raskaana ja influenssa

Jenkkipentu

Sukkela juttelija
Elokuunmammat 2015
Alkuraskaus menossa ja puhkesi flunssa. Kuumetta ei ole. Vain kova yskä ja lihakset kipeenä. Yritin soittaa päivystykseen ja kysyä miten toimia. Onko turvallista sikiölle nyt?
 
Minulla oli kuumeen kera flunssa tuossa 5-6 viikoilla.. Ainakin kyytiläinen on vielä matkassa. Vähän piti miettiä mitä saa ottaa ja mitä ei, sain reseptillä nenäsumutteen mikä on turvallinen raskauden aikana, apteekin suihkeita ei suositella ollenkaan.. ainakaan tämä lääkäri.. :) Paranemisia :)
 
Joo, yritetään! Oksettaa,lihaksia särkee ja uusi mahd.tulokas krampittaa kohtua. Jee! Onneksi ei ole töitä .
 
Parasetamolia voi käyttää turvallisesti kipu- ja kuumelääkkeenä. Itsehoidon yskänlääkkeet ei oo kovin tehokkaita, ennemmin jättäisin käyttämättä ja kokeilisin höyryhengittelyä, kuumaa juomaa ym. Jos on tosi limainen useemman päivän niin sitten ehkä se mucomyst. Jos on alla perussairauksia kuten astmaa, kannattaa niitä hoitaa kunnolla raskaudenkin aikana. Terkuin itsekin astmaatikko farmaseutti. Mulla oli paha keuhkoputkentulehdus ennenkuin tiedostin olevani raskaana. Troppasin reilusti mutta en usko että sain niin lyhyellä hoidolla (1,5vk) vaurioita aikaan. Olin silloin viikoilla 4-5.
 
kiinnostavaa, mulla on nimittäin myös astma ja se on valitettavasti pahenemaan päin. Mitä lääkitystä sä käytät tai oletko huomannut raskauden vaikuttavan oloihin?
 
mullakin osui tää flunssa siinä mielessä vielä tosi huonoon saumaan et muutenkin tilanne epätasapainossa....
 
Mulla oli myös flunssa 5-6 viikoilla. Sain antibioottikuurin ja mulle lääkäri sanoi, ettei MITÄÄN yskänlääkkeitä saisi raskaana ottaa..kun joku tuolla yllä kirjoitteli, että Resilaria saisi ottaa..:confused: Itse menin ihan panadolilla, antibioottikuurilla, höyryhengityksellä, nenökannulla ja LEVOLLA. Nyt on todella sitkeää flunssaa liikkeellä, joten kannattaa pysyä petipotilaana niin kauan että varmasti on terve. Toipumista kaikille sairastupalaisille.

Mietin että annetaankohan nyt alkuvuodesta vielä flunssarokotteita? Mitä mieltä olette koko rokotteen ottamisesta raskaana? Olen alkanut miettimään että pitäisiköhän ottaa jos vielä saa..

Edit. Ja hyvin voi flunssasta huolimatta baby..sydän hakkasi varhaisultrassa rv 7+2, nyt menossa 8+4 (tai yötähön tässä jo mennään joten 8+5:grin). Ja vielä on oireita ainakin kun just piti käydä pöntöllä :sick006
 
Mä otin rokotteen juuri ennen raskautumista ja sitä tosiaan suositellaan raskaanaolevillekin. Itse saan sen työn puolesta ja eipä oo influenssaa koskaan tullut. Muita nuhatauteja kyllä. Mutta eiks influenssa nimenomaan nosta korkean kuumeen eli jos kuumetta ei oo niin on varmaan kostain muusta flunssasta kyse.
 
mä näkisin kyllä et joku satunnainen reseptivapaa yskänlääke on aika paljon pienempi paha kuin antibioottikuuri, tätä mieltä oli myös lääkäri.
 
Noi rokotteet nyt jakaa aika vahvasti mielipiteitä. Osa sitä mieltä et ehdottomasti pitää ottaa ja osa taas ei, koska selkeä yhteys keskenmenoihin. Jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee. Itsehän pidän parempana luontaista vastustuskykyä kuin että dumppaisin kehoni täyteen kaikkee paskaa. Tosin enpä mä ole juuri ikinä edes kipeä.
 
Mä en itse lähtenyt mitään arpomaan, vaan kun lääkäri sanoi että kyseinen antibioottikuuri on turvallinen (ja tarkistin tämän vielä apteekistakin ja farmaseutti tarkisti asian koneelta jostain lähteestään) niin luotin lääkäriin tässä asiassa. Yskänlääkkeistä hän oli tosiaan sitä mieltä, ettei niitä tulisi syödä raskaana ollessa.

Toki aina varmaan punnitaan tapauskohtaisesti, että kumpi on pienempi paha...lääke vai ko bakteeri.

Tsädäm: Mutta meidän lääkärit on näköjään ollut eri luennoilla :wink.

Edit. Pakko lisätä vielä, että tuo reseptivapaushan ei mitenkään nosta lääkkeen turvallisuutta raskausaikana...eihän ihan perus buranaakaan suositella, vaikka on reseptivapaa ja yksi yleisimmistä suomalaisten käyttämistä lääkkeistä.
 
