Raskauden aikana kielletyt asiat

Minä söin jo uusia pottuja ja silliä. En ees aatellu et se kuuluis listaan.. mitä siinäki on ettei sais?
Juu, just toi syynä, että sillit ovat raakaa kalaa eikä niitä ole kuumennettu. Tuli itselläkin vasta purkkia avatessa mieleen. Purkki odottaa nyt jääkaapissa ja mieli tekis maistaa, mut en taida uskaltaa. Ens kesänä syön niitä sit tämänkin kesän edestä.
 
Annsku jo vastasikin. Eli ei perunoissa ole mitään haitallista, vaan niissä silleissä, joita ei siis ole kypsennetty. Mulla ne ovat ainakin kuuluneet yhteen. Uudet perunat, voikastike ja sillit... Nam!

Nyt täytyy pärjätä pelkillä uusilla perunoilla ja voikastikkeella.

Pidetään pieni hiljainen hetki uusille perunoille kera monen erilaisen sillin, kesäiselle välipalaleivälle kera sillin, sillipurkille jossa enää ”kastiketta” jäljellä ja sen syönti loppuun perunoiden kanssa...

:’D Nautitaan me kesä ilman syyllisyyttä syöden jäätelöä ja mehujäätä kun mieli tekee, napostellen jotain pikkusuolaista ettei ala huippaamaan ja muistaa paremmin juodakin.

Ritva S, eihän kiellettyjen listalla loppujen lopuksi ole paljon mitään erikoista, itsehän sen ressin aiheuttaa jos aiheuttaa, ei se lista. Vähän sama juttu vaikka ruokavaliomuutoksen kanssa (=dieetti) jos jo alusta asti pistää vastaan ja marisee jokaisen vaihtoehdon ja kiellon takia niin eihän siinä muuta kuin ressiä saa aikaiseksi. Jos taas lähtee ajatuksella että 9kk vaan näitä tiettyjä juttuja pienen ihmisen vuoksi niin ei oo paha homma, tekee hyvääkin syödä ehkä enemmän kasviksia kuin ennen, ei säilöntäaineita tai epämääräisesti pakattuja lihoja raakana. Kahvin nauttiminen ei kenenkään terveyttä paranna, vesi vanhin voitehista jne. Asenne ratkaisee :) Ennen ei oo paljon muustakaan tiedetty/varoiteltu, ihme että ollaan hengissä :D
 
Juuri näin, asenne ratkaisee!!! :smiley-bounce012 On tärkeintä että jokainen tekee itselleen ja pienelleen parhaimmaksi tuntemansa ratkaisut. Aina on jotain mikä ei tunnu oikealta ja hyvältä, mutta hei jokainen kuitenkin itse tekee ratkaisut!! On hienoa, että tietoa löytyy ja vertaistukea on nykyään saatavana. Loppujen lopuksi on se vain ihanaa aikaa, tää odotus.... :wink
 
Huh huh..luulin jo että uudet perunat olisi kiellettyjä. Onneksi ei. Meillä on maassa paljon perunaa ja kovin niitä jo odottelen
 
Alussa ajattelin tosi paljon mitä kaikkea pitää välttää ja katsoin tietysti neuvolasta saadut listat. Mutta sitten hellitin ja oon käyttäny pelkästään maalaisjärkeä syömisten kanssa. Ruuat kypsänä ja turha stressi pois niin tuskin on hätää.
 
Nyt kun ilmat on lämminneet, niin järvessä uimisesta kysyisin. Jostain luin, ettei sitä suositeltaisi tulehdusriskin takia, mutta onko jollain oikeaa faktatietoa, jonka olisi saanut esimerkiksi neuvolasta tai lääkäristä?
 
Chiunque, oon ymmärtänyt että vasta sitten kun synnytys lähenee ja limatulppaa irtoilee ei ole hyvä uida (ylipäätään). Jos järvessä uiminen stressaa niin muistaa vaan peseytyä sen jälkeen, mutta itse en stressaisi. Luonnollisesti jos on sinilevää niin silloin ei kenenkään kannata uida.
 
