Raskauden aikana kielletyt asiat

Hei, kolmas lapsi tulossa eikä mieleenkään tullut että mäkkärin hampparit vois olla nounou majoneesin kanssa :O Vaikka majoneesia muuten miettinyt onko ok :’D
 
Kysyn täälläkin: osaako joku kertoa allergiasta raskauden aikana? Nenäsuihke käytössä joka ok käyttää, mietin vaan jos tarvii vahvempaa niin mitä saa käyttää? Tietty kysyn vielä neuvolassa jne mutta jos joku osaa ennakkotietoa vähän antaa :)
 
Annsku:
Kysyin lääkäriltä samaa ja sanoi, että nenäsuihkeita ja silmätippoja saa käyttää vapaasti. Lisäksi heinix/zyrtec käy myös raskaana oleville.
 
Piti ostaa kaupasta simaa, mutta jäi ostamatta kun huomasin jokaisen sisältävän alkoholia. Pieniä määriä tosin, mutta silti.
Entä kotisiman alkoholipitoisuus? Uskallanko tehdä? Kotisima on ollut mulle oleellinen osa vappua.
 
Jos ravintolassa pitäis valita turskaa tai vegaaniannos, kumpaan päätyisitte? Eikös turska ollu ihan sallittujen kalojen listalla? Ja mietin, että vegaaniannoksessa ei ainakaan ole mitään juustoa, pastöroimatonta maitotuotetta tai raakaa kananmunaa, että sinänsä turvallinen vaihtoehto. Viikonloppuna reissu työkavereiden kanssa ja etukäteen pitäis päättää mitä ravintolassa syö. Ei siis pysty tarkempia kysymyksiä esittämään annoksista..
 
Piti ostaa kaupasta simaa, mutta jäi ostamatta kun huomasin jokaisen sisältävän alkoholia. Pieniä määriä tosin, mutta silti.
Entä kotisiman alkoholipitoisuus? Uskallanko tehdä? Kotisima on ollut mulle oleellinen osa vappua.

Mä kyllä join edellisessä raskaudessa kaupan simaa pieniä määriä vapun kunniaksi. Kotisimasta en osaa sanoa, mutta aattelin itse ainakin lasillisen uskaltautua juomaan mummon tekemää koska ei vappu tunnu vapulta ilman :D
 
Piti ostaa kaupasta simaa, mutta jäi ostamatta kun huomasin jokaisen sisältävän alkoholia. Pieniä määriä tosin, mutta silti.
Entä kotisiman alkoholipitoisuus? Uskallanko tehdä? Kotisima on ollut mulle oleellinen osa vappua.
Kyllähän lapsetkin juo simaa , anteeks mut täs en ikinä oo ymmärtänyt mikseikö sitä voisi raskaana juoda jos sitä nyt ei pullokaupalla vetele
 
Kyllähän lapsetkin juo simaa , anteeks mut täs en ikinä oo ymmärtänyt mikseikö sitä voisi raskaana juoda jos sitä nyt ei pullokaupalla vetele
Yritän olla mahdollisimman varovainen (ehkä liiankin), kun tuo pikkuinen tuntuu vielä niin hennolta ja heiveröiseltä. En vaan halua omalla toiminnallani ottaa tietoisia riskejä. Jos jotain käy, niin en halua miettiä näitä juttuja joissa voin toimia myös toisin.
 
Mulle sanoi jopa neuvolantäti, että yksi annos silloin tällöin on ihan fine ottaa. Mulle tosin ei ole maistunut mikään alkoholi yli vuoteen, niin tuskin tarvitsee edes kulausta ottaa :D Mutta siis tällä logiikalla tavallista simaa saa juoda ihan huoletta!
 
Mulle sanoi jopa neuvolantäti, että yksi annos silloin tällöin on ihan fine ottaa. Mulle tosin ei ole maistunut mikään alkoholi yli vuoteen, niin tuskin tarvitsee edes kulausta ottaa :D Mutta siis tällä logiikalla tavallista simaa saa juoda ihan huoletta!

SIIIS MITÄ??!! Neuvolatäti sanoi mulle ettei sais edes maistaa alkoholia [emoji15]
 
Mullekin sanottiin neuvolassa, että kannattaa vaan pitää maalaisjärki mukana ja ettei tarvitse ottaa mitään ihan täyttä nollatoleranssia alkoholinkaan suhteen. Toki ensin oli varmistettu, että mulla ei ole mitään alkoholiongelmaa. Varmaan siitä on vähän eri suositukset eri paikoissa ja just eri neuvoloilta.
Maistoinpa pääsiäisenä pari huikkaa skumppaa juhlan kunniaksi! Ei oo kyllä alkoholia yhtään ikävä ja ite ainakin saan ihan tarpeeksi siiderikiksejä jos ostan alkoholittoman siiderin vaikka saunajuomaksi. Ja limpparillakin pärjää varmasti!
Mutta kaikki tyylillään ja jos ei halua ottaa huikkaakaan, niin ei sitten ota. Yhtä annosta enempää kukaan täyspäinen tuskin tartteekaan raskausaikana. :grin
 
Kaupassa tuli jäätävä himo sinappisilleihin ja ostin purkin. Nyt tajusin, että ne taitavat kuulua myös niihin kiellettyihin... Miten mä nyt selviän kesästä ja uusista perunoista?
 
Kaupassa tuli jäätävä himo sinappisilleihin ja ostin purkin. Nyt tajusin, että ne taitavat kuulua myös niihin kiellettyihin... Miten mä nyt selviän kesästä ja uusista perunoista?

Oi, nyt alkoikin tehdä uusia perunoita mieli :)
 
Kaupassa tuli jäätävä himo sinappisilleihin ja ostin purkin. Nyt tajusin, että ne taitavat kuulua myös niihin kiellettyihin... Miten mä nyt selviän kesästä ja uusista perunoista?

Minä söin jo uusia pottuja ja silliä. En ees aatellu et se kuuluis listaan.. mitä siinäki on ettei sais?
 
Oisko niissä se, että maustesillejä/vastaavia ei ole kypsennetty kuumentamalla? Ainakin Eviran sivuilla suositellaan kuumentamaan kaikki raaka kala listeriavaaran takia..
 
Saa uusia perunoita syödä, se vaan että niiden kanssa kuuluu syödä silliä eikä ne maistu niin hyvältä ilman :sad001 Veikkaisin siis syyksi :)
 
Oon varmaan ihan kamala ja vanhan aikainen, mutta tuntuu pikkuhiljaa siltä, että raskaana olevat saadaan sairaaksi sillä ettei mitään saa syödä. Ymmärrän kyllä, että hirvittää ja pelottaa kaikki mahdolliset taudit ja tartunnat, muttei nyt ihan fanaattiseksi kannata ryhtyä. Mietin aikaa ennen kaikkia nykymaailman kieltolistoja.... Naiset söi suolakalaa, läskisoosia ja ihan kaikkee mitä nyt ikinä olikaan tarjolla ja synnyttelu lapsia (eihän meitä olis ilman niitä) =) On sekin vauvalle vaarallista jos koko ajan on huolissaan siitä mitä saa ja mitä ei saa syödä.... Sairaudet on asia erikseen.
 
Miks ei saa uusia perunoita syyä?
Annsku jo vastasikin. Eli ei perunoissa ole mitään haitallista, vaan niissä silleissä, joita ei siis ole kypsennetty. Mulla ne ovat ainakin kuuluneet yhteen. Uudet perunat, voikastike ja sillit... Nam!

Nyt täytyy pärjätä pelkillä uusilla perunoilla ja voikastikkeella.
 
Takaisin
Top