Potta

Ihan tosi aiarana? Mä just Mietin, et missasinko mä nyt sen herkkyyskauden ku tyttö yks päivä tuli mun luo Ja sanoi kakka. Sitte hetken päästä siellä vaipassa oli Kakka. No alettiin pottaileen Ja varmaan kahesti saatiin kakat sinne pottaan, ihan kyllä piereskelyn perusteella vein ku alko lapsi haisee niin että huh :D Ja vartin sai silti katella kirjaa eikä hän älynny sitä kakkaa. Mut sit kateltiin sitä ja hurrattiin. Nyt "kakka" on sekä kakka, että Peppu, että pimppi, että pissa. "kakka piss piss " taitaa olla myös ilmoitus, että pissi tuli. Lapsi on vaan niin hidas herääjä, etten viiti alkaa heti herättyä viemään potalle.. Hoitaja ei ilmeisesti potalla häntä käytä, Olen kyllä kertonut, mitä "kakka " tarkoittaa.
 
Hienosti Aubrey luet lapsesi vessahätäviestintää! (: Ja todella hienosti on, että tyttö osaa sanoa itse ennakkoon "kakka", se on todella loistavasti tämän ikäisille. Nyt kuulostaisi olevan hyvä hetki enemmälti aloitella pottailua, kerta tyttö tunnistaa ihan itse kakkahädän ja tekee kakat pottaan (:

Ne pissan ja kakan merkit voivat olla hyvin pieniä, sellaisia, että itselle tulee takaraivoon tunne, että nyt muuten lapsi pissalle ja äkkiä ja olikin sitten pissahätä. Meilläkin varma kakan merkki on pierut :D Pikkuinenkin pieru kun pääsee, niin äkkiä on vietävä poika potalle. Paljon tuo vaipattomuus työtä vaatii ja tarkkaavaisuutta itseltä, kun lapsi ei vielä osaa mennä itse potalle, mutta sekin taito ajallaan.

Useissa pottailuoppaissa sanotaan, että lapsi olisi valmis kuivaksi opetteluun aikaisintaan 2-3-vuotiaana, näiden oppaiden mukaan silloin, kun lapsi osaa itse käydä potalla. Minusta tuo on huuhaata, kyllä lähes jokainen puolitoistavuotias fyysisesti kykenee olemaan päiväkuiva, mutta eri asia on juuri se osaako silloin lapsi vielä omatoimisesti käydä potalla vai ei. Jos vanhemmat haluavat, että lapsi osaa ihan itse hoitaa koko pottailun alusta loppuun, niin silloin on parempi odottaa sinne pari-, kolmevuotiaaksi asti ihan rauhassa vaipattomuutta. Nämä ovat omia valintoja vanhemmuuteen ja arkeen, on tuo tietenkin työlästä näin pienen vaipattoman lapsen kanssa, kun kaupassa käydessä ja kylässä ja ihan kaikkialla täytyy aina miettiä, missä on lähin vessa ja potta.
 
Me taidetaan ihan suosiolla odottaa kesään pottailun ja kuivaksi opettelun kanssa, en kaipaa lisähaasteita elämään kun on tää pieni vauvakin hoidettavana. :P Jospa siihen mennessä tyttö osais itse kertoa, milloin on hätä, nyt tosiaan kertoo pissat ja kakat vasta kun ne on jo vaipassa.
 
Suosittelen tuota pläniä Naks, ei mitään kiirettä vaipattomuuteen kun on pieni vauva siinä hoidettavana yhdessä vilkkaan taaperon kanssa (: On tuossa vaipattomuudessa paljon työtä, enkä minäkään ois siihen ryhtynyt jos ois toinen ollut tulossa näin lyhyellä aikavälillä. Mutta mikäpä tuossa tälleen kotiäitinä, kun on yksi lapsi ja aikaa riittää (:
 
Liian aikaisella pidätyskyvyn vaatimisella on myös tutkitusti miinuspuolia ni jokainen ajallaan...
 
Mitä tutkimuksia ne ovat, onko sinulla linkata mitään?

