Raskauden myötä ruokahalu pienentynyt?

klik

Satasella mukana keskusteluissa
Olen huomannut viimeisen kolmen viikon ajan, että ruokahaluni on suuresti pienentynyt..
Tulen siis paljon pienemmästä täyteen kuin ennen raskautta. Onko tätä ilmennyt muilla?

Välillä pelottaa että syönkö tarpeeksi vauvaa ajatellen tai oikein vitamiineja jne..
En siis ole suinkaan mikään laudanlaiha, muodot omaan, siitä ei ole huolta.
Mutta silti aina vaan mietin että mistä ihmeestä johtuu tämä ruokahalun pienentyminen..
:o
 Odotan esikoistani joten kaikkea ei ole vielä opittu :)
 
Hei, minulla on ilmennyt myös ruokahalun pienentymistä, ja olen itsekin ollut siitä hieman huolissani.
Olen yleensä ollut hyvä syömään, ja syön melko runsaita annoksia, mutta nyt raskauden myötä varsinkin iltaruokailu on jäänyt hyvin pieneksi. Tulen täyteen hyvin pienistä annoksista. Myös mieheni on myös huomauttanut asiasta. Tätä on jatkunut jo reilun kuukauden ajan. Raskausviikkoja on nyt 17+4. Viikolle 16-17 painoni ei ollut noussut yhtään, päin vastoin, tippunut yhden kilon, mutta nyt tämän viikon aikana olen saanut painon takaisin ja jopa hieman nousemaan. Neuvolan täti sanoi, että ei kannata olla huolissaan vielä tässä vaiheessa, kunhan yrittää syödä monipuolisesti :)
 
Parin viikon aikana huomannut että ruokahalu huonotunut selvästi.
Jotenkin yrittänyt kuitenkin jotain pieniä välipaloja ainakin syödä ettei verensokerit kovin alas pääsisi.
Itselläni kanssa ensimmäinen raskaus joten aivan ummikko kaikkien asioiden kanssa. Neuvolassa kuitenkin terkka painotti monipuolista ruokailua :/
Mutta jospa ruokahalu jossain vaiheessa takaisin tulisi :)
 
Itse odotan toista lasta ja en voi oikeestaan sanoa että olisi ruokahalua ollenkaan. syynä siihen voi silti olla se että oksennan vieläkin päivittäin ja olen kärsinyt runsaasta pahoinvoinnista niin paljon että olen joutunut tiputukseen kuivumisen takia.
Minulla ei ongelmana niinkään ole se että tulisin täyteen pienistä annoksista, kun ei ole koskaan nälkä niin ei oikein tiedä koska on täynnä. aamupäivällä syön lähes väkisin jonkun leivän, joskus iltapäivällä 5 aikaan jotakin ruokaa, vähän ja illalla voi olla että syön tai sitten en. mutta enimmilläänkin syön 3 kertaa päivässä ja melko vähän. paino on ekasta neuvolakäynnistä laskenut koko ajan, aluksi pari kiloa ja sen jälkeen vähän vähemmän. viime neuvolakäynnillä rv18+3 paino oli laskenut 200g että ei vieläkään ole lähtenyt nousemaan yhtään.
olen hieman tukevampi joten sinäänsä olen onnellinen ettei raskausaikana kerry ylimääräistä. edellisen lapsen kohdalla painoa tuli 7kg jotka kaikki lähtivätkin sitten heti synnytyksen jälkeen.
En välttämättä teinä olisi huolissaan tuosta ruokahalusta, jos minä olen saanut yhden täysin terveen lapsen vaikka en ole pystynyt syömään enkä juomaan koko raskausaikana mitenkään niin kuin pitäisi ja olen ollut tiputuksissa niin kyllä se vaan niin on oltava että lapsi saa tarvitsemansa jostain kuitenkin :)
 
eiköhä se pienentyny ruokahalu oo iha normia ku aattelee et vattaas on pienoinen joka vie tilaa eikä sitte ruokaakaan mahu yhtä paljoa...

mulla oli kans aika huono toi ruokahalu mutta huomasin kuitenkin pidemmänpäälle että söin ehkä useammin mitä aijemmin tein..
 
Välillä kyllä tulee niin kova nälkä että voisi syödä vaikka kuinka paljon.. Ja tekee mieli yhtä jos toista ruokaa, mutta kun alkaa syömään ei saakkaan enään kun puolet syötyä siitä mitä ennen sai.. Nyt jopa mieheni on alkanut reagoimaan asiaan.. Mutta oon kuitenkin syönyt usein ja pieniä annoksia jotta tuskin tässä hätään on aihetta..

Jotenkin kun ei ole aikaisempaa kokemusta eikä pysty näkemää konkreettisesti että vauvalla olisi kaikki hyvin, sitä huolestuu jokaisesta pienestä asiasta joka mieleen sattuu tulemaan..
 
se on vaikeeta toi ruuan annostelu lautaselle ku ei jaksa syödä yhtä  paljon kuin ennen raskautta..

ite aina laiton ruokaa lautaselle yhtä paljon ku ennenki mutta enhämmä kaikkee syöny joten tuli heitettyä pois tai koirille annettua mutta vaikka joka päivä sama juttu nii ei ikinä oppinu laittaa pienempii annoksii lautaselle ku joka kerran oli nii kaamee nälkä...
 
