Pullean odottajan painonnousu

H

H & Tytöt

Vieras
Oon nettiä selannu jo iät ja ajat toivoen, että löytäisin kohtalotovereita mutta ei!!
Itsellä tilanne tämä; Esikoisen odotusaikana paino lähti aika reippaasti nousuun n. Rv 20 ->. Tuolloin herkuttelin lähes joka päivä ja lenkkeily ei juuri kiinnostanut. Raskausdiabetesta kannoin mukanani jo viikolta 14. Tuolloin painoni nousi kaikkiaan vajaa 30 kg. (Tiedän, kamalaa)

Sain raskauskilot ja -15 kg lisää karistettua pois seuraavan 1.5 vuoden aikana.

Tällä hetkellä odotan kuopusta, rv 21+2 tänään. Tässä raskaudessa herkuttelen kerran, korkeintaan 2 kertaa viikossa ja lenkkeilen päivittäin. Raskausdiabeteskin pysynyt poissa! Tästä huolimatta painoni lähti taas samaan nousuun. Miten ihmeessä?! Voiko tää olla perinnöllistä? Välillä tuntuu jopa turhauttavalta lähteä lenkkeilemään hiki päässä ja selkä sohjona, kun tuntuu että ei siitä ole painonnousun estämisen kannalta MITÄÄN hyötyä :/
 
Eräänlainen kohtalontoveri olen kyllä! Raskauden alkaessa olin siinä kiikun kaakun normaalipainoindeksin ylärajoilla. Raskausviikolle 27 mennessä mulle oli kertynyt painoa 19 kiloa raskautta (ja kesälomaa) edeltävään painoon verrattuna. Terkat ja lääkärit ei ymmärrä painon nousua, ruokapäiväkirjaa väitettiin vääristellyksi ja napinaa painon noususta tuli jatkuvasti. RD kuitenkaan ei vaivaa, hemoglobiini ja verenpaine on hyvällä tasolla ja kohtu kasvaa keskikäyrällä.

Ärsyttävintä tässä oli se, että viime neuvolassa, kun paino ei ollutkaan noussut (rvko 30 neuvola), sekin oli huono juttu. Nyt pitäisi sen painon noustakin.

Henkimaailman hommia tuntuvat olevan nämä painon nousut ja laskut. Tulee mitä tulee ja sit jää synnärille mitä jää. Loput pois sitten (jälleen kerran) laihduttamalla.
 
Ei näitä nousuja käsitä! Minä lihoin esikoisesta 19 kg, tästä toisesta mulla on nyt 2 kk ennen laskettua aikaa jo se + 19 kg tullut!
Ei kyllä alle 20 kilon tule jäämään..
Varmaan joku 25-30 kg tulee niin että ropisee, itse liikuin spinningpyörällä 30-60 min / päivä ja jumppailen. Olin 5 viikkoa ilman mehua tai herkun herkkua - paino nousi silti 650 / viikko!!!!
Eli se ei täällä ole edes siitä kiinni mitä syön tai miten liikun.
Esikoisesta liikuin vähän, tuli vain arkiliikuntaa.. Ja tästä vaikka mitä tekee niin paino nousee ja nousee :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Riippuu tietysti ylipainon määrästä mutta jos sitä on reippaasti niin paino ei saisi paljon nousta. Mulla on itellä ylipainoa ja viime raskaudessa tuli kuitenkin se 10kg tosin kaikki lähti heti synnytyksen jälkeen ja ylikin. Nyt yritän taas pitää tiukkaa linjaa ettei paino nousis paljoa.
 
