Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä
Veriseulonnassa tutkitaan alkuraskauden downin oireyhtymän riskin arviointia. Yli 40-vuotiailla suurempi riski saada down-lapsi. Se riski-luku määritellään verikokeen,iän ja sikiön niskaturvotuksen perusteella. Mulla se riski-luku oli 1:70. Downin oireyhtymän normaali ikäriski on 1:100. Sikiön riski saada 21-trisomia oli mulla siis suurentunut. Jos olisin halunnut varmistaa, onko lapsi varmasti terve olisin voinut osallistua lapsivesitutkimukseen viikolla 15 tai viikolla 12 istukkatutkimukseen. Molemmissa tutkimuksissa on keskenmenoriski 0,5-1 %. 1/70 down-riski tarkoittaa 5%, joten 95 % mahdollisuus saada terve lapsi. Ainakin ultrien mukaan poika on terve, mutta kromosomipoikkeavuuksia ei välttämättä havaita ultrissa. ONNEA TÄHTI-73 ultrasta !
 
Tähti-73 mikä on olo? Onko oireita?

Hei Tähtipölyä! :)
Olo vallan loistava ja sanoisko energinen...eikä mitään pahoinvointeja vieläkään.

Närästystä iltaisin ja yöllä pitää rampata usein veskissä.

Ostin isommat housut ja nekin alkaa jo nyt kiristää:singing: Ihan just alkaa 9. raskausviikko. Yritän piilotella asiaa töissä, en halua kenenkään vielä tietävän..eikä olla kerrottu miehen kanssa vielä kellekkään. Odotetaan sen rv12. ohi :flower

Mitenkäs sinulla?:rolleyes:
 
Kiva kuulla Tähti-73, että saat nauttia raskaudesta heti alusta asti, toivotaan, että jatkuu yhtä ihanasti loppuun saakka.

Mulla ihan tosi hienoista pahoinvointia aamuisin, mistä olen tosi onnellinen- tuntuu odottavalta.:)
Mä olen kertonut yhdelle kaverille mutta muuten odotetaan myös ainakin sinne rv12.asti.

Ekasta raskaudesta viime vuonna vatsa pullahti vasta joskus rv32 tienoilla mutta tissit paisui kuin pullataikina ihan alusta saakka ja yksi työkaveri olikin luullut, että olen käynyt Tallinnassa hankkimassa vähän fylliä.:laughing001

Yölento, mukavaa kun olet joukoissa mukana! Oletko menossa varhaisultraan vai maltatko odottaa sinne n.rv12 asti?
 
En ole ajatellut vielä asiaa. Ensi viikolla soitan neuvolaan. En ole muutenkaan aivan perusterve, joten sieltäkin saatetaan lähettää kaikkiin laitteisiin. Kierto on myös aina ollut äärimmäisen epäsäännöllinen, niin laskettu aika pitänee myös tarkistaa. Digitestin mukaan tänään on 2-3 viikkoa, mutta kiertoni mukaan menkat alkaisivat vasta maanantaina. Oireita on ollut lähes kaksi viikkoa. Nuorena ensimmäisessä raskaudessa laskettu aika heitti 24 päivällä.
 
Laskettu aika kesäkuussa ja äidillä ikää 44 vuotta. Riittänee tähän ketjuun? Jännittää! Aika moni ikäiseni on jo mummu ja minullekin se olisi mahdollista.

Tervetulla palstalle Yölento!:)

Onko tämä toinen lapsesi? On totta, että monet mummuja nelissäkymmenissä.
Varmasti on jännittävää! :smiley-bounce005

Hienoa saada sinut tänne, hyvää odotusta! :Heartbigred
 
Tervetuloa mukaan Yölento. Meitä yli 40-vuotiaita odottajia on kuitenkin aika vähän. Jostain lehdestä luin juuri tilastotietoa siitä, että yli 35-vuotiaiden odottajien osuus kaikista odottajista on nykyään 20 %. Nousua aikaisempaan 6%. Ensisynnyttäjien osuuskin oli kasvanut. En nyt muista kuinka paljon oli ensisynnyttäjiä. Siinä mielessä me vanhemmat synnyttäjät ei ole niin kauhean harvinaisia. Kun joka tapauksessa 20% synnyttäjistä on nykyään yli 35-vuotiaita.
 
