Raskaus&Eläimet

Kavereilta olen kuullut, että kannattaa tosiaan laittaa kotiin sitteriä, pinnasänkyä, vaunuja ja auton turvaistuinta etukäteen. Näin ne ovat koirille ja kissoille jo vanha juttu kun vauva tulee kotiin. Sairaalasta sitten vauvan tuoksuisia pyyhkeitä ja peittoja kotiin ennen vauvan tuloa niin on sitten jo tuttu asia ja hyvin tutustuttu etukäteen. Monet tuovat kotiin myös äidin päällä olleita vaatteita koska äiti tuoksuu itselleen mutta mukana on myös vauvan tuoksua. Uskoisin, että eläimet huomaavat vanhempien käytäksestä, että nyt on kyseessä tosi arvokas juttu. Monet koirathan alkavat myös puolustamaan vauvaa vierailta. Tuttujen kissat makoilivat sitterissä ja turvakaukalossa viikko kausia ennen vauvan kotiin tuloa ja kun vauva tuli kotiin niin vauvan paikat olivat jo ihan vanha juttu eivätkä siksi niin kiinnostaneet enää. Eläimet ovat niin rakkaita perheenjäseniä ettei voisi kuvitellakaan luopuvani niistä vain sen takia, että tulee vauva. Muutenkin jos sittne olisi joskus pakko luopua niin piikki olisi viimeinen vaihtoehto! Eiköhän ensin yritettäisi etsiä kunnon kotia jossa saisi käydä vierailemassa.
 
nimenomaan! Meilläkin kun esikoisen kanssa tultiin kotiin; koirat vaistosivat ja huomasivat että nyt on jotain sellaista mukana mihin ei parane koskea!  [: Luottakaa koiriinne ! <3
 
Tuo Jennin mainitsema luottamus onkin tosi tärkeää. Koira huomaa kyllä, jos siihen ei luoteta ja saattaa senkin takia käyttäytyä epätoivotusti. Niiltä tavallaan saa sitä mitä tilaa. Toki se luottaminen ei tarkoita sitä, että koiraa jätettäisiin yksin lasten kanssa, vaan että siltä ei ensisijaisesti odoteta huonoa käytöstä ja pelätä sitä. Koirahan tulkitsee ihmistä hajuaistin perusteella ja esimerkiksi ihmisen pelko ja aggressio tuoksuvat koiran nenään samalta. Se erottaa nämä tunteet ihmisen käytöstä seuraamalla. Jos ihminen siis pelkää joka kerta kun koira lähestyy vauvaa, saattaa koira tulkita tilannetta väärin ja päätellä, että vauvassa on jotain pelkoa/aggressiota aiheuttavaa. Nää on monimutkaisia juttuja ja tästäkin huomaa, että koiran käytökseen vaikuttaa lähestulkoon AINA ihminen.

Meille tuotiin käytettyjä vauvanvaatteita vähän aikaa sitten. Ne ovat pestyjä, mutta liekö sitten vielä tuoksuvat vauvalle joka niitä on pitänyt, koska koira osoittaa epätavallisen paljon kiinnostusta niitä kohtaan ja tykkää kanniskella niitä suussaan ympäriinsä. :)
 
Kuulostaa suloiselta Saigon tuo teidän koiran vauvan vaatteiden kanniskelu. Itsekkin opin tekstistäsi jotain uutta; sen että pelko ja aggressio tuoksuu koiran nenään samalta, en tuota ole tiennyt. Oon itse aina vaan aatellut että koira vaistoaa kyllä pelon yms.muut tunteet. Meillä tuo haukku tällä hetkellä on kovin kiinnostunut mun pallomahasta. Nuolee jatkuvasti ja on ruvennut vahtimaan mun liikkeitä lenkillä.. Kiltti se on aina, mutta "epämääräisille hiippareille" (kova ääniset juopot ja narkkarit) nostattaa sen karvat heti pystyyn ja neitokainen rupee sitten käyttäytymään huonosti. Pitäis puuttua siihen, oon todennu vaan hyväks tavaks olla noteeraamatta ei hyväksyttyä käytöstä. En oikein viitti rupee kieltämäänkään ettei hauva kuvittele että rähjään siinä hänen kanssaan :D Tää meijän hauva on kyllä niin lapsirakas tyyppi etten usko että reagoi mitenkään vauvan syntymään..
 
saigon; ihan kuin oppi kirjasta ! emoticon  ja kaiken lisäksi totta joka sana ! [:

Meillä taas muuten koira (tuo rotikka) tekee samaa kun viime raskauden aikanakin; eli kun meen sen kanssa yksin lenkille, se murisee kaikille miehille ja parkkeeraa mun eteeni ja ei liiku ennen kun se mies on menny näköpiiristä... :D =o  Ja tuo loppui viimeksikin sitten kun seinään, kun vauva on syntynyt...


