Raskauden aikana kielletyt asiat

Mulle ei tuota muut rajotteet ongelmia kun just salmiakki ja laku.. kohtuudella käytettynä en usko olevan haitaksi :nailbiting:
 
Jostain luin, ettei mitään suojakaasuun, vakuumi- tai tyhjiöpakkaukseen pakattua lihaa sais käyttää. Eikö siis perus kaupan kinkkuleikettä/jauhelihaa/kanasuikaleita saa syödä vaan pitää ostaa kaikki lihatiskistä? :O
 
Jostain luin, ettei mitään suojakaasuun, vakuumi- tai tyhjiöpakkaukseen pakattua lihaa sais käyttää. Eikö siis perus kaupan kinkkuleikettä/jauhelihaa/kanasuikaleita saa syödä vaan pitää ostaa kaikki lihatiskistä? :O

Lihatiskillä opiskelujen ohella töissä olleena voin kertoa, että ihan samalla lailla ne lihatiskin tavarat toimitetaan vakuumipakkauksissa, elleivät tule jostain aivan lähituottajalta, mikä on todella harvinaista.

Kala tulee styroksilaatikoissa, jotka ovat täynnä jäitä.

Edit: tai ainakin kymmenisen vuotta sitten oli näin, ja olin asuinkaupungissani useassa kaupassa töissä.
 
En ole koskaan kuullut ettei vakuumipakattua saisi syödä. On tää kieltojen ja rajoitteiden viidakko ihan hullu, koko ajan tulee vaan lisää. Tässä hommassa taitaa kuitenkin olla paras maalaisjärjellä ajatella, suomalainen ruoka on pääsääntöisesti puhdasta, kypsentää lihan hyvin ja pesee kasvikset niin eiköhän sitten suht vähän ole riskejä. :)
 
Sit kun mä oon puskenut lapsen maailmaan, mies saa tuoda mul synnäril sushii ja ISON juustotarjottimen ja salmiakkia ja viiniä... Ja sama satsi kotiin, kiitos! Ja inkivääriä menee sen jälkeen sit ihan joka ruokaan. Majoneesi-katkarapuleivät vois olla myös aika jees... Nyt tekee mieli ihan kaikkee mikä on kielletty :banghead:
 
Oon syöny sellaista naisille tarkoitettua monivitamiinia jo pidemmän aikaa, sisältää myös foolihappoa, MUTTA myös A-vitamiinia... pitänee vaihtaa siis odotusajan vitamiineihin. :rolleyes: toivottavasti ei ole kovin vaarallista että oon raskauden alkuviikot käyttäny niitä joissa A-vitamiinia, jos nyt lopetan.

Esikoista odottaessa söin suomalaisia pastöroituja juustoja melko huolettomasti. En myöskään täysin välttänyt esim maksalaatikkoa, töissä sitä oli pari kertaa. Jokainenhan tekee näissä asioissa kuten tahtoo, mutta jos haluaa pelata varman päälle niin Eviran sivuilta löytyy hyvät ohjeet. Kyllä minäkin aion niitä vilkaista muistinvirkistykseksi vaikka noudatan lisäksi "maalaisjärkeä". :) En kuitenkaan pidä kummana jos joku haluaa noudattaa tarkalleen.

Sitä mietin, onko kaikki proteiinivalmisteet, esim patukat, jogurtit, kiellettyjä? Vähän tuntuu että on... Mulla on monesti välipalaksi jotain sellaisia. Jos raejuustokin on pannassa, niin miten sitä saisi pidettyä ruokavalion tasapainossa. o_O
 
Tänään on ollut kauhea himo saada lakritsia onneksi pahin mieliteko meni jo.
 
Mitenkähän hoitaisin töissä yhden työjutun.. Joudun 1-2 kertaa viikossa käyttämään laitetta josta tulee ongelmajätettä. En itse jätteeseen joudu koskemaan ja käsittelen laitetta suojakäsineillä sen muutaman sekunnin. Viime raskaudessa ketään ei kiinnostanut asia töissä mutta nyt just viime syksynä työnjohto kielsi ehdottomasta laitteen käsittelyn raskaana ollessa. En kuitenkaan tahtoisi tästä kertoa töissä, ainakaan vielä. Saan toki koneen käytön vältettyä olemalla vain laiska ja joku muu sen homman sit hoitaisi.. se tosi voi aiheuttaa vähän närää työilmapiirissä...
 
Cara82, kuulostaa hyvältä! Suunnittelin kans laittavani miehen tuomaan mulle lakua ja sushia synnärille.

Meillä on ens viikolla vuosipäivä niin ajateltiin huomenna käydä kiinalaisessa syömässä. Innostuin ihan hirveesti ja sitten tajusin etten saakkaan sushia! Mutta ehkä siitä selviän kun on niin paljon muutakin herkkua tarjolla :)
 
Mulle ei tuota muut rajotteet ongelmia kun just salmiakki ja laku.. kohtuudella käytettynä en usko olevan haitaksi :nailbiting:

neuvolassa sanottiin että jos joskus yhen lakun maistelee niin tuskin siitä haittaa on, valitin siis siellä mun hirveää lakuhimoa joka taas alkoi heti ku sitä ei enää sais syödä :D
 
Kyllä inkivääriä saa ruokaan laittaa. Tai ehkä supervarovaiset jättää senkin käyttämättä. Mutta jos luet Eviran suosituksia, se kieltää inkivääriVALMISTEET. Kapselit, jauheet, sellaset ravintolisätyyppiset.
 
