Plussanneet

Heipä hei!

Tänään olen tehnyt kaksi erilaista testiä, näyttivät molemmat nopeasti plussaa. Huomenna teen vielä yhden jäljellä olevan testin aamusta varmuuden vuoksi ja soittelen sitten klinikalleni kertoakseni hyvät uutiset. Pitää kyllä se digitesti käydä myös hakemassa.

Meillä taustalla yksi luomupoika 2015 suhteellisen pitkän yrittämisen jälkeen, ja munasarjasairauteni uusittua 2017 lähdimme donor-hoitoihin saadaksemme lapselle pikkusisaruksen. Viidestä alkiosta nyt tämä viimeinen päättikin tarrata kiinni. Olin jo toivoni heittänyt ja ruvennut jo suunnittelemaan alkion adoptointia Tsekeistä. On aika hämmentynyt, mutta onnellinen olo nyt.

Tietenkin on tosi aikaista (tänään ymmärtääkseni h4+4), mutta tässä tilanteessani annan itseni riemuita täysin sydämin tästä tilanteesta: olen viimeinkin raskaana!

Suuresti onnea myös muille plussanneille :Heartbigred
 
Hei!

Uusi tyyppi täällä varovaisen onnellisena ilmoittautuu plussanneiden joukkoon - ainakin molemmat tänään tehdyt testit olivat positiivisia. Ei oikein vain osaa uskoa todeksi, kun meillä tätä lapsettomuustaustaa on vähän pitempään... Ehkäisy jätettiin pois 9/12, mutta erinäisistä syistä hoitoihin päädyttiin vasta viime vuonna. Nyt sitten ensimmäinen icsi-tuoresiirto takana, eikä pysty käsittämään että voiko tämä oikeasti onnistua heti ekalla kerralla! :wideyed:

Virallinen testipäivä on vasta huomenna, mutta ajattelin tosiaan tänä aamuna ”hoitaa negaitkut pois alta” ennen maanantain työvuoroa, ja nyt kävikin sitten näin!

Hullu fiilis, ei osaa uskoa että on oikeasti raskaana... Käyn vähän väliä vessassa tuijottamassa niitä viivoja testi-ikkunassa ja tarkistamassa, laskinko varmasti oikein. :grin

Huomenna vielä varmistustesti ja sitten soittoa polille. Melkoista.
 
Hei

Asutaan uudellamalla ja katsoin neuvolan sivuilta että synnytyssairaala pitäisi valita ennen ensimmäistä neuvolaa. Meillä tosiaan ensimmäinen kyseessä niin ei mitään tietoa mikä kannattaa valita. Osaisiko joku kokeneempi tai asiaan perehtyneempi kommentoida mitä olet itse ajatellut?
 
Vohveli: Esikoisen synnytin Hyvinkään sairaalassa ja toisen Naistenklinikalla. Kummastakaan synnytyssairaalasta ei ole pahaa sanaa sanottavana. Hyvinkää pieni, lämmin sairaala, kun Naistenklinikka iso, muttei kiire ainakaan minulle näkynyt. Aina sai apua kun tarvitsi ja onhan siellä mahdollisuus päästä potilashotelliin. Viimeksi ei päästy, kun synnytys ei mennyt ihan oppikirjan mukaisesti.

Naistenklinikalle haluan nytkin, ihan vaan koska siellä on osaavaa spesifiä hoitoa jos jotain yllättävää tulisi eteen. Hyvinkäälläkin toki on osaamista, lastenosastot ja lääkärit, jne, mut silti koen että Naikkarilla vastasyntynyt saa avun varmemmin eikä ainakaan tule siirtoa toiseen sairaalaan. Hyvinkää olisi kuitenkin meitä lähempänä. Mutta kun ylivarovainen olen, niin jos vaan tilaa on ajetaan Helsinkiin. Kakkosvaihtoehto sitten tuo Hyvinkää.
 
Moikka kaikki! Mäkin liityn keskusteluun, vaikka viikon ensin meinasin himmailla :) Onnea kaikille plussanneille!

