Plussakokoiset odottajat

Mielettömän hienoa Wheelchair Mama!!

Mulla on enää muutama liikakilo, joista kyllä tahdon eroon, mut ne on varmaan just ne viimiset tiukat jotka ei meinaa lähtä millään :wink Kun aloin odottaa esikoista vuonna 2012 niin bmi oli 33, nyt se on jotain 26. Molempien synnytysten jälkeen oon ollut kevyempi, kuin raskauden alussa. Kaikki raskauskilot ja vähän enemmänkin jäi siis laitokselle. Et kyllä niistä rankoista radeista jotain hyötyäkin on ollut... ei varmasti muuten olis ollut niin paljon itsekuria syömisten suhteen. En oo oikeasteen tehnyt mitään erityistä muutosta elämäntavoissa, ne on muuttuneet itsekseen lastensaannin myötä. Lisäks kuulun niihin onnellisiin, joilta imetys vie kiloja.

Vaikka vielä keikun hintsusti lievän ylipainon puolella, niin aattelen sen niin, että oon melkein normaalipainoinen! Käsittämättömän hieno tunne edelleen, koska oon ollut käytännössä koko aikuisikäni reilusti ylipainoinen. Mulla varmaan aika ratkaiseva tekijä tässä on ollut se, että oon nykyään armollinen peilikuvalle ja halu hoikistua liittyy ennen kaikkea terveyden ylläpitoon ja sairauksien ehkäisemiseen, eikä litteään vatsaan.

Isot tsempit kaikille!
 
Ja mitä tuohon laihduttamiseen raskausaikana tulee, niin mulle terkka sanoi esikoista odottaessa, että et saa laihduttaa millään dieeteillä, mutta jos paino tippuu terveillä elämäntavoilla, niin sehän on vaan hyvä asia. Ja vaikka mulla ei nyt enää olekaan kuin se viitisen kiloa ylimääräistä, niin kyllä tässä tähtään koko ajan siihen, ettei niitä enää kohta olisi. Ja jos tää raskaus etenee samoin kuin poikien odotukset, niin ei niitä olekaan, koska joutunen niin törkeän tiukalle ruokavaliolle ja pakkoliikunnalle, ettei siinä ylimääräsiä kiloja ainakaan kerry. Se kyllä hintsusti stressaa jo nyt, mutta jos tällä kertaa alkais ettiä sitä sopivaa ruokavaliota jo ennen kuin kärähtää niistä sokereista, niin ehkä pääsee vähän helpommalla. Ehkä.
 
Mulle tuli esikoisen raskaudessa +4kg viimeisellä viikolla, ja 12kg jäi synnärille. Toivon et nyt olis sama tilanne tämän kuopuksen kanssa niin neuvolassakaan ei tulis noottia.
 
Mulla on paino nyt 5 kg vajaa mitä viime raskaudessa oli viikkoa ennen synnytystä, silloin kiloja oli kertynyt joku 14kg ja vaikka pääsin niistä ja ylimääräisistäkin eroon 2kk synnytyksestä niin parin vuoden mamma-arki naposteluineen on tehnyt tehtävänsä. Sanoin neuvolassa että nyt on tarkoitus pitää painonnousu reilusti alle 10kg, mihin täti vaan hymyili että ei se aina niin helppoa ole eikä se niin justiinsa ole. :aikka bmi onkin lähes 28 niin ei ollut huolissaan, sokerirasituskin tulee jo iän puolesta. Itsellä on nyt tiukempi asenne kuin neuvolassa, ainakaan ekan 2 kk aikana ei oo tullu lisäkiloja turvotuksesta huolimatta :)
 
Täällä kans yksi plussakokoinen :) Mulle ei neuvolassa sanottu mitään pahaa painosta, vaikka bmi on 40. Sanoivat tosin, että huolestuvat, jos mun paino ei nouse raskausaikana. Se hieman ihmetytti, sillä itsellä tavoitteena, että saisi fiksuilla valinnoilla, ilman mitään dieettiä, pidettyä painon samana kuin, mitä se jo on. Ja kuullutkin, että se on ihan ok isokokoiselle. Katsotaan, mitä sanovat ensi kerralla. Nyt oli viikossa paino laskenut 1,5 kiloa pahoinvoinnin ja ruokahaluttomuuden takia, mikä ei tietenkään ole hyväksi, mutta tämän hetken tilanne on se, että syön sen, mitä pystyn.
 
Mulla olis tänään neuvola, ja suoraan sanoen jännittää tää mun paino asia, juurikin laskin että mulla toi bmi on 39 Ja ihan hirvittää itseä toi paino. Ja olen siis tunne syöppö, mikä pahentaa oloa.
Ja mulla on tällä hetkellä niin päin että on huono olo ja se syöminen taas helpottaa sitä oloa. :D
 
Siis painoa tulee raskaudessa nostamaan kasvava istukka, lapsivesi ja vauva, ja jos paino ei nouse, niin todella syytä huolestua. Saako silloin lapsi ravintoa napanuoran kautta yms? Kannattaa siis syödä monipuolisesti marjoja, viljoja, maitoa, perunaa, ruokaympyrä mukaan.

