Raskaana 40v. molemmin puolin

Hei, täällä tuntuu olevan hiljaista, joten ajattelin kertoa viimeisimmät kuulumiset. Nyt on menossa rv 39+4 ja edelleen olen yhtenä kappaleena. Olo on välillä ollut hyvin väsynyt, mutta nyt tuntuu siltä, että olo on taas parempi ja energisempi. Tietysti olotila on varsin raskas, mutta en tunne vielä ahdistusta siitä, että synnytyksen pitäisi tapahtua heti ja nyt. Luotan siihen, että vauva ilmoittaa, milloin on valmis tulemaan ulos ja viimeistäänhän käynnistys aloitetaan parin viikon päästä. Olen varsin rauhallisessa tahdissa myös varustellut lastenhuonetta ja hankkinut kaikkea tarvittavaa, enää muutamia asioita puuttuu. Nyt alkaa sairaalakassikin olla valmiina odottamassa. Kuluttaakseni aikaa teen puutarhassa kevättöitä ja ruokia pakkaseen. Muun ajan käytänkin lähinnä lepäämiseen ja lukemiseen. Tässäpä tämä lyhykäisyydessään! :)
 
Elät jänniä aikoja, Taimi! Toivottavasti synnytyksesi sujuu hienosti ja nopeasti:thumright
Palkinto ponnistuksesta ja tuskasta on kyllä sen kaiken arvoinen! Meillä on ollut paljon vattavaivoja ja hirmusti itkuisuutta. Välillä oikein harmittaa, kun vauva-aika on kitkaamista ja selviytymistä...ei pääse kunnolla nauttimaan siitä:sad001
 
Heissan täältäkin pitkästä aikaa.
Jotenkin tuntuu että aika on pysähtynyt, vaikka viikot vierii nopeaan niin kesäkuuhun on vielä pitkä aika :)
Enemmänkin olen elänyt tyttären raskautta ja odottanut et se loppuu alta pois. Tänään hänellä la. :) Mut ei vielä merkkejä.
Yrittäjänä meinaan tehdä töitä niin pitkälle kuin kunto antaa myöten. Väsymys vaivaa, mutta maha ei vaikuta vielä työntekoon. Voihan se olla et olen jo ensi viikolla eri mieltä mut näillä näkymin toukokuun loppuun töissä.
Jos vanha sanonta pitää paikkansa, et jos äitiä närästää niin lapsella on pitkät hiukset syntyissä. No neitillä on varmaan sitten napaan saakka. Ei koskaan aiemmin ole ollut näin järkyttävää närästystä. Ruokatorvi ihan tulessa.
Lisäksi on tullu pissatulehdus vaivaksi. Tuntuu et karpalomehut tulee jo korvista. Jalkaterät sais olla kokoajan kiehuvassa vedessä :p. Ensin tulee jalat luita myöten kylmiksi ja sitten käykin jo kipeää. Olisko mitään kotikonsteja villasukkien lisäksi kellään tiedossa estoksi?
Nyt siis 33+0
 
Mullakin närästys vaivasi loppuraskaudessa...ikävä vaiva:sad001 mutta loppui kuin seinään! Enää siinä vaiheessa, kun lähdettiin Taysiin, ei ollut närästyksestä tietoa, joten koita, Adele, sietää kamalaa ja jatkuvaa poltetta sillä ajatuksella, että se tod.näk. loppuu synnytykseen:thumright
Meillä on huomenna 3kk-neuvola ja Annu täyttääkin huomenna 3kk!!! Hirvittää rokotukset, kun meillä muutenkin ollaan niin kovin itkuisia... olen ostanut jo nestemäisen Panadolin valmiiksi, jos rokotukset nostaa kuumeen...toivottavasti ei.
 
Onpas Adelella jännät ajat lapsenlastakin odottaessa:happy:! joko hän syntyi?
Mä en oo keksinyt närästyksiin mitään järkevää selitystä, jossain raskaudessa se oli jatkuvaa ja es tässä viimeisimmässä ei närästänyt missään vaiheessa (ja tämä oli meidän ainut vauva jolla oli hiuksia:grin..).
Koliikkinen oli tämä vauva n 2 kk, mutta loppui sitten kun seinään, nyt itkee vaan väsyä/nälkää. Kovin herkkä kyllä vieläkin, mutta varsin nautinnollista on jo vauva-arki tääällä. Isommat lapset on kovin ihaśtuksissaan hymyistä ja kehityksestä. Menee jokseenkin järkyttävän nopeaa tämä aika, pianhan tuo jo lähtee liikkeelle jne.

Vieläkö taimi odottelee?
 
