Raskauden jälkeinen paino ja masukuvat

Joku 4-5 päivää synnytyksestä menin uteliaana vaa'alle. Se näytti tasan vauvan painon verran vähemmän. :eek: Itku meinasi tulla, koska mulle tosiaan tuli koko raskausaikana vähän päälle viisi kiloa, ja kaiken järjen mukaanhan sieltä on enemmän lähtenyt tavaraa kuin vauvan verran.

No, tuosta neljä päivää myöhemmin kokeilin uudemman kerran. Vaaka näytti 5kg vähemmän kuin ekalla kerralla. :rolleyes: Taisi vaan kestää hetki että nesteet lähtivät liikkeelle. Nyt on pysynyt melko samoissa lukemissa, eli mulla +-0 tilanne raskauskilojen osalta. Ihan jees, kun ylipainoa on todella paljon jo ennestään... Alan nyt sitten niitä vanhoja kiloja sulatella pikkuhiljaa kesähelteissä. :grin

Maha nyt tietysti roikkuu vähän löysänä, mutta kyllä sekin siitä kiinteytyy ajan kanssa. :) Onhan sitä aika paljon venyteltykin viime kuukausina, en aio stressata tai peitellä sitä. :grin Se teki kuitenkin ison homman. :Heartred

Alapääkin on kuulemma jo melko normaali. (Mies katsoi, en mä uskalla. :eek: ) Mitä nyt parit tikkaukset, mutta kyllä ne siitä parantuvat. Synnytyksestä on nyt tosiaan pari viikkoa ja nyt on alkanut parin päivän sisällä irtoilla niitä tikkejä, itsestään sulavia. Kaipa se on ihan normaalia? Ei ainakaan satu minnekään. Vähän hirvittää kun jälkitarkastus on vasta kesäkuun lopulla ja silloin vasta saa "tietää" enemmän alapään tilanteesta. Siellä kuitenkin ilmeisesti on sisäpuolellakin tikkausta niin tosi vaikea tarkkailla paranemista... :smiley-ashamed008 Ois kiva kuitenkin aloitella seksielämää vähän aikaisemmin kuin vasta kesäkuun lopussa... Mulle kun tosiaan on aiemmin tehty sektiot niin silloin tiesin mitä kohtaa (vatsan arpea siis) varoa ja sen näki. Nyt oon vähän ulapalla kun en taas tiedä mistään mitään. :hilarious:

Ehkä vähän aiheen ohi, mutta ehkä nää kaikki kroppa-asiat on ihan jees samassa ketjussa? :grin
 
Joo, eiköhän tänne samaan voi kirjoitella kaikkea palautumiseen liittyvää. :)
 
Mä en ole käynyt vaa'alla kertaakaan synnytyksen jälkeen... Synnärillä mulle iski niin tolkuttomat turvotukset että oon varma että painoa olisi voinut olla vielä enemmän ku ennen synnytystä! Huomenna on neuvola ja sillon aattelin uskaltautua vaakaan. Olo on ainakin superpaljon kevyempi, mutta tokihan kiloja varmasti on reilusti jäljellä kun niitä se 25kg ja rapiat tuli...
Vatsa kyllä muuten vetäytyi tosi nopeasti, sellanen löysä "alavatsamakkara on enää jäljellä" .:happy:

Tikeistä sen verran, että itsestään sulavat tosiaan häviävät parissa viikossa. Paitsi joskus ne solmukohdat ei meinaa sulaa millään (kuten mulla nyt on käynyt). Mä olen jo kurkannut miltä alakerrassa näyttää ja ei kyllä oo synnytyksestä sulamattoman tikin lisäks merkkiäkään ainakaan äkkiä katottuna. :woot:
Synnytyksestä nyt siis reilu 2 viikkoa.
 
Tänään viikko synnytyksestä ja uskalsin vaa'alle, 10kg kadonnut! Lähtöpainoon siis n. +5kg. Ei paha! :)

Sain synnytyksessä isomman repeämän ja siksi jälkitarkastus on ä-polilla. Aika tosin vasta 2.8.! Ymmärrän kyllä, että odotetaan paikkojen kunnollista paranemista, mutta kun sen kela vaatii jälkitarkastista 12vko sisään ja tuo on yli 13vko. No, huomenna on neuvolantädin kotikäynti, kysyn sitten onko tuo se kelan jälkitarkastus vai joku ylimääräinen. Täytyy sitten saada aikaistettua, jos ainoa tarkastus.
 
Turvotusta tosiaan vielä ihan reilusti. Sormuksen sain jo sormeen, mutta seuraavana aamuna sormus näytti aikas tiukalta. :D Otin sitten vielä hetkeksi pois.
 
