Ihmettelen puheen kehityksessä sitä, että jotkut sanat ääntyvät todella hienosti, täydellisesti, kuten esim. tiikeri. Ja sitten taas toiset sanat ovat vain sinne päin, kuten mantatiini (=mandariini). Poika 2,5v osaa kaikki kirjaimet, mutta käyttää niitä vaihtelevalla menestyksellä. Mistäköhän tämä voisi johtua? Huomaan myös, että ensimmäisinä opitut sanat ovat jääneet sellaisiksi, millaisina ne opittiin (traktori=tatta, kaivuri=kaura). Milloinkohan näistä päästäisiin eroon? :)
Puoli vuotta ollaan opeteltu pyytämään kauniisti, eli ”saanko” tai ”saisinko”. Eilen vihdoin onnistui, ja siinä menikin melkein paketti viinirypäleitä kun poika pyysi aina lisää niin nätisti .
Meillä esikoisella tuli r ja s vasta pikkusta vaille 5 vuotiaana. Muuten puhui kyllä tosi hyvin, lähti puhumaan n.11kk iässä enenevissä määrin.
Ks äänne oli vaikea ja siihen hoidossa puuttuivatkin. Käytiin kerran puheterapiassa, mut sano et annetaas pojan vielä kasvaa niin eiköhän se äänne sieltä itsestään tule ja niin se tulikin. Eli aluksi laski yhki, kahki,kolme, neljä.. sitten kun tuli nuo r ja s kirjaimet niin pysty laskemaan yksi,kaksi,kolme,neljä...