Alussa ajattelin tosi paljon mitä kaikkea pitää välttää ja katsoin tietysti neuvolasta saadut listat. Mutta sitten hellitin ja oon käyttäny pelkästään maalaisjärkeä syömisten kanssa. Ruuat kypsänä ja turha stressi pois niin tuskin on hätää.

Voi kun itsekin osaisin/uskaltaisin relata syömisten suhteen. Ekaa odotan, niin jotenkin haluan olla supervarma kaikesta. Eihän se tietty väärin ole, mutta vähän olis hyvä silti löysätä rimaa. Vinkkejä miten onnistuisi?
 
Olin ekassa raskaudessa supertarkka kaikesta, mutta se meni kesken. Tässä toisessa olen ollut ruokien suhteen löyhempi, kun "ei se viimeksikään muuttanut mitään". En syö raakaa lihaa (tai kalaa mun tapauksessa koska en syö lihaa kalan lisäksi), vedä raakamaitoa tai muita raakatuotteita ja luonnollisesti en juo alkoholia tai vedä huumeita. Mutta olen esim. syönyt (kasvis)sushia, syönyt "kiellettyjä siemeniä" ja juonut välillä kokista.

En siis tarkoita, että pitää kokea keskenmeno, vaan että maalaisjärki riittää. Mitään et voi tehdä (paitsi välttää raakaa lihaa (erityisesti maksaa), pastöroimattomia tuotteita ja alkoholia), jotta lapsi on todennäköisesti terve. Kaikki muu on aikalailla kiinni muusta kuin sinusta. Se on helvetin pelottavaa, mutta myös huojentavaa. :)

En tiedä auttoiko tämä yhtään, tsemppiä kaikkeen!
 
Olin ekassa raskaudessa supertarkka kaikesta, mutta se meni kesken. Tässä toisessa olen ollut ruokien suhteen löyhempi, kun "ei se viimeksikään muuttanut mitään". En syö raakaa lihaa (tai kalaa mun tapauksessa koska en syö lihaa kalan lisäksi), vedä raakamaitoa tai muita raakatuotteita ja luonnollisesti en juo alkoholia tai vedä huumeita. Mutta olen esim. syönyt (kasvis)sushia, syönyt "kiellettyjä siemeniä" ja juonut välillä kokista.

En siis tarkoita, että pitää kokea keskenmeno, vaan että maalaisjärki riittää. Mitään et voi tehdä (paitsi välttää raakaa lihaa (erityisesti maksaa), pastöroimattomia tuotteita ja alkoholia), jotta lapsi on todennäköisesti terve. Kaikki muu on aikalailla kiinni muusta kuin sinusta. Se on helvetin pelottavaa, mutta myös huojentavaa. :)

En tiedä auttoiko tämä yhtään, tsemppiä kaikkeen!

Mulla sama, kahdessa aiemmassa raskaudessa olen ollut paljon tarkempi mitä laitan suuhuni, ja näistä kumpaakaan en ole syliin saakka saanut.

Nyt tässä kolmannessa raskaudessa on jotenkin rennompi olo muutenkin, vaikka toki ajoittain mieleen tuleekin, että mitä jos tämäkin otetaan pois.
 
Jemilia, joo sama pelko mullakin, että jos tämäkin viedään nyt pois. Mutta en stressaa ruoka-asioista, sillä uskon että se johtuisi sitten ihan muista syistä.
 
Jemilia, joo sama pelko mullakin, että jos tämäkin viedään nyt pois. Mutta en stressaa ruoka-asioista, sillä uskon että se johtuisi sitten ihan muista syistä.

Jeps, niinhän se on :)
 
Olin ekassa raskaudessa supertarkka kaikesta, mutta se meni kesken. Tässä toisessa olen ollut ruokien suhteen löyhempi, kun "ei se viimeksikään muuttanut mitään". En syö raakaa lihaa (tai kalaa mun tapauksessa koska en syö lihaa kalan lisäksi), vedä raakamaitoa tai muita raakatuotteita ja luonnollisesti en juo alkoholia tai vedä huumeita. Mutta olen esim. syönyt (kasvis)sushia, syönyt "kiellettyjä siemeniä" ja juonut välillä kokista.