Mulla esikoisen jälkeen maha vetäyty nopeemmin (alle viikossa) nyt on menny tasan 2vkoa ja vihdoin alkaa olla palautunut, tosin vähän viellä roikkuu kans ns.alamakkara :nailbiting: Mut on tääki parempi kun viikko sitten viellä. Mieskin totesi tossa eilen että "sun mahahan on kadonnut" :grin Et kai se on hyvä merkki et mieskin jotain huomaa :p Vuoto on loppunut oikeestaan kokonaan, viellä pidän kyl varuilta sidettä, kun välillä kun käy vessassa tulee veripissaa ja seuraavalla kerroilla ei oo enää mitään. Mitään kipuja ei onneks ole. Alakertaan en oo uskaltanut kurkkia viellä enkä oo uskaltanut antaa miehenkään kurkistella :stop: Tein sen virheen et joskus vikalla vkolla raskaudessa menin kurkkaan peilin kanssa, ja järkytyin näkemästäni, miten oli paikat muuttunut ja vaihtanut väriä :nailbiting: Niin nyt on vähän fiilikset etten halua kattoa. Seksikään ei kyl oo heti ekana mielessä just tän takia, vaik esikoisen jälkeen just 2vkoa synnytyksestä meil oli jo säpinää...
Kyl mä tiien et mies jo haluais kun muutenkin lähes puolesta välistä raskautta ei meil oo ollu oikeen mitään sänkypuuhia, mut ite en kyl tiedä millon tekis mieli mitään edes alotella.. Voi mies parkaa :sorry:
 
Alamakkara roikkuu täälläkin. Tuskin sitä enää ihan entiselleen saa, kun juuri sinne makkaran alapuolelle tuli aikamoiset arvet.
Pitäiskö mahaa rasvata edelleen? Auttaisko palautumiseen?
 
On olemassa jossain vauvaliikkeissä mut ihan elastinen tukivyö ajaa myös saman asian. Voi olla että apuvälineliikkeestä saat halvemmallakin, mutta en osaa sanoa.
 
Joo ainakin lastentavaraliikkeissä on belly binder nimellä tukivöitä ja netistä tietty löytyy. Mulla ainakin kaveri suositteli tosi paljon eli ainakin aattelin hankkia. Pitäis nopeuttaa vatsalihasten palautumista.
 
Mä ajattelin kans hankkia. Olisin halunnu et on valmiina jo kotona semmonen, mut en tiiä mitä kokoa tilaisin, eli pitänee tilata vasta myöhemmin kun pääsee mittaamaan :eek: lähinnä ajattelin tota esbelt ipanemaa ja on kuitenki sen verran kallis, ettei haluis väärää kokoa..
 
Mua kiinnostaisi kokeilla, mutta taitaa olla mun tapauksessa jo myöhäistä ja tuskin löytyisi tarpeeksi isoja kokoja. Varsinkin kun ottaa huomioon että mun leveimmät kohdat on just siinä vatsan ja takapuolen kohdilla... :hilarious: Korsettikin ois kiva mahan piilotukseen, mutta ei toivoakaan että löytyisi. :smiley-angelic003 No, pullataikinamasu on ainakin pehmeä.
 
5 kg jäi synnärille, eli +5 kg on nyt alkutilanteesta. Sektioarpi on parantunut aika siististi, näin 6 päivää synnytyksen jälkeen. Maha on ihan löllerö vielä. Kuvaa en laita, niin säästytte painajaisilta, mulla kun on tosiaan tuo maha palautumatta, raskausarpia paljon ja vähän enemmän & tuo sektioarpi. Mutta itteäni ne ei häiritse, elämäänhän noi kuuluu. Onneks ulkonäkökriiseilyt oon jo aiemmassa elämässä käyty läpi. :D
 
Eilen kävin vaa'alla kun oli kulunut 8pvää synnytyksestä ja enää 3kg painoon ennen raskautta! :) mahasta kylläkin näkee edelleen että raskaana on oltu kun löllä ihoa löytyy, mutta josko se tuosta kireytyis kun pääsis taas liikkumaankin! Eppari on edelleen niin kipeä ja muutkin paikat tuolla, että hyvä kun pystyy 10min olemaan jalkeilla yhteen putkeen ja koko ajan särkee.. Oon kärvistelly ilman särkkäreitä, kun en haluais niitä pojalle syöttää maidon kautta, vaikka Panadol turvallista oliskin..
 
Tänään 3vrk synnytyksestä ja ensimmäinen yö kotona takana ja paino -1kg aloituksesta :)
Hyvin jäi synnärille suoraan paino.
Ja kun tuota turvotusta vielä on, niin varmaan aika helposti lähtee vielä pari kiloa.

Kivasti reisistä ja käsistä napsahti turvotuksia pois jo, niin ne tuntuu mukavan pieniltä vs. synnyttämään mennessä :wacky:

Edit. Niin ja siis paino nousi raskauden aikana 5kg kaikkine turvituksineen.
Eli 6kg jäi synnärille.
 
Muokattu viimeksi:
Olisi muuten kiinnostavaa tietää paljonko sitä painoa tuli ylipäänsä ts. oliko tyyliin koko raskauden aikana +3kg, joka lähti, vai lähtikö isompi määrä noin vaan "itsestään". Siis en tarkoita, että kiinnostaa painonnousu sinänsä, mutta tietäis itse vähän, että mitä vois odottaa ts. että jos painoa tuli 10, 20 tai 30 kg ja siitä lähti x määrä kuin että jos painoa tuli koko aikana vain 2 kg ja se lähti heti. :D
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top