Raskaudesta kertominen

elime

Näppärä viestien naputtelija
Marrasmammat 2018
Toukoäidit 2020
Miten/ milloin/ kenelle kerrotte raskaudesta?
 
Me ei olla kerrottu vielä kellekään. Vasta vk12 luultavasti kerrotaan, jos pystyy sinne asti pitämään salassa :)
 
Kerroin vaan äidille ja siskolle koska paljastuisin kuitenkin ajoissa, myös yhdelle kaverille mutta muille vasta np ultran ja seulan tuloksen jälkeen kerrotaan. :)
 
Mekään ei olla kerrottu vielä kenellekään. Tuota vkoa 12 on täälläkin kaavailtu kertomisen ajankohdaksi jos pystyy sinne asti pitämään salassa.
 
Miehen kans tehtiin testi ja tuli plussa. Samana iltana juorusin heti kahdelle parhaalle ystävälleni plussasta (vaikka mies oli sitä mieltä ettei kerrotas kellekkään, mut oli pakko:D )
Nyt jos sit koittas pysyä salassa tonne rv 11 saakka kaikilta. Sitten se paljastuu viimeistään kun miehen siskon polttarit jonne tulee puoli sukua ja ihmetteleehän ne kun minä kuivin suin.. paitsi moni jo arvailee varmasti kun tupakan lopetin..
 
Tää on kyllä hankalaa. Kirjotin jo johonkin ketjuun, että haluaisin pitää asian salassa kesään asti. Tulla Suomeen maha pystyssä sit vaan. En ihan osaa selittää, mistä tää kumpuaa. Ehkä sekin vaikuttaa, että just lähisukulainen lisääntyi, ja jotenkin haluan niiden siellä vaan antaa nauttia siitä. Etten pilaa niiden saamaa huomiota. Tai jotain. Kuulostaapa tää oudolta.

Täällä taas voisin vaikka heti huomenna kertoa tutuille, joita tapaan aamulla.
 
Me ollaan kerrottu vasta kahdelle minun kaverille jotka tiesi hoidoista ja niiden aikatauluista. Ei voinut paljon valehdella kun tiesivät koska oon ollut alkionsiirrossa ym. Yritetään muuten sinnitellä viikolle 12 asti muiden kertomisten osalta. Katsotaan onnistutaanko.
 
Äiti, sisko, paras kaveri sekä yksi hoidoissa käyvä ystävä tietää. Heille kerron iloiset ja surulliset uutiset. Muuten koitan olla ainakin ultraan asti hiljaa. Pääsiäisenä varmaan paljastun miehen vanhemmille jos en mitään alkoholia juo. Onneksi tosin normaalisti juo kuin korkeintaan yhden eli saattaa jäädä heiltä huomaamatta.
 
Mää kerroin heti siskolle ja kahelle parhaalle kaverille, puhutaan niiden kans kaikesta aina muutenki :) Sisko just maanantaina laitto omasta positiivisestä testistään kuvan :D Tosin sillä on vissii jokkut lehmänhermot ku panttas testausta iha kunnolla :O se alko testin jälkee laskee et viikkoja on noin 7 :O ja sillä siis kolmas tulossa.
Ja miehelle tietysti kerroin ku se oli töissä ku testin tein :)

Nyt vaa pelottaa ihan sikana ku testin viiva haaleempi tänää ku eilen :arghh:..
Huomenna testaan seuraavan kerran ja toivon et ois vahvempi viiva, jos haalenee viä nii negaks menee :sad001
Viikkoja mulla oviksesta laskettuna 4+1 nyt. Kaikkihan ei ees näillä viikoilla viel tee testiä tai saa plussaa. Mut silti toi haaleempi viiva stressaa :sad001
 
Minä en oo kertonut vielä muille kuin miehelle ja esikoisen vauvaryhmälle. En ole kyllä ehtinyt viime aikoina kavereita nähdäkään, kiitos tiiviin työputken. Vähän jännittää, että huomaako äitini pääsiäisenä, kun mennään sinne vierailulle :grin Haluaisin paljastaa vasta varhais- tai nt-ultran jälkeen läheisillekin, mutta saa nähdä onnistunko pitämään salassa. Mun äiti oli kyllä sitä mieltä jo esikoisen synnyttyä, että ei kai nyt enempää lapsia tehdä, kun ollaan jo niin "vanhoja". Olin silloin 34v, en kyllä tuntenut itseäni liian vanhaksi enkä tunne vieläkään.
 
