Pottailu

Autumn daydream

Kommentoinnin ninja
Syyskuunmammat 2014
Tammimammat 2017
Ajattelin, että tämä alkaa olla ajankohtainen aihe, ja voisi siksi saada oman ketjunsa.

Oletteko jo aloittaneet pottailun? Miten on mennyt? Onko vinkkejä meille muille?
 
Meillä ei oo vielä uhrattu ajatustakaan neidin pottahommille kun esikoisellakin on hommat vielä vaiheessa. Pissat tekee pottaan mutta kakkaa ei. Ajattelin nyt ensin keskittyä pojan pottajuttuihin ja katsotaan sitten tytön kanssa miten aloitellaan.
 
Me ollaan kerran kokeiltu potalla istumista, mut toi meiän poika on semmonen vipeltäjä et eihän se siinä malttanu istua. Joskus myöhemmin uus yritys
 
Me ollaan harjoteltu aina silloin tällöin. Joskus menee päivä/päiviä, ettei ehdi ajatellakkaan pottaa. Nyt olen yrittänyt päivittäin muutamia kertoja istuttaa tyttöä siinä. Muutamat pissat ollaan onnistuneesti saatu. Yks ilta tyty istui potalla hetken, nousi ylös, istui potan viereen ja teki kakan lattialle. :D vähänkö nauratti.

Parhaimman tuloksen saa, kun heti aamulla herätessä mennään potalle. Yleensä istun vieressä seurana, viihtyy vähän paremmin paikoillaan. Lisäksi annan lelun käteen, jota ihmetellä (sen mieluisimman). Toisen kerran viihtyy hyvin, toisen kerran saattaa istua pari sekuntia.
 
Me ostettiin viime viikolla potta, mutta toistaiseksi se on vaan ollut ihmeteltävänä vessassa. Poika on käynyt tutkimassa sitä useamman kerran, mutta ei olla vielä istuttu päällä. Mäkin ajattelin ottaa aika rauhallisesti ilman paineita tuon pottahomman.
 
Kerran on kakat pönttöön tehny ja yhet pisut pottaan, mutta pisussakin piti oottaa sen 10 min. että tuli. Nyt vähän jäänyt ne hommat.

Tuota Hilpertin mainitsemaa "heti herättyä potalle" - tekniikkaa voisi kokeilla heti aamusta. :) Kerron sitten kuinka kävi.
 
Meillä on pottailtu nyt reilut 2vkoa, pojalla ikää ens vkolla 10kk. Aina kotona ollessa unien ja ruokailun jälkeen (paitsi jos osuvat ihan peräkkäin ja ensimmäisellä kerralla on pottaan jotain tullut) istutaan hetki potalla. Välillä hetki on pidempi ja välillä lyhyempi, välillä annan esin hammastahnapurkin ihmeteltäväksi, jos ei meinaa viihtyä. Koko pottailun aikana yhteensä neljänä päivänä pottaan ei ole tullut yhtään mitään koko päivän aikana.

Ihan rennolla mielellä ja asenteella mennään, vaikka näin tiiviisti pottaillaan. Tarkoitus ei ole saada poikaa ennätysajassa kuivaksi, vaan tutustua pottailuun ja sen tarkoitukseen. Nyt kun ei vielä juokse karkuun niin on helpompi tehdä kapistus tutuksi. Ja ihan ne perus, aina kehutaan kun pottaan jotain tulee. Jos ei tule, niin siitä ei tehdä mitään numeroa. :)
 
Mulle sanoi ihan ammattilainen, että ei ole mitään syytä aloittaa pottatreenailua ennen vuoden ikää, eikä meillä ole vielä edes pottaa nyt kun tyyppi on myös tuon 9,5 kk. Tietysti ammattilaisillakin on erilaisia mielipiteitä ja kuuntelen mielelläni niitä, jotka ovat samaa mieltä kuin itse olen :) Tavoitteena silti on, että poika olisi mahdollisimman pätevä potta-asioissa ennen kuin menee hoitoon ensi vuoden syksyllä.

Voisi sen potan tosin hankkia kylppäriin, ettei olisi ihan vieras esine sitten kun sille pitäisi istua!
 
En mäkään sillein opeta vielä potalle, kunhan välillä käy istumassa. :)

En jaksanutkaan heti aamulla pottailla tytön kanssa, mutta äsken laitoin sen vaipanvaihdon yhteydessä potalle ja pissi tuli melkein heti. :)
 
Mulla on lähipiirissä useita päiväkodintätejä ja he ovat vihjailleet, että kapistusta kannattaa tehdä tutuksi. Ei kuulemma ole aina ihan helppo juttu "vaatia" kaksivuotiaalta yhtäkkiä potalla istumista ja tarpeiden tekemistä sinne, jos ei ole koskaan pottaa nähnytkään.
 
Mulla kans oma maalaisjärki sanoo (ei siis yhtään ammatillista eikä mitään muutakaan faktaa takana), että nyt kun tyttö vielä pysyy paikallaan edes vähän, niin on hyvä aika totutella siihen potalla istumiseen ja ideaan siitä (eli meillä kans kehutaan kovin, kun jotain tulee pottaan.