Mä painoin 78,8kg, kun aloin odottaa esikoista. Olen pitkä 163. Eli ylipainoa oli jonkin verran.
Kun menin synnyttämään, painoin 81kg.
Tokaa kun aloin odottaa painoin 75 kg ja kun menin synnyttämään, painoin 81kg.
Kolmatta kun aloin odottaa, painoin 73kg ja kun menin synnyttämään painoin 81kg.
En tiedä mikä ihme tuo maaginen 81kg on???!!
Mulla ei raskausaikana kerry nestettä, ja aineenvaihdunta tehostuu. Muuta selitystä en keksi maltilliselle painon nousulle.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Lihoin 20 kg raskausaikana. Neuvolasta ei kertaakaan valitettu painostani, koska BMI:ni oli raskauden alussa 19. Olin päättänyt, että syön jos nälkä on ja hiemaan saa herkutellakkin. Synnytyksen jälkeen lähti vajaa 10 kg ja olen liikkunut ja syönyt terveellisesti raskauden jälkeen. Jäljellä enää n. 5 kg lähtöpainoon. Kaikille raskauden tuominen kilojen kanssa painiville suosittelen pitkiä kärrylenkkejä!
 
Itellä tuli esikoiselta painoa +14 kg, neuvolatäti sanoi että on ihan liikaa.. raskauden lähtöpaino oli tuolloin 80 ja lievästi olin ylipainonen jo siis lähtötilanteessani + minulla ilmeni raskausdiabetes. Vaikka sokeritkin pysyivät koko raskauden ajan viitteissä, niin paino kyllä nousi ja pojastakin olisi hiemankaan yliaikaisena tullut viisikiloinen. Uskon, että paino menee käsikädessä perimän kanssa myös. Synnytyksen jälkeen neuvolatätillä ihmeteltävää riitti, kun jälleen piti astua jälkitarkastuksessa vaa'alle ja näytti 81 kg eli melkein kaikki raskaudessa tulleet kilot olivat lähteneet. Synnytyksen jälkeen minulle tuli kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt toista lasta oottaessani lähtöpaino oli 86 kg. Eipä ollut imartelevaa, kun viikolla 24+ kuukauden ajan painonnousu oli yli +900 g per viikko. o_O
 
Mä en myöskään osaa selittää mistä sitä painoa vaan tuli ja tuli ensimmäisessa raskaudessa. Mä olin raskauden alkaessa ihan reilusti ylipainoinen, bmi oli 30. Söin samalla tavalla kuin ennen raskauttakin, eli normaalia ruokaa ja vähän herkkuja viikottain, millä siis ilman raskautta paino pysyi samana. Keräsin 21kiloa, kävin kahdessa sokerirasituksessa ilman että RD:tä olisi diagnosoitu. Laitokselle jäi 8 kiloa, ja tähän menessä on pudonnut 12 kiloa eli vieläkin kannan osaa raskauskiloista.

En oikein tiedä mitä tekisin nyt tätä toista odottaessani, pitäisikö suosiolla aloittaa jo heti alkuvaiheessa joku RD-dieetti vai mitä ihmettä? Varaa ei olisi kerätä lähellekään samaa määrää kiloja kuin ensimmäisellä kierroksella.
 
Mulla on kanssa ollut suht reippaasti ennen raskautta ylipainoa ja nyt raskauden aikana on tullut about 15 kg. Neuvolassa eivät osanneet selittää, miksi sitä vaan tulee ja tulee vaikka syön terveellisesti ja pieniä annoksia, sekä juon vettä. No sit ku se paino pääsi vähän putoamaan niin neuvolassa kysyivät, että onhan ruoka maistunut normaalisti. Uskon osan painon reippaasta noususta johtuvat kyllä todella voimakkaasta turvotuksesta, mutta siihenkin neuvolassa vastattiin, että toiset meistä vaan turpoaa enemmän.
 
surullinen tosiasiahan on, että jo kertakin viikossa herkuttelua on liikaa.. riippuu tietysti mättääkö koko päivän, vai vaan yhden patukan.
 
Niin se varmaan on, mutta koska en aio loppua elämääni ilman mitään herkkua elää, niin aion sallia itselleni toisinaan kahvin kanssa palan marjapiirakkaa tai juhlissa siivun kakkua, Jos niiden takia sitten paino nousee niin nouskoon!
 
