Raskaudesta kertominen, milloin ja miten?

ellami

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Avaan tähän tällaisenkin aiheen. Innoissani. Seuraa tänne heinäkuisiin ootellen.

Miten ja milloin kertoa raskaudesta?

Itselläni sellainen tilanne, että viides lapsi tulossa. Ihan toivotusti.
En ikinä osannut kuvitella että minulla olisi näin monta lasta, edes neljää.

Mietin, että miten ihmiset reagoi tulevaan vauva uutiseen?
"Taasko?", "miten sä jaksat?"
Etenkin mun äidille ja siskoille mua pelottaa kertoa. Ovat kovin kärkkäitä arvostelemaan.
Miehen vanhemmat jo kyseli muutama viikko sitten et joko meille on tulossa vauva.
Meillä mieheni kanssa yksi yhteinen lapsi, täyttää ensi kuussa 1v.
Tuleva vauva oli erityisesti miehen toive.
Mulla on kolme lasta, 7, 8 ja 14v.

Tekisi mieli jo kertoa tietyille ihmisille raskaudesta niin loppuisi jännitys et mitä he sanoo vaikka mitä väliä,meidän perhe, meidän asia, mutta silti...
Mun on pidettävä ajatus positiivisena eikä että "jos jotain pahaa käy".

Stay positive!

ellami & kesäheinä-18
 
Muokattu viimeksi:
Itsekin oon miettinyt että kuinka kertoisi ja milloin. Meille vasta toinen tulossa ja ikäeroa tulee olemaan 2v4kk.
Nyt tietää jo pari kaveria, mies tietty ja esikoisen fb ryhmä. Isovanhemmille miettiin jos kertoisi jouluna, tapa on vielä hakusessa (on tässä onneksi aikaa miettiä). Jos joku joululahja joka vinkkaisi asiasta tai esikoiselle isoveli paita päälle. Muille ajattelin sit kertoa vasta puolen välin jälkeen, meinasin laittaa fb:hen kuvan jossa villasukat kaikille (värillä kertoa kumpaa siellä olisi tulossa).
 
Mekin mietittiin vähän isovelipaitaa. Toi joululahja idea ylläri oliskin hauska.

Meillä kyllä suku rakastaa lapsia ja toivoo varmasti meillekkin lisää :)

Tämä on minulle neljäs lapsi ja mieheni kanssa siis toinen. Pienin on nyt 1v10kk. Vähän sama tilanne kuin ellami sulla:joyful: Niin ja miehen lapsi kuuluu myös perheeseen, että vähän tuntuu hurjalta seitsemän henkinen perhe :woot:

Mihis ketjuun aletaan kirjoittelemaan aktiivisesti ?
 
Täällä on kerrottu mun mummulle heti dpo14, ja tänään dpo18 4+4 kerroin äidilleni :) muuten aiotaan pitää salassa ainakin alkuraskauden ultraan.
 
Jos päästään tällä kertaa onnellisesti np-utraan saakka, niin tulevat isovanhemmat saavat joululahjaksi kehystetyn ultrakuvan ihmeteltäväksi.
 
Mä oon kertonut jo aika monelle ystävälle. Ja yhdelle siskolleni. Luulen että en pysty kauaa pidättelemään tätä pikku salaisuutta.. ja yleensäkin kaikki aina huomaa musta jotenki :"D
 
Toistaseks en oo kertomassa jossei joku arvaa. Miun vanhemmille kerrotaan varmaan ar-ultran jälkeen.. muut melkein sit saa arvata. Maha kyllä varmaan pompsahtaa taas tosi nopeesti esiin :rolleyes:
 
Tää onki nyt mielenkiintoista, viimeksi kerrottiin vasta np-ultran jälkeen sillain että oltiin ostettu mun vanhemmille sellainen lapsen sukukirja ja ultrakuva ja kortti oli siellä välissä.

Nyt kun on tuo joulu tuossa pahasti välissä niin luulen, että varataan yksityinen ultra ennen joulua, että varmistetaan onko kaikki ok ja sitten jouluna kerrottaisiin jo. Tuo isoveli-paita oli hauska idea!
 