Minulla alkuraskaudessa paino on tippunut, ja loppuraskaudessa noussut.

Mitä väliä jos menee yli 100 kg, kunhan vauva ja sinä olette terveitä? Ehtii sitä painoa säätää sitten imetyksen jälkeen. Niin minä ajattelen, syyllistämisistä huolimatta. Sillä sitä olen kohdannut, varsinkin vanhemmilta naisilta.
 
No mulla on paino molemmissa raskauksissa alkanut nousta vasta ihan loppumetreillä ja varsinkaan esikoisesta painoa ei tullut sen loppuraskauden aikana kuin max 5kg, molemmilla kerroilla olin synnytettyäni kevyempi, kuin ennen raskautta. Kilot lähti MINULTA, EI vauvalta. Ei siis ollut mitään huolta, päinvastoin se oli oikein hyvä asia. Esimerkiksi jos sulla on ollut ennen raskautta epäterveelliset elämäntavat ja raskauden ansiosta korjaat niitä terveemmiksi, niin sulta tippuu painoa väkisinkin ihan jo puhtaasti nesteistä. Jos oot reilusti ylipainoinen, kuten vaikkapa itse olin (saati jos bmi lähentelee 40) niin ei todellakaan ole mitään huolta, jos paino ei nouse. Jos neuvolassa nousee huoli vauvan kasvusta, niin laittavat varmasti tarkempiin tutkimuksiin :) Kyllä mie kattoisin ihan maalaisjärjelläni ja sillä mitä terveydenhuollon ammattilaiset ovat mulle kertoneet, että ylipainoisen odottajan paino ei korreloi sikiön kasvun ja hyvinvoinnin kanssa. Istukka, lapsivesi ja vauva nostavat painoa kyllä, mutta jos sitä itse laihtuu siinä samalla, niin ei se välttämättä vaa'assa näy.
 
Huutelen tuolta heinäkuisista :) mulla on bmi~37, esikoisesta paino nousi 10kg josta laitokselle jäi 6,5kg. Loppuraskaudesta kesty nestettä liki 2kg,jotka neki poistu kotiutumisen jälkeen. Se reilu pari kiloa jäi ed.raskaudesta
Tässä tokassa raskaudessa terkka sano et paino ei mieluiten sais nousta yhtään, tai jos nousee ni max 2kg. En oo hetkeen käyny koti/neuvolapuntarissa, mutta työterkan puntari näytti -1,8kg neuvolan punnitukseen joka oli kk sitte. Paino tippu alussa lähinnä järkyn pahoinvoinnin takia, ja nyt ku pystyn syömään paremmin ni aloin noudattamaan radin ruokavaliota, ja toivon todella paljon, että tällä saan painonnousun kuriin :)
Ja tosiaan, jos syö monipuolisesti ja terveellisesti ni paino ei välttämättä nouse yhtään, eikä siitä tartte välttis huolestua eikä se tarkota että jotain on vialla, varsinkaan jos ennen raskautta jo on reilusti ylipainonen. Toki istukka, laps ym painaa, mutta se ei tarkota sitä että painon pitäisi sen takia nousta :)
Ja huom, puhun ihmisestä jolla on ylipainoa reilusti, en normaali painosesta/lievästä ylipainosta.

Edit, Esikoisesta paino nousi liki 5kg yövalvomisten takia ku tyttö oli 6-11kk :P eikä imetys mulla painoa tiputtanu kyllä yhtään :D
 
Juurikin näin :happy: Eli jos on kyse ihmisestä jolla on esim 40 kiloa ylipainoa, kuten minä, niin sitä ylipainoa "ylläpidetään" syömällä jatkuvasti enemmän kuin oman tarpeen ja useimmiten niitä herkkuja, rasvaa ja sokeria. Ja kun sitten tulee raskaaksi ja haluaakin syödä terveellisemmin, jättää sokerin pois ja syödä enemmän kasviksia /vihanneksia tms, niin siinähän ihan huomaamatta kalorit Laskee. Ja kun ei syökään sitä ylipainoa ylläpitävää kalorimäärää, niin väkisin paino tippuu. Vauva varmasti saa omansa :happy:
Mulla paino on nyt tippunut tän pahoinvoinnin takia. Aika surkeesti syöty, herkkujakin jos ei oo muu maistunut. Mut motivaatiota on kyllä pysyä erossa sokerista ja jättää ne karkit kauppaan.
 
Neuvolassa oli hyvä vastaanotto tän painon suhteen. Jännitin aivan suotta. Ja oon nyt yrittänyt syödä terveellisemmin. Kun on tunne että se radi tuomio on tulossa. Pyrin ainakin terveellisesti syömään.
 