 
Hih, mä olen lukenut koirankoulutus & käytöskirjoja siitä saakka kun opin lukemaan, kaikkea tarttunut sieltä mieleen. :D Vaikka hyötyä siitä vaan on ollut kun meillä on "hieman" haastava koira ja rotu.

Suloista myös tuo puolustusvimma teidän koirilla! Sehän on varmasti luonnollista, koska lauman emäntä on sellaisessa tilassa, ettei ehkä pysty itseään täysillä puolustamaan. :) Meidän koiralla ei ole vahti-tai puolustusviettiä, enkä ole huomannut että puolustaisi minua erityisemmin. Mutta muuten on riehuessaan varovainen minun kanssa ja alamäissä on oppinut tsekkaamaan, että mamma töpöttää turvallisesti perässä. Samoin tuo minulle luita ja muita "herkkuja", mitä ei itse syö. Ihana. <3
 
Niitä on mielenkiintoista lukea täytyy myöntää ! Ja samoin me miehen kanssa aina katotaan Jimiltä koirakuiskaaja Ceasar Millan ! Se on niiiin huippu ! :D Oikeen jumala ! Ja kun siinäkin se Ceasar "pitää rotikoiden puolta" ja samoin muidenkin rotujen joilla on "mainetta". Siitäkin on oppinut paljon uutta.
 Ihana tuo teidän karvaturri! Se ajattelee, nyt mammalle kaikki ylimääräset herkut ja luut, että masu voi hyvin :D <3
 


Latoin tämän kuvan siks tänne; kun meillä oikeesti roi rotikka on nyt ruvennu olemaan koko ajan meidän esikoisen vieressä!  Aina kun Turo-Eemil on lattialla ja leikkii niiin Siru on siinä ihan kiinni! Ja samoin kun nyt ollu niin kovia pakkasia niin oon joutunut Turo-Eemilin sisälle nukuttamaan vaunuihin niin Siru tulee mun kanssa nukuttamaan ja jää vaunujen viereen nukkumaan yleensä ja jos ei jää ja tulee mun kanssa jostain syystä olohuoneeseen niin heti kun vaunuissa T-E kääntää kylkeä tai inahtaa niin Siru juoksee pää kolmantena jalakana sinne ja vinkuu! Ja tää on tullut vasta nyt ihan justiinsa....  Ja sama kun meille tulee mammakavereita joilla samanikäisiä vauvoja kun meidän T-E niin  tuo koira vaan nuolis kaikki vauvat ihan litimäriksi ja sitte köllähtää ihan lasten viereen lattialle ja ei piittaa mitään että sen päältä kontitaan, vlillä purraan päähän, vedetään korvista pannasta ja otetaan suusta luu ! TOkihan aina kielletään ettei saa  koiralle niin tehdä mutta pakolta lapset kokeilee joka kerta että josko nyt saiski! :D
 


Latoin tämän kuvan siks tänne; kun meillä oikeesti roi rotikka on nyt ruvennu olemaan koko ajan meidän esikoisen vieressä!  Aina kun Turo-Eemil on lattialla ja leikkii niiin Siru on siinä ihan kiinni! Ja samoin kun nyt ollu niin kovia pakkasia niin oon joutunut Turo-Eemilin sisälle nukuttamaan vaunuihin niin Siru tulee mun kanssa nukuttamaan ja jää vaunujen viereen nukkumaan yleensä ja jos ei jää ja tulee mun kanssa jostain syystä olohuoneeseen niin heti kun vaunuissa T-E kääntää kylkeä tai inahtaa niin Siru juoksee pää kolmantena jalakana sinne ja vinkuu! Ja tää on tullut vasta nyt ihan justiinsa....  Ja sama kun meille tulee mammakavereita joilla samanikäisiä vauvoja kun meidän T-E niin  tuo koira vaan nuolis kaikki vauvat ihan litimäriksi ja sitte köllähtää ihan lasten viereen lattialle ja ei piittaa mitään että sen päältä kontitaan, vlillä purraan päähän, vedetään korvista pannasta ja otetaan suusta luu ! TOkihan aina kielletään ettei saa  koiralle niin tehdä mutta pakolta lapset kokeilee joka kerta että josko nyt saiski! :D
 