Eilen oli kp29/26 ja päätin käyttää yhden 03/18 vanhentuneen testin kaapista. Ajattelin, että jos on nega niin en masennu, mutta positiivisen voi sitten vaikka varmistaa vielä... Ja niinhän se oli positiivinen ja ehkä puol tuntii maltoin ennen kun aloin myymään esikoiselle cittarin reissua ja haettiin lapselle lumikola ja meikäläiselle raskaustesti :P Ja niin vaan sekin testi näytti kahta viivaa :)

Laskettu aika 13.10. :Heartred Ikäeroa esikoiseen (synt. 11/15) tulee melkein 4v. Jos nyt tyyppi pysyy kyydissä :)
 
AAAA varhaisultra varattu jännää, 1.3. sitten mennään. :nailbiting: Soitin myös neuvolaan ja sain sieltä ensimmäisen käynnin ultran jälkeiselle viikolle, 5.3. Alkoi koko homma tuntua ehkä asteen verran todellisemmalta täytellessä omia tietoja iPana-palveluun.

Vähän kyllä harmittaa, etten saa perinteistä neuvolakorttia! :wink Taitaa tuo iPana olla käytössä jo aika monessa paikassa - onko teillä muilla myös tämä sähköinen?
 
AAAA varhaisultra varattu jännää, 1.3. sitten mennään. :nailbiting: Soitin myös neuvolaan ja sain sieltä ensimmäisen käynnin ultran jälkeiselle viikolle, 5.3. Alkoi koko homma tuntua ehkä asteen verran todellisemmalta täytellessä omia tietoja iPana-palveluun.

Vähän kyllä harmittaa, etten saa perinteistä neuvolakorttia! :wink Taitaa tuo iPana olla käytössä jo aika monessa paikassa - onko teillä muilla myös tämä sähköinen?

Täällä myös käytössä tuo iPana, vähän mälsää kun ei toisiaan tule peristeistä :bored: Tästä johtuen meinaan heti varhaisultran jälkeen hakea vauvakirjan jotta johonkin saa itse merkkailla :smug:
 
Täällä myös käytössä tuo iPana, vähän mälsää kun ei toisiaan tule peristeistä :bored: Tästä johtuen meinaan heti varhaisultran jälkeen hakea vauvakirjan jotta johonkin saa itse merkkailla :smug:

Samaa ajattelin! Toki tuolta iPanastakin saa tulostettua ns. kirjanäkymän, mutta ei se nyt vain ole yhtä kiva... Plus olisin halunnut hankkia jonkun kivan neuvolakorttikotelon! :grin
 
Tein aamulla viimeisen halpistestin ja edelleen se näytti reteästi kahta viivaa :smiley-bounce013 Soitin klinikalle, käyn veritestissä vielä keskiviikkona. Ultra-aika on 26.2. Neuvolaankin soitin, ja eka neuvola olisi 7.3. On tämä :love7

Minä sain myös esikoisen Hyvinkäällä, mutta nyt on suunta Naistenklinikalle. Donor-raskaudessa on kuitenkin kohonnut raskausmyrkytysriski, niin jo ihan siitä syystä haluan mieluiten sinne.
 
Mikä iPana palvelu? Meillä ilmeisesti edelleen kortti käytössä, koska esitietolomake piti tulostaa kunnan sivuilta ja viedä täytettynä ekalle neuvolakäynnille, eikä ollut mitään puhetta mistään palvelusta. Kahdesta edellisestäkin muksusta pahvikortit.
 
Mikä iPana palvelu? Meillä ilmeisesti edelleen kortti käytössä, koska esitietolomake piti tulostaa kunnan sivuilta ja viedä täytettynä ekalle neuvolakäynnille, eikä ollut mitään puhetta mistään palvelusta. Kahdesta edellisestäkin muksusta pahvikortit.

Netissä oleva äitiyskortti. Ainakin Pirkanmaalla taitaa olla käytössä o_O Heti ensimmäisenä kun soitin neuvolaan tekivät tunnukset tuonne ja sinne tosiaan tulee kaikki tiedot jatkossa. Sieltä myös täytyy ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä täyttää tuo esitietolomake yms kyselyt :happy: Tavallaan kätevä jos jotain tietoja tarvitsee sieltä tarkistaa, mutta olisihan se vanha kunnon kortti ollut kiva :hilarious:
 
Hmmm, pitääkö tosiaan synnytyssairaala valita jo ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä? Kuulostaa hassulta. Me saadaan valita TAYSin ja K-HKS:n välillä. TAYSiin on lyhyempi matka, ja sen ajattelin valita, mutta onko jotain käyttökokemuksia, kumpi on mielestänne parempi?
Jotenkin tuntuisi oudolta, että ei saisi valita myöhemmin sairaalaa. Mun ystävällä on raskaus puolessavälissä Uudellamaalla ja saa valita kyllä vielä, ei ole vielä pitänyt valita. Onpas erikoista, tuntuu ahdistavan isolta päätökseltä tässä vaiheessa.
 