Muokattu viimeksi:
Ensimmäisessä raskaudessa käytin lääkärin suosituksesta tuota Resilaria. Yskä oli paha ja oli muutoinkin selkäongelmia, joten yskiminen oli saatava loppumaan. Silloin lääkäri sanoi, että tuo on turvallinen käyttää, mutta nämäkin varmaan muuttuu kun tästä jo yli 3v aikaa.

Influessarokotteen otin ekassa raskaudessa, koska vauva syntyi influenssakaudella. Ja pitää sanoa, että koskaan en ole ollut niin kipeä, kuin sen jälkeen :s Tässä raskaudessa en näe syytä rokotetta ottaa.
 
no tosiaan minniliini, lääkäreitä on tosi moneksi ja usein vastaus riippuu ihan vaan siitä keltä kysyy :)
 
Täällä kanssa astmataustainen flunssapotilas. Flunssasta ei oo muita oireita jäljellä kuin limaisuus ja kauhea yskä. Tiistaille varasin lääkäriajan. Itsellä on pitkittyneeseen yskään ennen auttanut astmalääkitys (Ventoline ja kortisonisumute, joita en siis muuten nykyään tarvitse) ja Avamysin-merkkinen nenäsumute. Saa nähdä, voiko samoilla tropeilla yrittää nujertaa tätä nyt raskaanakin. Mitään lääkitystä en oo omin päin uskaltanut ottaa avuksi.
 
Yleisneuvoni on että pitää miettiä oma lääkitseminen tapauskohtaisesti huomioiden taustat. Esim astmaatikon yskää kannattaa ennemmin lääkitä säännöllisellä kortisonin käytöllä (lääkärin ohjeen mukaan tarvittaessa tuplaus) ja tarvittaessa keuhkoja avaavalla lääkkeellä, esim tuo ventoline. Mulla on jatkuvassa käytössä flixotide 250mikrog. Tuon taudin aikana se tuplattiin, lisäksi söin amorion antibiootin, limaisuuteen erdopectiä, tukkoisuuteen duactia ja astman lisälääkkeenä kokeilu montelukastia. Silloin en tosiaan vielä tienny olevani raskaana. Töissä selvitin et noista montelukast oli pahin mutta silläkään ei ole tunnettuja sikiöhaittoja. Kuurit oli oikeastaan jo loppu ja olo hempompi kun tein testin. Silloin luovuin ylimääräisistä, jäljelle jäi vain flixotide normiannoksella. Ja influenssarokotuksen otin, saadaan töistä ilmaiseksi. Uskon että saa vieläkin neuvolasta jos haluaa. Sehän on raskaana oleville ilmainen. Niin ja niistä itsehoitolääkkeistä, kaikki ei oo turvallisia raskaanaoleville. Se ei oo niin yksinkertaista, esim verenohentajia käyttävät voi saada pahoja verenvuotoja itsehoitokipulääkkeistä. Kannattaa aina kysyä lääkäriltä tai apteekista raskauden ja sit aikanaan imetysajan ongelmissa.
 
Muistattehan, että flunssa ja influenssa on hieman eri asioita. Influenssa on paljon vakavampi tauti ja epidemia kuin flunssa. Eikä influenssarokote suojaa flunssalta (eikä tosin kaikilta influenssaviruksiltakaan). Mutta jos edes ne muutaman sadan viruksen saa sillä joko estettyä tai ainain taudinkuvan lievemmäksi, niin rokote on omalla kohdallani sen arvoinen. En ole ennen esikoisen yritysaikaa edes miettinyt kausi-influenssarokotteen ottamista, mutta raskausajan suojaksi olen nyt molemmilla kerroilla ottanut (kun töistä saa helposti ja ilmaiseksi). Influenssan sairastamisen lisäksi kun iso riski on myös jälkitaudit.

Kerran olen influenssan (A-virus) sairastanut ja se oli NIIIN KAMALAA etten haluaisi sitä sairastaa raskaanaollessa, varsinkaan kun joutuu nyt pitämään huolta tuosta esikoisestakin. Viimeksi sentään olin alle 30-v, perusterve ja hyvässä kunnossa. Insluenssassa olin melkein 40-asteen kuumeessa, täysin toimintakyvyttömänä sängynpohjalla itkien VIIKON, en haluaisi kokea sitä toiste. Asuin silloin vielä yksin, ja yöllä kuumehoureissani pelkäsin kuolevani tai ainakin vajoavani koomaan.

Mutta eihän se rokote tosiaan influenssaa 100% estä, eikä rokottamaton sairastu edes flunssaan, oli raskaana tai ei.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00570
 
Mulla nousi vasta tänään kuume. Elimistö yrittää korjata tilannetta. Täytyy yrittää huomenna mennä käymään tk ssa.
 
Juu pitää tarkentaa, että itsellä lienee kyseessä ihan perusflunssa. Tuon astmataustan vuoksi yskä/keuhkoputkentulehdus vain helposti jää vaikka muuten tauti helpottaisikin. Astmalääkitystä olen yli 10 vuoden aikana tarvinnut noin 5 kertaa pitkittyneeseen yskään. Mitään syytä ei kuitenkaan jatkuvalle lääkitykselle itselläni enää ole. Epäilen, että tiistain lääkärikäynnillä saan "piiput" kuitenkin taas kuuriluonteiseen käyttöön, jos raskaus ei lääkitystä estä ja tuskin tosiaan estää, kun lääkitystä tarvitsevat astmaatikot joutuvat niitä joka tapauksessa käyttämään, raskaina ja ei-raskaina.
 
Takaisin
Top