Puolison suhtautuminen vauvaan

Hyle-Emo

Jostain jotain jo tietävä
Raskaus aikana mies ei hirveästi kertonut ajatuksiaan elämäntilanteen muuttumisen suhteen ja olin hieman huolissani, miten arki lähtee rullaamaan kun vauva syntyy. Mutta onhan tuosta kuoriutunut aivan ihana isämies. :Heartred Nauratti vaan, kun kommentoi yks päivä, että olisihan tällaisen voinut tehdä aiemminkin. :hilarious: Lähtökohta oli siis sellainen, että hänestä ehkäisyä olisi voinut vielä jatkaa pitempäänkin.

Vaipan vaihto vaan näyttää olevan isomman kynnyksen homma. Pari kertaa on laittanut puhtaan vaipan, kun äiti on hoitanut ensin "likaiset" hommat. :rolleyes: Siinäkin olisi vielä hienosäätämisen paikka, valitettavasti pitänyt miun korjata, jottei tule ohivuotoja. Ja mies on ottanut nokkiinsa, kun en ole yrityksiä hyväksynyt ja sitten yrittänyt neuvoa, kuinka homma tehdään. Mut ehkä joku päivä mie saan tauon tuosta hommasta. :grin
 
Hylje-emo anna sen oppia kantapään kautta tai tajuta itse ne asiat :)
Mä tietoisesti en koko aikaa sanonut esikoisen kanssa miehelle neuvoja, sillä itse tekemällä hän parhaiten oppii ja tutustuu vauvaan ja hänen hoitamiseen. Äidit on vaan kovin herkästi siinä aina kuulolla, että kannattaa antaa tilaa :)
Varsinkin jos mies on spontaanisti osallistuvaa sorttia, että ei sit ainakaan lannistaisi toista vaan just antaa itse hoitaa :). Mahtavaa kun puoliso on kiinnostunut ja osallistuu. Meilläkin oli niin esikoisen kanssa onneksi
 
Hih, pitäisi vaan käydä kirpparilta hakemassa täydennystä tytön tän hetkiseen vaatevarastoon, jotta mahdollisilta harjoituksen tuomilta ohivuodoilta selvittäisiin. :hilarious: Vaikka pyykinpesukone on käytössä, on se valitettavasti nyt sellaisessa paikassa, että poistovedet kerätään ämpäreihin. Eli jos et ole koneen pyöriessä läsnä ja tyhjentämässä ämpäreitä, on tulva lattialla. Eikä meillä ole vanhassa talossa niin lämmintä, jotta tyttöä tarkenisi ilman vaatteita pitää.
 
Meillä mies on tälläkin kertaa ihanasti mukana.
Vaihtaa ihan mielellään vaippoja siinä missä minäkin, pahemmat kakat se yleensä vaihtaa:grin

Navan puhdistus on mulle aina tosi ällöö puuhaa enkä tykkää siitä ollenkaan. Mies on molempien lasten navat hoitanu tosi siisteiksi ja mä oon kerran synnärillä joutunu puhdistaa! :p

Esikoinen oli pullolla + tissillä, ni mies osallistui syöttöihinkin enemmän. Nyt on iha tissivauva niin sitoo enemmän vauvaa muhun, mut ihanasti mieskin saa vauvaa rauhoteltua.

Meillä siis kaikki valtakunnassa mahtavasti! :p
toki esikoinen uhmaa ja hermoja kiristää, mut sitä se alkuun taitaa olla.

Ihanaa joulua kaikille!
 
Meillä vaimo on hoitanut nyt vähintään yhtä paljon kuin mä ja sille esim vaipanvaihto on ollu helppoa heti alusta alkaen. Mä vähän hapuilin, mutta toi on hoitaja, joten siltä nää toimenpiteet sujuu :). Se ei oo yleensä yhtään vauvaihminen, eikä hirveesti muiden vauvoista kiinnostu, mutta tästä meidän omasta se on mennyt ihan pöpiksi. Me on jaettu syötöt ja vaipanvaihdot ym puoliksi. Välillä pitää ihan neuvotella, että kumpi sitä pientä saa hoitaa :D. Alkuinnostusta, mutta kiva näin.
 
Mulla mies ei mitenkään hehkuta raskaana oloa, mutta kyllä se ylpeä isä on ku lapsi syntyy. Ja nyt toisen lapsen myötä on auttanut tosi paljon. Vaippoja ei vaihda - ei kyl haittaa mua ollenkaan - mutta esim saa pojan rauhotettua mua paremmin. Ja hoitaa esikoisen nukuttamiset yms, jotka oli ennen 100% mun vastuulla. On tehny ruoat ja siivonnu. Nyt loppuu isyysloma, saa nähdä miten sit sujuu. Etenki ku esikoisella nousi eilen kuume..
 
