Raskaudesta kertominen, milloin ja miten?

Mun mielestä miehellä on oikeus tietää asiasta, en ymmärrä tuota salaamista että miksi salata? Jos käy silleen että ukko ei halua mitään lasta ni sit on hyvä tietää ettei hommaa joululahjojakaan miehelle.. Ja jos se asiaan suhtautuukin hyvin niin sitten varmasti asiasta tulee iso haloo että kun asiasta ei ole kerrottu vaan salattu. Tuli tunne että uskotko itsekään enään teidän suhteeseen? Onko jo silloin silti parempi mennä eteenpäin elämässä?
 
En tiedä miten kertoisin miehelle. Se kun ei missään nimessä halua meille toista ☹️ Kohta kyllä jään tästä kiinni, kun maha kasvaa jo 9+2...

Mites olis klassinen raskaustesti pöydälle? Kannattaa kertoa nopsaan. Salailusta jää aina paha maku, oli lopputulos mikä hyvänsä. Sitä vain ihmettelen, että me kaikki ollaan opittu koulussa et miten vauvat saa alkunsa. Jos mies ei lasta halua, niin mites lapsi on onnistunut alkunsa saamaan? Toki ehkäisy voi pettää, mutta kondomi oikein käytettynä on aika varma (ja se on oikeasti ainoa tapa jolla mies voi olla ihan varma et minne se tavara päätyy). Vastuu ehkäisystä kuuluu kuitenkin molemmille, mutta luulisi että enemmän pelkäävä osapuoli olisi myös huolellisempi.
 
Täällä kerrtottu molemmille pomoille ! Esimiehelle en todellakaan vielä kerro, koska muuten koko yksikkö tietää ja siitä tulee suuri paskamyrsky. Meillä ei oikein vanhan paatuneet akat arvosta nuoria muutenkaan, saati sitten että jäädään pois töistä ja he jää kärsimään. Ei muista että niillä on jo ne omat lapset tehtynä.. no odottelen ainakin jouluun. Nt ultran jälkeen eli 21'13. Ajattelin vetää joulun kunniaksi mammavaatteet töissä ja voi, KYLLÄ HUOMAA [emoji8]
 
Meillä kävi nyt sitten todella oudosti... Jouduin tosiaan pomolle kertomaan sairasloman takia ja todella aikasin. Yhtäkkiä asiasta tietää meidän asiakas (???), joka on puolestaan kertonut mun entiselle kollegalle, joka on kertonu taas eteenpäin. Huhumylly siis täysillä käynnissä ilman, että olisin itse varsinaisesti kertonut kellekään, ja onnitteluita pukkaa joka suunnasta. Vähän ahdistaa, että puolitutut tietää, ennen kun on edes lähisukulaisille kerrottu... :sorry:
 
Ohhoh Roki! Olisin itse varmaan aivan hiilenä pomolle, jos huhumylly on saanut alkunsa hänestä! Tuohan on ihan salassapidettävää tietoakin!
 
No kun sitä mäkin mietin, että eihän tää voi edes olla laillista! En viitti tästä mitään kauheeta draamaa kehittää ja mennä iskemään nyrkkiä pöytään, mutta harmittaa kyllä ettei saakaan ite päättää että miten, millon ja kenelle kerrotaan. Nyt on vähän sellanenkin olo, että pitää lähipiirille kertoa todella nopeesti, ettei ne sitten vahingossa kuule uutisia joltain muulta ja loukkaannu.
 
Ymmärrän Roki, että olet pahoittanut mielesi. Ylipäätään raskaus on niin henkilökohtainen ja yksityinen asia, että pitäisi olla jokaisen itsensä valittavissa, milloin siitä haluaa kertoa. Sitä paitsi kun huomioi keskenmenon riskinkin, niin ei tuntuisi kivalta selitellä kaikille sitä, jos niin onnettomasti kävisi. Ja tämä siis ihan yleisen tason pointti, en halua mitään piruja maalata seinille ja uskonkin, että sinun pienellä on kaikki hyvin.
 
Huhupuheisiin mie oisin varmaan vastannu jotain et aijaa, enpäs itse tiennytkään asian olevan näin :wink että ainahan niitä puheita on......
Joo, no mutta on kyllä ajattelematonta touhua. Ikävää.
 
Meillä kävi nyt sitten todella oudosti... Jouduin tosiaan pomolle kertomaan sairasloman takia ja todella aikasin. Yhtäkkiä asiasta tietää meidän asiakas (???), joka on puolestaan kertonut mun entiselle kollegalle, joka on kertonu taas eteenpäin. Huhumylly siis täysillä käynnissä ilman, että olisin itse varsinaisesti kertonut kellekään, ja onnitteluita pukkaa joka suunnasta. Vähän ahdistaa, että puolitutut tietää, ennen kun on edes lähisukulaisille kerrottu... :sorry:
Roki, sinuna en jättäisi asiaa tohon, tuo on todella vakava rikkomus esimieheltäsi. Jos on ylempi porras, ottaisin yhteyttä sinne. Tai, jos on työsuojeluvaltuutettu tai liiton asiamies, asian voi viedä sitäkin kautta eteenpäin. Ihan todella törkeää. Vituttaa puolestasi.
 