Tuo alkaa kyllä itellekkin Malin käydä ongelmaks.. Varsinkin töissä,
ruokatunnille menessä on aivan kauhea nälkä, hamstraan kauhean määrän syötävää
ja sitten lautaselle jää ylipuolet..



 
Ruokahaluja varmaan on jossain määrin jopa enemmän kuin ennen mutta tosiaan kerralla ei vain kertakaikkiaan pysty syömään yhtä paljon kuin ennen. Pienempiä annoksia ja useammin.
Myöskin ruokatottumukset muuttuneet, paljon enemmän uppoaa täysjyvätuotteita, hedelmiä, vihanneksia, marjoja ja viiliä ja jugurttia. Puuroa tekee aamulla jo suorastaan mieli. Ennen hyvä kun sai mehulasillisen alas aamuisin :D
Paino on mullakin tippunut, useamman kilon alusta mutta tosiaan, ruokatottumukset myös muuttuneet terveellisemmiksi niin siinä se kait jutun juoni on. :D
 
Tuo aamu syöminen mua harmittaa..Ikinä en oo aamuisin saanu oikein kunnolla syötyä enkä saa vieläkään.. Ja nythän se olis tärkeää mutta ei vain onnistu, sitten töissä menee monta tuntia ennen kun saa syötävää.. pahimmillaan meneen niin että vasta neljän aikaan syön kunnolla ensimmäisen kerran pvässä...
 
Minulla myös ruokahalu on pienentynyt ihan huomattavasti. Jopa jouluruokaa ei oikein tehnyt mieli.. =O

Nälän tunne on kyllä kova, paljon kovempi kuin ennen raskautta, mutta mitään ei oikein tee mieli ja syönkin vain sen verran että saan nälän tunteen pois. Mikä oudointa, suuren suuri herkkuni suklaa ei oikein maistu. Oikeastaan tällä hetkellä minulla on vähän sama kuin Tiimari 77:lla, eli hedelmiä, jogurttia ja ruisleipää saan syötyä ja niitä jopa ehkä hitusen jopa tekee mielikin... mutta epäterveelliset ruoat kuten pizza ym. ei maistu. Punaisen lihan ajatteleminenkin jo tekee hieman pahaa..=/

Toki olen aika alussa vielä, rv 6+3 tällä hetkellä, kai se kuuluu asiaan. Varsinaista pahoinvointia ei ole, mutta etomaan alkaa jos nälkä pääsee liian kovaksi.
Kuvittelin aina että raskaana ruoka saattaisi maistua enemmän, mutta päinvastoin ainakin vielä. Onneksi on sen verran vararavintoa kropassa että ei suurta hätää ja tosiaan, tuleehan sitä sitten väkisin syötyä.. + Ladyvita Mamaa syön jo varmistaakseni foolihapon riittävän saamisen.



 
Huomasin tuossa joulupyhien jälkeen saman asian koskien roskaruokaa.

Ajateltiin miehen kanssa tapaninpäivänä että nyt pitää saada jotakin muuta
syötävää kun jouluruoka.. Olin itse se jonka teki kauheasti mieli pizzaa joten ne
pizzat mentiin hakemaan, mutta niinpä kävi että söin 3 siivua ja tuli huono olo,
en olisi voinut kuvitella syöväni enempää.. Ennen ei ollut mitää ongelmia saada kokonaista pizzaa syötyä. :)

Nyt syön aivan hulluna banaania, omenaa, päärynää jne..
Mutta oikein "kunnon" ruokaa en vain saa syötyä.. :/
 
Nyt taas kun viikot on menny eteenpäin ja tuo pahoinvointi vaihe menny ohi,
niin ruokahalu on alkanu nousemaan.. Ei se siellä entisissä tasoissa oo,
mutta noussu on kuitenkin.

Mutta nyt oon alkanu huomaamaan todella ärsyttävän vaivan itselläni
ruoan suhteen, yhtäkkiä kun jotakin alkaa tehdä mieli, tai näen kaapissa jotakin hyvää
syötävää, hamstraan kauhean määrän tätä hyvää ruokaa/tai mitä lie, otan yhden suupalan ja tulee olo että ei ei ei ei, ei mun tätä mieli tee enkä saakkaan alas..

Yhtenä iltana laitoin miehen hakemaan jäätelöä kauheella kiireellä ja kun sitä
nenäni eteen sain, niin sitten ei maistunukkaan..

Ja sama kun tein eilen ruokaa vapaa päiväni kunniaksi, pitkään jo haaveilin kyseisestä ruoasta, kauhean vaivan näin kun metsästin ainekset jne. Sitten kun se ruoka oli siinä lautasella, niin enhän mä sitä saanu syötyä kun muutaman haarukallisen.. :D
Ärsyttävää!
 
mulla ruokahalu vaan kasvoi ja kasvoi kunnes se lopahti. :P tässä viimesellä kolmanneksella ilmeisesti mahalaukulla niin pieni tila jäljellä ettei sen takia maistu ruoka. jotain kevyttä salaattia syön ennemmin yms. ja kyllähän se vauva aika hyvin tarvitsemansa ottaa, se on vaan äidiltä pois :) raskausajan monivitamiinivalmiste on varmasti hyvä olla käytössä etenkin kun ei kunnon ruoka maistu :)
 
Takaisin
Top