Raskausaikana ei mies paljoa halunnut tulevasta puhua kun ”aika näyttää ja opettaa miten hommat menee ja pikkuihminen opettaa kans”. Mutta aivan ihana isi-mies :Heartred ^__^ poika kun on tissillä niin mies laittaa äidille ruoan valmiiksi ja kantaa viereen asti ja kiikuttaa kaiken mitä vaan tarvii.
Ja alkuun kun korviketta jouduttiin antamaan kun ei maitoa meinannut kuulua niin alkuun kun miä otin tissille niin mies lähti sillä aikaa keittelemään vettä ja teki korvikkeet ja vehkeet valmiiks ja homman jälkeen hoitanut sitten vehkeiden puhdistukset ja kaikki. Hoitaa kotia kokoajan.
Miä saan rauhassa käydä suihkussa ja mitä tarviikaan, isi kyllä hoitaa :)
Ja niinkuin tuo mies on itsekkin todennut että tiimipeliä tämä on ja ykkös asia on että pikkumiehellä on masu täynnä, puhdas vaippa ja muutenkin hyvä ja turvallinen olla ^__^ :Heartred
Ja ihanan ymmärtäväinen on ollut myös näitten mun itkujeni kanssa. Välillä vähän nauraa kyllä kun kerron mikä itkettää, mut en ihmettele xD
 
Meillä vielä odotellaan kolmosen syntymää, mutta jo nyt voin todeta, että mun mies on aivan ihana lapsien ja varmasti myös tulevan vauvan kanssa:Heartred Hän aina huolehtii, että mulla ja lapsilla on kaikki ok. On huomioinut raskausaikana mua ja hoitanut lapsia ja kotia, jotta oon saanut lepäillä. Nytkin hän on sanonut hoitavansa vauvaa heti, kun vauva syntyy. Normaalia toki, mutta tiedän hänen tarkoittavan sitä, että hän kyllä hoitaa vauvan vaipanvaihdosta ruokintaan ja nukutukseen, jos tilanne sitä vaatii:happy: Voin luottaa häneen 100% myös vauvanhoidossa. Ikinä ei ole kakkavaippojenkaan vaihtoa vierastanut:) Ehkä enemmänkin ihmetellyt, mikä siinä on joidenkin miesten mielestä niin vaikeaa. Ja mä en oo raskausaikana jaksanut tai halunnut käydä tapaamassa paljon kavereita tai muutenkaan ulkona ystävien kaa syömässä tms. niin nyt kuulemma saan käydä koko sydämen kyllyydestä, kunhan vauva syntyy:happy: Ehkä sitä voisikin jonkin tyttöjen illan sopia keväälle ja tyttöjen reissun järkätä kesälle:p Kliseistä tää pelkkä hehkutus, mut oon vaan tosi onnellinen, kun mulla on niin ihana mies:Heartred
 
Nuppu3 meillä ihan sama tilanne. Itseasiassa jos jommallekummalle meist vanhemmista kävisi jotain niin tiedän, että hän on yhtä hyvä ja läheinen vanhempi esikoiselle jo nyt. Hoidetaan niin paljon molemmat, että ois sanaakaan muusta. Lapsella ei muuten koskaan oo ollut ees kummoista ”äiti/isä”- vaihetta kun ollaan niin tiiviisti molemmat hoidettu
 
mun täytyy kyllä ihmetellä niitä miehiä ketkä ei osallistu, miksi ei? Yksi tuttavani oli sitä mieltä, että ei lähde kotoa ensimmäisinä kuukausina mihinkää ilman vauvaa, ei uskalla jättää miehelle. MITÄ?? Pitäisihän siihen lapsen isään luottaa! Luottaahan se mieskin lähtiessään esim. töihin, että se nainen pärjää.

Kyllä meille ois jäänyt ensimmäinen tekemättä, jos olisin tiennyt ettei mies vaihda vaippoja, osallistu ruokintaan tai mihinkään muuhunkaan. Kyllä meillä on maailman paras isä, meidän lapsille!
 
Meillä myös mies hoitaa niin lapsia kuin kotia. Nyt ollaan tässä kotosalla koko porukka niin mies hoitaa pääasiassa muut lapset ja minä vauvan koska imetän nyt vielä ainoastaan enkä oo pullolle opettanut. Mies kyllä vaihtaa vaippaa ym mitä pystyy ja minä sitte touhailen isompien kanssa. Meiän 1.5w;llä on nyt isä vaihe ja kelpaan vaihtelevasti :D Johtunee vauvan tulosta ja siitä että oli erossa musta pari päivää ja kotiin tullessani toin vauvan mukana :D Ehkä tämä tästä,nyt jo äitiki saa haleja ja pusuja taas :)
 