Meidän pottailut vaihtelee tosi paljon päivästä riippuen. Yleensä jos käydään potalla heti heräämisen jälkeen tulee pissit takuuvarmasti. Aamuisin tytön nykyään herätessä aika aikasten, me yleensä otetaan hänet vielä hetkeksi meidän väliin, että jos nukahtais vielä tai heräillän rauhassa, niin se aamupissa ehtii tulla sinne vaipaan siinä heräilyhetken aikana. Mutta päikkäreiden jälkeen käydään enenmmän ja vähemmän säännöllisesti potalla. Ja vähintään joka ilta ennen kylpyä.
 
Joo, kyllä meilläkin on tarkoitus siinä vuoden iässä aloittaa treenaus eikä istuttaa potalle vasta kaksivuotiaana ja odottaa tuloksia :) Itsekin ollut sen verran päiväkodintätinä pienten ryhmissä, että nähnyt myös lähes kolmevuotiaita, jotka ovat vielä kokonaan vaipoissa eikä suunnitelmissa ole tehdä omasta yhtä heistä.
 
Muokattu viimeksi:
Pakko tulla kertomaan.. Laitoin tytön ruuan jälkeen potalle istumaan, viihtyi yllättävän pitkään kun oli leluja kateltavana. Lopputuloksena pissi ja ekan kerran myös kakka! Wuhuu! :D oli niin tavattoman mukava pessä pylly tämän jälkeen kun ei joka kolo ja vako ollu kakissa. :D
 
Meillä on ollut pari kuukautta potta aika säännöllisessä käytössä.Tyttö jaksaa hyvin istua kirjojen kanssa tai pesukoneen pyörimistä tuijotellen. :D Tytöllä tuntuu olevan aika suora putki joten ruuan jälkeen melkein aina tekee kakan pottaan,helpommalla pääsee itse jos ehtii potalle ajoissa niin ei tarvitse vaippaan liiskaantuneita tuotoksia putsailla.Ehkä tulee pottalakkoa tulevaisuudessa tai ei maltakaan istua enää kun kävelemään lähtee mutta tällä hetkellä toimii tämä systeemi.Eihän tuo pieni tietenkään vielä osaa pidättää joten ei ole tavoitteenakaan kuivaksi vielä opetella,enemmänkin vessahätäviestinnän periaatteella helpompi käyttää pottaa jos huomaa että hätä on. :)
 
Meidän pikku yksinhuoltajaperheessä on ehkä sitäkin, että kun poika on käsissä 24/7 ilman hetkenkään taukoa muuten kuin täysin poikkeustapauksissa (nykytahdilla ehkä noin tunti-pari joka toinen kuukausi...), yritän päästä niin vähillä stressinaiheilla kuin mahdollista. Kunhan saadaan tuo tyyppi nyt ensin syömään itse ja mahdollisimman samaa ruokaa kuin itselleni laitan, sitten äipältä toivottavasti vapautuu älyllistä kapasiteettia pottaprojektiinkin :D
 
Meidän talon pottailut keskittyy nyt siihen että kaksivuotias saataisiin joskus vaipoista pois... kovasti pikkusiskoa potta kyllä kiinnostaisi, kiihdytys sen luo on kova kun vessasta vapaana pilkottaa..
 
Itse asiassa meilläkin tyttö on tosi kiinnostunut potasta, aina menee vessaan jos ovi on avoinna. Jos laittaisin siihen istumaan niin eiköhän tuo aika äkkiä lähtisi siitä jonnekin. Meillä kun ei pysytä yhtään paikallaan. :)
 
Meille sanottiin oisko ollut 8kk neuvolassa että sitten kun nousee itse istumaan voi aloittaa pottailun. Olen tähän asti ajatellut että tarkoitti että nousee selältään istumaan ja sitä ei poika vielä tee. Mutta tänään havahduin, että kyllähän hän on noussut jo pidemmän aikaa istumaan - kontaltaan. Mahtaako tuo "sääntö" tarkoittaa tuota mitä alunperin ajattelin vai että ylipäätään nousee jotenkin istumaan?
 
Mä en oo kuullut tuollaista istumisohjetta. Meille neuvolassa sanoivat vaan, että vasta vuoden vanhana kannattaa aloittaa. Meillä on potta kylppärissä ja sitä on kovasti tutkittu, mutta istua siinä ei jakseta juuri ollenkaan, vaikka olisi mitä viihdykettä.
 
Varmaan toi istumisohje on liittynyt yleisesti siihen milloin voi istuma-asentoon laittaa,että pysyy siinä omin voimin?Meilläkin vähän huonommin neiti malttaa potalla istua nykyään mut kyllä sinnekin edelleen tuotoksia saadaan tähdättyä.Mut oisko vinkkejä miten pitää ne pienet kädet pois potasta...
 
Takaisin
Top