Puhutaanko teillä?

mä77

Näppärä viestien naputtelija
Mitenkä teidän muiden pienokaiset? Minkälaista on sanallinen kehitys?


Meidän tyttö ymmärtää ihan huikean määrän sanoja ja puhetta, mutta osaa sanoa vain kolmisen "sanaa".
Äiti, mam = maito tai ruoka, kii = kissa (jäänyt nyt pois) sekä aivan uutena äpy = apua. Isä kovasti lanseeraa omaa kutsumanimeään, mutta se ei ole oikein tarttunut.

Minusta tuntuu, että tyttö imee itseensä uusia sanoja ihan päivittäin ja kahdella kielellä. Suomi on tosin jonkin verran vahvempi, mutta toisellakin kielellä tyttö ymmärtää paljon.

Mitenkä teillä muilla?
 
Eipä tule oikeita sanoja varmaan muita kuin kakka, ja sekin tarkoittaa sekä kakkaa että pissaa. Koira on päy, hevonen ehahaa, maito on tootoo, äiti on äitä jne. Ja tosi napakasti sanoo ei. :grin
Elli ymmärtää minusta tosi paljon puhetta, ja aika hankaliakin lauseita. Hän yllätti minut yhtenä päivänä, kun nappasi pikkusiskon vaipan, ja totesin sitten vaan, että viepä vaippa roskikseen niin hänhän vei! Ja tänään palautti "varastamansa" pakasterasiat ihan vaan sanallisella ohjauksella takaisin paikoilleen.. :Heartred
 
Meidän papukaija puhuu aivan hirveesti ja ymmärtää sitäkin enemmän. Matkii aivan kaiken. :D Tulee ihan oikeita sanoja reippaasti ja sitten sellaisia, että ainakin äiti ja isi ymmärtää mistä neiti puhuu. Esim. Prinsessa = pinssaa-a :D Osaa jo vähän yhdistellälin sanoja, suosituin lienee "ei saa, soosoo" ainakin koiralle puhuttaessa... :p
 
Tällä käytössä muutamia sanoja: äiti, isi=tss, lehmä=ammuu, eikka-veli=eitta, ruokaa=nam nam ja tosiaan tuntuu, että ymmärtää lähes kaiken mitä puhutaan. Liikunnallinen kehitys on ollut selvästi nopeampaa kuin puheen kehitys. Kiipeilee joka paikkaan ja juoksee. Neuvolakäynti 1v4kk oli viikolla ja mitat olivat nyt 82,7cm ja 12,5kg.
 
Meillä sanotaan jo kissa, pupu, kiia (=koira, sanoo vielä perään vuh vuh), äiti, antti, täti, noi, noni, sitten hirveä määrä vauvahöpötystä. Kyllä se tästä lähtee! ❤❤
 
Teillähän tuotetaan jo paljon sanoja!

Kiva nähdä, että samoissa touhuissa mennään kaikilla, vaikka eri tavalla. Lapset kehittyvät omalla tahdillaan, mutta kuitenkin samanlaisesti. Tässä sitä näkee, että kyllä noi yleiset ohjeet ja raja-arvot toimii lapsen kehityksen seuraamisessa. Varsinkin kun ottaa huomioon kehityksen myös kokonaisuutena ja lapsen yleisen olemisen.

Minä yritän joka päivä keksiä tytölle uusia sanoja, kun tuntuu, että se oppii niitä muutamalla toistolla. Alas, ylös, kainalot ja polvet ovat nyt ihan vanhoja juttuja, samoin kaikki kasvoihin liittyvät sanat. Eilen vedin sitten haastenappulat kaakkoon ja lanseerasin "kantapäät". Sormetkin on meillä jo nimetty.

