Raskaudesta kertominen

Babe

Näppärä viestien naputtelija
Miten olette kertoneet vanhemmillenne ja lähipiirille raskaudesta? Hakusessa joku hauska tapa :) Yksi idea jo on mutta miten suomentaisitte kuvassa olevan tekstin?
ImageUploadedByVau Foorumi1497460097.649452.jpg
 
Aloittaja on ehkä jo kertonut tavalla tai toisella lähipiirilleen raskaudesta, mutta aihe on silti kiva. Jakakaas kivat ideat miten kertoa raskaudesta. :) Miten te olette kertoneet? Me näytettiin äidilleni ja veljilleni ultrakuva ja isälleni soitin. Yritin ensin vihjailla kutsumalla häntä vaariksi, mutta sanoin sitten suoraan kun ei sytyttänyt. Ehkä jos saadaan toinen voitaisi keksiä jotain omaperäisempää...
 
Jaetaan tuolta oman lasketun ajan ryhmästä meidän tapa tännekin.

Eli ostimme tuleville isovanhemmille parkkikiekot (mummo/vaari parkissa, muumimamma/-pappa jne. näitähän on paljon erilaisia nykyään). Taakse liimattiin tarratulostimella teksti "Arvioitu saapumisaika xx.xx.20xx" ja lisäksi oli sitten ultrakuva :)

Vaati vastaanottajilta pientä aivotyöskentelyä sisäistää tuo arvioidun saapumisajan merkitys!
 
Tytöstä mies kertoi jo heti alussa omille vanhemmilleen, kun halusin jonkun kelle puhua. Äitilleni kerrottiin heti ekana ultra-päivänä, isälle sitten pari päivää myöhemmin. Tämän kanssa ajateltiin laittaa isänpäiväkortteihin ultrakuva tulevasta vaavista :p Ultra just sopivasti ennen isänpäivää :grin
 
Mun vanhemmille ja isovanhemmille kerrottiin kakulla, jonka koristeena oli tutti. Oli kyllä täydellisesti onnistunut yllätys :) Miehen vanhemmille vietiin kerät vaaleanpunaista ja -sinistä lankaa (anoppi on kova neulomaan), ja kysyttiin, syntyiskö noista jommasta kummasta jotain pientä jouluksi (la viikko ennen joulua, eikä siis itsekään tiedetä sukupuolta). Toimi myös hyvin.
 
Kaveripariskunnalle soitettiin heti plussapäivänä että löydettiin pakastinta siivotessa pullia, josko tultaisi heille syömään ne. Heti kun saavuttiin, sanoin "laitatko kulta uunin päälle niin saadaan pullat sinne", ja siitä eteenpäin aina muun keskustelun lomassa "käytkö kulta katsomassa jos ne pullat ois jo ok siellä uunissa?" yms. Kumpikaan ei tajunnut ennen kuin toinen ihmetteli ääneen "mikä tää teidän juttu on koko ajan pullista uunissa?" Ja ennen ku sai sanottua lauseensa loppuun, tajusi :D Oli tosi kiva nähdä se mieletön ahaa!-elämys.

Isoäidille haen postin aina torstaisin ja sinne postin joukkoon laitettiin kirjekuori, jossa vain isoäidin nimi ja maalarinteipillä vaan kiinni. Mahdollisimman epäilyttävä siis. Sisälle laitettiin tutti ja taitettu paperi jossa ensin luki "4. Sukupolvi saapuu 29.3.2018" ja kääntöpuolella meidän nimet. Ensin avasi kuoren (miehen kanssa tehtiin pikkuhommia siinä vieressä) ja ihmetteli "tääl on joku tutti?" Ihmeteltiin mukana. Sitten luki kirjeen, ei vieläkään mitään, mutta sit kun näki keneltä posti on, avautui kyynelpadot ja alkoi tärinä. Ensimmäinen 4. sukupolven edustaja nääs :)

Muille töksäytettiin vähän suorempaan.
 
Ainoastaan lähimmät ystävät tietää kummankin osalta. Lisäksi kertoin myös PT valmentajalle, kun en väsymyksen ja pahovoinnin vuoksi treeneihin pääse. Ja tästä edes treenit kulkee erinlailla.

Vanhemmille varmaan kerrotaan ennen joululomaa, lähdetään reissuun. Ja sitä myötä sitten muillekin. Lähimmät työkaverit saavat sen varmaan aika pian tietoon, jo oireista ja mm. siitä että oon jättänyt kahvin kokonaan. Ei taida mennä vehnä-maha pitkään läpi!
 