Luonnollisesti meillä meni pidätyskyky, kun lapsi oli päikkärikuiva ja kuiva ulkoillessa. Noita asioita ei voi mitenkään jouduttaa eikä pakottaa (:

Tuntuu, että ihan sama mitä tekee ja vaikka kuinka suurella rakkaudella ja huolenpidolla, niin aina se on joltain kantilta katsottuna väärin.
 
Tästä on jo niin monta kuukautta kun luin niitä niin ei ole vinkita linkkiä. Liittyi siihen että lapselle voi kehittyä pakko pidättää pissaa liikaa jos liian aikaisin vaaditaan pidätyskykyä. Eli sitten se aiheuttaa rakolle ongelmia.

Noh, jokainen lapsi on yksilö ja jos yhdella on valmius jo näin aikaisin olla päiväkuiva niin se ei tarkoita että kaikilla olisi. Hyvä jos teillä on niin, muiden ei tarvi ottaa paineita siitä että on tehny jotain väärin kun heillä ei ole. :)
 
Kiitos ariana tarkennuksista! Oot selvästi perehtynyt tähän :)

Tänään Hän katseli mua "Se ilme" kasvoilla, Kun syötiin lounasta (ulkona, joten hän seisoi) Ja kysyin, että "tuleeko kakka? " hän vastasi siihen "kakka " Mutta rapisteli vaipan etuosaa ja lisäsi sitten "piss piss piss " . Kehuin sitten, että hyvä, Kun kerroit, pissi tuli. Kohtahan se ilme oli taas naamalla Ja kysyin, että "No tuliko nyt kakka? " tyttö sanaakaan sanomatta kääntyi selkä mua päin, että voin tarkistaa vaipan :'D me sit lähdettiin vaipan vaihtoon... Haha
 
Olisko sellanen ihan turhaa, että kotona olis pikkareissa ja muualla vaipassa? On varmaan liian vaikee lapselle hahmottaa? Enkä varmaan siltikään jaksais vahdata sitä pissiä etenkään, kakkahan nyt on vähän ennakoitavissa just vaikka sen piereskelyn perusteella mut pissistä ei tuu läheskään aina ilmotusta..
 
Ei siitä haittaakaan varsinaisesti ole, että kotona on lapsi pikkareissa ja muualla vaipan kanssa. Niin minä tein lapseni kanssa hänen ollessaan noin vuoden ikäinen, sitä muutama kuukausi ja sitten vaippa pystyi jäämään kokonaan pois. Vaipan pois jättämisestä lähtien pitkillä ulkoiluilla tai kauppareissuilla varmuuden varalta olen käyttänyt harkkapikkaria pojalla, että jos pissa tulee, niin tuntuu märältä eikä miellyttävältä - helposti tulee taantuma ja onkin lapsen mielestä mukavampi pissata mukavaan kertakäyttövaippaan. Isompi lapsi voi kuitenkin hämmentyä, että miksi välillä saa pissata vaippaan/housuun ja välillä ei. Joka tapauksessa jos lapsi saa olla pikkareillaan, saa hän tuntea millaista on kun pissa tai kakka tulee ja valuu kinttuja pitkin ja se voi hämmennyksestä huolimatta edistää kohti pidätyskykyä. Ainakin se tekee hyvää vaippa-alueelle kun saa olla ilman vaippaa, jos ei muuta (:
 
Poika kakkansi tänään ekan kerran pottaan! :happy: kehuin kovasti ja taputinkin pojalle ja se oli vähän hämmennyksis koko tilanteesta :hilarious: ehkä olin liian innokas siitä pökäleestä? :p pian halusikin tulla pois potalta ja sen jälkeen leikki varmaan pari minuuttia kun väänsi lisää kakkaa vaippaan :wideyed: saapa nähdä saadaanko jatkossa kakka pottaan :rolleyes: toivon ainakin kovasti että alkais pottailu onnistumaan, ainakin toi kakka kun se on niiiiin paljon helpompaa pestä se potta kuin pyllyn posket :grin
 
Takaisin
Top