Meillä on taloudessa yksi koira ja kaksi kissaa. En olisi valmis luopumaan eläimistä muuta kuin äärimmäisessä tapauksessa. Silloin kun olen lemmikit hankkinut olen ottanut ne osaksi perhettäni ja niin saa olla jatkossakin.

Pari kuukautta kun raskautta oli kulunut meidän narttukoiralle tuli valeraskaus.. mitä ei koskaan aiemmin ole ollut. Saattoi johtua minun tilanteestani. Muuten en ole huomannut, mitään kovin kummoista koiran käytöksessä. Koiramme on aika arka ja pelkää lapsia, mutta olen optimistinen sen suhteen, että jos "valmistelen" koiraa vauvan tavaroilla ja synnäriltä tuoduilla vauvan "tuoksuilla" niin se oppii kyllä ottamaan vauvan perheen jäseneksi.

Kissojen kohdalla olen huomannut , että ne karttavat lapsia jos niitä on lähellä vetäytyvät omiin oloihinsa. Tavaroiden laittelu etukäteen on tärkeää, koska aina jos taloon tuodaan jotain uutta ovat ne todella kiinnostuneita ja pörräävät paikalla. Parin viikon kuluttua uudet tavarat ovat tuttu juttu. Kissojen kanssa saa vähän olla tarkkana siinä  mielessä, että mieluusti hakeutuvat sinne missä on lämmintä. Toinen kissamme myös tykkää maata mieheni päällä öisin, joten makuuhuoneeseen pääsy taitaa olla parempi estää niiltä, jo ennen kuin vauva syntyy.

Tärkeintä on varmasti jatkaa niin normaalia elämää kuin se on mahdollista eläimet kyllä vaistoavat ilmapiirin.
 
Pidän blogia aiheesta vauva ja koira! Blogissa annan vinkkejä mitä kannattaa tehdä koiran kanssa ennen ja jälkeen vauvan kotiutumisen! Käykää tutustumassa mikäli aihe kiinnostaa tai vinkatkaa kaverille! Lisää kirjoituksia tulossa jatkuvasti!
http://vauvajakoira.blogspot.com/
 
Parin viikon sisään poitsu nyt näyttänyt kunnolla hokaavan kissat. Katsoo tarkkaan ja pitkään kun menevät läheltä, koskea ei ole koittanut, kun ei vielä kauheesti osaa tarttua mihkään. :) Paitsi puolivahingossa tarttuu kyllä leluihin ja harsoihin.
Mites muilla, mitä vauva tuntuu tuumaavan mahdollisista lemmikeistä?
 
Meidä vanhempi rotikka on aina Tiittuksen ääressä. Tiittus muutaman kerran napannu hännästä ku koira maannu tiittuksen vieressä ja häntä ollu sit siinä ulottuvilla :D Koirat on nyt alkaneet ihmetellä ku Tiittus liikkuu ja juttelee että mitäs toi nyt meinaa x) TODELLA hyvin tulee toimeen jne. kuten arvelinkin.
 
joskus toivon että meillä ei koiria olisi lainkaan... eli meillä 3 sekarotusta isohkoa koiria josta kaksi on veljekset ja koht 11 v ja ne vaistos kyllä raskauden mutta toisen suojelu meni överiks et koirat alko tappeleen iha hulluna joten erotettiin ne ja 4 kk myöhemmin ja kun niin vanohja koiria viitti leikata nii ne sai kemiallisen eli hormoonipiikkejä ja aika hyvin mennyt, ei yhtää tappelua, vielä. lähellä on ollut mutta portti ollu välissä onneks noh toinen suojelia on ny sitte päättänyt kostaa uuden tulokkaan muhun ja alkanu näylkkii muo aina ku oon ollu jossai ja ruokailun yhteydes... kissaki meillä on ja se on ollu paras, lakkas repimästä mun jalkoja öisin mutta omi vauvan sitterin itteleen ni siitä ei ole meillä ollu hyödyks ku se on nii sulosta ku siinä nukkuu... koirat on kävelyilläki kyl pahentunu pahamman kerran vauvan syntymän jälkee.. räyhää jokaselle vastaantulijalle jolla mukanaan koira...
 