Kerrotaan varmasti ihan suullisesti sitten kun on aika kertoa. Ystävät tosin arvaavat kertomattakin. Eräs lähisukulainen aikoinaan esikoisestaan lähetti postissa kortin, jossa oli tyypin kuva ultraäänestä ja terveiset häneltä. Sehän oli ihan hauska idea, mutta itse koin aika etäisenä tapana ilmoittaa läheiselle, sen sijaan että olisi vaikka soittanut ja kertonut kuulumiset.
 
Minä kerroin omille sukulaisilleni vaan, et meille tulee vauva. Pohdin pitkään jotain kivempaa keinoa, mutta en keksinyt mitään. Tai keksin muutaman ns. tylsän tavan, jotka eivät tuntuneet yhtään sopivilta meidän perheelle. Otankin mahdollista seuraavaa kertaa varten vinkit täältä :)
 
Mun vanhemmille ja veljelle vaimoineen kerrottiin ensimmäisen ultran jälkeen jouluaatonaattona ostamalla sellanen pullo kuohuvaa, joka oli puurasiassa ja siihen rasiaan on kirjattu 1+1=3. Ennen syömään käymistä laitoin sen pullon rasioineen pöytään ja sanoin et pitäiskö tämä avata tässä vaiheessa. Alkuun kukaan muu kuin veljen vaimo ei tajunnut et mistä on kyse. Velikin alkoi vaan suunnilleen innoissaan avaamaan pulloa ennen kun ees kattoi mitä siinä rasiassa lukee. No, heti kun tajusivat et siinä rasiassa on oikeasti jotain ihan ymmärrettävää tekstiäkin, niin palaset loksahti paikoilleen :grin Olin kyllä varannut itelleni myös alkoholitonta juotavaa, jotka olisin kaivanut kassista esiin jos eivät olisi muuten ymmärtäneet :wink
Mies ilmoitti omille vanhemmilleen ja veljelleen vaan puhelimitse, mutta niillä on lapsenlapsia jo ennestäänkin, niin ei ollut niin iso juttu heille kuin mun vanhemmille.
 
Koska olen laiska, kopioin aikaisemman tekstini oman ryhmän keskusteluista. Eli tässä vähän enemmän tietyn "sisäpiirin" tapa kertoa vauva uutiset. :)

"En myöskään malttanut jättää tilaisuutta hyväksi kertoa hyvälle kansallispuku tutulleni. Meillä oli sellainen pukuhäppeninki ja kun oltiin jossain vaiheessa kahden kesken, nostin päällimmäistä esiliinaa näyttääkseni alla olevan toisen. (Raskaana on hyvä pitää useampaa esiliinaa, ettei joku esim. pääse katsomaan vauvaa pahalla silmällä.) Kovasti onnitteli ja paljasti jo aavistaneensa jotain tällaista. Oli jotenkin jostain aikaisemman kerran keskustelusta päätellyt, että nyt oli napsahtanut miun kohdalle."
 
Olettepa söpöjä tapoja keksineet! :love7 Itse en kanssa ehkä postissa lähettäisi tietoa... Haluan olla paikalla kertomassa tai soittaa tai vähintään laittaa puhelimella viestin.
 
Askartelin koristekartongista pikkuiset lahjalaatikot, joiden sisälle pienet sukat. Satiininauhat ympärille ja koristeeksi vielä liimailin sydämiä. Anoppi hokasi heti, kun näki sukat. Oma äiti ei ymmärtänyt millään, kyseli että kenen sukat täällä on. Kertoi sitten luulleensa, että annan hänelle lahjaksi jonkun korun kun oli nätti paketti.
 
Me esikoisen kohdalla kerrottiin vaan suoraan miehen vanhemmille , ja mun vanhemmille, niin että annoin äidille neuvolakortin käteen :)
Kuopuksen kohdalla taas ostin esikoiselle paidan, jossa luki "isoveli" ja sitten odoteltiin reaktioo :woot: Mun äiti ei tajunnut kyllä siitäkään..

Nyt jos toivottu kolmas lapsi saa alkunsa, niin pitää keksiä joku kiva tapa kertoa. Ylläri se tulee olemaan jokatapauksessa, kun kaikki luulee meidän lapsiluvun olevan nyt täynnä:wink
 
Esikoisesta askartelin kortit joissa oli joku ihana runo mitä en kyllä enää muista. Kakkosesta otin esikoisesta kuvan jossa piteli liitutaulua tekstillä ylennetään isosiskoksi xx/xxxx. Ja se valokuva näytettiin sitten läheisille. Siitä jäi ihana muisto
 
Takaisin
Top