Pullonpyörittäjät

Niin ja ruokaa menee per ateria semmoinen 2dl välillä saattaa mennä enemmänkin jos on jotain todella hyvää :p
 
Meillä syödään aamupuuro joskus 7-8 välillä, menee joskus vaan 1tl, joskus 1dl. Lounas 10.30-11 välillä, kauhoo itse suuhunsa mitä tahtoo, varmaan 1-3rkl verran. Välipalalla (n.14)yleensä hedelmää, marjaa ja leipää. Päivällinen (n.17)sama kuin lounas ja iltapala(18.45) sama kuin aamupala. Määrät vaihtelee tosi paljon päivittäin ja tietysti riippuu miten tykkää ruuasta :)
 
Poika herää vaihtelevasti maidolle aamuisin, klo 7 - 9.30 aikana.
Aamupuuro syödään klo 10 aikoihin.
Klo 13.15 - 13.45 syödään lounas ja sen jälkeen jälkiruokana hedelmää/hedelmä piltti.
Klo 17 aikoihin syödään päivällinen.
Iltapuuro klo 20 aikoihin.

Mä olen nyt pilttejä antanut pojalle ja kokonainen piltti purkki menee kerralla, puuroa menee noin 1,5 dl. Ilta - ja aamupuuron sekaan laitan korviketta, ja lounaan sekä päivällisen yhteydessä korviketta nokkamukiin.

Jotenkin huvittaa kun muilla syödään aamupalaa ja samaan aikaan me pojan kanssa nukutaan. :p Mutta, kaikilla omat rytminsä ja rutiininsa. :)
 
Tuli tossa mieleen että niin joo meillä juodaan nuo maidot aina nukkumaan mennessä, siks varmaan menee niin paljon kuitenkin. Heräillään yhdeksän ja kymmenen maissa, puuroa sitten yleensä tunnin sisällä heräämisestä ja siitä tunnin sisällä suurinpiirtein maitopullo, nyt on kyllä muutamana päivänä jääny toi eka uni väliin mut maidon käy juomassa sängyssä.
Joskus yhden tai kahden maissa päiväruoka, toinen ruoka joskus neljän, viiden maissa. Huomasin just että aikalailla sama aikataulu kuin talvitintillä, olikohan joskus aiemminkin...iltapuuro kahdeksan maissa.
Meillä on juotu vaan vettä ruuan kanssa, tuo tyyppi rakastaa vettä :D Pikkuhiljaa alkanu laittaa nyt maidon mukiin, pitää aina vaan muistaa olla vesipullo erikseen... Yleensä en muista tarjota sitä vettä erikseen.
 
Tavismaitoa ei pitäis alle vuoden ikäiselle paljoa antaa, koska se voi rasittaa munuaisia ja pistää muutenkin masua sekaisin. Kun ei voi tietää omista geeneistä, kellä elimistö kestää ja kellä ei, niin otan varman päälle ja noudatan suosituksia. Varsinkin kun itsellä maitotuotteet pistää mahan sekaisin ja muutenkin raskaan olon.
 
Korvike = maitoa... Korvikeruokituilla tuskin ongelmaa tulee, vaikka jo vähitellen 11kk iästä maitoa antaa. Eipä sitä muutenkaan litratolkulla tarvitse juottaa.

Oli muuten jännä huomata kun kattelin valmisruokapurkkeja, niin niissä joissain 8kk soseisakin oli ihan maitoa, kermaa, juustoa o.O Kerran on reissussa ollut mukana jtn luomusosetta, mutta niin teatraalinen itku ja syljeskely yökkäilyineen tuli tytöltä, että eipä enää meille tule valmismössöjä... Meneehän sormiruuat reissussakin ihan hyvin :)
 
Joo, monessa on jo sitä maitoa... Meillähän syödään niitä jugurtteja paljon. Siis vauvojen jugurttia...
 
Niin, se onkin se kokonaismäärä. Eikös korvikkeessa sitä protskua ole pilkottu? Ja noissa valmisruuissa määrä on pieni. Onko se sit niin, et korviketta saavilla keho tottuu ennemmin maitoon vaiko että heillä ainakin pitäisi välttää liikaa maitoa, kun jo ennestäänkin munuaiset tissiä saavia kovemmalla?
 
