiva!! Toivottavasti sinulla hoituu kerralla pois, mutta tosiaan, hiiva kannattaa aina hoitaa, koska hoitamattomana voi pidemmällä ajalla aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia, kohdunkaulan ohenemista ja tämän seuraksena ennenaikaisen synnytyksen..vaikka ilmeisesti harvinaista se on..en ainakaan ole koskaan törmännyt itse kehenkään jolla hiiva olisi tämän aiheuttanut..

Elikkäs, ole huoleti, laita canesten kuuri ja ota maitohappobakteerit joka päivä :-)   ..sorry pitkä sepustus, mutta tämä vaivakin on ollut yhtä pitkä :-)
 
Mulla oli raskausaikana vähän väliä hiivatulehdus. Kerran kokeilin siihen Canesten kombia (sitä asetinta ei tosiaan suositella käytettävän raskausaikana), mutta se vaan pahensi kutinaa :( Soitin silloin etukäteen neuvolaan ja kysyin tarvitseeko tulla lääkärille näyttäytymään, kun käyttää Canestenia ekan kerran. Ei kuulemma tarvitse.

Mulla toimi hiivaan parhaiten Lactal geeli, jota voi myös käyttää ihan huoletta jos on raskaana. Kuurin voi tarvittaessa myös uusia heti edellisen perään. Huomasin, että jos söin vähänkin liian usein jotain oikein sokeripitoista, niin  heti tuli hiiva takas. Mutta synnytyksen (josta nyt 7 kk aikaa) jälkeen ei ole ollut yhtäkään hiivatulehdusta! :) Ja mulle kyllä lääkäri sanoi, että hiiva ei ole vaarallinen raskausaikana. Ei nouse kohtuun eikä munasarjoihin. Hoitamattomana voi tosin aiheuttaa supistuksia.
 
Niinhän yleensä sanotaan, ettei hiivatulehdus ole vaarallinen eikä aiheuta mitään vaaraa äidille eikä sikiölle. Ensimmäisessä raskaudessa usein näin onkin, kun kohdunsuu on vielä täysin kiinni eikä tulehdus pääse siitä eteenpäin. Mutta joillakin äideillä, jo kerran tai useammin synnyttäneillä kohdunsuu voi olla hieman auki jo hyvin varhaisilta viikoilta lähtien, jolloin tulehduksella on mahdollisuus edetä pidemmälle.
 
Heippa!

Kiitos tirpukka ja Margeliini kovasti vastauksista! Otin tuolloin joulun jälkeen kun apteekkiin pääsin, sen canesten hoidon (en käyttänyt asetinta) ja vaiva meni kyllä ohi! Tosin kun tuli seksiä harrastettua kun vielä käytin sitä voidetta, niin tuntui vähän kipeältä... mutta ainakaan mitään oireita ei ole nyt ollut yli viikkoon. Valkovuoto on kyllä ajoittain suht runsasta, mutta se ei ole samanlaista paksua tai kokkareista, joten uskon että se kuuluu vaan tähän raskauteen. Makeita herkkuja olen koettanut välttää ja alapääpesuissa olen käyttänyt lactasyd -pesuainetta. Tuo maitohappobakteerin syöminen vois olla kyllä hyvä, ettei hiiva uusiutuisi..
tirpukka, mistä tuota vagisan -kosteusvoidetta saa?
 
vagisan-kosteusvoide löytyy apteekista..tosin kaikista ei, mutta ainakin Yliopiston apteekki sitä myy..ja netistä kun googlettaa niin löytyy useampikin "nettiapteekki" mistä sitä saa :) Tosi hyvä juttu, että sinun kohdalla vaiva näyttäisi menneen ohi :-)
 
Googlettamalla lötyy myös apua, johon ei apteekin palveluja tarvita. Itse olen aina pyrkinyt välttämään apteekin tuotteitta ja hoitamaan vaivat luonnollisin keinoin. Siispä myös teille muille vastaavan henkisille. Hiivan jo voittanut(ainakin tältä erää) tuossa linkki http://www.hiivatulehdus.com/
 
Takaisin
Top