Minä kerroin mun lähiperheelleni (äiti, isä, sisko, mummu) sekä kahdelle ystävälle. Nyt melkeen pakko kertoa kyllä sitä mukaa kun ystäviä näen. Oon niin väsynyt ja pahoinvoiva että vaikea peitellä, ja toisaalta en haluakaan. Oon niin huolestunut koko ajan että helpottavaa se on ystävän kanssa puhua. Mutta nyt en oo kyllä paljon ketään edes nähnyt just tämän olotilan takia, että makaan vaan kotona. Esikoista odottaessa kerroin 3 ihmiselle ennen nt ultraa. Mutta nyt jälkikäteen mietin että olisin eniten tukea ja juttukaveria kaivannut just siihen alkuun kun pelkäsin.
 
Mut sitä en yhtään tiedä koska kertoa esikoiselle??? Hän on kohta 6v ja toivonut vuosia omaa sisarusta. Eli innostuu niin kun kertoisin. Ja pelkään että jos ei päätykään hyvin. :sad001 toisaalta myös hän jo vähän huolissaan kun äiti on tässä kaksi viikkoa ollu vähän kipeä ja makaa vaan. Kokemuksia??
 
Mut sitä en yhtään tiedä koska kertoa esikoiselle??? Hän on kohta 6v ja toivonut vuosia omaa sisarusta. Eli innostuu niin kun kertoisin. Ja pelkään että jos ei päätykään hyvin. :sad001 toisaalta myös hän jo vähän huolissaan kun äiti on tässä kaksi viikkoa ollu vähän kipeä ja makaa vaan. Kokemuksia??

Me kerrotaan lapsillekin vasta aikaisintaan np ultran ja seulan tulosten jälkeen, mahdollisimman myöhään just sen takia jos jotain käy niin eivät ymmärrä sitä :/ plus en halua että möläyttävät asiaa liian ajoissa :)
 
Mä haluaisin hirveesti kertoa esikoiselle mut sit epäilyttää kans, et jos jotain käykin nii miten osaa sit selittää.. :/
 
Mä aattelin kertoa sitten, kun vatsa jo on selkeesti kasvanut isoksi. Meidän kaksivuotias jo tietää, että vauvat on ensin äidin masussa ja tulee sitten sieltä pois.
 
Näin mäki aattelin että np ultraan ainaki. Mieluummin vielä myöhemmin. Mutta mun maha. Mietin joka päivä että koska kysyy jotain siitä kun nyt jo sellainen turvotus. Mut yritän piilotella, aina ku muistan. Esikoisesta myös maha kasvoi nopeasti esiin ja silloin rv 12 oli selkeä maha jo. Niin se voi olla että tää pompsahtaa nopeamminkin. Jännittävää on kyllä
 
Meillä on 3,5 v ja 5,5 v pojat jotka ovat pitkään toivoneet pikku sisarusta. Ajattelin vähintään np ultraa ja seuloihin asti odottaa. Mahdollisesti puoleen väliin asti, mutta haluan itse kertoa heille. Pelkään, että joku möläyttää uutisen tai ymmärtävät puheista itse.
 
Muokattu viimeksi:
Mä ajattelin taaperolle kertoa sitten vasta, kun maha selvästi kasvaa eli on jokin konkreettinen asia hänelle. Noh, eipä sitä varmaa hirveen kauaa tarvitse odotella sillä eteenpäin kallistuva kohtu ja toinen raskaus... ekassa maha pömpötti jo selkeästi vko 12, mulla on nyt samanlainen maha kuin silloin. Yritän kuitenkin pinnistellä sinne ekaan ultraan ennen kuin kerromme.
 
Mä kerroin esikoiselle ( 11 v. ) eilen. Ajattelin, että kun jo tossa kyseli, että oletko äiti kipeä kun vaan makoilin pari iltaa väsyneenä sängyllä. Lisäksi kun hermot on tiukilla tai itku herkässä, en missään nimessä halua että hän ajattelee tehneensä jotain väärin tai muuta, jos äiti itkeä pillittää. Juteltiin kyllä, ettei asiasta vielä tiedä muut ja on mahdollista, että raskaus jopa menee kesken, joten asiasta ei saa hiiskua vielä kellekään. Ymmärsi kyllä ja lupasi pitää salaisuuden. Oli niin onnessaan, että päästi pari onnen kyyneltä, kun on pikkusisarusta jo vuosia toivonut :happy:
 
Miehen lisäksi tietää vain kaksi läheistä ystävää, joista toinen myös itse raskaana nyt. Molemmat tiesivät, että ollaan jätetty pois ehkäisy ja että toive perheenlisäyksestä on.
Omat vanhemmat ja sisarukset ei tiedä tästä suunnitelmasta edes, koska halutaan yllättää iloisesti ja ilman, että tulee kyselyjä, että joko. :grin Pääsiäisenä nähdään molempien perheet, joten sillon kerrotaan niille, mutta muille ei kerrota ennen kun ollaan turvallisemmilla vesillä.
 
Takaisin
Top