Radi ja radin ruokavalio

Mun kohdalla tän riski tulee olemaan suurempi, kuin ekassa raskaudessa. Silloin oli jo sukurasite minkä takia kävin kahdesti sokerirasituksessa mutta mut nyt vielä lisänä +30kg. Oon nyt jo muokkaillut omaa ruokavaliota enemmän kasvispainotteiseks sekä lueskellut mikä voisi pitää verensokeria matalalla/tasaisena. Löysin ainakin vaikuttavaksi aineiksi kanelin ja raa’an valkosipulin! Eli 1tl kanelia päivässä _pitäisi_ auttaa ja valkosipulia ymmärtääkseni yksi kynsi päivässä. Oletteko muista kuullut? Tai epäilyttääkö että mahdollisesti tulisi radi?:)
 
Mulla on sukurasitetta joten enköhän tälläkin kertaa joudu rasitukseen 2krt. Se on kyl niin ällöä....
 
Mulla on sukurasitetta joten enköhän tälläkin kertaa joudu rasitukseen 2krt. Se on kyl niin ällöä....

Miten meni rasitukset edellisessä? Mulla eka rasitus meni ihan mönkään rv15 kun oksensin 50min sokerijuoman jälkeen. Oli silloin siis vielä pahoinvointia ja tuli heti juomisen jälkeen kauhee olo. Sain pidäteltyä tonne asti. Toinen rasitus meni hyvin, silloin ei ollut mitään ongelmaa. Ja arvot olivat hyvät :)
 
Olihan se ihan kamalaa mut sain pidettyä litkut sisällä :D Ja arvotkin oli hyvät. Mut aivan varmasti joudun nytkin kaks kertaa. Yöks..
 
Mulla ekalta oli tää ja tokalta ei. Saas nähä miten nyt käy. Ekalta toki tosi lievänä että ei tarvinu lääkkeitä ja seuranta vain. Muistaakseni yks arvo oli ylärajalla mutta silti se luokiteltiin radiksi.
 
Eilen neuvola lääkäri sanoi, että todennäköisesti joudun sokerirasitukseen, koska olen niin vanha! Olen 29v, noh mutta hän selitti, että radi on niin kovin yleistä ja vaikka meillä ei ole sukurasitetta ja olen ihan normaalipainoinen ja elän kovin terveellisesti niin silti tuo ikä alkaa olla riskitekijä.
 
Mua oksettaa jo valmiiks se paskalitkun juominen ja koko sokerirasitus!! Ei mitään mahdollisuutta välttyä kun ekassa raskaudessa oli radi. Lisänä sukurasitus ja viime vuosien aikana kerätyt kilot.
 
Mulla ei niinkään se litku tuota ongelmia vaikka ihan kamalan makuista se onkin. Vaan se järkyttävä huono-olo ja pyörrytys mikä minulle siitä tulee.. esikoisesta piti maata paareilla väliajat ku meinasin pyörtyä koko ajan. Silloin luulin et varmasti Radi vaan eipäs ollutkaan..
 
Mä joudun varmasti rasitustestiin, sillä ikää on jo reippaasti, samoin ylipainoa. Jännittää jo valmiiksi, mutta yritän olla toistaiseksi miettimättä koko asiaa.
 
Eilen neuvola lääkäri sanoi, että todennäköisesti joudun sokerirasitukseen, koska olen niin vanha! Olen 29v, noh mutta hän selitti, että radi on niin kovin yleistä ja vaikka meillä ei ole sukurasitetta ja olen ihan normaalipainoinen ja elän kovin terveellisesti niin silti tuo ikä alkaa olla riskitekijä.

Nykyään kyllä lähes kaikki joutuu valitettavasti rasitukseen. Hyvin herkästi siihen pistetään ja ei tosiaan tarvi olla kuin yksi tekijä eli sukurasite, ikä tai ylipaino. Mulle sanottiin viimeks nlassa että hyvin harva siltä välttyy, koska todella monessa suvussa on diabetes.
 
Toki oon kuullu näistäkin ketkä on valehdelleen että ei ole suvussa vaikka on oikeasti. Mutta onkohan siinäkään järkeä? Itse olin ekassa raskaudessa juuri sukurasitteen takia. Rv15 ja rv27
 
Meillä joutuu kaikki automaattisesti, esikoisesta kieltäydyin kun seurasin ite sokereita, toisesta menin ja meinasin pyörtyä ja oksentaa ja jalat lähti alta niin en mene enää jos ei oo jotain siihen viittaavaa, kuitenkin ruokavalio on kunnossa ja sokerit oli kuopuksestakin samat 2 h jälkeen kuin ennen litkua, nyt kyllä syön mitä syön kun pahoinvointi, mutta muuten menee jo Radi ruokavalion tyylisesti.
 
Mää kanssa harkitsen kieltäytymistä siitä ekasta rasituksesta, koska se yhditettynä pahoinvointiin tarkottaa sitä että oksennan sen glukoosijuoman ennen kun ehditään ottaa ekaa tai tokaa näytettä. Jollonka koko rasituksen tarkotus menee hukkaan, heittää ne luvut ihan häränpeppua. Ekassa raskaudessa näin kävi ja arvot tipahti ihan alas. Seuraava rasitus onnistu kyllä hyvin sitten, kun oli se pahoinvointi loppunut kokonaan. En siis näe järkee lähtee kiduttaa itteeni tyhjän takia.
 
Mä jouduin tekee kaks kertaa ekan rasituksen, koska oksensin ekalla kerralla samantien ne litkut pihalle, yök!

Muistin tässä taannoin että en ikinä käyny siinä raskauden jälkeisessä sokerirasituksessa, eli piiskaa luvassa..
 
Mulla on 2 tyypin diabetes niin varmaan seurataan samalla tavalla kuin radia? Osalla teistä oli kokemusta niin jos haluaa jakaa niin mielelläni kuulen :)
 
Meillä joutuu kaikki automaattisesti, esikoisesta kieltäydyin kun seurasin ite sokereita, toisesta menin ja meinasin pyörtyä ja oksentaa ja jalat lähti alta niin en mene enää jos ei oo jotain siihen viittaavaa, kuitenkin ruokavalio on kunnossa ja sokerit oli kuopuksestakin samat 2 h jälkeen kuin ennen litkua, nyt kyllä syön mitä syön kun pahoinvointi, mutta muuten menee jo Radi ruokavalion tyylisesti.

Esikoisesta mulla kans 4,5 - 4,0- 4,4, arvot. Ei kyllä kiinnostaisi käydä uudestaan rasituksessa, mutta iän puolesta varmaan pitäisi. Syön myös lähes radi ruokavaliota muutenkin raskauden aikana. Viime raskaudessa jätin pois kaikki makeat ja herkut koko raskauden ajaksi.
 
Mä joudun iän takia testiin. Mitä testissä siis tapahtuu?
 
Mä joudun iän takia testiin. Mitä testissä siis tapahtuu?

Tämä kiinnostaa muakin :) Oon käsittänyt, että jotain pahaa litkua pitää juoda. Kuinka paljon? Mua pelottaa, että jos se raskausajan diabetes puhkeaa, arki on ihan kamalaa :sad001 Jostain piikityksistä olen kuullut ja hirvittää jo valmiiksi. Missä vaiheessa raskautta se diabetes yleensä puhkeaa jos on tullakseen? Ja milloin sen suunnilleen pitäis helpottaa?
 
Takaisin
Top