Rakenneultra...

Meillä oli keskiviikkona uusinta ultra ja lapsella oli kaikki kunnossa ja aivot tallella :) huh mikä helpotus....ja saatin jo toisen lääkärin mielipide että tyttö se on :)
 

Meillä oli tänään vihdoinkin rakenneultra, jännitti ihan hirmuisesti! Kaikki oli muuten oikein hyvin, mutta aavistuksen pieni oli vauva meilläkin...Painoarvio oli 322g. Kätilö ei kyllä ollut yhtään huolissaan ja sanoi että yksilöllisistä eroista johtuu. Antoi kuitenkin mulle ajan kahden viikon päähän kasvukontrolliin, koska sain jokseenkin hysteerisen itkukohtauksen aikaan siinä, hehe:D Johtui kyllä oikeastaan siitä, että olin vain jännittänyt niin paljon, niin se sitten purkautui. Mutta ihanaa kuitenkin päästä vielä uudestaan vauvaa katselemaan:). Olen kyllä itsekin ollut syntyessäni vain 47cm pitkä ja painanut 2750g vaikka ihan ajallani synnyinkin. Siellä taitaa siis vaan olla äitinsä kaltainen pieni tyttö;)

 
Tänään oli rakenneultra ja kaikki hyvin HUOH!
Itselläni oli synnynnäinen rakennevika munuaisissa, joka korjattiin kun olin 7-vuotias, joten pientä jännitystä oli ilmassa, kun ei oikein kukaan ollut tietoinen että onko periytyvää. No kätilö sanoi jo ennen aloittamista, että periytyvät munuaissairaudet on yleensä sellasia jotka vaatii munuaissiirron eikä niitä sillä tavalla korjata leikkaamalla kuin itselläni, eli oli jo siinä vaiheessa aikalailla varma, että vaavi on kunnossa. Ja niin on :D

Koko vastasi viikkoja ja saatiin mukaan kaksi sivuprofiilia kasvoista, yksi kokovartalokuva ja yksi ihana zoomattu kuva, jossa toukka näyttää meille peukkua <3 ja sitten vielä kaksi kuvaa, joissa on vaan taulukot otetuista mitoista.

Oli kyllä tosi mukava kätilö ja paneutui asiaan oikein kunnolla. Näytti niitä munuaisiakin monesta eri kulmasta ja mittasi ne vaikka näkikin jo ilman sitä, että normaalit ovat. Aikaa meni reilusti yli puoli tuntia, mutta olisin voinut makoilla siinä ja katsella vaavia pitempääkin.

Sukupuolesta ei edes kysytty. Se on varmaa, että sieltä tulee joko tyttö tai poika Hih!
 
Meillä kanssa tämä masukas oli rv20+3 painoltaan noin 310g, tuon merkkas korttiin vaikka mun mielestä ultraa tehdessä sanoi että noin 320g.. tähän mennessä siis pienin näistä odottamistani lapsukaisista.
Jokainen vauvahan on kuitenkin ihan omankokoisensa, meillä esikoinen oli rv 19+5 330g, syntyessään (rv39+3) 3180g (50cm),
kakkonen oli rv20+2 335g, syntyessään (rv39+5) 3810g (51cm),
kolmonen oli rv20+1 365g eli huomattavasti isoin, mutta sitten jotain tapahtui ja syntyessään rv27+4 vain 880g ja 40cm (eli hurjan pitkä ainakin jos ajattelee että 12viikkoa oli kuitenkin vielä laskettuun aikaan).

Meistä vanhemmista mä olen ollut 2975g/49cm ja mies taas on ollut yli 4kilonen. Et eipä se oma koko siihen hirveesti vaikuta, mäkään mikään iso ole ja isoja lapsia silti meinaa tulla emoticon
 
Hello, täällä yksi happy mama, meil oli tänään rakenneultra ja kaikki hienosti. Vihdoin voi hengittää, kahden epäonnistuneen raskauden jälkeen, aivan mahtava fiilis. Vauva oli kooltaan pari päivää edellä viikkoja, niinku on oikeestaan koko ajan ollu, mutta eihän ne laskettua aikaa kahden päivän takia muuta. Kokoa oli 415g ja sukupuolikin selvisi eli taas arvasin/tunsin itse ihan oikein... It's a boy :) saatiin vehkeistä oikein komee kuvakin mukaan eli ite hiffasin sen heti kun näin ja tokasin että menikös tossa jotkut vehkeet niin ultraaja sano että haluatteko tietää ja todettiin että kyllä. Siihen totes että poikahan tämä on :) Mun miehellä on kaks tyttöä ennestään, mulla tyttö ja poika niin onhan tää tosi ihanaa, että mieskin pääsee kokemaan poikavauvan hoidon ja vähän tasoittuu tämä naisvalta meillä.