Mulla on huoli tästä asiasta jo nyt vaikka vasta yritellään. Oon siis vähän alle 170cm pitkä ja painan vaikka mitä! En oo käynyt vaa'alla siis. Työterveystarkastuksessakin käskin hoitajan kattoa painon ja merkata ylös niin etten mä nää sitä. :grin Koko asia ahistaa ihan hirveesti. :sad001Peilistä sen näkee että liikaa on (ja valokuvista hyi että..) ja viimeks kun kävin vaa'alla painoin jotain 87kg. Ja hyvin voi olla painoa tullut lisää. Tai sitten vähän tippunut. Kävin kolme kk salilla kolme kertaa viikossa ja vähensin hirveesti hiilareita ja lisäsin proteiinia ja kaikenlisäks mulla on erittäinerittäin fyysinen työ.

Mutta tuntu, ettei siinä kolmessa kk tapahtunu mitään muutosta, vähän käsivarsi saatto muuttua ja reiden muoto mutta ei mitään pienentymistä eikä varmaan kilojakaan lähtenyt. Toki kolme kk on tosi vähän, mutta kun lähtötaso oli se, että en oo ikinä mitään liikuntaa varsinaisesti harrastanut ja syönytkin oon miten sattuu, niin luulin, että jotain pieniä muutoksia tulis jo siinäkin ajassa.:sad001 No, kuukaudeks jäi sitten salittelu, kun tuli niin rankkoja työmaita, että kun työpäivän jälkeen kävi salilla niin lähinnä vaan istuin kaikissa laitteissa ja tuijotin eteenpäin. Tuli sellanen olo, että se ei ainakaan hyväks oo kun keho huutaa uupumusta ja koittaa väkisin rääkätä. Nyt kun rahatilannekin antaa myöten, et vois ostaa taas salikortin niin pääsis koittaan jaksaako taas. Työt jatkuu kyllä erikoisrankkoina vieläkin, mutta on myös työttömiä päiviä niin eiköhän tässä palautuis..

Mutta se huoli tässä asiassa on, että halutaan vauvaa niin sikakovasti, että ihan itku tulee. Yritystä ei oo takana vielä paljoa, nyt toinen kierto vasta. Mutta vauvasta on haaveiltu jo pitkään ja nyt vasta elämäntilanne on siinä, että sille annettiin lupa tulla. Ja tää ylipaino huolettaa mua eniten. Varmaan niin paljon, että se vauva ei ainakaan alkuansa saa kun stressaan. Ja sitten iskee ahdistus kun ei tärppää. Niin, se huoli. Fiksuimmat neuvois, että tiputa nyt painoa ensin ja alkakaa sit vasta yrittää, mutta mun ei luonto anna periks. :oops: Ja tiedän monia jotka on tullu paljon enemmän ylipainoisenakin raskaaks niin koko ajan elättelen toivoa. Tykkään lenkkeillä, mutta yksin se on niin urpoa. Ja miestä en meinaa saada liikkeelle millään. Kaipaan nyt jo vaunulenkkejä, koska tarvin muka syyn omalle liikkumiselleni (eli vauvan nukuttaminen? nukkuu paremmin raittiissa ilmassa? en oikeesti käsitä itteeni) ja koska koko mun elämästä puuttuu tällä hetkellä pala niin tuntuu niin turhalta tehä mitään.

Sori. En tiä tuliko vähän nyt ohi aiheen, tai tuli, mutta tuliko liikaa. Sanonpa vaan, että mulla on kova huoli jo nyt raskauskiloista vaikka raskaus odottaa vasta kuukausien päästä. :sad001
 
No ite oon 160cm ja painoin raskaaksi tullessa 83kg, eikä ees tästä ylipainosta vielä oo kukaan terkka tai muu "valittanut". Että ei nuo sinun lukemas vielä mitään vauvantekoo estä, ei todellakaan :D Minulla raskautuminen kesti 6kk, ja se on vielä ihan tavallinen raskautumisaika normaalipainoisillekin.
Raskauden aikana kun vaan syö terveellisesti, niin ei siitä painonnousustakaan tarvitse huolestua. Ottaahan se joskus päähän, mutta lähes kaikilla se nyt vaan nousee, se on ihan normaalia. Se jatkuva stressaaminen vauvalle pahempi on, kuin muutamat raskauskilot. Minulle on tähän mennessä tullut +7kg, eikä oo sanomista tullut neuvolassa.
 
