Pottaharjoittelu

Potta on tällä hetkellä ihan nou nou, neiti tuntuu lähes pelkäävän sitä ja kysymys menetkö potalle aiheuttaa melkein itkun. Siispä potta saa olla hetken tauolla ja kokeillaan uudestaan kun reaktio on toinen.
 
Meillä tuli elämän ekat pissat pottaan! :O En oo missään vaiheessa oikeen opettanut, lähinnä sanonu vaan että potalla käydään pissalla jne. En oo jaksanu :D nyt sitten kossi ollu parina aamuna useamman tunnin ilman vaippaa, eilen osasi itse käydä pyytämässä vaipan jalkaan kun alkoi kakattaa ja tänä aamuna tuli kiukkuamaan jotain aiheesta x. Nakkasin sitten ihan vitsillä että jos pissattaa niin käy potalla, kossi häipyy paikalta ja tulee kohta kauhean tyytyväisen näköisenä takaisin. Kävin katsomassa mitä on tehnyt (kys. Ilme merkitsee yleensä jotain ilkeyttä.. :D) ja potassahan oli pissaa! Eikä yhtään lattialla! Voitte uskoa mikä riemu ja kehutulva siitä repesi :DD
 
Hurraa! Poika osaa sanoa "kakkahätä" ja pariin otteeseen ollaan saatu tuotos pottaan. Usein vielä tämä tieto tulee niin viime tipassa että ehtii tulla vaippaan, mutta nyt on suunta oikea. Sitten vielä kun saisi ne kaikki pissat sinne, siinä onkin tekemistä...
 
Me taidetaan olla vielä kaukana... Pojulla on tapana hanakasti vastata "ei", kun kysytään tuliko kakka. Vaikka käry käy nenään... :rolleyes: Miten tuommoista sitten osaa potalle edes ajoittaa :grin

Pottailurutiinit on nyt muutenkin ihan hakusessa, kun poju on ollut niin usein potalla käyntiä vastaan. Eikä sitten edes itse aina muista (tai jaksa :oops: ) koko pottaa puheeksi ottaa.
 
Mä olin kuvitellut, että kesällä on lämmintä ja annan tytön ollan ilman vaippaa ja pidän potan näkösällä niin oppii hyvin.... No me kaikki tiedämme miten lämmintä tänä kesänä on ollut (paitsi Littlered ei ehkä tiedä: täällä on kylmä). :banghead:
 
Meillä ei kotona olla yhtään harjoiteltu pottailua, vieläkään.. Joskus poika vahingossa löytää potan ja menee istuu siihen hetkeksi. Osaa kyllä sanoa jo kakka / kisi kun on tavara tulossa, ja jos on ilman vaippaa juoksee takapihan terassin reunalle pissaa kuten isot pojat, jalat vähän levällään takakenossa :laughing021 Ja tänään tuli päiväkodista kehuja miten hienosti poika pissii pottaan o_O
 
Meille varmaan koko kesa olisikin ollut ihanteellista aikaa pottailla, kun poika oli kotona pelkissa vaipoissa, nakuna tai korkeintaan toppi paalla. Mutta ei se vain onnistunut. Poika inhoaa pottaa, ei suostu siina istumaan, ja huutaa ja kiemurtelee, jos hiemankaan koittaa potalla puolipakolla istuttaa... Samalla meni vanhempienkin motivaatio pottaharjoitteluun. Jotenkin vain se arki rullaa paremmin, jos pojalla on vaippa. Ei vain jaksa taistella sen potan kanssa. Tai heti duunipaivan jalkeen alkaa ekana korjailla pisuvahinkoja... Ehka me ollaan vain liian laiskojakin... :oops:
 
Meillä oli tuo vaihe myös, ja silloin koin paremmaksi antaa asian olla kokonaan. Eihän sitä lasta voi pakolla istuttaa, tai jos voikin niin saa aikaan vaan pahemman kammon ja tilanne pitkittyy vielä enemmän. Mä annoin potan olla rauhassa tietoisesti ehkä kuukauden, mutta sitten kävi niinkin etten enää muistanut tai jaksanut itsekään. Mutta jossain vaiheessa kun muistin ja kokeiltiin niin ihan iloisena tyttö taas istuukin siinä.
 
Meillä poika saa oppia päiväkodissa jos haluaa, mä en myöskään ala työpäivän jälkeen siivoilee eikä mulla riitä hermot tähän touhuun. Paitsi nyt poika vaatii vaipan vaihtoa heti yhden pissan jälkeen, ni aika kalliiksi tulee :meh:
 
Toisaalta melko huono omatuntokin tuon pottailun suhteen. Olisi sita varmaan voinut tehda enemmankin ja olla lujatahtoisempi. :oops: Annapas kun paastaan taas normaaliarkeen kiinni niin sitten...
 