Nousihan se lämpö rokotusten jälkeen ja tyttö nukkui käytännöllisesti katsoen koko päivän ja seuraavan yön. Annettiin kipulääkettä, kun lämpö alkoi nousta lähelle 38. Eilen ei enää ollut mitään oireita, mutta väsymystään kiukutteli kuten tänäänkin. On se kumma, kuinka pikkuinen ei nuku, vaikka on väsynyt...
Meillä vatsavaivoja on edelleenkin sen verran paljon, että yöt häiriintyy. Ja joka aamu herätään vääntämiseen ja ähräämiseen...ja klo on tuolloin 5-6.30....
Kuulosti ihanalta, Lambi, kun kerroit tiellä arjen muuttuneen ja vauva-ajan nyt olevan ihanaa. Kunpa meilläkin helpottaisi pian...
 
Juu vihdoin loppui jännittäminen toisen puolesta. Pienen pieni poika tuli. Rakas ja suloinen. Käynnistettiin la:aa seuraavana päivänä korkeiden arvojen vuoksi. Mutta en ole kuullut koskaan ettei paikat aukea neljää senttiä enempää, vaikka vauvan pää roikkuu jo melkein ulkona. En ymmärrä. Napanuora oli kyl kaulan, käden ja jalan ympäri. Ponnistutti useamman tunnin ja sit meni sydän äänet niin heikoksi et tehtiin kiireellinen sektio. Osaako joku sanoa miksi näin?
 
Ei mitään käsitystä, miten noin voi käydä. Pääasia kuitenkin, että kaikki hyvin:) Onnittelut isoäidille!:grin
 
Onnittelut lapsenlapsesta Adele!
Ei noista synnytyskomplikaatioista oikeen ota selvää, mutta onhan se kuitenkin monesti juuri käynnistelyn takia kun homma ei etene loppuun asti, vauva ei ole valmis tulemaan vaikka äiti olisikin jo "loppu"-tai voihan se olla että napavirtaukset on joutuneet tiukille aina supistuksissa jos on noin kiertyneenä ollut.. Hienoa silti että lopputulema oli hyvä!
Nyt vaan sitä omaa synnytystä oottelemaan A:happy:

Jensanille tsemppiä, kyllä se vielä joskus helpottaa, ainakin sen kehityksen myötä jossei muuten! Aikalailla 6 aikaan täälläkin alkaa ähräys..loppuu heti kun makuuhuoneesta poistutaan:grin. Vauva sitten nukkuu vielä hetken olohuoneessa ja saan itse laitettua es pyykkejä ja tiskejä ylhäisessä yksinäisyydessäni..
 
Onko kukaan kokeillut mitään poppaskonsteja synnytyksen käynnistämiseen?
Mä olen käynyt pissatulehduksen vuoksi suihkussa kuumassa vedessä vadissa seisten et jalat lämpenis ni sen jälkeen on joka ilta alkaneet kivuliaat alavatsassa tuntuvat supistukset. En ole tohtinut enään kokeilla. Sais olla noita viikkoja enemmän. 33+5
Mut vois kyllä viimeistään paria viikkoa ennen la:aa aloittaa.
Nuorimmaiselta kävin vyöhyketerapiassa ja se kyl käynnisti synnytyksen.
 
Mama40, vieläkö olet kokonaisena? Lueskelin et sulla maha tippunut jo 33 viikolla vaik pitäis olla korkeimmillaan 35? Mä en muista miten mulla tipahtanut mut vielä ainakin ahistaa kylkiluissa ja palleassa.
 
Hei kaikki ja tervetuloa Tenava ja onnea lapsenlapsesta Adele!

Meidän pieni tyttö syntyi 26.4. illansuussa Naistenklinikalla.
Vedet meni aamulla (kätevästi juuri kun olin noussut sängystä mennäkseni suihkuun ja plumpsista - suihkun lattialle [emoji4]) mieskin oli ehtinyt meidän kyläkaupan kohdalle vasta ja soitin hänet takaisin kotiin.

Koska mulla oli streptokokki positiivinen talvella, niin halusivat mut näytille ja testiin heti. Positiivinenhan se edelleen oli eli ab-tippa käteen.
Osastolle odottelemaan että jotain tapahtuu, supistuksista ei tietoakaan tässä kohtaa vielä. Kohdunsuu oli kyllä auki 5-6 senttiä jo tuossa kohtaa.
12 tuntia vesien menosta olisivat käynnistäneet oksitosiinilla, mutta tasan klo 17 alkoi supistukset todella voimakkaana. Niissä ei ollut taukoa ollenkaan, vaan oli kipeä ja helvetin kipeä vaihe [emoji23]
Sitten saliin ja klo 18 sain vielä epiduraalin. Ilokaasu käytössä myös, oli yllättävän hyvä odotuksiini nähden.
Aiemmissa synnytyksissä (2) en ole ehtinyt saada mitään kivunlievitystä joten kokemusta kummastakaan ei ollut.
Sitten odoteltiin avautumista, ja klo 18.50 kätilö totesi että voisit alkaa ponnistamaan?? Ilman kivunlievitystä tässä vaiheessa sen kylä todella on tiennyt itsekin mutta nyt jutusteltiin miehen kanssa sitä sun tätä mukavaa eikä alapäässä tuntunut kuin se paineen tunne.