Malin:

Kuulostaa että teidän perheellä olisi jonkun näköistä johtajuus ongelmaa? Kun koirat ovat jo tuon ikäisiä niin luulisi että säännöt olisivat niin selkeät että ihmisiä ei näykitä..? En tarkoita pahalla, mutta mitäs sitten jos näykkimiset alkavat kohdistua lapseen? Itse rakastan koiriani yli kaiken ja juurikin sen takia meillä on erittäin tiukat säännöt ; minkäänlaisia näykkimisiä/ agrea ei kohdisteta ihmisiin, myöskin ihmiset kunnioittavat koiria; rätkimisiä sättimisiä ja muutenkaan väkivaltaa ei kohdisteta koiriin. "Johtajuus" (parempi sana olis ehkä toveruus/kumppauus/yhteistyö) saavutetaan päivittäisillä sääntöjen noudattamisilla ja rutiineilla,. Kun koirat tietävät mitä niiltä odotetaan ja kun kunnioitus on molemminpuolista niin tuollaista ongelma käytöstä ei pitäisi olla.
En tiedä sitten mitä muut ovat mieltä, mutta myös tuo että lenkillä "suojellaan" vauvaa ja räyhätään vastaatulijoille kuulostaa siltä että koirat eivät luota sinun kykyihisi johtaa laumaa, ja näin ollen myös sinun tehtävääsi suojella lauman uutta tulokasta. Mitä rotuja koirissasi on?..
En siis oikeasti kirjottanut pahalla tätä viestiä, kuulostaa vaan niin pelottavalta..

Meillä koiran suhtautuminen vauvaan meni loistavasti, tosin meidän koira on jo aikasemmin ollut niin paljon pientenlasten kanssa että näin mä oletinkin, leikkimatolla antaa pojan köllötellä rauhassa, välillä käy suukottamassa /pesemässä varpaita.
 
 Niin ja vielä; koirat tuskin kostavat (sanan varinaisessa merkityksessä) sinulle vauvan tuloa. Koirat elävät pääsääntöisesti hetkessä. Saavatko koirat purkaa energiaansa samallalailla kuin ennen vauvan tuloa? Liikunnan ja kurin puute ja sen korvaaminen hellyydellä on yleensä monen ongelman syy.
 
mä oon pienestä pitäen pelänny koiria mutta oon aina halunnut koiran ja ku täytin 18 otin koiranpennun ja siitä se palko hälveniki ku sain ite kouluttaa koiraa sellaseks ku ite halusin...

 no miehen ku tapasin ni sillä oli ne kaks koiraa jossa on chow cohw rotikkaa ja labbistaa, ja ne on iha rotikan näkösiä ja käytäytyyki ku kouluttamattomalta rotikalta. mun koirapelko palas takas ku ekan kerran näin niiden tappelun.

miehen mukaan ongelmaa ei oo muulla ku mulla eikä tajuu et on vaikeet ottaaa valta koirilta jota pelkää ku ei välil ees sukalla lähtee talost ulos tai koirien kaa lenkille ku istuu oven ees näyttäen hampaita..

koirat saa jonakin päivänä jopa enemmän liikuntaa nykyää ku poika ei muutoin nuku päiväuniaan jossai liikuta vaunujen kaa...

meillä on vauva portti yhteen huoneeseen et ku mies on töissä ni mä oon sulkeutunu olkkarii pojan kaa...

koirat on vanhoja ja niittennivelet alkaa olla huonona ja toinen tarttis uuden leikkauksen mutta mies ei haluu nähä kuinka ne koirat kärsii niitten valtataisteluista..

erossa ku ne oli ni molemmat koirat oli paljo paremmalla tuulella leikki leluilla ja juoksi mettässä ku taas ne on yhessä ni kukaa ei leluilla leiki...

oon ehdottanu koirakouluttajaa kotia mutta ei suostu ku ei oo ongelmaa..
 