Meidän tytöllä musiikki on ihan kaikkein parasta. Onhan se joutunut sitä kuulemaan aika tavalla. Äiti kun retuuttaa lastaan omissa menoissaan jatkuvasti. Kotonankin tyttö pyytää omia lastenlauluja kuultavaksi ja tanssii tai taputtaa tahdissa. Nyt ovat myös kirjat nousseet suosioon. Tyttö istuu ihan itsekseen lukemassa kuvakirjaa pitkänkin tovin.

Minusta todella kiva kuulla miten teillä muilla menee, vaikka kirjoitaminen täällä on meillä kaikilla vähentynyt. En vieläkään voi tajuta, että joillan teistä on jo TOINEN pikkuinen mukana pyörimässä.
 
Täällä puhhutaan mielellään yksin. Omassa sängyssä treenailee..
"pa-pa-pa-kissa! pa-pa-pa-kissa! Pappa! ei-ei-ei! shh-shh-shh-kissa!" Tämmöstä pölötystä eilen. Ainoa jonka osaa sanoa on kissa. Meillä ei ole kissaa, mut telkussa ja kirjoissa kissat on lemppareita.
Ymmärtää kaiken, on oikea pikku apulainen. Vie omatoimisesti roskikseen kaikki roskat, paitsi vaippaa haluaisi tutkia kun rakastaa irrotella teippejä :)
Ymmärtää kyllä ja ein, puristelee tai nyökyttelee päätänsä. Voin kysyä häneltä ottaako hän välipalaa ja hän puristelee jollei ole vielä nälkä esimerkiksi.

Motorisesti on aivan huikean taitava. Kävelee rappuset ylös ja alas ihan omilla jaloillaan ottaen vaan sainästä/kaiteestä tukea. Syö vain ja ainoastaa itse, autan ainoastaan hedelmien kuorimisessa. Syö kaiken joko lusikalla tai haarukalla. Ei saa auttaa, ei enää tehdä edes annosta lusikkaan valmiiksi.

Tämä tykkää kans musiikista ja laulamisesta. Lempibiisi on "kesän lapsi" jossa itse laulaa aina ne AAAAAAaaaaa-kohdat.

"Aaaaaaaa- kesän lapsi mä oon, Aaaaaaa- villi luonteeni oooooon...."
 
Tulinpas pitkästä aikaa vierailemaan täälläkin :) Täällä onkin keskustelut pysynyt vilkkaina :) Kiva lukea mitä muille kuuluu! Täällä kanssa kehitytään kovasti ja näppärä poika on käsistään. Tänään leikki vetoketjulla ja tajusi miten se avataan ja suljetaan :)

Sanoja tulee aikamoinen liuta ja kirjoitinkin joku aika ne ylös : äiti, nappi, lamppu, AUTO, kiinni, tutti, tippu, Pate (postimies Pate), kakka, ei/joo, maito, kiitti, kurkku, kirja, leipää, isi, soittaa, riittää, pois ja tohon (kun kysyy mihin sukka laitetaan niin osoittaa jalkoja että tohon). Tämän lisäksi paljon omaa höpinää ja ymmärtää jo jonkin verran puhetta. :)

Täytyypä alkaa taas käymään täälläkin aika ajoin.. nyt päiväaika loppui kun poju heräsi päikkäreiltä.
 
Mä en millään muista kaikkia sanoja mitä on, kissa, lamppu, äiti, ätti (iskä), (r)umpu, (l)unta, amta (kukka, miten se on muka amta...), (l)intu, ankka on joku antko, kana on klotklotklot, pissa, laula, hauva... hitto, nyt ku aloin tehdä listaa niin noitahan on hitosti. Tietty sanat on kuulijan korvassa ja voi olla ettei tuntemattomat tajua noista mitään :D

Ainoa mitä odotan että oppisi, kunnolla kyllä ja ei. Nyt ravistaa päätään välillä ihan huvikseenkin, mitään kyllä-elettä ei ole.