Piti kokeilla vatsasta että koska supistus alkaa, ja sitten ponnistamaan. Klo 19.14 syntyi meidän maailman rakkain tyttö, 3730 g ja 51 cm.

Kokemus oli todella positiivinen ja henkilökunta samoin!

Kotiin päästiin perjantaina ja vauva voi hyvin. Mulla on ollut kamalat vatsakivut joiden syytä ei ole saatu tutkimuksista huolimatta selvitettyä [emoji20]
Maksa-arvo koholla ja verenpaineet yli 90:180. Ylävatsa älyttömän kipeä, ei siis liity synnytykseen.
Sappea epäilivät ensin mutta ultra vahvisti että kyse ei ole siitä.
Toivon että saan nämä kivut ja kamalan korkean verenpaineen (jota ei ikinä ole ollut) taantumaan. Vauva on aivan ihana ja onneksi terve ja reipas, voisimme tuijottaa häntä vaan koko ajan [emoji7]
 
Onnea vauvasta mama40!

eikös kovat vatsakivut voi liittyä raskausmyrkytykseen? itsellä ollut yhdessä loppuraskaudessa, ja se tila nimenomaan paheni synnytyksen jälkeen. kesti muutaman viikon synnytyksestä että laski paineet ja olo normalisoitui. jospa sulla myrkytys iski tyyliin synnytyksessä..? verenpainelääkkeitä eivät varmaan anna enää nykyään ellei alapaine huitele yli 100..:confused:
toipumisia jokatapauksessa!
 
Voisin ilmottautua mukaan tännekin... Ikää 38v. Esikoinen täyttää marraskuussa 2v ja kuopuksen la on 17.11. Aika tasan 2v tulee ikäeroa ☺
 
Tervetuloa Kupla! Täällä me hieman varttuneemmat voimme vaihtaa kuulumisia ja pohtia elämänmenoa. Kiva, kun tulit mukaan:)
 
Elät jänniä aikoja, Taimi! Toivottavasti synnytyksesi sujuu hienosti ja nopeasti:thumright
Palkinto ponnistuksesta ja tuskasta on kyllä sen kaiken arvoinen! Meillä on ollut paljon vattavaivoja ja hirmusti itkuisuutta. Välillä oikein harmittaa, kun vauva-aika on kitkaamista ja selviytymistä...ei pääse kunnolla nauttimaan siitä:sad001

Kiitos Jensan tsempeistä! Toivottavasti vatsavaivat olisivat helpottaneet ja pääset nauttimaankin vauva-ajasta!

Kiitos myös Lambille, täällä vielä yhdessä kasassa, nyt rv 41+3. Ensi tiistaina sairaalalla on yliaikaiskontrolli ja voi hyvin olla, että lähtevät tuolloin käynnistämään synnytystä. Kävin torstaina myös vyöhyketerapiassa, jonka oli tarkoitus käynnistellä kroppaa synnytykseen ja niin hemmotteleva ja osaltaan myös tuskaisa kuin tuo hoito olikin, ei se saanut aikaan toivottua tulosta. Toisaalta, olen ollut tuon hoidon jälkeen paljon pirteämpi ja nukkunut todella hyvin, joten uskon, että siitä oli apua ainakin näihin juttuihin. Nyt vielä ehtisi käynnistyä luonnostaan, mutta merkkejä sellaisesta ei ole. Ei tässä nyt voi enää kuitenkaan pitkään mennä! :)

Onnea mama40!
 
Onnea vauvasta mama40!

eikös kovat vatsakivut voi liittyä raskausmyrkytykseen? itsellä ollut yhdessä loppuraskaudessa, ja se tila nimenomaan paheni synnytyksen jälkeen. kesti muutaman viikon synnytyksestä että laski paineet ja olo normalisoitui. jospa sulla myrkytys iski tyyliin synnytyksessä..? verenpainelääkkeitä eivät varmaan anna enää nykyään ellei alapaine huitele yli 100..:confused:
toipumisia jokatapauksessa!

Lambi, kyse oli sitten loppujen lopuksi juuri siitä. Mulla ei ollut tyypilliset oireet ja olin viime viikolla kahteen otteeseen sisällä Naistenklinikalla uudelleen. Parhaimmillaan ekana yönä huoneessa oli samaan aikaan viisi lääkäriä arvioimassa tilannetta [emoji44]

Nyt edelleen paineet ihan katossa, tyypillisin lääke albetol ei tunnu vaikuttavan lainkaan laskevasti.
Varmaan vielä keikka naistenklinikalle edessä, vähän kyllä ahdistaa tällainen tilanne [emoji20]
Onneksi pieni prinsessa on terve ja hänellä kaikki hyvin [emoji173]️
 
Takaisin
Top