Raskaudesta kertominen

NL

Piirimestaruustason postaaja
Joulukuun mammat 2017
Elokuiset 2021
Tällaista ketjua ei vielä olekaan ja musta ainakin ois kiva kuulla kuinka ja milloin ootte raskaudesta kertoneet. Joitain viestejä on eri keskusteluissa aiheesta, mutta tähän saataisiin koottua kaikki ja niitä ois helpompi etsiä ja lukea. :happy:
 
Kirjoittelin itse tällaisen viestin Huhtikuun höpinöihin, mutta laitan sen nyt tähän ketjuun. :)

Me ollaan nyt kerrottu muutamille. Kaks mun ystävää sekä isosisko ja hänen miehensä saivat tietää jo raskauden alussa. Pikkusiskolle ja hänen miehelleen kerrotaan maanantaina, kun nähdään pitkästä aikaa, koska en halua valehdella enää heille enkä ole aiemmin halunnut kertoa puhelimitse. :p Ollaan aatellut, että kerrotaan heille, jotka ovat läheisiä ja ovat myöskin tukena, jos tulisi keskenmeno. Mä niin toivon, että kaikki on hyvin tuolla masussa! :Heartred22.5. ois ultra ja siihen asti pitäisi elää epätietoisuudessa. :facepalm:

Tänään kerrottiin uutinen miehen vanhemmille - vähänkö jännitti! Ei haluttu pamauttaa uutista päin naamaa, vaan vietiin heille vappukori, jossa oli simaa ja munkkeja ja munkkien alla pieni paketti. Paketissa luki "Jos kaikki menee hyvin, voi olla hyvä, että teilläkin on varuilta tällainen 12/2017 alkaen." Paketissa oli tutti. Yllättyivät uutisesta ja olivat onnellisia tottakai! Kuvattiin heidän reaktiot, jotta saatiin ihana ja jännittävä hetki itsellemme talteen. Alunperin ajateltiin, että kerrotaan vasta ultran jälkeen vanhemmille, mutta päätettiinkin kertoa tänään jo, kun käytiin heillä syömässä. Mun vanhemmille ja mummolle kerrotaan vasta, kun on ultrakuva, jota näyttää. :Heartred

Miten te ootte kertonut raskaudesta läheisille vai ootteko ees vielä kertonut kenellekään?

Rv 9+4
 
Me ollaan vielä pidetty matalaa profiilia tämän kans kun se edellinen km kumminkin pistää varpailleen. Ajattelin että odottaisi sen ekan ultran ja jos siellä kaikki hyvin niin sitten kertois kaikille lähimmille ja lopuille selviäis sitten kun selviäis :happy: some päivityksiä meiltä tuskin tulee, toki siitäkään ei voi koskaan olla 100 varma, mutta edellisestäkin vasta synnärillä laitettiin tieto facebookkiin. Oishan se kyllä ihana hehkuttaa vähän, tuntuu ettei ees kotona uskalla ääneen puhua ettei tuu sitten pettymystä, pessimisti ei pety vai miten se meni... :woot::wink
 
Omasta lähipiiristä tässä vaiheessa tietää hyvä ystävä, jolla on jo pari lasta. :) Muut jotka tietää, ovat opettajat ja jotkut opiskelijatoverit koulussa. Opiskelen hierojaksi ja nykyinen tila on pakko ottaa jo nyt huomioon kun olen itse hierrottavana. :rolleyes:

Ensi perjantaina olen menossa käymään porukoiden luona ja suunnitelmissa kertoa silloin siskolle ja äidille. Ajattelin aluksi kertoa vasta lähempänä viikko 12:sta (nyt menossa 7+5), mut elämää suunnitellessa on ikävä jutella äidin kanssa niin kuin en olisi raskaana.

Siskolle ajattelin kertoa ensin (hänellä on parempi pokeri naama, jos sattuu olemaan paikalla kun kerron äidille). Meillä on sellainen yhteinen juttu, et arvuutetaan asioita toisiltamme. Eli uutisten kertominen menee jotakuinkin näin; "Arvaa mitä, arvaa mitä? Susta tulee tätsy!"

Äidille ajattelin asian muotoilla näin; "Tiedän, että olet vielä siihen aivan liian nuori, mutta susta olisi tulossa mummo." :wink
 
Me ollaan jo varhasilla viikoilla kerrottu miehen vanhemmille, veljelle, mun äidille ja muutamalle läheiselle ystävälle.