Minä toivoisin että päästäisiin np-ultraan ennen joulua ( nyt viikot 4+6 ), niin jos kaikki on hyvin niin laitetaan lahjojen sekaan yks paketti tulevalle vauvalle. Sais sitten isosiskot 4v ja 7v ihmetellä :). Yhdelle ystävälleni oon kertonut joka odottaa myös ( vertaustukea ) mutta muille kerrotaan vasta ultran jälkeen. Haluaisin kertoa kyllä jo kaikille, mutta yksi keskenmeno takana niin ei uskalla!
 
Pohjoisen tyttö, tuo paketti tulevalle vauvalle on mainio idea!
 
Heinäkuisista monella (la alkukuusta) on joulun aikaan nuo kriittisimmät viikot ohi. Taitaa monien läheiset saada samat uutiset tuolloin. :Heartred
 
Mie aattelin kertoa raskaudesta vasta uuden vuoden jälkeen. En vaan jaksa sitä utelua, kuten oli esikoisen kohdalla ja vertailua kuinka jollakin ei ole sitä pahoinvointia tai oli pahempi muiden kohdalla. :shifty: ja jos käykin jotain, niin san ihan rauhassa nuolla haavoja... Mie olen ollu aina tämmönen, koskaan tykänny et höstätään:wink ja toiseks mie haluan nauttia jouluherkuista niin ettei joku niposukulainen vedä eviran suosituslistaa esille :meh:
 
Täällä vielä pohdinnan alla, koska ja miten kerrotaan.. Todennäköisesti ei ennen varhaisultraa ainakaan, ennen kuin saadaan varmistus että siellä jtn on, mutta katellaan vointien ynnä muiden juttujen mukaan.
 
Itse toivoisin kovasti, että päästäis ultraan ennen joulua niin voitais kertoa hiukan paremmalla varmuudella vauva uutisesta sukulaisille. Pitää sit miettiä jos ultra osuukin joulun jälkeen. Kyllä ne kuitenkin jotain arvais siitä, et nyyhkytän joulupöydän kalaruokien yllä, kun ne graavikalat ja muut olis ihan mun ykkös suosikkeja.. tosin mietin, et jos ne ei ole vakuumi pakattuja ja ei itse tehtyjä, eli kalatiskiltä niin onks ne sit ok? Mä oon oikeesti kuuluisa siitä, et kuin paljon mä syön kylmäsavustettua ja graavattua lohta :hilarious:
 
siska: Mä oon töissä kalatiskillä niin en lähtis kyllä niitä kalatiskin graavejakaan syömään. Ne kuitenkin on siinä myynnissä useemman päivän ja tulee yleensä vakuumipakattuina.

Itse kerroin vahingossa koko työporukalle watsapp ryhmän kautta kun lähti kuva positiivisesta testistä vähän väärään paikkaan :nailbiting: ehkä nolointa mitä oon tehny. Mut se oli puhdas vahinko. Kaikki otti sen kyllä tosi hyvä ja onnittelut tuli myös pomolta vaikka pelkäsin sen reaktiota.
Muille ei olla vielä kerrottu. Ootellaan ensin että se alkuraskauden ultra on takana ja kaikki siellä hyvin niin voi olla etten enää pysty sitten pitämään tätä salassa. Ennen joulua on varmasti pakko kertoa koska jään heti kiini jos ei joulupöydän kalat maistu ja kieltäydyn kahvista :happy:
 
Voi apua Bellaroosa mikä kämmi... Onneksi työkaverit otti asian hyvin. Mua pelottaa, kun taapero aina välillä kännykkääni räplää ja kuvia sieltä katselee, että onnistuu jakamaan kuvan plussatestistä tyyliin facebookiin. Saa olla tarkkana, kun kuvia yhdessä katsotaan, ettei neiti näppää väärin.
 
Huikkaan väliin noista palvelutiskien graavikaloista että riippuu kaupasta. Toisissa kaupoissa myydään tiskissä vakuumipakattua, toisissa graavataan itse.
 
Mie olen tässä pohtinu et miten sen kertois esim isovanhemmille. Anopille mie ostan semmoisen flunssan ehkäisypakkauksen jossa on vitskuja, inkivääriä sinkkiä ja lämpimät villasukat. Hän kun ei ole koskaan päässyt tervehtimään synnärille lapsenlapsia kun on aina ollut silloin kipeänä. Saa nähä tajuaako vihjeen :wink
 
Takaisin
Top