Pottaharjoittelu

Mä joskus katselin potta-aiheisia kirjoja kirjakaupassa, mutta nörtti/feministimutsia alkoi ärsyttää liikaa se, että tytöille prinsessa, pojille supersankari. Meidän tyttöraukka kun ei edes vielä tiedä mikä on prinsessa, enkä halua niitä kehiin yhtään ennen kuin/jos ne tytön itsensä toimesta perheeseemme ilmaantuvat. Sen sijaan supersankaribodeja tuolla oli jo vauvana.... Vähänhän tässä lyön päätäni seinään, mutta ehkä jossain vaiheessa seinä antaa periksi. :grin
 
Meillä ollaan edistytty pottailun kanssa jo huikeesti. Neiti juoksentelee muutamia tunteja päivässä ilman housuja sisällä ja käy lähes aina ( jos leikeiltään malttaa) potalla, kun hätä iskee. Iso hätä tosin tehdään vaan ainoastaan vaippaan. Saas nähdä miten sit sujuu, kun kohta on jo niin kylmä sisällä, että täytyy housut laittaa. Tajuaakohan typy sillon ettei vaippaa ole ja potalle tarvii mennä, ja osaakohan laskee itse housunsa siihen mennessään.
 
Potta on edelleen kauhistus. Tänään se olisi pitänyt raahata vessasta pois ja oli huutava vääryys kun äiti tämän tietysti kielsi.
 
Jee, meidän vaippamenekki on tippunut noin kahteen vaippaan vuorokaudessa! Kaikki kiitos ja kunnia hoitotädille, joka pari viikkoa sitten alkoi pitää poikaa alkkareissa aina ne ajat kun ovat sisällä. Olemme jatkaneet samaa kotona, eli vaippa on vain unilla ja ulkoillessa ja usein pysyy kuivana senkin ajan. Pissat menee nyt lähes aina pottaan, kakat saattaa herkemmin tulla housuun (jännä juttu että on näin päin). Poika riisuu kalsarit ja kirmaa potalle ja sitten yliaktiivisena haluaa itse kaataan pissan pönttöön (tai sinne päin) jos et ehdi hätiin. Pojalla on päällään vain kalsarit ja sukat, ei pitkiä housuja jotta on helpompi riisua nopsaan kun hätä yllättää. Uskon että ainakin päikkäriajat voisi myös jo olla ilman vaippaa, öitä ei vielä uskalla kokeilla. Nyt voi siis sanoa että edistystä on tullut reippaasti :)
 
Ohhoh Henu, miten eteva teidan poika jo on! :) Tuohan on jo hyvin lahella taydellista vaipattomuutta, mista me ainakin ollaan viela valovuosien paassa! Meilla poika pitaa edelleen vaippoja ympari vuorokauden, pissat tulee vaippaan ja kakka vaihtelevasti. Joskus harvoin osaa ilmoittaa kakkahadasta etukateen, mutta yleensa tulee hokemaan "kaka, kaka, kaka" silloin kun tavara on jo valmiiksi vaipassa ja samalla osoittaa etusormellaan haaroihinsa... :grin
Tai sitten tekee kakan vaippaansa ja menee housut jalassa potalle istumaan hokemaan kakka-litaniaa.

Tai ollaanhan mekin jo sen verran edistytty, etta poika kuitenkin on tajunnut potan tarkoituksen. :happy: Ja joskus on tullutkin ihan 'maaliin' saakka...
 
Meilläkin pottajutuissa on menty taas vaihteeksi takapakkia, potta on pahin vihollinen. Hyvänä päivänä saadaan kahdet pissat pottaan. Ja kakat poika haluaa aina tehdä jossain nurkassa tai vaikka verhon takana "omassa rauhassa"... Yritän ottaa rauhallisesti asian kanssa, kun ei kai se pakottamalla ainakaan parane.

Ai niin, päiväkodissa pottailu vissiin onnistuu verrattain hyvin. Hmmm.
 
Vielä tästä, voisi mennä valitusketjuunkin mutta laitetaan tänne. Henun kertoman innoittamana mä annoin pojan tänään juosta aamupäivän kalsarit - tai tarkemmin ottaen sellaiset vanhat, löysät trikooshortsit, jalassa (meidänkään muksu ei vielä omista kalsareita). Kyselin aina välillä pissattaako, ei pissattanut. Poika oli hienosti kuivana koko aamupäivän.

Mies oli kotitoimistolla ja laittoi pojan päikkäreille lounaan jälkeen. Mutta kun kysäisin, miten potalla onnistui, hän kertoikin unohtaneensa koko potan :grumpy: Ja arvatkaa, tuliko pissa sitten vaipasta läpi sänkyyn? Jep.

Päikkäreiden jälkeen mies otti pojan vastaan minun syöttäessäni vauvoja ja laittoi taas samat shortsit. Mutta käyttikö potalla? Epäilen, koska pissat tuli noin viisi minuuttia pukemisen jälkeen, eteisen matolle...

Miehet :smiley-angry019


Loppupäivä meillä mennään housuvaipat jalassa.
 