Miu88 voi että pelastit mun päiväni!! Toki aion edelleen huolehtia liikunnasta ja yritän kattoo mitä suuhuni laitan, mutta huh että helpotti jotenkin. :notworthy
 
Minä aloitin raskauden reilusti ylipainoisena BMI taisi alkaa nelosella...
Raskautumisessa oli ongelmia, mutta ei painosta riippuvaisia, tai ainakin näin sanottiin ja kai sisätautilääkäri ois sen suoraan sanonut, joskus tuntuu että esim. työterveyslääkärin vain hyssyttelee ongelmia. Loppujen lopuksi lapsi sai alkunsa ihan luomusti, kun lopetin asiasta stressaamisen.

Nyt rv 27+ kiloja on ensimmäisestä neuvolasta tullut noin 4 ja yritys on kova, ettei tule kuin pari enää lisää, tai vaikka ei niitäkään. Herkkuja en lopettanut, syön samaa ruokaa kuin ennenkin ja ainoat mihin kiinnitin huomiota on annoskoko ja kasvisten määrä.

Asiaa kyllä helpotti, että viikolle 20 saakka melkein kaikki ruoka oksetti, varsinkin makea ja rasvainen. Nyt ei enää herkutkaan okseta, mutta alkaa kohtu painaa sisäelimiä, niin ei edes tee mieli syödä vatsaa täyteen...

Onhan tuo ylimääräinen paino ollut ahdistavaa jo ennen raskautta ja ylipainon vuoksi pääsin ylimääräiseen sokerirasitukseen. Veriarvot on kuitenkin kunnossa, mutta tiedän, että paino pitäisi saada edes 10 kiloa alemmas... Teen sitten koko syksyn pitkiä lenkkejä vaunujen kanssa.
 
ALotta, hienoa kuulla, että olet ottanut härkää sarvista ja hienosti tsempannut painonnousua vastaan! Kuulostaa oikein hyvälle minun korvaani.
Itsekin koitan pitää painoa samassa mitä se ennen raskautta oli, mutta kun koko ajan on nälkä ja syömättömyydestä vielä toistaiseksi aiheutuu jäätävä paha olo, on alku hiukan hankalan oloista. Mutta luovuttaa ei voi, koitettava vaan jatkuvasti ottaa itseään niskasta kiinni! Sinä ainakin luot uskoa minuun, että se on mahdollista!!
 
Mie keräsin noin 25 kiloo ekassa raskaudessa enkä sen koommin ole normaalipainoista päivää nähnyt,ja siitä on sentään jo kohta 22 vuotta.
Seuraavissa painonousu ollut maltillisempaa,3 kilosta noin 15 kiloon.

Kyllä ne raskauskilot on ihan yhtä tiukassa kuin muutenkin hankitut, ja mulla vielä yleensä imetys,joka useilla onnellisilla laihduttaa,tuo mulle noin 10 lisäkiloa koska raskausdiabeteksestä selviämisen jälkeen (siis kun raskaus loppuu) repsahduttaa makeadietin,ja imetys lisää ruokahalut tappiin.
 
Huomenna olis seuraava neuvola ja eniten jännitän sitä vaakaa... Viimeksi tänään aamulla kävin kotona vaa'assa (+3,2kg ensimmäisestä neuvolalukemasta) mutta neuvolassa eri vaaka ja pakko syödä enen kuin sinne menee joten saas nähdä mitä näyttää.

Jännittää!!!
 
Mulla on nyt viikkoja kasassa 33+5 ja paino noussu 2,5kg kokoaikana, ja ihan sen takii kun on rad,i aika tarkkaan saa siis kattoo mitä suuhunsa laittaa ettei sokerit heitä, ja terkka juurikin tänään tuumas ettei se painokaan nouse kun ei mitään saa syödä( olin juuri kertonu viimeviikosta kun oli vaikeempi viikko ja meni aika pitkälti salaatti ja hedelmä linjalla ruuat, positiiviseen mieleen sano tuon siis) Ja mulla lähtö bmi oli 29, vissiin melkeen 30, ja ekalla äitipolikäynnillä jo kätilö totesi ettei painon tarvitse nousta yhtään!
 
Takaisin
Top