Me sovittiin neuvolassa että alan jo valmiiksi mittailemaan sokereita. Ekassa siis mittailin myös. Painon puolesta sovittiin ettei tarvis nousta ennen raskauden puoltaväliä. :)
 
Siis painoa tulee raskaudessa nostamaan kasvava istukka, lapsivesi ja vauva, ja jos paino ei nouse, niin todella syytä huolestua. Saako silloin lapsi ravintoa napanuoran kautta yms? Kannattaa siis syödä monipuolisesti marjoja, viljoja, maitoa, perunaa, ruokaympyrä mukaan.

Sori pakko vähän takertua tuohon että jos on oikeasti merkittävä ylipaino (vaikka 30kg) ni jos alat raskausaikana syömään terveellisesti ni kyllä se paino voi laskee vaikka lapsi sisällä kasvaa.
 
1.neuvola ja painoon suhtauduttiin asiallisesti. Tiedossa oli ettei saisi nousta ja neuvola täti sanoi että Max. 8kg olisi hyvä. Pahoinvointiin ja sen aikaiseen syömiseen kaikki sanonut että syö just sen mitä pystyy mutta 2. Kolmanneksella tulisi panostaa ruokavalioon. Pahoinvointi alkaakin nyt pikkasen hellittää ja pitkästä aikaa olen tehnyt itse ruokaa. Sokerirasitus on tehtävä painon vuoksi ensimmäisen kerran vkoilla 12-16. Vaikka raskausdiabetes ruokavaliota ei suositeltu noudattaa orjallisesti ajattelin siitä ottaa pohjan päivittäiseen ruokailuun. Makeaa en ole niin ikinä välittänyt ja nyt vielä vähemmän mutta ruokaa menisi 5xsallitun määrän. Ihanaa kun pahoinvointi alkaa hellittää. Voi kuvitella jo lenkille lähtöä.
 
Minulla paino pysynyt toistaiseksi samana koko ajan vaikka sitä olikin pari kiloa enemmän kuin odotin (125kg) rv13+4. Liikuntaan ja ruokavalioon en ole pystynyt/halunnut panostaa niin paljon kun ajattelin. Nyt pahoinvointi on helpompaa vaikka ei poissa. Sokerirasituksen tulokset sai mut nii pois tolaltani etten voi keksiä nyt mitään tekosyitä ravinnon ja liikunnan suhteen. En missään nimessä halua aloittaa insuliinin käyttöä, jos voin sen jollain tavalla estää. En tiedä kykenenkö neulaa käsittelemään vaikka olisi kuinka pakko. Pyörryttää jo pelkkä ajatus.
 
Mulla oli tosssa itsellä melkein viikon jatkuva närästys, joka vei ruokahalua ja piti vähemmän syödä kun ei kärsinyt syödä. Nyt vähän helpottaa, mulla mun paino on pysynyt samana, ehkä pari kiloa on lähtenyt. Ja tavoite olisi ettei kiloja tulisi hirveästi. Mulla oli kans takana se sokerirasitus, juurikin noilla 12-16 viikoilla tehtävä ja ei tullut tuomiota, mutta joudun siihen uudestaan silloin 24 viikon tienoilla, koska takana raskaus ajan diabetes, kun keskimmäistä odotin, silloin mittailin sokereita siitä 25 viikosta synnytykseen saakka. Riitti pelkkä mittailu kun ei tullut nousuja arvoihin, silloin tosin yritin sinnikkäästi syödä terveellisesti, kun pelkäsin just mitä tapahtuu jos tulee kovia nousuja, itsellä myös ei nyt nyt neulakammoa, mut ei nappaa pistää itseään, toikin verensokerin mittaus oli tuskaa, kun olin koko aika " nyt pistän, ei kun en pistä, ei kun pistän "

OUNOU : Saitko sä siis raskausajan diabetes tuomion?
 
No mulle ei sanottu muuta kuin 2/3 arvoista oli liian korkeat ja viikon kuluttua saan mittarit kotiin. Yritän panostaa ruokailuun, järkevämpiä annos suhteita jotta kotimittauksella ei heittäisi yli. Mulla vaan iskee pakokauhu mittauksesta ja sormenpää on yks pahimpia paikkoja. Oon saanu psyykattua itteeni, mutta en haluaisi tehdä sitä yhtään pidempään saati että diabetes jää päälle raskauden jälkeen.
 
OUNOU Mä tiedän niin ton fiiliksen, ja juurikin toi sormen päästä mittaus muakin pelotti ja just tuskailin sen kanssa. Koko aika oli mielessä että eihän tässä oli järkeä satuttaa itseään ja pistää itseään. Loppuajasta se jo sujui mutta alku oli kyllä tuskaa. tsemppiä sulle :)
 
Onko vinkkejä mistä voisi löytää hyviä isoja mamma vaatteita? HM mamma farkut koossa 46 liian lyhyet vaikka meni just päälle.
 
Takaisin
Top