Nyt ollaan alettu kertomaan jo vähän laajemmin, sitä mukaan kun se tulee puheeksi. Jotenkin näissä raskaushormooneissa tuntisin itseni kauheeksi valehtelijaksi jos en kertoisi sopivassa kohtaa tai joutuisin tekosyillä peittelemään. :confused: Vaikka normaalitilassa järjellä ajateltuna ymmärrän kyllä hyvin piilottelun. Nyt vaan tää ajatus ohjaa voimakkaasti omaa käytöstä:rolleyes:
 
Mut vähän hidastaa prosessia että mielummin kerron kasvokkain kuin esim viestillä. Juuri sopivasti tässä kuussa tulen paria hyvää ystävää näkemään, joita en yleensä niin usein näe :)
 
Omasta lähipiiristä tässä vaiheessa tietää hyvä ystävä, jolla on jo pari lasta. :) Muut jotka tietää, ovat opettajat ja jotkut opiskelijatoverit koulussa. Opiskelen hierojaksi ja nykyinen tila on pakko ottaa jo nyt huomioon kun olen itse hierrottavana. :rolleyes: ....

Hyle-Emo..! Auta :). Tää on 'off the topic', mutta miten raskaus vaikuttaa hierontaan nyt alusaa (ja eri vaiheissa raskautta)? Tästä kyselin urheilu-threadissa mutta siellä ei arveltu siinä olevan muuta haittaa kuin että ison mahan kanssa ei pysty makaamaan pöydällä.
 
No itselläni ehkä eniten vaikuttaa nyt nämä hemmetin arat nännit. :hilarious: Totesin mahallaan makaamisen painavan aika epämiellyttävästi.

Mut jos nyt ihan vakavasti aiheesta, raskaana olevan alaselkää ja jalkapohjia ei sais hieroa. Jalkapohjassa olevat "pisteet" voi vaikuttaa koko kehon toimintaan. Alaselästä ollaan eriäviä mielipiteitä, voiko hieroa ja missä vaiheessa raskautta. Jos alaselkää hieroo kovin muokkaavasti, voi paine vaikuttaa kohtuun. En nyt muista tarkkaan millä tavoin, mutta epäsuotuisasti joka tapauksessa. Eli varman päälle pelatessa jättäisin alaselän rauhaan koko raskauden ajaksi.

Jos hieroja on erikoistunut kivun hoitoon, hän pystyisi käyttämään tens-hoitoa (perustuu lihakselle annetaviin sähköimpulseille) tai ultraa (ei tarkoita ihan samaa mikä meille ensimmäisenä tulee mieleen :wink). Raskaus on este näille hoidoille.

Tuossa on ehkä tärkeimmät mitä tähän mennessä olen oppinut. Muuten voi kyllä hieroa niin pitkälle asti kun tuntuu vaan hyvältä. Ja mahakaan ei ole este, koska kylkiasennossakin tai tuetussa istuma asennossa voi hieroa tosi hyvin.

Toivottavasti näistä tiedoista on apua. :) Mie voin kirjoitella vaikka lisää juttuja, jos koulussa tulee vastaan.
 
Joo mainitkaa aina hierojalle raskaudesta koska tulette vielä itsekin huomaamaan kuinka monipuolinen oma keho on, ja mitä kaikkea me ei siitä tiedetäkään. Hieronnalla voi käynnistää periaatteessa synnytyksen tai kääntää vauvan :)

T. Toinen hieroja
 
Nyt seiskaviikolla kerrottiin eilen meidän molempien vanhemmille. Omille sisaruksille kerrotaan varmaa parin viikon sisään ja muulle maailmalle tieto on julkista sitten ekan ultran jälkeen. :) ei varmaa sitä huudella, muttaa saa sitten puhua asiasta läheisetkin. :)
 
Me ollaan kerrottu vanhemmille kun ollaan nähty eli heti plussan jälkeen ja pääsiäisenä. Sisaruksille myös pari viikkoa sit. Lähimmät ystävät sai tietää aika pian, paras ystävä heti kun plussasin :).

Joudun varmaan paljastamaan ensi viikolla työmatkalla pomolle ja kollegoille, kun ollaan reissussa ja siellä ihmetellään kovasti jos en juo alkoholia kuten meillä on aina dinnereillä tapana. En haluaisi todellakaan vielä kertoa mutta en halua valehdellakaan. :sad001
Tänään 9+4.
 