Malin:

Mulle tuli tosi paha mieli kun luin sun tekstin, ja siis sun puolesta. <3
Koirat vaistoaa sen jos ihminen pelkää, kuten joku (ehkäpä saigon, en jaksa lukea koko ketjua) kirjoitti niin koira ei kykene erottamaan pelkoa ja agressiota, käsittää ne käytännössä samana asiana ;"vihana". Uskon että sulla on tosi ahdistava fiilis, valitettavasti en usko että se helpottaa koirien käytöstä kotona, päin vastoin, se lisää ongelmakäytöstä jos  kodissa on jännittynyt ilmapiiri. Tuossa tilanteessa mikä teillä on, suosittelisin tosiaan koirankouluttajan kotikäyntiä, myös miehesi saisi tuolloin realistisen näkökulman puolueettomalta ihmiseltä, jolla on varmasti myös "ammatillinen asema" miehesi silmissä. Myös ehkä joku tuttava, joka on enemmän koirien kanssa pelannut voisi takoa miehellesi järkeä, tai edes jotain apua tilanteeseenne?
Ei ole kenenkään edunmukaista jos koiria pelätään, ei koirien, ihmisten, parisuhteen, kuin pienen lapsenkaan.
Vallan ottaminen koirilta pois ei välttämättä (mielelläänkään) tarkoita fyysisiä pakotteita, myös ruokinta tilanteet, uloslähtemiset etc. ovat oivia tilanteita nostattaa omaa asemaasi laumassa.. Kuitenkin jos pelkäät koiria niin en uskalla oikein neuvoja antaa.. Suosittelen etsimään jonkun koirankouluttajan,  ja käymään eläinlääkärienkin juttusilla, jos koirilla on nivelrikkoa tai muita kipuja, voi myös nekin aiheuttaa vastaavaa käytöstä. Millälailla koirat käyttäytyvät miestäsi kohtaan? Chowit ja rotikat ovat vahvaluonteisia ja älykkäitä koiria, niitä ei kannata mielestäni lähteä edes selättämään, se aiheuttaa yleensä vain vahinkoa koiran ja omistajan suhteelle (epäluottamusta). Netistä löytyy hyviä linkkejä ympäri suomea, eikä mielestäni edes mitenkään "pahan hintaisia", toivon todella että saisitte jonkun järkevän ratkaisun että elämänne helpottuisi. Vielä myös, ei ole todellakaan reilua sinua ja lasta kohtaan jos ette uskalla edes liikkua välillä kotona.. Ahdistaa sun puolesta.
 
miehen sukulaisetkaan ei nää ongelmaa vaa niillä on aina joku selitys niitten käytökselle ja viimeks ku toinen koirista näytti hampaita kissanpennulle ni sano vaa että kissa sähisi koiralle.. no joo iha perusteltu juttu samalla mitalla takas mutta 30 kg iso koira vastaa parin kilon kissanpentu, mitenköhä siinäki kävis jos koira nappais kii henki pois kissalta, mut eipä se ilmeisesti ois haitannu... oma mutsi taas on sen kannalla et koirat pois mut ei sekää oo mikää ratkasu... mä nii haluaisin pitää niist koirista mut se on vaa nii vaikeeta ku ei ikinä tiiä millo räjähtää, viimeks eile tarras mun jalasta kii ku kattelin telkkarii eikä se päässy makaamaan siihe mihi se halus...

lenkkeilyä oon kokeillu mut joskus luovutan niittenki suhteen ku vetää aivan liikaa ja räyhää toisille koirille eikä mul oo tarpeeks voimia pitää niit ja sit hermot menee viel enemmän ja joskus en pääse ees ovesta ulos ku meinaa tarraa kädest kii jo ku oon laittamassa hihnan kii...

harmittaa vaa nii pahasti ku just oli päässy yli koirapelosta ja ny sit tullu takas eikä auta omn koiran käytöskää ku seki menny pahemmaks ku kattelee niit vanhempii koirii ja niitten tappeluja...
 
Takaisin
Top