Raskauden ajan vitamiinit ja lisäravinteet

Deleng

Oman äänensä löytänyt
Hei kanssaodottajat!

Mitä vitamiinilisiä ja lisäravinteita syötte?
Mulla kyseessä esikoisraskaus ja en ole vielä neuvolaan saakka päässyt (11.7. on aika).. Netistä googlettaessa tulee niin erilaisia vastauksia mm. Omega-3:n (DHA) suhteen, etten tiedä mitä miettiä.

Ostin nyt apteekista jo puoli vuotta syömääni Natalben-vitamiiniyhdistettä, mikä siis tehty raskaana oleville. Siitä tulee myös jonkin verran Omega-3:a, mutta mietin pitäisikö sitä silti saada vielä lisää? En ole hirveä kalan ystävä ja varsinkin nyt viikonloppuna, kun sain ruokamyrkytyksen juuri lohta syötyäni, niin nyt koko ajatus tuosta aiemmin tykkäämästäni kalasta ahdistaa.

Ostin lisäksi myös C-vitamiinia ja kalkkitabuja, kun laktoosi-intoleranssin ja muutenkin herkän vatsan takia en hirveästi maitotuotteita nauti. Toki jugurttia ja rahkaa menee jonkun verran.
Näiden lisäksi menee myös ubikinonia/Q10 (sitä aloin jo syömään aiemmin lapsettomuushoitojen takia).

Entä magnesium? Rauta (tosin sitä tulee myös tuosta Natalbenista, samoin kuin foolihappoa, yms.)?

Liitteenä kuva nyt näistä mitä on.

Kaikki vinkit tällaiselle ummikolle tervetulleita!
 

Liitteet

  • 20190618_181750.jpg
    20190618_181750.jpg
    34.9 KB · Katsottu: 7
Tässä kuva mun vitamiineista. Ferroforte B+C (rautaa vähän, foolihappoo jne), magnesiumia oon syönyt jo syksystä kun aloin käymään kuntosalilla, mammavitamiini ja foolihappo. Ennen raskautta oli käytössä vaihdellen eri B-vitamiini valmisteita jossa foolihappoo, toi ferroforte, magnesium ja sitten monivitamiini.
Toi pieni annoksinen rautavitamiini on ollut hyvä minusta kun ei laita vatsaa sekaisin tms ja saa ihan Prismasta ostettua :)
 

Liitteet

  • IMG_20190618_231145.jpg
    IMG_20190618_231145.jpg
    24 KB · Katsottu: 16
Tässä kuva mun vitamiineista. Ferroforte B+C (rautaa vähän, foolihappoo jne), magnesiumia oon syönyt jo syksystä kun aloin käymään kuntosalilla, mammavitamiini ja foolihappo. Ennen raskautta oli käytössä vaihdellen eri B-vitamiini valmisteita jossa foolihappoo, toi ferroforte, magnesium ja sitten monivitamiini.
Toi pieni annoksinen rautavitamiini on ollut hyvä minusta kun ei laita vatsaa sekaisin tms ja saa ihan Prismasta ostettua :)

Eihän tuo multivitamiini sisällä A-vitamiinia? En kuvasta erota, mutta jos sisältää, niin ei suositella raskaana olevalle A-vitamiinia purkista lisänä. :)
 
Eihän tuo multivitamiini sisällä A-vitamiinia? En kuvasta erota, mutta jos sisältää, niin ei suositella raskaana olevalle A-vitamiinia purkista lisänä. :)

Ei sisällä kun on nimenomaan raskausmultivita :) Aiempi monivitamiini sisälsi niin tyrkkäsin sen paketin miehelle ja kävin ostaan noi raskausvitamiinit :)
 
Joku apteekin mammavitamiini ollut käytössä koko yritysajan.
 
Miulla joku apteekin raskausmonivitamiini. Näytti sisältävän suositusten mukaiset määrät foolihappoa ja muita. Rautaakin oli jonkun verran. Rautaa oon miettinyt et pitäiskö lisätä? Miulla usein matala hemoglobiini ja nytkin aivan sairasta väsymystä. Kuitenkin jossain alan julkaisussa (oisko ollu Terveysportissa) puhuttiin raudasta että sutä suositellaan rv 12 jälkeen jos hb matala.

Lisäks oon miettiny maitohappobakteereja. Ainakin loppuraskaudessa niiden on tutkittu parantavan lapsen suoliston kuntoa. Esikoinen on vaikeasti moniallerginen ja haluaisin nyt tehdä kaiken sen eteen ettei toinenkin olisi. Oisko mhb:sta apua koko raskauden ajan? Entä mikä ois hyvä? Itellä ei oo maha tykännyt joistain mitä oon aiemmin kokeillu.
 
Minisunin Mama-monivitamiinit käytössä! Maitohappobakteereja oon myös harkinnut, suosituksia otetaan vastaan :)
 
Foolihappo ja D vitamiini yritän muistaa
 
Mullakin on Minisun Monivitamiini Mamaa. Täytyy vain muistaa ottaa se ruoan yhteydessä, muuten tulee vähäksi aikaa huono-olo.
 
Minisun Mama, foolihappo, rauta ja d-vitamiini sekä maitohappobakteerit menee..
 
He tietääkö joku saako äitiysvitamiineja poreena? Mä jotenkin unohdan aina ottaa pillerin, mutta jos on pore niin tulee aamulla juotua :grin Toki tämä selviäisi varmasti muutenkin mutta jos joku täällä osaa heti kertoa..
 
Kalsiumia ja raskauteen tarkoitettu monivitamiiniyhdiste. Söin ensin itsekin raskauteen tarkoitettua kalaöljyä, mutta siitä luki tosi paljon ristiriitaista neuvoa. En ole suuri kalanystävä, joten yritin sen avulla kompensoida. Neuvolassa sanottiin että se pitää lopettaa ennen viimeistä raskauskuukautta, koska ohentaa verta. Nyt yritän vain pakottaa kalaa alas kurkusta, mutta pahoinvoinnin kanssa vaikeaa :sad001
 
Mä käytän poretabletteja, jossa on vitamiinit ja foolihappo mutta ei a-vitamiinia. Kalaöljykapseleita (niitä a vitamiinittomia) pitäis ostaa kun taas muistan. Olen käyttänyt niitä ennenkin koko raskauden ajan, mutta mulla on "paksu" veri.

Aikaisemmin oon käyttänyt apteekin Mamma vitskuja, mutta kun tossa kaupan poretabletissa on samat vitamiinit ja monta kertaa halvempi, niin meen sillä. :)
 
Olen syönyt raskausajan monivitamiinia jo siitä asti, kun ehkäisy jätetty pois. Omega 3 ostin myös, mutta sitä en vielä ole kovasti syönyt- alkuraskaudessa sitä ei välttämättä kovin suositellakaan veren hyytymiseen vaikuttavana aineena.. jos olisin syönyt sitä jo ennen raskautta olisin varmasti jatkanut normaalisti, mutta nyt napsin silloin tällöin vain. :)
 
Takaisin
Top