Ja hei sellainen ajatus tässä tuli, että mitenkäs usein niitä ultria onkaan julkisella puolella? Esim. Pirkanmaalla? Kun soitin neuvolaan ekaa aikaa, ja sain ajan omien laskujen mukaan ajalle 9+3. Tää on siis mun oman laskelman mukaan ovistuntemuksen perusteella (mitä tukee myös Clearblue digitalin se viikkonäkymä), mutta menkkojen mukaan toi mun ihan eka neuvola oliski jo 10+3. Rupes vähän vaan mietityttämään se nt-ultra ja milloin sinne sitten pitäisi mennä. Katsotaanko tuossa ihan ekassa neuvolassa ultralla ollenkaan, että voi varmistaa päivät vai mennäänkö sitten vaan oletuksella (menkoilla vai ovistuntemuksella) sinne nt-ultraan?

Me käytiin ekassa raskaudessa aika monta "ylimääräistä ultraa" yksityisellä puolella ja nyt oon ihan pihalla siitä, että kuinka usein sitä vauvaa ylipäätään ultraillaan julkisella puolella? Vai katsotaanko vaan nt- ja rakenne- ja that's it?
 
Onnea uusille tulokkaille ja kiitos HUS synnytyssairaaloiden kommentoijille!

Varasin kanssa tänään varhaisultran ja neuvolan. Hurjaa:p Mullakin pyysivät esitietolomakkeen täyttämistä.

Iso ero noiden ultrien hintojen välillä muuten. Mehiläinen oli ainakin kaksi kertaa kalliimpi ku halvimmat.:eek:

Onko kellään kokemusta Jorvista? Päätös ois n
yt Naikkarin tai Jorvin välillä eli Hyvinkää (ja Lohja) pudotettu laskuista.
 
Ja hei sellainen ajatus tässä tuli, että mitenkäs usein niitä ultria onkaan julkisella puolella? Esim. Pirkanmaalla? Kun soitin neuvolaan ekaa aikaa, ja sain ajan omien laskujen mukaan ajalle 9+3. Tää on siis mun oman laskelman mukaan ovistuntemuksen perusteella (mitä tukee myös Clearblue digitalin se viikkonäkymä), mutta menkkojen mukaan toi mun ihan eka neuvola oliski jo 10+3. Rupes vähän vaan mietityttämään se nt-ultra ja milloin sinne sitten pitäisi mennä. Katsotaanko tuossa ihan ekassa neuvolassa ultralla ollenkaan, että voi varmistaa päivät vai mennäänkö sitten vaan oletuksella (menkoilla vai ovistuntemuksella) sinne nt-ultraan?

Me käytiin ekassa raskaudessa aika monta "ylimääräistä ultraa" yksityisellä puolella ja nyt oon ihan pihalla siitä, että kuinka usein sitä vauvaa ylipäätään ultraillaan julkisella puolella? Vai katsotaanko vaan nt- ja rakenne- ja that's it?

Ellei muuta tarvetta tai ylimääräisen seurannan tarvetta ole niin nt- ja rakenneultrat ovat ainoat, mitkä kuuluvat ”pakettiin”.
 
Hmmm, pitääkö tosiaan synnytyssairaala valita jo ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä? Kuulostaa hassulta. Me saadaan valita TAYSin ja K-HKS:n välillä. TAYSiin on lyhyempi matka, ja sen ajattelin valita, mutta onko jotain käyttökokemuksia, kumpi on mielestänne parempi?
Jotenkin tuntuisi oudolta, että ei saisi valita myöhemmin sairaalaa. Mun ystävällä on raskaus puolessavälissä Uudellamaalla ja saa valita kyllä vielä, ei ole vielä pitänyt valita. Onpas erikoista, tuntuu ahdistavan isolta päätökseltä tässä vaiheessa.

Minä en ole oikeastaan koskaan kuullut mitään positiivista K-HKS, mutta eipä se sitä tarkoita että se huono olisi ja kokemukset niin omakohtaisia jokaisella. Olen mä kuullut paljon pahaa HUSin sairaaloistakin, mutta omakohtaiset kokemukset on hyviä.
 