Meillä menee jotkin päivät niin, että tuntuu, ettei tyttö ikinä "jouda" potalle ja kaikki tulee vaippaan. :sad001 mut sit taas joinain päivinä onnistuu lähes kaikki. :)

Kaksi kolmesta yövaipasta on kuivia jo.

Meillä on päästy pottailussa siihen vaiheeseen, et sitä käytetään tekosyynä, kun halutaan tylsästä tilanteesta pois. Mm kesken nukutuksen onkin yhtäkkiä 'pissahätä'.

Jos on kulunut jo pitkä aika edellisestä käyntikerrasta, vien, mutta en suostu alituiseen ramppaamaan, kun se selkeesti on vaan keino päästä sängystä pois. Huaaah.. Hiljalleen..
 
Meilla ongelma on myos se, ettei poika osaa sanoa pissaa tai kakkaa, tai muutenkaan ilmasta vessahataansa. Olisi varmaan helpompi, jos osaisi sanoa jotenkin.
Olen varmaan jotenkin tyhma, mutten ole koskaan edes huomioinut, ovatko yovaipat kuivia. Vaikka joka aamu vaihdan vaipan. :oops: En ole edes ajatellut koko asiaa... Mun mielesta ne ovat kuitenkin olleet markia.
 
Meillä yövaipat on lähes poikkeuksetta likomärkiä ja painaa tonnin. Joskus lakanassa on märkä läikkä kun vaippa ei enää vedä, jos poika jää vaikka kellimään sänkyyn heräämisen jälkeen. Poika pitäisi saada potalle heti herättyään, että pissa tulisi sinne. Tänä aamuna se onnistui ja sitä pissaa tuli niin että pelkäsin ettei potta vedä niin paljoa :D Siltikin vaippa oli märkä, ei tosin niin painava kuin yleensä, eli kyllä se taitaa yölläkin pissata. Meillä ollaan siis vielä tosi kaukana "kuivuudesta".
 
Luin joskus jostain (kröhöm, miten luotettavaa!) että pojilla yökuivaksi opettelu kestää usein kauemmin. Ihan tavatonta ei ole sekään, että pojat tarvitsevat vielä eskari-iässä yövaipan. Yökuivuus on myös asia, jota ei oikein voi opettaa, joten siksi siitä ei oikein kannata stressata. Meillä ollaan kaukana kaikesta, mutta toivon, että oppisi nyt ensin tekemään kakan pottaan.
 
Meillä potta on edelleen kauhistus joten olkoon suosiolla vielä tauolla. Neiti kun ei vielä puhu, ei myöskään osaa ilmaista mitenkään että kakka voisi olla tuloillaan, siispä monesti kun on vaihdettu vaippa saa hetken päästä vaihtaa uudestaan kun on tehnyt kakan. Eiköhän ne ennen pitkää vielä tule pottaankin.
 
Meillä on yövaippojen kanssa juuri kuten Henullakin... haluaisin kiikuttaa pojan potalle tai edes vaipanvaihtoon heti herättyään, mutta kun poika taas haluaa yleensä pötkötellä ja heräillä ihan rauhassa, ei pottailu heräämisen jälkeen onnistu ilman riitaa :BangHead
 
Meillä on pahin pottaviha hieman laantunut, ainakin väliaikaisesti. Olen koittanut ottaa pottaa rutiiniksi vaipanvaihdon yhteyteen ja saada pojan siihen ihan vaan istumaan ja antanut sitten pottakirjan luettavaksi. Jos on pissannut niin loistavaa, jos ei, niin kunhan nyt hetken siinä istuisi. Poika tietää, mitä varten potalle mennään, joten jos ei pissata niin en ole mitään numeroa halunnut tehdä asiasta, kun en usko sen ainakaan auttavan. Parhaiten pissat ovatkin onnistuneet niin, että olen hetkeksi poistunut kylppäristä ja pissat ovat odottaneet potassa kun olen tullut takaisin. Ja joo, välillä myös potan vieressä, mutta ajatus kai on tärkein :grin
 
Me olemme lueskelleet pottailu-aiheisia lastenkirjoja, ne selvästi vähensivät pojun inhoa pottaa kohtaan ja potta rupesi kiinnostamaan uudella tavalla :) Potalla on nyt istuttu ihan sopuisasti, mutta edelleen erittäin epäsäännöllisesti. Johtuen lähinnä siitä, että me (laiskat) vanhemmat emme jaksa, tai muista koko potan olemassa oloa... :oops::grin
 
Takaisin
Top