Pluskokoiset plussanneet

Marinellahi83, voi ei :sad001 Oletko kokeillut raskausdiabeetikon ruokavaliota? Se on minun mielestäni aika helppo noudattaa, ja muistuttaa aika lailla sitä mitä söin jo aikaisemmin kun tein elämäntaparemonttia. Sopii siis muillekin kuin raskausdiabeetikoille.

Niin ja vielä tuosta äitipolikäynnistäni... jos en olisi ollut niin mieli maassa jo muutenkin, niin olisin varmaan alkanut epäillä että ole piilokamerassa :D
 
Kävin perjantaina sokerirasituksessa ja paastoarvo, eli se ensimmäinen näytti 5,6 kun sais olla ilmeisesti 5,3. Googlettelun ja täällä olevan keskustelun pohjalta päättelin että nähtävästi mut diagnosoidaan myös raskausdiabeetikoksi. Ilmeisesti omatoimista sokerien seurailua ja ruokavalion tiukentamista.. Paino on tippunut jotain 2-3 kiloa aloituspainosta, viikkoja nyt 13. Annoskokoja oon seuraillut muutenkin ja säännöllistä ateriarytmiä. Ärsyttää kyllä jos menee hirveen tiukaksi viilaamiseksi tuon ruuan kanssa, mutta kai sitä tekee mitä vaan että minillä on kaikki hyvin..
 
Kävin perjantaina sokerirasituksessa ja paastoarvo, eli se ensimmäinen näytti 5,6 kun sais olla ilmeisesti 5,3. Googlettelun ja täällä olevan keskustelun pohjalta päättelin että nähtävästi mut diagnosoidaan myös raskausdiabeetikoksi. Ilmeisesti omatoimista sokerien seurailua ja ruokavalion tiukentamista.. Paino on tippunut jotain 2-3 kiloa aloituspainosta, viikkoja nyt 13. Annoskokoja oon seuraillut muutenkin ja säännöllistä ateriarytmiä. Ärsyttää kyllä jos menee hirveen tiukaksi viilaamiseksi tuon ruuan kanssa, mutta kai sitä tekee mitä vaan että minillä on kaikki hyvin..

aamupaastot on kaikista vaikein saada ruokavaliolla kuriin, et jos ei ruokavaliolla onnistu, niin ei hätää! ja vaikka sulla meni yli noi rajat tossa rasituksessa, se ei tarkoita sitä, että kotimittauksissa menisi sokerit yli...
 
Vois kattoo sitä radin ruokavalioo vähä. Oon kyl vähentäny syömistä siitä mitä se oli ennen raskautta, eikä makeet maistu. Ja viime viikkojen työ-ja perheasiat stressannu sen verta et on varmaan osasyyllinen asiaan.
 
Toi ohje on melkeen ku mun päivittäinen ruokavalio :eek: paitti et leipää syön vaan aamulla ja illalla, kasviksia en kyl kovin paljoa syö koska en niistä piittaa juurikaan. Jogurtit/rahkat on maustamattomia ja rasvattomia. Mut ilmeisesti vieläki on parantamisen varaa, onneks ei terkkari alkanu valittaan mitään, ihan riittävän paljon ressiä ja mietittävää jo nyt.
 
Kasviksia ja salaattia ois hyvä olla puolet ateriasta. Itsekään en juuri kasviksia oo syöny, mut nyt kyllä syön joka aterialla. Syön sit niitä mistä pidän. Esim kurkku, tomaatti ja salaatti.
Ei myöskään tuu syötyä sitä muuta ruokaa niin paljon kun syö salaattia! :)
Mää syön muuten radi -ruokavaliolla, mutta leipää en syö niin paljon.
 
Toi leivän määrä on kyl aika suuri :) hirvittäs syyä nui paljon leipää. Pitää ny vaa vaihtaa kaikki tuotteet kevyt tuotteisiin ja yrittää syyä enemmän salaatteja ja kasviksia. Muistim tos et oon ny muutaman viikon juonu paljon sekamehuu, tiivisteestä, ko en maitoo ja pelkkää vettä voi oikee juua, joten seki ny pitää vaihtaa sokerittomaan. Ehkä pitää het tänää men kauppaan käymään ja uudistaa jääkaapin sisältöö :)
 
mulla taas on se että mä tykkään puputtaa leipää menemään ja syönki sitä 6palaa/pv ja yhden lämpimän aterian, ei vaan päivällä uppoo lämmin ruoka yhtään :oops:
 
Maajo, eihän mikään pakko oo syödä kahta lämmintä ruokaa, ei vaan sais napostella! :)
Pitäis syödä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Lounaan/päivällisen voi korvata leivällä...
 