Varmaan kaikkein hyödyllisin sana on pissa, osaa sanoa sen ennen pissan tuloa ja käytetään pottaa niin että varmaan puolet päivän saaliista tulee pottaan. Ei olla kuitenkaan mitenkään tosissaan kuivaksi opettelemassa vielä. Tuo itse vaan tykkää potalla käydä. Ei kylläkään osaa vielä potta-sanaa sanoa :grin
 
Puhutaan kovasti sekä oikeita sanoja että omaa hölpötystä. Ymmärtää aika monimutkaisetkin lauseet ja osaa toimia pyyntöjen mukaan (esim. "hae toinen kirja ja vie se papalle", "vie kippo takaisin kaappiin ja laita kaapin ovi kiinni", "missä auto, joka on kaatunut"). Tykkää erityisen kovasti kirjojen katselusta, varsinkin sellaisten, missä on paljon yksityiskohtia kuvissa ja niistä kysellään. "Missä on siili, jolla on sakset, missä on semmoinen etana, joka soittaa torvea". Esim. Scarryn Iloinen autokirja on hyvä, siitä osaa näyttää kaikenlaista, ja tykkää jos pitää löytää esim. kaikki aukeaman ketut tai bussit tai kaivurit, selvästi nauttii siitä hoksaamisesta.

Sanoja olen kerännyt muistikirjaan aina, kun olen muistanut (heh, on jo vaikea pysyä perässä, mitkä on uusia). Enimmäkseen sanat on substantiiveja ja verbejä, mutta muitakin on, esim. kuiia = kuiva, uss = ulos. Ääntäminen on tietenkin tämänikäisillä vielä sen verran epätarkkaa, että äiti ja isä ymmärtää paljon paremmin kuin vieraat. Jotkut sanat on yllättävän hienoja ja valmiita, kuten maissi. Sana äiti on pitkään ollut harmikseni täiti tai täti, jostain se t vain aina livahtaa alkuun. Saisi sanoa isiäkin reiluuden nimissä tissiksi :grin, mutta ei sano.

Uusimpia villityksiä on ekat yritykset taivuttaa sanoja. Pyytää esim. kekhiitä = keksiä ja kiijaata = kirjaa. Tykkää myös vastata kieltävästi kaikkeen. Ei tätä! Ja kieltää leikeissä usein tohkeissaan itseään. Ensin uhkaa tettää! = heittää tavaroita ja sitten sanoo itselleen ei saa!
 
Meidän tyttö on tässä viikon sisällä alkanut "puhumaan". Nyt se ei enää toista yksittäisiä tavuja vaan omia "sanoja", myös puheen nuotti on voimistunut. Kuulostaa ihan suomelta. Ja kaveri sanoi, että kuullostaa ihan äidiltään. Taitaa tuo toinen kieli tulla vähän jälkijunassa. "Tjäppä, täp, mää, mää, plop, plomp..." kuuluu nyt ja koko ajan. Meillekin on tullut tuo sängyssä iltaisin itsekseen puhuminen.

Oikeita sanoja ei kyllä ole yhtään enempää. Ei vieläkään sitä isää. Tyttö juoksee isänsä perässä ja huutaa vaativalla äänenpainolla "ÄITI!". Arvatkaa vaan, että naurattaako minua?

Tyttö tietää kyllä varsin hyvin mitä hän haluaa ja mitä ei. Pudistaa päätään kielloksi ja nyökyttää myöntymistä. "Haluatko tätä vai tätä?" kysyn kaiken aikaan. Näyttää pieni oma tahto olevan tuolla kaiken hauskuuden ja hymyilemisen alla. Moni asia on ihan ok ja paljon voidaan keskustella, mutta jos joku pitää tytön mielestä olla juuri jollain tietyllä tavalla, niin sitten sen pitää olla. Kyllä äiti kaltaisensa tunnistaa :D
 
Elli ei osaa sanoa vielä kyllä tai joo, mutta ei tulee kovin painokkaasti ja vieläpä ihan oikeissa paikoissa. Siis silloin kun neiti ei jotain halua. :joyful: ja niitä tilanteita nykyään riittää!!
 
Takaisin
Top