Me ei olla vielä(kään) kerrottu kellekään. Tänään meinasin kyllä anopille lipsauttaa, mutta tiedän ettei mies vielä halua että kerrotaan. Keskiviikkona yrittävät 'vanhalla ultralla' neuvolassa kattoa, josko sieltä sais varmistuksen vielä raskauteen. Sitten kyllä ens vkl kerrotaan mun vanhemmille ainakin, jos kaikki ok. :) ja pikkuhiljaa sit eteen päin muille. Aijotaan pääasiassa kyllä kasvotusten kertoa, kelle meinataan kertoa. nyt tosin jo 8+1 taitaa olla..
 
Muokattu viimeksi:
Edellisestä kerrottiin vain lähipiirille nt-ultran jälkeen (toki äitini tiesi jo aiemmin). Somessa laitettiin kuva sitten joskus synnytyksen jälkeen, eli en sanallakaan tai kuvalla maininnut raskaudesta. Nytkin olen kertonut vain omille vanhemmilleni. Mies kertoo omille vanhemmilleen sitten kun ollaan kuulemma ns. turvallisemmilla viikoilla. Mutta äitini on minulle sen verran läheinen että on aina saanut tietää miehen jälkeen ensimmäisenä.
 
Me ei olla kerrottu vielä kenellekään. Haluaisin kyllä kovasti jo kertoa kaikille, mutta vielä hetki pitää malttaa. :D varmaan siinä rv12 aikoihin kerrotaan. :)
 
Samoin täällä olisi kovat halut kertoa ihan kaikille tutuille ja tuntemattomille :D Mutta maltettava se kai on.

Kaksi ystävää puolisoineen tietävät, toisella pariskunnalla on itsellään lapsia eli saavat mentoroida meitä ensikertalaisia, toisille taas kerrottiin välittömästi plussatestin jälkeen, niin läheisiä ovat.

Myös minun pikkuveljeni sai tietää, tai arvasi, kun kesken puhelumme aloin kakomaan ja löin luurin korvaan - pahoinvointi iski... Soitellessani takaisin hän sitten kysyi suoraan, enkä kieltänyt. Lupasi kyllä pitää salaisuuden. Muille ei meinata enää kertoa ennen vanhempien vuoroa, mutta sovittiin myös, ettei ryhdytä valehtelemaankaan, jos joku suoraan kysyy.

Molempien vanhemmille tavoitteena on kertoa sitten vasta rv 12 aikoihin, kun on tietoa enemmän. Kyseessä koko nelikolle ensimmäisen lapsenlapsi, ja erityisesti äitimme tuntien haluamme paitsi tietysti varmistua pienokaisen hyvinvoinnista, myös taata itsellemme vielä hetken rauhan ennen hössötyksen alkua :)
Sitten, kun on vanhemmille kerrottu, tieto on julkista, sitten voi kertoa kavereille ja töissä ja harrastuksissa jne. Tuo aika tuntuu vaan niin pitkältä!
 
Vanhemmat ja mun ystävät (5kpl) tietää jo [emoji28] Ja yhdelle työkaverille kerroin. Kaikki sellaisia joille haluaisin kertoa jos kävis huonostikin. Jotenki helpompi olla kun ei tarvi salailla pahaa oloa ym kaikilta. Sitten jos np-ultrassa on kaikki hyvin niin kerrottanee lapsille. Onhan sekin vielä aikaista mutta ainakin isomman kans helpompi kun ehkä vähän ymmärtää miksi äiti on väsynyt yms.
 
Me ei olla vielä kerrottu kenellekään, vaikka mieli tekisi. Olo on vain itselläkin aika epätodellinen, varmaan ensimmäiseen ultraan asti, ja mielessä pyörii käsillä olevat asuntokaupat ja remontit. Haluaisin kyllä, että ihan lähipiiri saisi tietää ennen kuin mun koko kaveripiiri arvaa, kun en yhdellä toukokuisella reissulla tule alkoholia nauttimaan.

Miehen lisäksi ei siis ole arvannut kuin yksi italialainen tarjoilija, jolta kieltäydyin proseccosta, ostereista ja limoncellosta. Ja sit mun oma äiti ei tiedä :facepalm:

Lisäksi haluaisin tällä kierroksella keksiä jonkun hauskan tavan, millä kertoa. Viimeksi meni itkuiseksi tryskimiseksi, minkä jälkeen kävi ilmi, että mun äiti olikin jo arvannut. Haluaisin olla nyt coolimpi :grin
 
Takaisin
Top