Onpa kauheen korvikevastaista juttua. Juurihan siitä oli juttua muutama kuukausi sitten että korvike ja äidinmaito ovat melkein tasaisia ravintoarvoiltaan. Paitsi että korvikkeen antaja tietää paljonko vauva sitä saa. Kuulostaa siltä kuin meidän korvikevauvat on nippa nappa hengissä proteiineineen... Munuaiset on kuolleet jo ennen yhtä ikävuotta. Että en taas lähde tähän juttuun mukaan...
 
Jep, finelistä voi vaikka vertailla tissimaidon ja korvikkeen eroja, ei niitä ravitsemuksellisesti ole! Korvikeruokituilla vauvoilla keho on tottunut maidon proteiineihin, joten ei aiheuta oireita niin voimakkaasti. Korvike on tavallaan laimennettua maitoa, erikoiskorvikkeissa maidon proteiinit on pilkottu. Ja jos tuohon helvetin suositussössötykseen lähdetään, niin kannattaa äkkiä laittaa maitohanat kiinni, kun vuoden ikäisen ruokajuomahan on sitten RASVATON maito ja tissimaitokin niin rasvaisena on myrkkyä :D Ei pitäs lähteä trolleja ruokkimaan, mutta menkööt nyt :)
 
Heh, mä oon kyllä tosi lepsu näiden suositusten suhteen tai siis toki se on se päälinja, mut on tyttö jo maistanut esim juustoa ja aikuisten rahkaa :) tosin aivan mitättömiä mut silti :) mitään ei oo ilmennyt, löysää mahaa tai masuvaivoja... perineet mun supervatsan :D

Esikon kohalla orjallisemmin noudatin ja aikuisten maitoa sekottelin korvikkeeseen 11,5kk eteenpäin.
 
Pitää ny heittää omakin lusikka soppaan. Eipä täälläkään suositusten mukaan mennä. Esikoinen joi 1vuotiaana kevytmaitoa ja täysmaitoa kun tavismaitoon siirryttiin. Ja vielä luomumaitoa ja homogenoimatonta. Ja oma äiti kertoi että meille on korvikkeena juottanu alle vuoden ikäisinä 50-50 tavismaitoa ja vettä :D

Täällä Elisa juopi unimaitonsa pullosta ja välillä päivälläkin kun ei tissi kiinnosta.
 
No joo, ihan käsittämätön ajatus juottaa kasvavalle lapselle rasvatonta maitoa... Ihan on osoitettu maitorasvan ehkäisevän lihavuutta ja kakkostyypin diabetestä :) Maidon ongelmat on Suomessa siinä käsittelytavassa, jolla maito pilataan. Monelle ei käy käsitelty maito, mutta raakamaito passaa vallankin hyvin.
 
Angelique jos korvikevastaisuudella viittasit mun tekstiin, niin oli siis tarkoitus sanoa, että luulin että korvikkeessa just on se proteeiini aikuisten maitoa vähäisempää ja just siks se on ok ja olis hyvä sitä käyttää aikuisten maidon sijaan. Koska siinä on myös ne kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Mutta pakko kyllä sanoa myös, että vaikka korvike on täysin riittävää ja vauvalle hyvästä, niin kyllä äidinmaito silti voittaa sen monessa asiassa vauvan kannalta, jos vaan on mahdollisuus valita kumpaa antaa.
 
Tytsy, onko siitä jotain todisteita että esim täysin rintaruokitut lapset olisi terveempiä kuin korvikkeella ruokitut, vai mitä meinasit? :eek:
Minä oon sitä mieltä että hyvin paljon terveys/allergiat on geeneistä ja kotioloista kiinni. Tietysti varmasti rintamaito on tärkeää ja turvallista, ainakin ne ensitipat mitä rinnoista tulee, mutta ei nekään elintärkeitä ole :)
 
Siis sehän on todistettu, että korkeammin koulutetut imettää kauemmin ja muutenkin panostavat ravintoon, koulutukseen yms enemmän. Sitähän ei millään voi todistaa, että korreloiko vaikkapa korkeampi älykkyysosamäärä ja imetys, vaiko vain lähtökohdat/kasvatus ja ravinto yleensä. Jos haluaa itseään jalustalle nostaa, niin ihan fine, korvike on kuitenkin korvike, joka korvaa sen rintamaidon :D
 
Eihän tämä ole mikään mielipidekysymys tai jalustalle nostamista :eek: Kyllähän me kaikki oltais varmaan haluttu imettää, jos se olis onnistunut? Ei korvike tee kenestäkään huonompaa :) Ja enemmän joutuu miettimään vauvan ruoka-asioita silloin ja on varmasti monin verroin kuormittavampaa itselle. Eikä sitä turhaan puhuta imetyspettymyksestä.

