Radi ja radin ruokavalio

Eka otetaan paastoverikoe, sitten 2dl sokerilitkua, sitten 1h ja 2h päästä vielä verikokeet, sen aikana ohjeistuksesta riippuen ei saa juoda, syödä tai liikkua, jopa neulominen siinä ja siinä saako vaiko ei. Piikitys aika harvinaista, yleensä ruokavaliolla hoituu.
 
Mä vähän ihmettelen tuota omaa testaamistani vai onko ikä oikeasti niin suuri riskitekijä, kuin väitetään? Suvussa ei ole diabetestä, olen hoikka, syön terveellisesti + monipuolisesti ja liikun. En juo limsoja enkä syö karkkia tai leivonnaisia enkä käytä sokeria muutenkaan. Toivon vielä, että onnistuisin välttämään tuon kokeen. :sorry:
 
Se koe ei tosiaan ole pakollinen :) Meillä mahdollisuus myös saada mittari kotiin muuten vaan ja testailla sokereita jos ei rasitukseen mene, ite en ajattele asiaa ennen 25 viikkoa, sen verran traumat jäänyt edellisestä kerrasta ja tämän hetkisen oksentelun vuoksi ei pysty eikä kykene :/
 
Mä vähän ihmettelen tuota omaa testaamistani vai onko ikä oikeasti niin suuri riskitekijä, kuin väitetään? Suvussa ei ole diabetestä, olen hoikka, syön terveellisesti + monipuolisesti ja liikun. En juo limsoja enkä syö karkkia tai leivonnaisia enkä käytä sokeria muutenkaan. Toivon vielä, että onnistuisin välttämään tuon kokeen. :sorry:

Mä joudun myös ikäni takia, meilläkään ei suvussa ole diabetestä, olen hoikka ja terveelliset elämäntavat muutenkin, sokeria en minäkään käytä. Ja ikää siis kohta 30, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että joudun silti rasitukseen.
 
Nykyään rasitukseen pistetään vaikka olisi vain yksi tekijä, eli teillä se ikä. :) itselläni ekassa oli sukurasite ja tässä nykyisessä sukurasite sekä ylipaino. Varailin juuri itselleni ajan 1.6 eli rv16+4. Mitä myöhempään, sen todennäkösemmin onnistuu ja ei tule niin huono olo. Seuraava sit rv28. Silloin ei pitäisi olla enää mitään ongelmia.
 
Nykyään rasitukseen pistetään vaikka olisi vain yksi tekijä, eli teillä se ikä. :) itselläni ekassa oli sukurasite ja tässä nykyisessä sukurasite sekä ylipaino. Varailin juuri itselleni ajan 1.6 eli rv16+4. Mitä myöhempään, sen todennäkösemmin onnistuu ja ei tule niin huono olo. Seuraava sit rv28. Silloin ei pitäisi olla enää mitään ongelmia.

En kyllä allekirjoita tuota mitä myöhempään sen parempi nimittäin sen kerran kun sinne suostuin menemään niin se oli kaksi tuntia oksennuksen pidättämistä ja yritystä olla pyörtymättä ja viikkoja oli sen 28 about :sad001 koskaan ole ollut niin paha olo vaikka olen oksentanut 15 kertaa päivässä niin se oli kaikkein pahin olotila ikinä. :sad001
 
Olenko Mä ainoa jonka mielestä sokerirasitus ei tunnu missään? :D jos sulla menee alas vadelman makuinen pillimehu niin varmasti menee sekin "kammottavaksi" kuulutettu litku :wink
 
Olenko Mä ainoa jonka mielestä sokerirasitus ei tunnu missään? :D jos sulla menee alas vadelman makuinen pillimehu niin varmasti menee sekin "kammottavaksi" kuulutettu litku :wink

Ei se litku olekaan paha vaan ne olot mitä sen jälkeen tulee :) Itellä laskee sokerit niin alhaiseksi ilman syömistä ja jopa tuon litkun jälkeen ettei pelkoakaan radista, päinvastoin ja se tekee olon aivan kamalaksi.
 
Joo siis varmasti tosi yksilöllistä, mutta itsellä ekassa raskaudessa rv15 ja ihan hirvee kokemus plus et oksennus vaan tuli vaikka kuin yritin pidättää. Sit toine tais olla joku rv26 ja sillon ei tullut enää mitään. :)
 
Olenko Mä ainoa jonka mielestä sokerirasitus ei tunnu missään? :D jos sulla menee alas vadelman makuinen pillimehu niin varmasti menee sekin "kammottavaksi" kuulutettu litku :wink
Oot. Ite sain pidettyä sisällä sen ajan mitä piti. Pääsin kotiin ja oksensin. Sitte makasin sängyssä koko loppu päivän ku veti vaan kaikki mehut pois. Edes norovirus ei ollut niin hirveä kun tää vaikka paskoin ja oksensin ristiin kyseisen taudin takia. Ehdottomasti sijoittuu sokerirasitus mun elämän top 10 hirvein kokemus.
 
Olenko Mä ainoa jonka mielestä sokerirasitus ei tunnu missään? :D jos sulla menee alas vadelman makuinen pillimehu niin varmasti menee sekin "kammottavaksi" kuulutettu litku :wink

Ei tuntunut litku aiemman raskauden sokerirasituksessa miltään (ei radia). Onneksi olen säästynyt kokemuksilta, joita ketjussa on...
 
Ei mustakaan sokerirasitus tuntunut pahalta. Tunnin kohdalla vähän tuntui että nieleskeli sitä litkua, mutta ei ollut paha kokemus.
 
Onko kukaan muu saanut vielä Radi-diagnoosia? Kävin itse sokerirasituksessa jo 14.viikolla ja paastoarvo oli 5,3 eli diagnoosi tuli. Sain mittarin ja ohjeet samalla viikolla. Aika normaalisti on toistaiseksi kuitenkin pystynyt syömään. Tänään tuli aamupalan jälkeen ensimmäinen ylitys mutta muut päivän arvot olivat onneksi edelleen kunnossa. Nyt siis viikkoja 21 + 3
 
Moikka,
Mulla Radi ja todettiin joskus rv 20. Tällä hetkellä toki seuraan hiilareiden määrää joka aterialla ja mittaan arvoja ja sen lisäksi lääkitys aamuin illoin. Parin viikon päästä katsotaan lisätäänkö lääkitystä ja saanko lisäksi piikitettävän insuliinin.
 
Takaisin
Top