Minun ohjeessa sanotaan että lounaan voi korvata leivällä, mutta päivällisellä on vaihtoehtona vain lämmin ruoka...
 
mä syönki tuon 5 ateriaa/pv onneksi, olihan siinä opettelua että välipala ois muutakin kuin kuppi kahvia
 
no siis tossa käypä hoito -suosituksessa lukee päivällisen kohdalla "kuten lounas", niin oon tulkinnut, et myös päivällisellä vois syödä leipäaterian... ainakin ite oon välillä syönyt kun ei yksinkertaisesti ole jaksanut tehdä ruokaa tai lähteä kauppaan hakemaan aineksia mistä tehdä.
 
Jos mies ei tuu kotiin illalla, ni teen monesti ittelle päivälliseks vaan puuroo tai syön leipää. Tuntuu niim turhalta alkaa yhelle kokkaan. Ja monesti töistä ostan lounaan et sais edes kerran päivässä kunnollisen aterian.
 
Mäkin tuun tänne plussakokoisiin ilmoittautumaan. Ylipainoa n. 15 kg, mikä tämmösellä pikkusella tyypillä näyttää valtavalta. BMI jotain 30 tienoilla. Eka neuvola oli, mut hoitaja meinas, että saattaa riittää sokerirasitustesti rv 26 eikä vielä kirjannut lähetettä. Seuraavalla käynnillä varmaan kuitenkin pyydän sen lähetteen, ois kiva saada se huoli kolkuttamasta, oli se tulos mitä tahansa. Niin ja ei painoakaan kommentoinut mitenkään...

Nyt rv 8+5, paino ei oo oikeestaan alusta muuttunu miksikään. Huonon olon takia ruokavalio rajoittunutta, mutt normi ruokavaliooni oon ihan tyytyväinen, koska semiterveellisesti syön, lähinnä mun annoskoot on valtavat (jäänne niiltä ajoilta, kun urheilin aktiivisesti). Niitä pitäis sit pienentää, nyt on hyvä tilaisuus, kun pahoinvointi pysyy parhaiten poissa vähän kerrallaan mutta useasti syömällä.
 
Onko teillä minkä verran noussut/laskenut paino raskauden aikana? Mulla yhä -7kg ekan nlan painoon (ei haittaa yhtään :D ) ja menossa kuitenkin jo 21+5
 
Mulla menossa rv 26+5 ja paino on muutaman kilon noussut. Onneksi ei sen enempää :)
 
Mulla rv 13+3, paino raskauden alusta -3kg, eka neuvolasta -1,5.
Niin kuin odotin, toissapäivänä tuli soitto neuvolasta. Sokerien seurantaa kotona ja ruokavalio-ohjeistuksen antavat sieltä. Ihan rehellisesti sanottuna, syön mielestäni tosi "normaalisti ja terveellisesti jo valmiiksi, että en usko että se ohjeistus kovinkaan paljoa eroaa nykyisestä..
Kummallista on se että kävin ennen raskautta viime vuoden aikana kaksi kertaa verikokeissa, ja sokerit oli muistaakseni 5,9 ja 6,0, kun 6 oli viitearvojen ylin sallittu arvo. Silloin sanottiin vaan että ei aiheuta toimenpiteitä, kun on ihan normaalin rajoissa.. Luulis että ois ohjeistettu jo silloin jos on jotain riskiä johonkin. Vai muuttuuko insuliinintuotanto jotenkin raskauden myötä ja pitäiskö arvon laskea jotenkin radikaalimmin..?
 
Musamama, raskaana on tiukemmat rajat. Paastosokerin pitää olla max. 5,3 kun se ei-raskaana saa olla 6 tai muistaakseni jopa ylikin.
 
Mulla oli ekassa rasituksessa hyvät sokerit mut katotaan mitkä on sit toisessa rasitukses joka on varmaan ens kuus. Oonki ny muutaman päivän noudattanu radin ruokavaliota. Nälkä vaan on kammottava :)
 
Takaisin
Top