En voisi onnellisempi äiti olla :)
 
Onnea mukavista ultrakokemuksista! On tainnut olla viime elokuu poikakuu. Ehkä se oli se helle, vai kestikö tyttösiittiöt paremmin kuumaa sittenkin niin että ei päde sekään? ;)
KYSYMYS! Saitteko nähdä ne muut mitat? Oon vaan miettinyt (kirjoittelin tonne yleisellekin puolelle tästä) että kun meille on pään, vartalon ja reisiluun mittojen perusteella tulossa persjalkainen pikku pingviini eli iso maha ja lyhyet jalat - tai no siis pää vastasi viikkoja 20+3, reisiluu kolmisen päivää vähemmän 19+5 ja vartalonympärys taas kolmisen päivää enemmän päätä 21+0 - ja kaverin vauva on ollut päästä varpaisiin "samaa viikkoa" 21+2-3, niin mites teillä muilla? Kyllähän tuosta jo sai kauhua itselleen aikaiseksi, vaikka tiedän ettei saa vertailla ja kätilö sanoi että kaikki ok ja keskiarvon kun kone noista laski on jämpti 20+3 eli seuraa edellisiä ultria päivälleen.
 
Sofi, kirjoitinkin jo tähän ketjuun tuosta sikiön koosta (viestinumero 16). Toisaalta, mitään rajusti poikkeavaa ei näkynyt ja pienokainen on masussa ihan aktiivista sorttia, joten päätin nyt sitten vain nauttia tästä raskaudesta ja lopettaa asian vatvomisen. Tosin käymme varmastikin vielä omakustanteisessa ultrassa myöhemmin tarkistamassa, että sikiö jaksaa kasvaa..
 
meil oli se ultra tasan viikolla 20 ultran  mittojen mukaan 20+3 - 20+2 ja keskiarvoks tuli 20 + 3 silti sitä ei vaihdettu sinne neuvolakorttiin eli neuvola kortissa mennään 3 päivää jälessä ku sanoivat et on turhaan ku niin harvasta päivästä kyse.. Mua se ainakin potuttaa ku tiedän et siel lukee väärin.. sillä en sitten tännekkään oo noita viikkoja korjannu.. Mulla viel viikol 30 ultra niin näkee sitten mitä ne siel mulle sanoo..
 

Sofi, meillä oli oikeastaan just toisin päin. Eli siis pää vastasi viikkoja 19+3, samoin vissiin vartalo. Reisiluu puolestaan vastasi viikkoja 20+2 ja ultran aikaan oli viikot 20+4 menossa. Noiden mittojen perusteella saatin sit uudelleen aika ens viikolle kasvukontrolliin. Tosin kätilön mielestä ei siis ollut tarvetta tuolle kontrollille, mutta antoi ajan vaan rauhoittaakseen mua kun olin vähän hysteerinen siinä. Ei kyllä yhtään haittaa nähdä vauva vielä uudelleen, mutta pitää vaan toivoa, että pikkuinen on tarpeeksi kasvanut omilla käyrillään:).

 
mom83, eikös noilla viikoilla näy jo ihan vauvakohtaisetkin erot kasvussa, eli siis teidän lapsi vaan on pikkuisen keskimääräistä isompi, ei kai rakenneultrassa enää katsotakaan laskettua aikaa just sen takia? Korjatkaa jos oon väärässä?
 
Tini, meillä on "joka kerta" (mitä nyt kolmesta ultrasta voi sanoa) vastannut viikkoja, mut ihmettelin vaan tuota eri rakenteiden heittoa toisiinsa nähden, kuten Sinturallakin oli. Mut eihän meillä aikuisillakaan ole samanpituiset jalat ja samankokoiset päät ja jotkut vauvat syntyy pyöreinä ja toiset luikkuina. Minkäs teet. Mulla ja Sinturallakin lienee "vähän" erilainen ruumiinrakenne ainakin kuvista päätellen, mä olen just niin perus maatuska että ei ihme jos lapsella on samat mittasuhteet. Jep, eiköhän lopeteta huolestuminen ja luotetaan mitä meille lääkärit sanovat (helppoa...).
Mom83, eivät muuta korttiin jos on heitto alle 5 päivää, arvelisin että liittyy siihen että kelan tuet ja äitiyslomat määräytyvät kortin mukaan.
Muuten edellispäiväisen hiljaisen vuorokauden jälkeen kaksi päivää takana senpäiväistä mylläystä... emoticon Ei kuitenkaan pidä hereillä, lähinnä rauhoittaa kun flunssa valvottaa.
 
Me oltiin viime torstaina rakenneultrassa ja en nyt tiedä, millä tuntemuksilla olisi. Kätilön mukaan kaikki pitäs olla o.k. Siis aivot, sisäelimet ja rakenteet kehittynyt normaalisti. Tosin ihmeteltiin sitä, että masukaveri ei liikkunut yhtään koko ultran aikana!! ja sama juttu oli myös np-ultrassa. Ei minkäänlaisia potkuja/liikettä vaikka kätilö kovasti yritti saada vauvaan vähän liikettä. En nyt tiedä pitäskö olla huolestunut vai ei.. Saattaahan vain olla, että kaveri oli "unten" mailla kun tutkimus tehtiin, mutta kuitenkin asia vaivaa kovasti. Onko muilla käynyt samalla tavalla?
 
