Raskauden aikainen ja synnytyksen jälkeinen masennus

sufi

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hmm. Pakko nostaa kissa pöydälle, kun tämä itseä mietityttää ja minun äitinikin jo asiasta huolehti. Ehkä vertaistuki auttaisi tässä?

Mulla kävi ekassa raskaudessa niin, että olin ennen raskaaksi jäämistä alle vuoden verran uudessa kiinnostavassa yössä. Sain paljon vastuuta ja koin, että pääsin ansaitsemaani asemaan. (En siis todellakaan mihinkään kovin korkealle, mutta kuitenkin!). Vaikka vauva oli toivottu, niin äitiyslomalle jääminen aiheutti minulle suuren tyhjyyden tunteen, koin että minulla ei ole enää arvoa eikä tehtävää yhteiskunnassa. Minulla ei ollut odotusaikana oikein tunnesidettä vauvaan, koska pelkäsin menetystä niin paljon. En (alitajuisen pelon takia varmaan) edes puhunut vauvalle tai kuvitellut häntä millään tapaa - odotin vain vauvaa ja ajattelin, että tutustun sitten kun sen aika on. Tuttavapiirin ulkopuolelta kuulin eräälle perheelle tapahtuneesta kohtukuolemasta ollessani itse rv 10. Luulen, että se pelotti minut niin täysin, että menin henkisesti lukkoon asian kanssa.

Raskaus meni sitten pitkästi "yliajalle" ja viimeiset viikot menivät jo ihan oudossa mielentilassa. Koin pettäneeni kaikki, kun hän ei synnykään. Vanhempani matkustivat katsomaan meitä, mutta vauvaa ei vielä ollutkaan. Odotin ja odotin päivät yksin ja ajatukset saivat jo vähän ehkä vainoharhaisia piirteitä.

Kun synnytys viimein käynnistyi vesienmenolla jouduimmekin sulun vuoksi eri sairaalaan kuin oli suunniteltu. Synnytyksessä ja sairaalassaolossa oli monia eri vaiheita, joissa siirryin välillä ison riskin potilaasta tavalliseksi. Koin täydellistä kontrollin menetystä jatkuvasti ja olin synnytyksen loppuvaiheessa jo niin poikki, että halusin vain kuolla. No, pidemmittä puheitta, sain vauvan syliini eikä minulla ollut häneen melkein mitään tunnesidettä. Imetyksen alku oli tosi vaikeaa ja koin täydellistä yksinäisyyttä. Aloin jo synnytyssairaalassa laskemaan, että kuinka monta päivää vauvavuotta on jäljellä. Kuinka kauan mulla on vielä tämä mysteeriolio tässä... Ajatuksena se, että kävelevänä taaperona elämä helpottuu (ja niinhän se tekee).

Sanomattakin lie selvää, että vauvavuosi lähes kokonaisuudessan oli vaikea. Koen ja koin epäonnistuneeni imetyksessä, kun en ole täysimettänyt päivääkään. Imetin esikkoa kuitenkin 1 v 2 kk, joten ei se nyt kauheen pieleen mennyt! En oikein osannut pyytää apua neuvolassa (yhtä kertaa lukuunottamatta, mutta sekin meni pieleen) ja olenkin käsitellyt tätä asiaa lähinnä itse ja puolison kanssa. Omalle perheelleni olen näistä puhunut myöhemmin, mutta kukaan ei tiennyt eikä tajunnut.

Nyt uuden raskauden alussa olen miettinyt paljon sitä, että voiko näin tapahtua uudestaan? Onko muilla tästä kokemuksia? No, oli tai ei, niin tämän kertominen ainakin auttoi jo nyt vähän :)

Itse pelkään vähän synnytystä, mutta vielä enemmän sitä, että muserrun uudestaan henkisesti. Sitä en kestäisi.
 
Ikäviä kokemuksia varmasti!
Itsellä esikoisen kohdalla raskaus ja synnytys meni hyvin, eikä mitään ohimenevää alakuloa kummempaa synnytyksen jälkeen ollut.