En siis tarkoita, että pitää kokea keskenmeno, vaan että maalaisjärki riittää. Mitään et voi tehdä (paitsi välttää raakaa lihaa (erityisesti maksaa), pastöroimattomia tuotteita ja alkoholia), jotta lapsi on todennäköisesti terve. Kaikki muu on aikalailla kiinni muusta kuin sinusta. Se on helvetin pelottavaa, mutta myös huojentavaa. :)

En tiedä auttoiko tämä yhtään, tsemppiä kaikkeen!

Niin, eihän sitä koskaan voi etukäteen tietää miten raskaus etenee vaikka kuinka huolehtisi, että perusjutut on kunnossa. Jotenkin sitä silti haluaa pyrkiä parhaansa mukaan olemaan tarkka mieluummin kuin välinpitämätön. Osaltaan jo sekin rauhoittaa itseä. Ainakin yrittää ja tekee parhaansa. Hankalissa tilanteissa esim. ulkomailla, seisovan pöydän ääressä tai juhlissa stressi helposti korostuu, kun ei haluaisi kuitenkaan tehdä asiasta liikaa numeroa. Kiitos tsempeistä!
 
Voi kun itsekin osaisin/uskaltaisin relata syömisten suhteen. Ekaa odotan, niin jotenkin haluan olla supervarma kaikesta. Eihän se tietty väärin ole, mutta vähän olis hyvä silti löysätä rimaa. Vinkkejä miten onnistuisi?

En ole syönyt mitään raakaa ja lakua ja salmikkia oon vältelly. Maitotuotteita käytän kun katson vaan että on pastroituja. Tupakkaa enkä alkoholia ole tietenkään käyttänyt. Ajattelin niinettä kyllä niitä terveitä lapsia saa vaikka hellittää. Tää vauva on mun ensimmäinen.
 
Tuli tutkittua sattumalta balsamico-pullon kylkeä, ja siinä on erikseen maininta sulfiiteista. Onko kellään tietoa, ovatko nekin kiellettyjen listalla?
 
Mitenköhän on leipäjuuston laita, saako sitä syödä tai oletteko syönyt? Nimim. jääkaapissa sellainen odottelee ja ajattelin syödä...
 
Mitenköhän on leipäjuuston laita, saako sitä syödä tai oletteko syönyt? Nimim. jääkaapissa sellainen odottelee ja ajattelin syödä...
Oon syönyt, mutta kuumennettuna varmuuden vuoksi.
 
Tuli tässä mieleeni kysyä...Kuinka moni syö raskauden aikana Foolihappoa?

En tiedä onko tämä yleisessä tiedossa että näillä alkuviikoilla sikiö tarvitsee foolihappoa aivojen hermostoputken sulkeutumiseen ja kuulemma monesti äidin oma foolihappo ei pelkästään riitä.

Itselle suositeltiin aloittaa foolihappo jo raskauden suunnitteluvaiheessa julkisella puolella eli useampi kk on näitä jo napsittu.

Kun taasen siskoni sai vauvan vuosi sitten ja hän ei ollut kuullutkaan foolihaposta eli ei siis käyttänyt foolihappoa. Itselle ei myöskään yli10v sitten puhuttu foolihapoista mitään jolloin lapseni syntyi.

Joo kolme synnytystä takana (lapset:15, 10, 8v) ei missään vaiheessa silloin puhuttu mistään foolihaposta...ja ihan normaaleja lapsia tuli. En ole syönyt tämänkään raskauden kanssa foolihappoa
 
En kestä enään. Haluan meetvurstia :smiley-angry017 Haluaisin niin kovasti maistaa. Ihan uskomatonta ettei saa syödä. Oikeesti. En tiiä miten selviän vielä 5kk.
 
En kestä enään. Haluan meetvurstia :smiley-angry017 Haluaisin niin kovasti maistaa. Ihan uskomatonta ettei saa syödä. Oikeesti. En tiiä miten selviän vielä 5kk.

Paistettuna saa ja kuulemma pakastamalla 3-4 päivää tappaa mahdollisen toksoplasmoosin, thl sitä ei kerro mutta moni muu maa kyllä.
 
Takaisin
Top