Raha-asioista

Aikaa sitten kun oli tässä ketjussa puhetta tuosta miten äitiysraha määräytyy, niin mulla sellainen käsitys että jos on ollut äitiyslomalla viimeisen kolmen vuoden aikana, niin ei voisi saada rahaa laskettuna 2015 tulojen perusteella, vaan saa automaattisesti saman määrän kuin viimeisellä äippävapaalla (kela säästää kun ei tarvitse huomioida palkankorotuksia....) Toivottavasti tämä ei järkytä kenenkään mieltä. Kelan sivuilta sain tämän käsityksen, voin olla väärässäkin.
 
Mä taas oon ymmärtänyt et sen sais valita? Mulla kans hirvee stressi, että miten sitä pärjää ku itellä inhottaa ajatus miehen rahoilla elämisestä.. menen kyllä heti takasin töihin, kun vaan voin.. tai no eka ajattelin tehdä tuon koulun viimeisen harjoittelun ja mies saa olla sillä aikaa kotona vauvan kanssa ja sit mahdollisimman pian takas töihin. Inhoan tukihakemuksia ja kelan kanssa vääntämistä ylipäätään, siks en oo nyt opintojenkaan hakenut sieltä penniäkään, ku ärsyttää se kelan tulorajojen kyttääminen.
 
Näin sanoo Kela :"Vanhempainpäivärahojen määrä lasketaan samojen tulojen perusteella kuin edellinen vanhempainpäiväraha, jos uuden lapsen laskettu aika on, ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta."

Eli ne joilla on alle kolmevuotias, niin näin se menee, ei voi mitään vaikka välillä olisi ollut töissä.
 
Minusta taas on just huippua että määräytyy edellisen rahakauden perusteella, sen varaan olen laskenut koko ajan! Tässä välissä olen tehnyt vain keikkaa ja osa-aikaisuutta, eli ä-loman alkaessa tuloni nousevat taas "normaalille" tasolle. Siinä onkin tarkoitus saada vähän rahaa säästöön jotta olisi varaa olla hoitovapaalla mielellään ainakin vuosi.
 
Yks uneton huutelija täällä... minulla kelan päätöksessä v 2015 todettiin, että lasketaan edellisen päätöksen mukaan koska ne tulot suuremmat kuin edellisen verotusvuoden (kun olin siis tuella) tulot. Varsinkin, jos on ollut töissä välillä, voi tarkistuttaa tukensa.
 
Tuli tosiaan päätös, että 2015 vuoden mukaan tämä tuleva tuki, vaikka olen siis vielä kotona nauttimassa 2014 vuoden mukaan lasketusta tuesta. Tarkoittaa useamman satasen "palkankorotusta" kuussa mulla, jes! :)
 
Tiiättekö miten menee tuo laskuri kun oon nyt s-lomalla ollut viime kesäkuusta asti.. päteeköhän siihen se viimoset 6kk tulot? (Olin kyllä kuntoutusrahallakin 8viikkoa, tossa 3kk sitte loppu) ja nyt siis edelleen saikulla. Olis kyllä plussaa jos sais äippärahan ton kuntoutustuen mukaan. Saikku loppuu huhtikuun 30., Voikohan hakea päällekkäin? :/
 
En usko, että saa päällekkäisiä tukia, pois lukien asumistuki ja lapsilisä. Ne laskee automaattisesti edellisen valmistuneen verotuksen mukaan. Jos sun tulot on noussut viimeisen puolen vuoden aikana vähintään 20% niin ne voi käyttää tuen laskuperusteena silloin niitä puolen vuoden tuloja. Muistakaahan mammat hakea tuet viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa :)
 
En usko, että saa päällekkäisiä tukia, pois lukien asumistuki ja lapsilisä. Ne laskee automaattisesti edellisen valmistuneen verotuksen mukaan. Jos sun tulot on noussut viimeisen puolen vuoden aikana vähintään 20% niin ne voi käyttää tuen laskuperusteena silloin niitä puolen vuoden tuloja. Muistakaahan mammat hakea tuet viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa :)


En siis päällekkäin niitä meinannu Mut selvis et kuntoutustuen mukaan mennään :)
 
Mulla on tulona työkyvyttömyyseläke, eli kansaneläke ja takuueläke. Tämän lisäksi tulen saamaan äitiys-/ vanhempainpäivärahan miniminä 23,73€pv 25 päivältä kuukaudessa, ennakonpidätys 20 prosenttia. Sitten vielä asumistuki, lapsilisä yh.korotuksella ja elatustuki. Näillä pärjää tuleva pieni perheeni hyvin
 
Kannattaa muuten pyytää sitten verotoimistosta muutosverokortti Kelaa varten äitiysloma-ajalle ja pyytää että lähettävät suoraan Kelalle. Muutenhan veroprosentti on automaattisesti se 25% äitiysrahasta ja vanhempainrahasta. Soitin verotstoon tänään ja ei tarvinnut edes jonottaa, ystävällinen virkailija teki hakemuksen puhelimessa ja asia hoitui näppärästi.
 