Mutta voin samaistua kokemuksiisi, vauva-arki oli todella raskasta ja koin myös olevani jotenkin lusmuilija, kun olin kotona vauvan kanssa. Työ on minulle tärkeä osa elämää ja olen mukavassa työssä, jonka eteen olen tehnyt paljon töitä. Palasinkin töihin aika nopeasti vanhempainvapaan jälkeen. Kotiin jääminen uudestaan pelottaa, koen hallitsevani elämääni paremmin, kun käyn päivät töissä. Kotona ollessa päivät tuntuvat yhdeltä kaaokselta ja samalla yksitoikkoisilta. Päivittäistä ohjelmaakaan ei jaksa aina järjestää. Esikoisen kohdalla tein kovasti ajatustyötä, että nauttisin kotoilusta ja pienistä hetkistä lapsen kanssa, muttei se aina helppoa ollut. Nyt mieltäni helpottaa, kun esikoinen tulee olemaan mukana vauva-arjessa. Ei voi enää jäädä joka päivä kotiin vauvan kanssa, vaan pitää järjestää esikoiselle toimintaa.

Varmaan helposti synnytyksen jälkeinen masennus uusiutuu, mutta jos osaat tunnistaa nuo fiilikset ajoissa, niin kannattaa hakea rohkeasti apua.
En osaa mitään parempia vinkkejä antaa, mutta toivottavasti omien kokemusten jakamisesta on hyötyä! Vaikutat tunnolliselta ihmiseltä, tunnolliset ihmiset kokevat usein helposti riittämättömyyttä. Tsemppiä!
 
Onpa tuttuja ajatuksia :)

Jo se helpottaa, että tietää, että en ole kummallinen hyypiö, jos en automaattisesti nauti kotiäitiydestä :) Kuinka nopeasti palasit itse töihin? Mä menin töihin kun tyttö oli 1 v 1kk (mies jäi tytön kanssa kuukaudeksi kotiin ja sen jälkeen tyttö aloitti päiväkodissa n. 6 tunnin päivää). Sain siitä ratkaisusta jonkun verran arvostelua osakseni ja tässäkinnyt heti jo puolustelen sitä. On tää hullua :D
 
Sufi, rohkea aloitus, kiitos siitä.

Mun oli vaikea viimeksi nauttia raskaudesta, kun pelkäsin koko ajan, etten tätäkään vauvaa elävänä syliin saa, ja jos kiintyisin liikaa, en selviäisi menetyksestä enää. Siinä sitä sitten mentiin yhdeksän kuukautta. Synnytys oli kohtalaisen hankala, taas oli hätäsektio lähellä ja mulle nousi korkea kuume ja olin aivan pihalla tytön elämän ensimmäiset tunnit. Kotiin päästiin kun neiti oli viiden päivän ikäinen (mun tulehdusarvot piti saada laskemaan). Rintaruokinta ei koskaan ottanut sujuakseen, ja siitähän mie sitten soimasin itseäni kovasti. Minulla oli (ja on vieläkin) onneksi omahoitaja psykan polilla esikoisen kuoleman vuoksi, ja sain keskusteluapua vaikeimpien tunteiden käsittelyyn. Omakohtaisesti se varmasti auttoi siihen etten luisunut taas masennukseen.
 
Hyvä, että olet saanut apuja anhe!

Mä en viimeksi oikein nauttinut raskaudesta - suhtauduin siihen varmaan enimmäkseen välinpitämättömästi. Nyt yritän nauttia - toki monet huolet kalvaa mieltä. Pitäis vaan opetella elämään hetkessä :)

Saa nähdä miten neuvolassa suhtaudutaan (tällä kertaa eri neuvola raskausaikana), kun läväytän pöydälle kaikki korttini synnytyspelot ja masennukset.

Haluaisin uskoa, että tällä kertaa synnytys menisi luonnollisemmin, mutta en jotenkaan uskalla toivoa. Varaudun pahimpaan ja se luo sitte entistä enemmän niitä jännityksiä.
 
Takaisin
Top