pyöräily ja maha?

basura

Puuhakas puhuja
Eli kuinka pitkälle ootte jaksanu/pystynyt polkemaan? Onko jotain joka on polkenu töihin ihan mammalomaan asti? Itellä ei oo ajokorttia enkä bussikorttiakaan haluaisi ostaa kun vihaan pysäkillä seisomista ja oottelua... Ite oon polkenu tähän asti ja aina välillä mahaa "Kiristää" siis jotkut nuo liitos kivut repii ja muita mukavan kivuliaita tuntemuksia, mutta esim harkkari supisteluja ei aiheuta enempää kuin mikä tahansa muukaan elämä. Neuvola täti sano että ei ole kivuista vaaraa ellei se just jotain supisteluja aiheuta tai ei mahdu polkemaan. Kovasti tahtoisin vielä reilun kk polkea mutta elänkö ihan unelmissa? 
 
Mä päädyin jättämään pyörän odottelemaan ensi vuotta bout vkon 25 kohdalla. Raskaana olevalle siinä oli liian matala ajoasento (perushybridi siis), mutta kuvittelen pystyisin sellaisella ajeleen, jossa ois kunnolla selkä suorassa vieläkin vkolla 32 [:)] Ja omalla pyörällä tosiaan alkoi melko polkeminen oitis tuntua ikävälle, kun maha oli alakenossa, mikä rasitti ja hankaloitti verenkiertoa ja jalat harotti aivan kaakkoon väistäen kumpua [:D] eikä mulla meinannut kyllä malttikaan piisata, et oisin hissutellu niiii-in hiljaa, ettei se ois missään tuntunut [;)]
 
mullakin on vähän semmonen etukeno asento ja jalat tosissaan osottaa toinen itään ja toinen länteen et ei välttis kyllä mikään paras asento noin niinku nivelille.. Mut matkaa ei yhteensä tuu kuitenkaan ku joku 6-7km /työpvä ja menee siinä 10-15min ja jos bussilla lähtis niin menis varmaan tuplasti kauemmin...no täytyy kokeilla silti. jos vaikka laskis vähän satulaa ja nostais ohjaustankoo niin oisko lie parempi.. 
 
Mulla työmatka 8km/suunta ja oisinko johonki vähä yli viikon 20 kulkenu päivittäin pyörällä tuon matkan. Sitte rupes jo liian inhottavalta tuntumaan supparit kaikissa ylämäissä. [:'(] [8|] Luulen, että jos ois vaihdepyörä, niin oisin voinu ajaa pitempään, mutta tuommosella vanhalla mummopyörällä ylämäet oli yhtä tuskaa... [:@] Nyt oon sillon tällön pari kilometriä ajanu, kyllähän se vähän kiristelee, mutta tuolla matkalla sen vielä kestää hyvin. [:)]
Nyt sitte kulen autolla töihin kun en pyörällä pääse. Asun Vantaalla ja työpaikka Helsingissä, matkakortti maksais melkein satasen kuussa ja bensakulut ei yllä lähellekään noihin lukemiin. [8|] Ekologista tämä joukkoliikenteen suunnittelu ja hinnoittelu, joo... [>:]
 
Hyvin pystyy polkemaan! Oletan itse polkevani mahdollisimman pitkään, kunnes kylmät ilmat (jää, lumi) vievät hohdon.
 
Minulla on menossa 28.rv ja ajan työpaikalle (7,5km suunta --> 15km pv) aina kuin mahdollista. Olen muutamiin asioihin kiinnittänyt huomiota:
 
- Suhteellisen pysty ajoasento, että mahan hyvä olla
- Mukava penkki (hyvä jousitus) ja hiukan alaspäin etuosastaan kallistettu (estää pissahädän)
- Ei vyötäröltä kireitä vaatteita, jotta mahan hyvä olla
- Ruokailun ja juomisen tasapaino, jottei taju lähde, kun pääsee perille
- Maltti vauhdin hidastamiseen: Aluksi esiintyi supistelua, mutten enää, koska hiljensin ajoa niin, että ajallisesti kilometrin polkeminen vie melkein minuutin pidempään. Ylämäet talutan, koska pahimmat supistelut tulevat raskaalla vastuksella.
- Riittävän lämpimästi päällä + pyörän säilytys mielellään lämpimässä, jotta aamukylmä penkki ei saa aikaan pissavaivoja.
- Kantamukset pyörän korissa/tarakalla, ei selkärepussa
- Ajoittain jalkoja turvottaa polkeminen, joten pyrin kotiin tultuani nostamaan jalat ilmaan makuulla, jotta turvotus laskee
 
Hyviä vinkkejä! Itekin aika hyvin pärjänny...ja tosisaan noi joukkoliikenne hinnat menee niin överiksi että en raaski ees aatella ihan periaatteesta. Eipä taida olla enää kuin ehkä vajaa nelisen viikkoa töitä jälellä niin vedänhän mä ne loppuun asti pyörällä jos ei vaan mitään yli traagista tapahdu. Iskä vielä vaihto viime vuonna ostetut nastat alle ja öljys paikkoja niin mikäs siinä ajellessa. 
 
Mä pyöräilin kans ihan mammaloman alkuun saakka, suunnilleen 20 km päivässä ja oon reippaudestani ihan ikionnellinen näin jälkeenpäin - laskettu aika oli ja meni mutta mun olo on edelleen mainio ja uskaltaisin veikata, että johtuu ihan tuosta fillaroinnista ettei pahemmin kolota ja kunto on muutenkin hyvä. Kesä oli kyllä haasteellinen mahan kanssa, kun oli niin tuskasen kuuma ja välillä kyllä suppaili kovaakin ja tuntu et henki lähtee kun lämmintä oli sen reilu +30... Mutta kannattaa kyllä kulkee työmatkat pyörällä jos vaan suinkin pystyy!! :)
 
mäkin oon todennut ton että pysyy paremmassa kunnossa kun menee pyörällä vielä. Ihan yleiskuntokin on pysyny hyvänä ja vastustuskyky..en oo kertaakaan olla näissä syys flunssissa mitä muut on harrastanu jo monta kertaa.. 
 
Minä pyöräilin johonkin rv 39 asti joka päivä 12km. Huvikseen. Lenkillä miehen kanssa. Siis hänkin oli pyörällä et vauhtikin oli sit sen mukaista. [:)]
Mainitsin tästä synnytyksen käynnistykseen mennessä niin siellä lääkäri tuumas et saattaa olla tää vauva aika tiukassa saada ulos ku pyöräily vahvistaa alapään jotain lihaksia. [:D]
Kaks päivää lopulta käynnisteltiin ja kyllähän se ihan alakautta ulos tuli, pieni episiotomia tehtiin ja imukupilla autettiin. [;)] Mut oli siinä muitakin syitä miks esim. imukuppia tarvittiin et ei ollu kiinni tuosta pyöräilystä. [:D]
 
Takaisin
Top