Kannattaa muuten pyytää sitten verotoimistosta muutosverokortti Kelaa varten äitiysloma-ajalle ja pyytää että lähettävät suoraan Kelalle. Muutenhan veroprosentti on automaattisesti se 25% äitiysrahasta ja vanhempainrahasta. Soitin verotstoon tänään ja ei tarvinnut edes jonottaa, ystävällinen virkailija teki hakemuksen puhelimessa ja asia hoitui näppärästi.

Mitä ne tarvii siellä verotoimistolla tietää kun sinne soittaa? Ts. pitääkö se kelan päätös olla jo käsiteltynä?
 
Kelan päätöksen tiedot tarvitsevat, eli summat jotka kela maksaa v.2017 +muut tulot yhteensä (esim. palkkatulot), laskevat uuden prosentin niiden yhteissumman mukaan.
 
Kannattaa muuten pyytää sitten verotoimistosta muutosverokortti Kelaa varten äitiysloma-ajalle ja pyytää että lähettävät suoraan Kelalle. Muutenhan veroprosentti on automaattisesti se 25% äitiysrahasta ja vanhempainrahasta. Soitin verotstoon tänään ja ei tarvinnut edes jonottaa, ystävällinen virkailija teki hakemuksen puhelimessa ja asia hoitui näppärästi.

Koskeeko tää nyt siis kaikkia äippälomalaisia vai vaan niitä jotka saa jotain lisäetuja? Mä en ainakaan ollu tällasta ees aatellu :eek:
 
Eikös kela pidätä vähintään sen 22% kaikista maksamistaan tuista? Mulla veroprosentti 15 Mut aina menee tuo 22? :O
Vai saako tosiaan äippälomalaiset sen muutettua?

Normi työläisten kyl kannattaa ehdottomasti hakea muutosverokortti ja toimittaa kelaan! =)
 
2016 muuttui et kaikista kelan tuista lähtee 25%. Ihmettelin siloin et kuin mun kotihoidon tuki on pienentynyt ja soittelin Kelaan niin nuin mulle vastattiin ja kehotettiin olemaan yhteydessä verotoimistoon jos haluan pienemmän veroprosentin sosiaalietuuksia varten.
 
Eli sen saa siis pienemmäksi jos haluaa :) hienoo! Tosin, mun tilanteessa vaan muutama kymppi kuussa ni kannattaako muuttaa vai iloitseeko sitten niistä veronpalautuksista.. =) ja olihan siitä "ylimääräisestä" isommasta kertasummasta hyötyä jouluks :)
 
Kannattaa sitten, jos muutosverokortin tilaa ä.loma-ajalle, tsekata myös sen luvut tarkkaan! Postissa tuli uusi verokortti/tiedoksiantotodistus muutama pv sitten ja melkein en edes meinannut katsoa kun oletin että tottakai se on kunnossa kun nää on nyt tarkkaan ruodittu sekä Kelassa että Verotoimistossa, paikan päällä ja puhelimessa. Mutta onneksi nyt aamulla avasin kuoren ja tsekkasin, tulot 2017 oli kuin olikin laskettu päin mäntyä, paljon pienemmäksi jolloin veroprosentti olisi ollut väärä ja kostautunut loppvuodesta. Eli ei auttanut kuin taas soittaa verotoimistoon (onneksi pääsin läpi suht lyhyellä jonotuksella) ja pyytää vielä uusi todistus. Toiv on nyt kunnossa + ei nyt enää tarvii tätä enää vääntää :inpain:
 
Mutta voiko olla niin että kelan tuissa veroprosentti oiskin liian vähän? Mietin että jos en soita ja automaattisesti lähtee mitä lähtee ni onko se valmiiks laskettu yläkanttiin niin että myöhemmin tulis palautuksia?
 
Siksi se on juuri nostettu tuohon 25% ettei tulis ikäviä yllätyksiä mut jos sä verotoimistoon soittelet ja ilmotat että mitä tuut tänä vuonna tienaamaan niin luulis että osaavat oikean prosentin sulle sieltä antaa. :) jos siis et halua että lähtee tuo kelan määräämä 25%.
 
Takaisin
Top