Meillä pottaan käydään välillä vähän tutustelemassa taas uudelleen, viime perjantaina neiti siinä jopa istui. Pakottaa potalle en halua edelleenkään, istukoon siinä sitten kun itse haluaa.
Meillä tuli pissit sohvalle joku aika sitten, kun neiti keikkui siinä suihkun jälkeen ja olin pojan imettämisen jälkeen aikeissa laittaa vaipan. En sitten kerinnyt, onneksi reagoin kuitenkin suht nopeasti kun alkoi lirinä kuulumaan. Äkkiä vaan pyyhe alle, ei onneksi sen kummemmin kerinnyt sohva kastumaan.
 
Äh. Taas ennen kipeäksi tuloa otettiin potta esille... Itkupotkuraivarithan siitä tuli 5 sekunnin jälkeen. Olisko ollu jo rokossa enkä huomannu. Kai poika sitte kouluun mennessä oppii? Vaippojen vaihto on vaan niin tuskaa pomppimisten ja heittäytymisten takia. Fysioterapeuttikin huomautti tänään että kuinkas sulla tällasia vammoja lihaksissa on...
 
Meilla poika edelleenkin tulee ilmoittamaan kakasta, kun se on jo housuissa. Tai menee kakkaamisen jalkeen istumaan potalleen housut jalassa. Nyt uutuutena ilmoittaa jopa pierun jalkeen "kaka" ja tunnustelee kadellaan omaa takapuoltaan housujensa lapi. :grin
 
Pottapäivitystä... Hoidossa sujuu yhtä hyvin kuin tähänkin asti mutta jostain syystä kotona otettu takapakkia eli pottailu ei oikein innosta / pojalla ei ole motivaatiota. Ihan sama vaikka pissat tulee housuun. Viimeksi tänä aamuna ennen ulkovaatteiden pukemista kysyin että käytkö potalla; ei ollut kuulemma tarvis ja ulos kun päästiin oli pissat housussa ja aamuhommat alkoi käytännössä alusta. Sanomattakin selvää että myöhästyin töistä. Kakat ei vieläkään tule pottaan, paitsi joskus harvoin sattumalta. Jotenkin poika on niin jämähtänyt siihen että vaippaan on kiva tehdä. Noh, kyllä tää tästä taas joskus edistyy.
 
Henu, toi kuulostaa taas aivan samalta kuin meillä... Tässä joku kerta yritin raahata pojan potalle kakalle illalla (kun näkyi kilsan päähän, että kakka on tulossa), ei saatu aikaan muuta kuin tappelu, eikä kakka sitten tullutkaan - ennenkuin yöllä vaippaan (mitä on tapahtunut ehkä 2 kertaa pojan elämässä). Huoh.
 
Meillä on nyt otettu käyttöön palkitseminen: jos tulee kakka pottaan niin saa kuivattuja hedelmiä tai rusinoita palkkioksi. Sillä ollaan saatu meidän poika nyt joulun jälkeen tekemään 10 kertaa kakka pottaan. Ennen joulua oli tehnyt ehkä viisi kertaa kakan pottaan koko elämänsä aikana. Toki vieläkin pitää olla valmiina siirtämään tuo potalle kun huomaa että kakka on tulossa, on kertonut itse etukäteen asiasta vain kaksi kertaa (suuri edistys sekin). Ja kehua pitää yltiöpäisesti toimituksen jälkeen. Toki ärsyttää että tulee nyt ylimääräistä makean napostelua päivään, mutta toistaiseksi kestän sen. Nyt sentään vaikuttaa, että positiivinen vaikutus on suurempi kuin negatiivinen. Täytyy vaan muistaa antaa aina "hakkarainen" niinkuin meidän poika xylitoltabletteja kutsuu nykyään.
 
Me yritettiin palkita poikaa tarroilla pottailusta. No, ei ottanut tulta alleen. Ehkä tarrat oli huonoja... :rolleyes: Vois kokeilla myöhemmin uudestaan.

Pissat saadaan pönttöön, mutta se säännöllisyys pönttöilystä ja pottailusta puuttuu. Eli käydään kun muistetaan, poju ei hädästä ilmoita. Nykyisin poju ryntää kanssani vessaan ja ilmoittaa käyvänsä potalla. Kun kysyn otetaanko housut pois poju heti hätääntyy että " ei, ei!" Kakkaa ei ole ikinä tullut pottaan. Semmottista.

No jospa kesälomaprojektiksi päiväkuivuus...:grin
 
Poikalasten kanssa pönttöilijät: millainen rengas teillä on siinä pytynreunan päällä? Mietin, löytyiskö jostain vähän korkeampilaitaista mallia, poikapissat kun tuppaavat meillä osumaan muualle kuin pönttöön... Pottaan sen sijaan osumatarkkuus on hyvä, kunhan vaan saa pojan sinne potalle asti.
 
Kerroppas herne millainen potta teillä on? Olen käyttänyt ihan kokeilumielessä poikaa pari kertaa potalla ja ounastelen, että pissit saattaa tulla kyllä omaan silmään.. :D ellei asento ole vähän erilainen kun istuu potalla ihan itse.
 
Meillä on sellainen ehkä prismasta hommattu potta, jossa on nalle puhin kuva. Minä kitupiikki en aikanaan raaskinut ostaa sen kalliimpaa :D

Mä aika pitkään kohensin pojan asentoa siinä potalla vahinkojen välttämiseksi, nykyisin osaa itse istua niin, ettei yleensä mitään tule yli laitojen. Mutta sanoisin, että potan kanssa siisteyteen on enemmän vaikuttanut pojan oppiminen kuin itse potta.
 
Takaisin
Top