Raskaaksi 2019

Taidan uskaltautua liittyä tänne, meillä on yritystä nyt takana yli 3,5 vuotta, lopetin pillerit 10/2015. Ollaan käyty tutkimuksissa 2016/17 vuodenvaihteessa, diagnoosina on määrittämätön naisen hedelmättömyys. Ainoa mahdollinen selittävä tekijä on mun ylipainoni. Painoa en ole saanut pudotettua, vaikka olis tarvinnut pudottaa vain 4-5 kg tuolloin keväällä 2017, että olis päästy ovulaatioinduktio + inseminaatio -hoitosuunnitelman pariin. (Nyt onkin sitten 10 kg pudotettavana, että mitenhän meni noin omasta mielestä...)

Toukokuussa plussasin luomuna aika puskista, mutta eilen todettiin ultrassa keskenmeno, ja nyt odotellaan viikon verran, josko luonto hoitaisi asian, vai tarvitaanko lääkkeellistä apua. Toivottavasti menis luonnollisesti, lääkkeellinen kuulostaa kovin rajulta. Nyt supistelee kyllä siihen malliin, että vois toivoa ainakin alkavan itsellään tyhjentyminen.

Menee tässä toki varmaan hetki aikaa, että päästään uudelleen yrittämään, lomatkin tulee väliin, mutta jos tämä toiveikkaampi tulevaisuuteen katsominen olisi apuna tästä ylipääsemisessä.

Oon näiden vuosien aikana yrittänyt ottaa mahdollisimman rennosti tämän yrityksen, jotta en siitä stressaamalla ainakaan hankaloita mahdollisuuksia, joten mitään oviksen tikuttelua on turha odottaa täältä (tunnen sen useimmiten kyllä myös). Sen verran tässä kyllä todettiin miehen kanssa, että vähän aktiivisemminkin vois jatkossa yrittää hyödyntää hedelmällistä jaksoa, vaikka tähänkin asti oon toki kalenteria seurannut kohtuullisen tarkasti. :grin

Ensisijaisesti toki yritetään keskittyä siihen, että molemmat sais painoa putoamaan, ja että päästäisiin hoitojen pariin. Tai miksei, että painon putoaminen itselläänkin parantaisi tilannetta. Ensimmäistä kertaa myös mies ilmoitti, että lomalla ainakin treenataan yhdessä, ja että ruokailuissa yritetään katsoa vielä vähän terveellisempiä valintoja. Mennyttä ei toki voi muuttaa ja pidän tämän pienen katkeruuden toki itselläni, mutta vihdoinkin tämä painonhallinta on yhteinen, eikä vain minun projektini. :)

Mielenkiinnosta kysyn, että minkä verran sinulla on ylipainoa?
 
Tervetuloa uudet. :)

Mua kiinnostaa kans tuo ylipainoasia, kun oon aina ollut isokokoinen ja taipuvainen lihomaan. Katsotaanko noissa hoitoasioissa pelkästään BMI ja mikä siinä on raja? Mulle voi laittaa viestiä, jos ei halua tähän kirjoittaa.
 
Tänään kp15. Tais se eilinen olla ovis+ ku tänään taas oli haaleempi viiva. Mut ei toi oo yhtä tumma ku mitä oon joskus saanu testeihin.
Aiotko jatkaa testailua? Voi tosiaan olla ollu ovis :) mulla tikuissa vähintään 2vrk se räikeä plus eli tuplasti tai triplasti vahvempi testiviiva mutta yksilöllistä kun joillakin menee parissa tunnissa lh huippu ohi!
 
Moikka, pitkästä aikaa:happy:

Täällä onkin tullut paljon plussia tän reilun 3kk aikana kun oon tältä palstalta ollu pois:) Mutta näyttää tuttuja nimiä olevan täässä ketjussakin vielä. En tiedä muistaako ketään enään mua:joyful:

Täällä ei oo tullut vieläkään yhtään pulussaa ja kierrot senkin vaan pitenee. :sad001Tänään olis kp48/36-48, eikä menkoista tietoakaa. Ja nyt taitaa olla menossa yk 7 vai 8 en enää muista mut 9/19 ollaan yritys alotettu.
Tänään soitin lääkäriin kun rupes tympimään jo nää pitkät kierrot ja se siellä sit kyseli kaikennäköstä ja sano että aika tulee lääkäriin noin 1-3 viikon sisällä.
 