Ootko tuntenut liikkeitä?
Meillä ei kyllä liikkeisiin rakenneultrassa kiinnitetty mitään huomiota, tai kätilö sanoikin että tyyppi taitaa nukkua kun syke oli 128. Oli hyvä juttu, koska saatiin hienosti näkymään kaikki mikä piti kun ei ollut mitään jumppaa päällänsä. Mato liikkuu päivittäin joten en ole huolestunut.
 
Sofi- juuh, kyllä mä silloin tällöin tunnen pieniä liikkeitä, sellasia muljahduksia ja kuplia vatsan suunnalta, joten jotain liikkeitä vauva siellä tekee. Tosin nämäkin liikkeet on vielä aika satunnaisia- joskus tuntuu enemmän, joskus taas ei mitään. Pitäs varmaan uskoa kätilöä, kun se sanoi, että kaikki on varmaan ihan hyvin ja kaverilla on vain rauhallinen luonne. Silti kuitenkin asia vaivaa.. mutta ei kai voi mitään muuta kuin odottaa..
 
Eiköhän siellä sitten kaikki hyvin! :) Meilläkin on tosiaan aika rauhallista ja välillä pelkkiä muljahtelupäiviä vaikka istukka on takana eikä minkään pitäisi vaimentaa. Lapset vaan on erilaisia jo nyt. Tsemppiä!
 
En oikee tiiä miten ne laskee ku jokaises ultrapaikas varmaan oma tapansa.. seinäjoella kait kattovat ihan ultralaitteen mukaisesti laskettu aika ja tääl vaasas niil on joku paperilappunen mistä ne niitä arvoja kattelee.. Periaattees eihän sillä ole mitään väliä millon se laskettu aika sinne on merkitty "nyt tässä hetken kun on saanut rauhassa pohtia" Harva laps kuitenkin syntyy laskettuna aikana .. Se tulee kun on tullakseen.. Hyvä vaan ku tietää sinne päi..
 
Kiitos Sofi- helpotit tätä huolestumista pikkusesta. Eiköhän kaikki ole sittenkin hyvin. Toivotaan ainakin!

ja Mom83- oon samaa mieltä sun kanssa. Harva vauva tosiaan syntyy just laskettuna-aikana. Tosin ihmettelin tätä Vaasan keskussairaalan politiikkaa, jossa ainakin meille sanottiin ultrassa ihan kuin ohimennen et "pidetään tämä laskettuaika samana kun papereissa lukee"..et täh? katsoko se sitä ultrakuvaa ja vauvan kokoa ollenkaan.. Mutta kai ne kätilöt tietää mitä tekevät..

 
Kuten sanottu se viiden päivän sääntö liittynee Kelan ohjeistuksiin, joten jos heittää vähempi eivät muuta LA:aa. Ja juurikin siitä syystä, ettei tässä mitään lottoamassa olla, että kuka arvaa oikean päivän. :D Afrikassa laskettu aika ilmoitetaan tyyliin "se tulee kesäkuussa". Välillä tuntuu että täällä syynätään (itsekin) liiankin tarkkaan, olis vähempi stressii kun olis suuremmat skaalat.
 
Sofi: Eikös se ole 3 päivän mukaan eikä 5:n vai onko mulle annettu väärää tietoo.. Mulle arvioitiin ekaks 12.5 sit se siirrettiin 3.5 ja sit se siirrettiin 6.5 ja nyt viimeisen mukaan niin sen pitäisi olla tuo 3.5 mutta eivät enään viittineet vaihtaa.. johtunee varmaan siit et ei kortis oo enää tilaa :D saas nähä mitä ne arvioi sitten viikon 30 ultrassa .. jokos se sit olis tuon 12.5 vuoro ;D

Lannie: Joo en muualla ole nähny ketään joka papereitten perusteella kattelee lasketun ajan.. Esikoista ku odottelin niin sillon katottiin kyllä ihan ultran kautta.. Ja kummallisinta on se et ku ne laski sen hedelmöittymis ajankin ihan persilleen.. Hedelmöittyminen olisi muka tapahtunut 3 päivää sen jälkeen kun raskaustesti näytti positiivista.. Joten ite olen kyl ihan varpaillani et tämä tenava voi siis syntyy ihan millon vaan...
 
Öh, mulle on sanottu 5 päivää... Mut voisko liittyy siihen et sun alkuperäisen ja nyt sitten toisen ultran välissä on vielä enempi kuin 5 päivää? Enpä tiiä, tutkimattomat ovat kätilöiden ja lääkärien tiet. Eipä voi tämäkään asia mennä samalla tavalla joka puolella. :)
Onneks vauvaa ei kiinnosta mitä kortissa lukee. :D
 
Takaisin
Top