No kun sitä mäkin mietin, että eihän tää voi edes olla laillista! En viitti tästä mitään kauheeta draamaa kehittää ja mennä iskemään nyrkkiä pöytään, mutta harmittaa kyllä ettei saakaan ite päättää että miten, millon ja kenelle kerrotaan. Nyt on vähän sellanenkin olo, että pitää lähipiirille kertoa todella nopeesti, ettei ne sitten vahingossa kuule uutisia joltain muulta ja loukkaannu.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759
Siinä on lakia pöytään. 2 luku 5 pykälä ja rangaistussäännös 7 luku 24 pykälä. Soita aluehallintovirastoon työsuojelun työsuhdepäivystykseen huomenna (0295016000, vaihde yhdistää), kerro asia ja pyydä neuvoa. Heillä on velvollisuus tehdä tarvittaessa esitutkintailmoitus poliisille, jos voidaan epäillä rikoksen tapahtuneen. Rupesi ihan tosissaan sapettamaan tää asia.

Edit. Jostain keskustelusta löytyi joku tietosuojavaltuutetun kannanotto asiaan, ilmeisesti sivu 29 tässä jos linkki aukeaa. http://www.tietosuoja.fi/uploads/u5a147mca.pdf (näköjään ei toimi tuo linkki, aukeaa tyhjää) ja www.tietosuoja.fi voi etsiä lisää infoa asiasta/ yhteystietoja. Heille voi myös ilmoittaa asioita tutkittavaksi.

Edit 2. Löytyipäs. Tässä erittäin hyvä linkki. http://www.tietosuoja.fi/fi/index/ratkaisut/tyontekijoidenterveydentilatietojensekas.html
 
Muokattu viimeksi:
Tossa esikoinen hoiteli nukkevauvaa ja juotti leikkipullosta sille maitoa, ja esikoisen kummitäti siihen sano et "nythän teijän ois hyvä tehä toinen laps ko tää tyttö tykkää niin hoidella vauvoja" :D oli vaikee pitää pokkaa. Tuumasin vaan et harkitaan asiaa :D
 
Nyt kun ensimmäisessä ultrassa kaikki on hyvin, niin voi asian jo paljastaa muillekin läheisimmille ihmisille. Molempien vanhemmille tosiaan kerrottiin jo aikaisemmassa vaiheessa. Toki he tiesivät yrityksestä ja osasivat siitä myös kysellä. Meidän esikoinen ja tuleva pienokainen kun ovat saaneet alkunsa inseminaatiolla.
 
Apua mä meinasin äitille möläyttää eilen! Se oli siskonvauvalle ostanut joululahjaksi jonkun retkun,ihan vaan meinas päästä että mäkin meille meinasin jo ekat ostaa.. Sain nielastua takasin.

Oon kyllä 99% varma, että äiti arvaa ennen kertomista. Sillä on itellä 4 muksua, 3 lastenlasta ja ikänsä ollut terveysalalla töissä, se on varmaan jokusen raskaana olevan nähäny.. :grin
 
No kun sitä mäkin mietin, että eihän tää voi edes olla laillista! En viitti tästä mitään kauheeta draamaa kehittää ja mennä iskemään nyrkkiä pöytään, mutta harmittaa kyllä ettei saakaan ite päättää että miten, millon ja kenelle kerrotaan. Nyt on vähän sellanenkin olo, että pitää lähipiirille kertoa todella nopeesti, ettei ne sitten vahingossa kuule uutisia joltain muulta ja loukkaannu.
Toi ei ole laillista, esimiehesi on rikkonut työsopimustaan. Toi on oikeesti tosi vakava rike sun pomolta, hänellä on ehdoton vaitiolovelvollisuus!!! :mad::mad::mad:
 
Itse oon kertonut esimiehelleni ja muutamalle läheisimmälle, heille jotka tiesivät meidän hedelmöityshoidoista ja monista keskenmenoista. Joskus aiemmin kun sain elämäni toisen keskenmenon, huomasin karvaasti kenelle kannattaa kertoa. Kokemus opetti ketkä on oikeita ystäviä, ketkä seisoo rinnalla oli tilanne mikä tahansa. Sen takia tästä raskaudesta olen kertonut heille jotka ovat niin vahvoja että pysyvät rinnallani vaikka raskaus menisi taas kesken. :Heartbigred
Muoks, 7+4
 
Mie ajattelin viimeistää jouluaattona kertoa veljille ja isälle, äiti tietää ja mies tietenkin sekä muutama läheinen ystävä. Jouluna en voi salata tätä kaikkea kun kauhea turvotus ja tupakan jättänyt, graavilohi lempparia.. jouluaattona olis rv 10+6.
 
Mulla jouluaattona kanssa 10+6 ja silloin tarkoitus kertoa sisaruksille ja muille sukulaisille jotka ei tiedä, meillä aika pieni suku siis. Itsellä jäänyt kanssa tupakka pois ja yleensä olen itse tehnyt meille graavilohet ja siitä itse aina syönyt ison osan. :D
 
No niin. Eipähän tartte enää miettiä millon ja miten kertoa pomolle, ja osakle työkavereista, raskaudesta. Oltiin tänään työporukan kans pikkujouluruokailemassa ku yks työkaveri, joka ties raskaudesta, möläytti et "pitää antaa pikku-Viljollekki ruokaa" ja taputteli mun vatsaa. Mentiin molemmat niin punasiks et kaikki arvas heti mistä on kyse :) eipä tuo ny haittaa vaikka ne saiki tietää jo nyt.
 
Mä ajattelin kertoa töissä vuoden vaihteen jälkeen kun olen saanut tiedot ultran ja verikokeiden tuloksista. Lähimmät perheenjäsenet ja kaverit tietää jo.
 
Takaisin
Top