Jos joku tietää niin voisi kertoa, että miten/millä tavalla ylipaino vaikuttaa hedelmällisyyteen? Mielestäni on ymmärrettävää, että alipaino vaikuttaa negatiivisesti, mutta miksi (pienikin) ylipaino :pompus:
 
Ja nyt kun aihe tuli puheeksi, mitä mieltä olette lapsen ”ravinnollisesta kasvatuksesta”? Minusta on järkyttävää ja kovin surullista nähdä esimerkiksi pikaruokapaikassa lapsi lihavien vanhempiensa kanssa. Kerrankin muistan tällaisen perheen, jossa molemmat vanhemmat olivat todella ylipainoisia ja oman arvion mukaan heidän 5 vuotias lapsi oli myös todella ylipainoinen ja söi ihan aikuisen ihmisen annoksen... ja tuollaiseen kun oppii lapsena ni voi aikuisuudessa olla aika hankalaa. Enkä tässä pohdi asiaa ulkonäkö aspektista vaan nimenomaan terveydellisestä näkökulmasta.
 
Aiotko jatkaa testailua? Voi tosiaan olla ollu ovis :) mulla tikuissa vähintään 2vrk se räikeä plus eli tuplasti tai triplasti vahvempi testiviiva mutta yksilöllistä kun joillakin menee parissa tunnissa lh huippu ohi!
Kyllä mä ajattelin viel huomen testaa mut en varmaan sit sen jälkeen. Mulla on kans ollu yleensä aika tummia noi testiviivat eikä tollein et just ja just saman vahvunen ku kontrolliviiva
 
Tervetuloa uusille!:)

Tohon miksi ylipaino vaikuttaa vaikeuttavasti en osaa tieteellistä faktaa sanoa, mutta näitä nyt on kuullut, että sillä voi olla vaikutusta kuukatiskiertoon, just ovulaatioon kai. Ja sit nää, et raskaus on kova fysiologinen rasite kropalle, niin merkittävän ylipainon ajatellaan lisäävän keskenmenoriskiä tai altistaa oheissairauksille, kuten verenpaine, diapetes yms. Mutta eihän se silti sitä tarkoita, etteikö keskenmenoja ja näitä samoja ongelmia olisi ihan normaalipainoisillakin.

Newmoon, oireet kuulostaa lupaavilta:)

Olikohan se jesbe ku joskus kyselit, että onko ovulaation aikaan maha sekaisin ja huono olo. En oo ennen pistänyt merkille, mutta nyt on kyllä tässä kierrossa ollut kumpikin. Pistän kyllä ehkä enemmän näiden ilmojen piikkiin, en tiedä:))

Az, tervetuloa takaisin. Pohdiskelinkin yksi päivä kun tota listaa selailin, että mahdoitkohan plussata vai mitä, mutta ilmeisesti ilouutista vielä(kin) odotellaan?

Talletteluonneja ovulaatiosisaret. Täällä on myös viime päivät sisältäneet miehen kaatoa ja jatketaan puuhailuja:) perjantaina tai launtaina tuikkaan ekan lugen sisään ja jään odottelemaan mitä tuleman pitää. Voin kyllä nyt jo sanoa, että pikkuisen menee hermot, jos dpo2 alkaa vuoto niistä huolimatta:sad001
 
Ja nyt kun aihe tuli puheeksi, mitä mieltä olette lapsen ”ravinnollisesta kasvatuksesta”? Minusta on järkyttävää ja kovin surullista nähdä esimerkiksi pikaruokapaikassa lapsi lihavien vanhempiensa kanssa. Kerrankin muistan tällaisen perheen, jossa molemmat vanhemmat olivat todella ylipainoisia ja oman arvion mukaan heidän 5 vuotias lapsi oli myös todella ylipainoinen ja söi ihan aikuisen ihmisen annoksen... ja tuollaiseen kun oppii lapsena ni voi aikuisuudessa olla aika hankalaa. Enkä tässä pohdi asiaa ulkonäkö aspektista vaan nimenomaan terveydellisestä näkökulmasta.

Mun mielestä myös pieni herkuttelu kuuluu elämään, eli lapsikin on saanut sokeria ja pikaruokaa. Toki kohtuullisesti, ehkä kerran viikossa/kahdessa jotain makeaa ja pari kertaa vuodessa jossain hampurilaispaikassa käydään. Ja vastapainoksi opetetaan myös niitä terveellistä tapoja, meillä on yks tai kaks kasvisruokapäivää viikossa, syödään hedelmiä ja täysjyvää jne.
 
Nää kasvatushommat on aina vähän arkoja, varsinkin tällaisilla foorumeilla. Meitä on niin moneen junaan. Tänään törmäsin äitiin, jolla oli melkeen samanikäinen lapsi kun omani (tulee 1,5v) ja hän totesi, etteivät koskaan ole olleet hiekkalaatikolla. Kyllä mä siinä pohdiskelin kun oma hakkasi kaikin voimin kakkumuotteja hyvien kakkujen toivossa, että miten ihmeessä se on edes mahdollista? Mutta kukin tyylillään:)
 
Tervetuloa uusille!:)

Tohon miksi ylipaino vaikuttaa vaikeuttavasti en osaa tieteellistä faktaa sanoa, mutta näitä nyt on kuullut, että sillä voi olla vaikutusta kuukatiskiertoon, just ovulaatioon kai. Ja sit nää, et raskaus on kova fysiologinen rasite kropalle, niin merkittävän ylipainon ajatellaan lisäävän keskenmenoriskiä tai altistaa oheissairauksille, kuten verenpaine, diapetes yms. Mutta eihän se silti sitä tarkoita, etteikö keskenmenoja ja näitä samoja ongelmia olisi ihan normaalipainoisillakin.