Huonosti taas artikuloin itseäni, jos saa sellaisen kuvan, että pidän korviketta antavia jotenkin huonompina. Kun olin vaan sanomassa että korviketta mielummin kuin normimaitoa, jos paljon antaa :eek:

Erityisesti vasta-aineet yms. ovat äidinmaidossa paremmat. Korvikkeessa matkitaan äidinmaitoa mahdollisimman hyvin. Se ei ole identtistä, vaikka nimi kuinka olisi korvike. Ja voihan äidinmaito joskus olla huonoakin, jos esim. lääkkeitä tai allergeeneja tai muita välittyy. Mutta lähtökohtaisesti äidinmaidossa on kaikki, mitä lapsi tarvitsee aluksi.

Tässä yksi vertailu:
http://doublethink.us.com/paala/wp-content/uploads/2012/11/whats-in-breastmilk-poster-canada.jpg

Ihminen on onneksi kaikkiruokainen, niin ei ole niin millin päälle nämä ruokavaliot :) Turha stressata liikaa, se vasta vaarallista onkin :D
 
Tämä imetys vs korvike on kyl niin herkkä aihe, mullekin kun se kertakaan onnistunut! Kateus imettäville nostaa päätään:/ kyllähän se tissimaito olis hyvä asia, vasta-aineiden kannalta nyt ainakin! Mut korvikkeessakaan ole ravinnolisesti mitään vikaa... Mä en ainakaan usko että korvike vauvat olis yhtään jotenkin "heikompia" kuin imetetyt vauvat.:) plussat molemmissa ruokailu muodoissa:wink
 
Niin, korvike on korvike, eli se on tehty korvaamaan äidinmaito. Vähän sama kun kasvirasvasekoitteet korvaa kerman, margariinit voin jne. Ja sitä meinasin, että alkuperäinen ainakin mun mielestä on se parempi.

Korvike tosiaan tehty matkimaan äidinmaitoa, mutta kyllä siinä kaupallisuus ja ravintosuositukset vaikuttaa. Rasvakoostumusta ainakin hinattu sinne kasvirasvojen puolelle. Sitähän ei tiedetä, miksi kolesteroli on niin tärkeää vauvalle, mutta sitä siis pääasiassa vauva vetelee aluksi ravintonaan. Tämä jouduttu kaikkien ravintouskovaisten kauhuksi myöntämään :D Se näissä suosituksissa tökkii, kun ovat ristiriidassa biologian ja ihmisen luonnollisen ravinnon kanssa!

Ja kyllä, mulla kans kateus välillä painaa ja vituttaa kun joillain se imetys vaan on niin helppoa ja kerrotaan muille miten ei tarpeeksi yrittänyt ja maito ei voi loppua jne (nyt en viittaa tähän keskusteluun, vaan yleisesti)... Mulle itselle on luonnollinen ravinto tärkeää ja mietin ruoka-asioita paljon, luen paljon, koska aihe kiinnostaa, niin onhan se helvetin iso pettymys juottaa vauvalle teollista korviketta, kun tissistä tulisi ravintoa minkä sisältöön voisin myös itse vaikuttaa :/ Ja sehän on sama miten täällä kirjoittaa, niin aina joku ymmärtää väärin, vaikka kuin muotoilee tarkasti :D
 
Joskus se korvike on vaan parempi vaihtoehto kuin äidinmaito, kuten meidän tapauksessa, vaikka multa maitoa tulikin hyvin. Korvikkeella sain neidiltä pahimmat kivut pois ja elämän helpommaksi kaikille. Vaikka kuinka yritin dietata ja vaihdella omaa ruokavaliota, niin ei onnistunut ja meinasin jo laihtua aivan liikaa. Välillä harmittaa, että yritin niin kauan.. ois ollut helpommat kolme kuukautta, jos oisin vaan luovuttanut aiemmin ja vaihtanut korvikkeeseen.
 
Takaisin
Top