Siis kyse oli synnyttäjistä, ei odottajista. 20 % synnytyksistä tapahtuu yli 35-vuotialle nykyään. Odotuk
 
Hienosti on porukkaa täällä! Kauheasti en ole netin ääressä ehtinyt olemaan ku työt vieneet kaiken ajan. Mistä päin kaikki on? Itse olen Uudeltamaalta. Maaliskuussa la.
 
Yölento, aika ihanaa kun sait kokea raskauden nuorena sekä nyt vähän elämää nähneempänä.

Satom, mä olen Helsingistä.

Maria-75 mikä olo? Olet nyt 6kk? Näkyykö vatsa hyvin?
 
Mulla vatsa on käyrien yläpuolella viimeksi sf-mitta oli 24 cm. Maha ei voi enää piilotella kauheasti. Alkaa olemaan tiellä, kun tekee jotain..Vointi kuitenkin hyvä ja vauva potkii aika paljon aamuisin ja iltaisin. Lonkat jonkin verran särkee...Perjantaina tosiaan alkoi 26 viikko. Vielä 8 viikkoa äitiyslomaan...
 
Mulla menossa nyt viikko 15. Olen tuntevinani jo vauvan liikkeitä. :Heartred Kai tuo mahdollista on? Varsinkin kun jo kolmas raskaus ja tiedän miltä ne tuntuu. Muuten olo on hyvä, keskiraskauden ihanuutta! :wav Ei enää röyhtäytä jatkuvasti, huono/sairas olo on ohitse, ei väsytä ja energiaa on enemmän. Ainoa suurikin ongelma on että sokerit heittää pahasti. :disgust Puolitoista viikkoa vielä äitiyspolille menoon että päästään miettimään mitä tehdään. Olen joutunut jo jättämään ruokavaliosta pois kokonaan kaikki hiilihydraatit. Eli vain lihaa ja kasviksia tällä hetkellä. Maitotuotteita kohtuudella. Karppiruokavalio siis. No.. eipä pääse ainakaan lihomaan tällä ruokavaliolla.. :grin
 
Tänään on sokerirasitus suoritettu. Huomenna neuvolalääkäri. Viime viikolla on hampaat puunattu ja paikattu. Täs alkaa olla tää alkurumba paketissa. Sit voi keskittyy olemiseen ja jaksamiseen. Muuten olotila hyvä mutta tämä unettomuus rassaa. Pinna välillä tosi lyhyt.
Rakenneultra tarttis varata. Ajateltiin urkkia kumpi on tulossa.
 
Mulla tänään neuvola ja maha on kasvanut yli käyrien. Neuvolatäti piti mun arvoja hyvänä, kun verensokerit alle rajojen ja paino on pikemminkin tippunut 200 g, vaikka maha on kasvanut. Tällä hetkellä ei pelkoa raskausmyrkytyksestä. Marituuli muakin neuvolalääkäri kehotti jättämään vehnät ja sokerit pois ruokavaliosta viikolla 14. Mun sokeriarvot sen verran hyvät ettei raskausdiabeetikon ruokavaliota ole pakko orjallisesti noudattaa. Tosin mulle annetaan lähete äitiyspolille viikolla 37, jolloin tutkitaan vauvan koko ja päätetään synnytystapa...Joulunalusviikolla tai välipäivinä tämä tapahtuu, kun laskettu aika on 15.1.2016. Mäkin tunsin ekan kerran vauvan liikkeet jo viikolla 15, koska mulla istukka takana.
 
Takaisin
Top