Newmoon, oireet kuulostaa lupaavilta:)

Olikohan se jesbe ku joskus kyselit, että onko ovulaation aikaan maha sekaisin ja huono olo. En oo ennen pistänyt merkille, mutta nyt on kyllä tässä kierrossa ollut kumpikin. Pistän kyllä ehkä enemmän näiden ilmojen piikkiin, en tiedä:))

Az, tervetuloa takaisin. Pohdiskelinkin yksi päivä kun tota listaa selailin, että mahdoitkohan plussata vai mitä, mutta ilmeisesti ilouutista vielä(kin) odotellaan?

Talletteluonneja ovulaatiosisaret. Täällä on myös viime päivät sisältäneet miehen kaatoa ja jatketaan puuhailuja:) perjantaina tai launtaina tuikkaan ekan lugen sisään ja jään odottelemaan mitä tuleman pitää. Voin kyllä nyt jo sanoa, että pikkuisen menee hermot, jos dpo2 alkaa vuoto niistä huolimatta:sad001
Joo minä kyselin ja edelleen oviksesta asti jatkunut huono olo aamuisin ja sitte myös maha toimii miten sattuu vaikka oviksen aikaan sekasin ja sit ummetus mut nyt vaihtelee koko ajan ja mul on runsas vv aina ollut mut nyt tuntuu ihan mitätön määrä tulevan ja sen koostis vaihdellut koko ajan oviksesta. Ehdin jo epäillä tulehdusta mut ei ja sitte haju on enemmän kuin metallinen kuin tulehdus ja vaikk kuin paljon vettä juo niin koko ajan tummahko virtsa.kiva infopaketti täältä mut huvittavaa lähinnä ku ei oo mitään selkeää oiretta joka viittaa raskauteen tai sen alkamiseen eikä myöskään pms oireita kuten aiemmin. Kun raskauduin niin oon kirjannut ylös huonovointisuutta ja vvn lisääntymisen sekä oudot nipistelyt.. Nyt vain on. Ei oloja. Jos hakee oikein niin sit tulee liuta mukaoireita mut ei muuten
 
Tohon ylipainoon. Oon itse hoikka Pco nainen ja oon aina ollut hoikka ja siro. Silti painoindeksi on oranssilla koska se on pituus vs paino ja erittäin vanhanaikainen. Mulle lääkäri sano et monesti suosittelee laihduttamista Pco potilaille mut mun kohdalla se ei onnistu ku ei oo mistä tiputtaa...
 
Tohon ylipainoon. Oon itse hoikka Pco nainen ja oon aina ollut hoikka ja siro. Silti painoindeksi on oranssilla koska se on pituus vs paino ja erittäin vanhanaikainen. Mulle lääkäri sano et monesti suosittelee laihduttamista Pco potilaille mut mun kohdalla se ei onnistu ku ei oo mistä tiputtaa...

Juu, toi painoindeksi on tosiaan hiukan toimimaton myös meillä. Mies on treenannut kovaa koko ikänsä, ja on siis todella lihaksikas, eikä juurikaan ylimääräistä rasvaa (vatsalihakset erottuu jne.), mutta painoindeksi yli 30.

Itse aloitin treenaamaan vähän kovempaa n. 5 v. sitten, paino noussut siis 10 kg noista ajoista, vaikka mahdun pienempiin vaatteisiin ja esim. vyötärö on kaventunut entisestään! Edelleen olen kyllä normaalipainon ihan ylärajoilla (välillä tais kävästä myös lievän ylipainon puolella).

Mutta joku mittari näihin taidetaan vaan tarvita, eli paremman puutteessa bmi:llä sit vaan mennään, vaikkei ihan optimaalinen kaikille ole!
 
Täällähän onkin vilkasta keskustelua. :smiley-ashamed004

Mulla on painoindeksi tällä hetkellä 36,4, eli painan n. 104 kg ja oon 169 cm pitkä. Naistenklinikalla totesivat meille silloin pari vuotta sitten jo, että varsinaista absoluuttista painoindeksirajaa ei pidetä enää heillä, vaan olennaisempaa on saada runsas ylipaino laskusuuntaan. Silloin tosin painoin n. 96-97 kg, ja sama tavoite on edelleen, eli saada paino 92-94 kg:n tienoille, jolloin oltaisiin n. BMI 32 tuntumassa. Eli tosiaan hoitojen aloittaminen odottaa, että saan painoa tipahtamaan, alustava suunnitelma on Naistenklinikalla olemassa.