Aiemmin pidin listeriapelotteluja vähän liioiteltuina, mutta nyt tää paljon uutisoitu maissihomma sai miettimään... Mitä te muut syötte esim. lounaalla salaattipöydästä? Tänään jätin maissisalaatin väliin, mutta uskaltaako esim. salaatinlehtiä tai kaaliraastetta syödä? Tai porkkanaraastetta? Tomaatti, kurkku ja paprika varmaan ihan ok... Samoin tölkkipavut, kikherneet, hedelmälohkot sekä keitetyt&marinoidut kasvikset/juurekset ja kaikki muukin kypsennetty?

Mä syön mieluiten salaattia ja kasvissosekeiton lounaaks, mut täytyy miettiä, pitäskö muuttaa tottumuksia :/
 
Pömpelö, en mä kyllä Suomessa jättäis väliin mitään noista. Yleensä tuotteet on turvallisia ja ravintolan henkilökunnalla hygieniapassit suoritettu. Jos jostain noin normaalista saa listerian siellä, on kyllä älyttömän huonoa tuuria.

Toista se on täällä... Ei voi ku tehdä parhaansa ja antaa asian Herran haltuun.
 
1351a043f1240b5d2da0a074e796f99d

fd1d06b34bcd7d02083b460fddc296ba

178883d0532089e41f27832be1b3dfa7
a8925b8c2646d6ca2880b041a0386ab8

aa07cbe5464c3a3b9db0b68200b6f17d

0239960abe9d4271f489045c0e5165a6
1037d240d0e7399b69e30667ad5956a0
bd4fe5fd63baefdc418d51b5eba2f706
bcc7dbd2c5e7412b5263d648994d6d4b


Myös raejuusto (luokitellaan pehmeäksi juustoksi) tulisi suositusten mukaan kuumentaa yli 70 asteiseksi ennen syömistä. Se on sitten eri asia, haluaako itse ottaa sen riskin ja syödä sellaisenaan,mutta mielestäni omia mielipiteitään ei voi esittää faktatietona vaan nimenomaan omana mielipiteenään ja se kannattaisi viestissään tuoda ilmi. Yllä on Eviran suositukset rajoituksista raskaana olevan ruokavaliossa. :)

En tiedä oletko tarkottanut tätä suoraan minulle, kun et mua tähän tägännyt, mutta jos tarkoitit niin en puhunut mielipiteenä vaan faktana siitä, että päströidusta maidosta tehdyt juustot ovat sallittuja ja näin lukee myös valion sivuilla. Myöskin monet tuotteet kuumennetaan valmistusvaiheessa, esimerkiksi valio violat.
 
En tiedä oletko tarkottanut tätä suoraan minulle, kun et mua tähän tägännyt, mutta jos tarkoitit niin en puhunut mielipiteenä vaan faktana siitä, että päströidusta maidosta tehdyt juustot ovat sallittuja ja näin lukee myös valion sivuilla. Myöskin monet tuotteet kuumennetaan valmistusvaiheessa, esimerkiksi valio violat.

Eviran suositukset ja Valion omien tuotteiden markkinointi turvallisina on kaksi eri asiaa.
 
Pömpelö, en mä kyllä Suomessa jättäis väliin mitään noista. Yleensä tuotteet on turvallisia ja ravintolan henkilökunnalla hygieniapassit suoritettu. Jos jostain noin normaalista saa listerian siellä, on kyllä älyttömän huonoa tuuria.

Toista se on täällä... Ei voi ku tehdä parhaansa ja antaa asian Herran haltuun.

Joo,ehkä pitäisi vain ajatella niin ja luottaa tuuriin... Mutta pakastevihannekset, joita ei ole kypsennetty, jätän kyllä syömättä! :D Jos ko. pakastemaissia syöneistä oli täällä saanu lääkäriltä listerioosidiagnoosin monta kymmentä, niin kuinkakohan moni oli potenut sen oireettomana / saanu keskenmenon / ei osannu yhdistää oireita listeriaan / ei muuten vaan ollu menny lääkäriin.
 
Tämä kopioitu Valion sivuilta "Viranomainen suosittaa yleisesti, että myös pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja tulee välttää raskauden aikana ilman huolellista kuumentamista."

Sehän on siis suositus, ja jokainen toimii mun mielestä niinku itse parhaaksi näkee. Ite söin edellisessä raskaudessa satunnaisesti Valion tuorejuustoja, mutta en syönyt niitä silloin jos ne oli ollut useamman päivän aukinaisena jääkaapissa.
 
Takaisin
Top