Ja en kyllä muista koska se synnytyssairaala piti valita, mutta eiköhän se aika alussa ole, koska tulee ne ultralähetteet siihen sairaalaan missä on suunnitellut synnyttävänsä. Mutta fakta on se, että vaikka mä kuinka valitsen naikkarin ja käyn ultrat siellä, niin voi olla että h-hetkellä sinne soitettaessa ne ilmoittaa ettei ole tilaa ja ohjaavat synnyttämään johonkin toiseen lähialueen sairaalaan. Mut jos ihan väärin en muista ja aika hapertanut aivot, niin jos joutuisikin toiseen sairaalaan niin ne ei saa välttis kaikkia tietoja. En tiedä miten se on mahdollista koska samanalueen sairaala, mut muistaakseni ne naikkarilla sanoi jotain, ettei nähnyt edellisen synnytyksen tietoja kun eri sairaala.
 
Mitä ihmettä!? Onpa perseestä, jos ei nykyään neuvolakorttiakaan enää saa! Vihaan kaikkea netissä/koneella tehtäviä juttuja yli kaiken.

Nt-ultra on yleensä rv 12-13 maissa, siellä ultrataan. Neuvolassa kuunnellaan vain sydänääniä, mutta aikaisintaan rv 12.

Meillä päin ei ole kuin yksi sairaala, meidän kaupungissa ei ollenkaan. Harmi, jäi viimeksi erittäin huonot kokemukset.
 
Ja hei sellainen ajatus tässä tuli, että mitenkäs usein niitä ultria onkaan julkisella puolella? Esim. Pirkanmaalla? Kun soitin neuvolaan ekaa aikaa, ja sain ajan omien laskujen mukaan ajalle 9+3. Tää on siis mun oman laskelman mukaan ovistuntemuksen perusteella (mitä tukee myös Clearblue digitalin se viikkonäkymä), mutta menkkojen mukaan toi mun ihan eka neuvola oliski jo 10+3. Rupes vähän vaan mietityttämään se nt-ultra ja milloin sinne sitten pitäisi mennä. Katsotaanko tuossa ihan ekassa neuvolassa ultralla ollenkaan, että voi varmistaa päivät vai mennäänkö sitten vaan oletuksella (menkoilla vai ovistuntemuksella) sinne nt-ultraan?

Me käytiin ekassa raskaudessa aika monta "ylimääräistä ultraa" yksityisellä puolella ja nyt oon ihan pihalla siitä, että kuinka usein sitä vauvaa ylipäätään ultraillaan julkisella puolella? Vai katsotaanko vaan nt- ja rakenne- ja that's it?

Itse siis asustelen Lempäälässä ja kunnan sivuilta etsin neuvolan yhteystietoja niin tosiaan sieltä sitten löysin myös kohdan että vain kaksi ultraa. Puhumalla sain itse varattua varhaisultran terveyskeskuksen puolelle kun heillä kuulemma laitteet löytyy :happy: Tuntuu vain olevan todella huonosti aikoja Lempäälässä, mutta silti onneksi päästään ”ajoissa” katsomaan onko kaikki tähän asti mennyt hyvin :happy:

Jostain olin myös lukevinaan, että ultrat olisi sitten Tampereen terveystalolla eikä esim tayssilla joka hieman ihmetyttää.. siskokin kyllä taisi ed. Raskaudessa käydä terveystalolla..
 
Elokuisista ja tamperelaisena huikkaan, että Tayssissa ei tehdä noita "perus"ultria ollenkaan, vaan nt- ja rakenneultrat tehdään tamperelaisille Hatanpään äitiysultrassa. Muut Pirkanmaalaiset tosiaan ultrataan Terveystalolla. Tayssissa tehdään sitten ylimääräisen ultrat, jos sairastut radiin tai on muuten riskiraskaus yms.

Ja en tiedä johtuuko siitä, että olen tamperelainen ja oletuksena synnytyssairaalaksi on Tays, mutta mä en esikoisen aikaan missään vaiheessa "valinnut" sairaalaani eikä sitä ole minulta nytkään kysytty.

Pirkanmaalla ei ekassa neuvolassa ultrata eikä kuunnella sydänääniä. Eka kunnallinen ultra on nt ja sydänäänet kuunnellaan ekalla neuvolalääkärikäynnillä, n. viikolla 15-16.
 
Takaisin
Top