Normaalipainon rajalle mulla on perinteisellä laskentatavalla 31 kg. En ole vielä keksinyt, miten ihmeessä tämä lapsettomuus ja hoitojen aloittaminen ei ole ollut riittävä motivaattori, että olisi jaksanut tsempata ne tarvittavat kilot pois. :rolleyes: Mutta sen ainakin olen tunnistanut, että asiaa hankaloittaa se, että olen pääsääntöisesti tosi tyytyväinen minäkuvaani, eikä kilot määritä mua. Lisäksi mulla on vähän turhan armollinen kroppa, joka myös piilottaa näitä kiloja, oon aika monta kertaa kuullut epäuskoa, että mullako muka olis 30 kg ylimääräistä. Mutta josko tämä tärppääminen toisi lisäpontta tähän, mennyttä kun ei voi muuttaa niin turha enää murehtia sitä. :happy119

Mulla ei ainakaan tiettävästi vaikuta ylipaino ovulaatioon (testattiin lapsettomuustutkimusten alussa), kierron pituudesta en osaa sanoa, vaikuttaako vaiko ei. En ennen pillereiden aloittamista ensimmäistä kertaa (lopetin parisuhteiden välissä ja käytin muuta ehkäisyä) seurannut kierron pituutta. Pillerijaksojen välissä kierto taisi olla 21-22 päivää, painoa oli n. 90, ja nyt se on ollut 23-25 päivää (keskimäärin lähempänä 23 päivää). Edit. Nyt kyllä tuli tätä kirjoittaessa ehkä tarve alkaa edellisen viestin lupauksista huolimatta niitä ovulaatioita, vaikka muka tunnenkin ne joka kerta... :shy:

Mulla ei tokikaan ole mitään lähteitä, muuta kuin muistini, mutta silloin kun tätä kaikkea käytiin pari vuotta sitten läpi, niin meitä hoitanut henkilökunta (kätilö tai lääkäri, ei voi muistaa) totesi, että jonkin verran on tutkimustuloksia siitä, että kun BMI laskee alle 27:n niin kohdun sokeritasapaino muuttuu optimaalisemmaksi hedelmöittymiselle tai kiinnittymiselle, jolloin tietysti raskauden todennäköisyydet paranevat.
 
Meille taas 2017 sanottiin naistenklinikalla että BMI raja on 35, silloin itsellä oli BMI 31 kun aloitettiin hoidot. Ja siis ylipäätään pystyttiin ne aloittamaan, ensin toki oli aukkaria ja muita hormooni verikokeita..
 
Tervetuloa uusille!:)

Tohon miksi ylipaino vaikuttaa vaikeuttavasti en osaa tieteellistä faktaa sanoa, mutta näitä nyt on kuullut, että sillä voi olla vaikutusta kuukatiskiertoon, just ovulaatioon kai. Ja sit nää, et raskaus on kova fysiologinen rasite kropalle, niin merkittävän ylipainon ajatellaan lisäävän keskenmenoriskiä tai altistaa oheissairauksille, kuten verenpaine, diapetes yms. Mutta eihän se silti sitä tarkoita, etteikö keskenmenoja ja näitä samoja ongelmia olisi ihan normaalipainoisillakin.

Newmoon, oireet kuulostaa lupaavilta:)

Olikohan se jesbe ku joskus kyselit, että onko ovulaation aikaan maha sekaisin ja huono olo. En oo ennen pistänyt merkille, mutta nyt on kyllä tässä kierrossa ollut kumpikin. Pistän kyllä ehkä enemmän näiden ilmojen piikkiin, en tiedä:))

Az, tervetuloa takaisin. Pohdiskelinkin yksi päivä kun tota listaa selailin, että mahdoitkohan plussata vai mitä, mutta ilmeisesti ilouutista vielä(kin) odotellaan?

Talletteluonneja ovulaatiosisaret. Täällä on myös viime päivät sisältäneet miehen kaatoa ja jatketaan puuhailuja:) perjantaina tai launtaina tuikkaan ekan lugen sisään ja jään odottelemaan mitä tuleman pitää. Voin kyllä nyt jo sanoa, että pikkuisen menee hermot, jos dpo2 alkaa vuoto niistä huolimatta:sad001


Juu pidin vaan taukoa vähän täältä että saisin muuta ajateltavaa et jos sitten tärppäis, mut ei näyttänyt auttavan, kun plussaa vieläkin odotellaan:rolleyes:
 
Takaisin
Top