Meillä on isännän pakko pärjätä tulevan vauvan kanssa hetken kotosalla kun on tuota vanhimman poikani sählytouhua ja keväällä alkaa meillä suunnistukset.
Hyvin toki pärjää nyt tuon vuoden ikäisenkin kanssa. On käynyt yksin neidin kanssa yökyläilemässäkin sukulaisillaan.
Vähä vaan jännittää kuinka kovaa taas törmätään, kun hän on niin kova neuvomaan asiassa kuin asiassa. Tällä hetkellä suhtautumiseni on tyyliin toisesta korvasta sisään ja toisesta pihalle. Pikkuneidinkin vauva-aika oli aika syvältä, kun isäntä luki netin ja neuvolan oppaat läpi ja neuvoi minua jatkuvasti hoitamisessa kun en tehnyt kaikkea kirjaimellisesti ohjeiden mukaan. Hormonihuuruissani kyllä välillä itkin vuolaasti, että miten hitossa olen saanut sitä ennen kaksi lasta pidettyä hengissä kun en nyt osaa tehä mitään oikein.
 
Mies on ollut vähintään yhtä hormonihuuruissa kuin minä :hilarious: reagoinu itkuun voimakkaasti, auttanu vaippojen vaihdossa, pitäny paljo sylissä, leperrelly... Se oli ostanu vauvalle syntymälahjan, joka paljastu jääkiekko kaulaliinaksi. Aluksi nauroin kauheesti kun selvis mitä se oli ostanu mutta sitten näin että se oli ostanu ittelleen samanlaisen mutta isomman... :Heartblue
 
Mies on ollut vähintään yhtä hormonihuuruissa kuin minä :hilarious: reagoinu itkuun voimakkaasti, auttanu vaippojen vaihdossa, pitäny paljo sylissä, leperrelly... Se oli ostanu vauvalle syntymälahjan, joka paljastu jääkiekko kaulaliinaksi. Aluksi nauroin kauheesti kun selvis mitä se oli ostanu mutta sitten näin että se oli ostanu ittelleen samanlaisen mutta isomman... :Heartblue

Toi on niin hyvä, kun puoliso on ihan hormonipäissään :D. Mun vaimon kroppa meni mun raskaudesta ihan sekasin: sen kierto venyi johonkin 45 päivään, nyt sit ihan loppuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen kierto itestään korjaantui. Tää osti kans Sintille samanlaisen hupparin ku itellään on :).
 
Mies on ihan hullaantunut vauvasta :love7 vaihtaa vaipat useammin kuin minä ja hoitaa ilta- ja aamupuhdistukset. Hyssyttelee ja kanniskelee vauvaa, kun menen suihkuun. Tekee ruuat ja kotityöt ja hoitaa esikoisen. Mä saan keskittyä imettämiseen :)

Miehellä tuli taas heti syntymän jälkeen rakkaus ja tunne siitä, että vauva on oma (kuten esikoisesta). Itsellä se kesti muutaman päivän, esikoisen kanssa mulla meni ~6 viikkoa saavuttaa tälläinen tunne
 
Meillä mies kans ihan rakastunut vauvaan ja huomaa miten tämä lapsi on vienyt meitä lähemmäs myös toisiamme ja koko kodin täyttää rakkaus ♡ isi jää pian lomalle ja sitten saa viettää aikaa meidän kanssa enemmän. Mies auttelee mm pullojen pesussa, ruoan laitossa, siivouksessa yms. Vauvaa pitää sylissä ja ihastelee mielellää ja silloin saan itse käydä suihkussa, pumpata ja hoitaa omia hommia.
 
Meillä on nyt isi ollu enemmän esikoisen kaa jotta voin keskittyä enemmän olee vauvan kanssa, oli mahtavaa kun hois aamulla pojan et pystyin jäädä vauvan kaa pötköttelee. Nyt mies palas töihin et enää ei voi nauttia pitkistä aamuista. Meillä vähän tahtoo mun väsymys ja tuleva muutto hiertää suhdetta kun molemmat stressaa. Toivotaan et tilanne tai siis pari suhde tästä paranee kun saadaan muutettua :)
 
Meilläkin on miehen osallistuminen ja molempien lasten hoito ihan korvaamatonta. Nyt opinnot jatkui jo taas niin hän on yksinkin vetänyt koko showta ja siinä on kyllä tekeminen! Meidän vauva on aika kärsimätön ja siinä on jo yhdelle aika jatkuva tekeminen, eli hienosti hän hoitaa :Heartred.
Minun ois vaikea kuvitella tilannetta, jossa lasten hoito jäisi vain minulle. Ja luotan 100% kaikkiin mieheni kykyihin hoitaa molemmat. Onneksi hänellä on paaaaaljon pidempi pinna kuin minulla ja jaksaa ja haluaa olla lasten kanssa. Ja nimenomaan tuo, että haluaa omasta tahdosta ja ei tarvitse pyydellä tai pakottaa :Heartred.
 
Takaisin
Top