Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

Oho, mulle sanoi lääkäri että hormonikierukan voi laittaa heti kun papakokeen tulokset on saatu ja ettei tarvitse odottaa menkkoja. Kumma miten tuostakin on niin eri suositukset..
 
Mullekkin sanottiin että kierukkaa ei kannata ihan heti laittaa koska kohtu on vielä niin pehmeä.
Mulla edellinen kierukka tuli itsestään pois joten en tiedä uskallanko sitä enää laittaa. Olen harkinnut myös sitä käteen tulevaa kapselia...
 
Mulla ei jälkitarkastuksessa kokeiltu vatsalihasten erkaumaa, eikä lantionpohjalihaksia mitenkään. Sektioarven katsoi ja sisätutkimuksen teki. Sain reseptin hormonikierukkaan ja puhelinnumeron yksikköön, joka niitä täällä laittaa. Mitään tarkempia ohjeita laitosta tai ajankohdasta en saanut. Ehkä se laittava paikka sitten ohjeistaa, kun saan aikaiseksi soittaa sinne ja varata aikaa?!
 
Mie sain neuvolasta jo kotikäynnillä ohjeen missä lukee että kapseli pillerit tms käyttöön 6 viikkoa synnytyksen jälkeen ja kierukka yms vasta 8 viikkoa synnytyksen jälkeen.. Mut toisaalta kuulemma täälläkin olis voinu varata jälkitarkastuksen ehkäisyneuvolaan missä olis samalla käynnillä saanu kierukan..
 
Täällä terveydenhoitaja teki jälkitarkastuksen, varmaan säästösyistä ja lääkärille pääsee ehken ne joilla on ollut enemmän ongelmia synnytyksessä, jos hekään. Sisätutkimusta ei tehnyt, ei kyllä mielestäni ollut tarvettakaan. Kuulemma lääkäripula, kun pojan seuraavalle lääkärineuvola-ajallekaan ei ollut juuri vaihtoehtoja :mad: vaikka melko turhia nuo lääkärikäynnit, eivät eroa juurikaan th:n käynneistä.
 
Minulla teki th (opetuslapsi) ja mukana gyne. Tarkisti lantiopohjalhakset, kohdun ja vatsalihakset. Ilmaisin tosinheti alussa että kohdunlaskeuma ja vatsalihasten erkauma pelottavat. Kumpaakaan ei onneksi ollut.

Ehkäisystä kysyivät ja sanoin menneeni koko ikäni kondomeilla ja luomumenetelmillä ja niillä aion jatkossakin mennä. Ei tullut nurinaa :grin
 
Lantionpohjasta ei sanonut mitään, mutta ei ole kyllä ollut vaivaakaan ja synnytys oli sektio. Erkaumaa ei katsonut mutta osaan onneksi jokseenkin arvioida itsekin ettei merkittävää erkaumaa ole. Lisäksi sain varmuuden vuoksi reseptin minipillereihin joita tuskin kumminkaan muutamaksi kuukaudeksi aloitan. :)
 
Sano et mun ois ainaki hyvä ne parit menkat oottaa, ku oli se kohtu tulehdus et se kunnolla "puhdistautuis" ja siit kyl sano et se kohtu kai supisteleeki viel et sikski ois hyvä oottaa viel kierukan laittoo.
 
Meilläkin siis silloin varataan jälkitarkastusaika noin 8 vkon päähän, jos harkitsee kierukkaa.
 
Jälkitarkastus takana. Vieraassa neuvolassa, lääkärillä hirveä kiire ja 3 opiskelijaa mukana pällistelemässä. Kysyin vatsalihasten erkaumasta ja käski käydä lukemassa siitä vauva.fi:stä :wink
 
Oho Virmu... onhan se hyvä jos lääkäri kertoo mistä löytää lisätietoa mut tää jo aika naurettavaa.
Itse tilaan jossain vaiheessa ajan persobal trainerille, joka osaa erkauman kattoa
 
Kyllä itsekin ajattelin fyssarilla käydä, en luota omiin tulkintoihin netin ohjeistuksesta.

Täytyy sanoa, että olen tosi pettynyt tämän kaupungin äitiysneuvolapalveluihin. Yleensä kun jotain kysyi, niin vastaus oli ei tiedä. Ja nyt tämä tämänpäiväinen ohje :wacky: kaikki tuntui muutenkin olevan tosi vaikeaa säätämistä asiassa kuin asiassa. olisin ne pissat voinut tikuttaa ja verenpaineen mitata ihan kotonakin, juuri muuta hyötyä en koe neuvolasta saaneeni. Toivotaan että nyt lastenneuvolan puolelta saisi parempaa palvelua.
 
Mulla oli kans tänään jälkitarkastus. Piti kysyä vastalihasten erkaumasta, mutta unohdin. Lääkäri tosin sanoi että ei kun liikkumaan vaan. Lantionpohjan lihakset oli ihan ok, ne lääkäri kokeili. Ja muuten oli kaikki ok, johonkin kohtaan alapäässä oli kenties tulollaan granulaatiokudosta, sanoi että jos vaivaa, niin sitten se terkkarissa poistetaan, muuten saapi olla. Tuolla oli kanssa kätilöopiskelija mukana joka teki myös sisätutkimuksen.
 
Mullakin oli pari päivää sit jälkitarkastus. Mulla on tosi kuivat limakalvot, oon huomannu itekin sen. Lääkärin mukaa kuivuutta voi kestää koko sen ajan kun imettää! Eli liukastetta seksiin...
 
Ceridal-öljy on ainakin hyvä liukasteena, sitähän voi laittaa joka paikkaan. Olen käyttänyt sitä lapsen korviin ja nenään jos kaivannut putsausta tai ollut nenä tukossa.. joskus apteekissa sanoi farmaseutti että vanhuksille ceridalia suihkutetaan suuhunkin jos kuiva suu..
 
Hassua kun mahan myllerrykset tuntuu välillä samalta kuin vauvan hennot liikkeet. Oli se vaan ihana tuntea niitä. :Heartred
 
Meillä oli synnyttäneille ryhmäfysioterapiakäynti ja oli mielestäni tosi hyvä. Fyssari tarkisti kaikilta vatsalihasten erkauman, minulla oli onneksi jo täysin kiinni. Lisäksi saatiin jumppaohjeita lantiopohjan lihaksiin ja syviin vatsalihaksiin sekä vauvan motoriikkaa tukevia harjoitteita.
 
Takaisin
Top