raskauden alun oireet

  • Ketjun aloittaja helmimami
  • Aloituspäivämäärä
H

helmimami

Vieras
Viikolla 6 vasta mennään, mutta naama kukkii ilosesti. Tätäkö se on, että saa todella kokea murkkuiän ihanuuden uudelleen, vaikka onkin lähempänä kolmea kuin kahtakymppiä? Ihanat hormoonit! [:D]

Sitten sellaista haluisinkin täältä tiedustella, kun ensi kertaa raskaana oon, että onko alhainen verenpaine jo tässä vaiheessa huono juttu? Mulla normaalisti 85/120 ja nyt 70/100 (meniköhän luvut ees oikein päin?). Miten sais korkeemmaksi? Oireena lähinnä heikotus ja lievä huippaus.
 
Voi, tuosta verenpaineesta en kyllä osaa sanoa. Mutta monen monituista sellaista odottajaa tunnen, joilla naama on alkanut kukkia yhtä terhakasti kuin parhaina (pahimpina) murkkuvuosina konsanaan. Yritä jaksaa. Ja käy lääkärillä, jos verenpaine huolestuttaa.
 
Mä oon ainaki saanu kokea murkkuiän "ihanuuden"uudestaan. ja kun nuori olen niin tuntuu et just ku on päässy pois siitä helvetistä ni se alkaa kakskertaa pahempana uudelleen. finnit ja mielialan vaihtelut ja yleinen pahantuulisuus on kauheita! Enkä pysty kritiikkiäkään vastaanottamaan suuttumatta, vaikka yleensä ei kuulu mun tapoihin :O Neuvolassa on ainakin sanottu että yleensä ei huolestuta jos on alhanen verenpaine, että korkeeta yritetään saada alas. Mutta kannattaa tarkistaa asia..
 
ALKUPERÄINEN: helmimami

Viikolla 6 vasta mennään, mutta naama kukkii ilosesti. Tätäkö se on, että saa todella kokea murkkuiän ihanuuden uudelleen, vaikka onkin lähempänä kolmea kuin kahtakymppiä? Ihanat hormoonit! [:D]

Sitten sellaista haluisinkin täältä tiedustella, kun ensi kertaa raskaana oon, että onko alhainen verenpaine jo tässä vaiheessa huono juttu? Mulla normaalisti 85/120 ja nyt 70/100 (meniköhän luvut ees oikein päin?). Miten sais korkeemmaksi? Oireena lähinnä heikotus ja lievä huippaus.

 
minä en ottaisi mitään paniikkia asiasta, mulla oli ekalla neuvolakäynnillä verenpaine 10/66 ja siitä se viikko viikolta vaan laski, alimmillaan oli 20+3 101/59. Rautaa söin koko raskaudenajan purkista, mutta en oma-aloitteisesti. Ei mua huipannu tai mitään muutakaan, paitsi saunassakäydessä kylläkin.
 
viimeisellä neuvolakäynnillä oli 101/76 ja ihan hyvin voin koko ajan, niin myös lapsi.
 
Ainakin sai koko raskauden nauttia salmiakista ja muusta verenpainetta nostattavasta ilman pelkoa [:)]
Jälkeenpäin olen kuullut väitteen, että alhainen verenpaine ja hemoglobiini olisi haitallista vauvalle huonon hapenkuljetuksen takia, mutta ei mulle mitään sellasta koskaan neuvolassa sanottu.
 
Hemppa oli nimittäin koko raskauden ajan alle 120, 99heikoimmillaan eikä mun vauvalla kyllä mitään seurauksia ollu...
 
Mutta tällä kerralla seuraan asiaa tarkemmin
 
Mulla ei onneks hirveesti finnejä oo, mut tän pikkukakkosen kanssa on ollu alusta lähtien verenpaine ja hemoglobiini alhanen. Rautaa söin loppuraskaudesta jo ekan kanssakin, nyt ihan alusta asti. Tuntuu kyllä ettei rauta ees kumpaankaan arvoon auta mut on Hb nyt siinä 112 ollu... Alkuraskaudessa muakin huimas ja olin tosi väsyny ja kai väsymystä on edelleenkin vähän. Matalaan verenpaineeseen oon silti ihan tyytyväinen, ku esim. mun äitillä on korkee verenpaine ja lääkkeet siihen -ja tykkään kovasti salmiakista!
 
"Kiva" lukee täältä nyt sit tosta hapenkuljetusriskistä... Toivottavasti ei tuu mitään pahempia ongelmia, ku eka synnytyskin jouduttiin käynnistämään (rv 38+4 kylläkin) istukan virtauksien heikentymisen ja vauvan hidastuneen (vai oliko jopa pysähtyneen) kasvun takia -liekö sit johtu sillosista melko alhasista arvoista... Nykyään tyttö on ihan normaali 2-vuotias eikä synnyttyäänkään teholle joutunu (lämpöpeittoa kyllä tarvi ja sokeriarvot oli melko alhaset melkein viikon)...
 
Oon ite aatellu, et mun hento kroppa on nyt jo niin rasittunu (edellinen raskaus/synnytys '06, sit varhainen keskenmeno '07 ja nyt lask.aika helmi09), et sen takia ei ihan oo kaikki arvotkaan normaaleissa rajoissa.
 
Takaisin
Top