PKKS synnytyspaikkana

Huli

Seurustelun sensei
Heinämammat 2014
Tammimammat 2017
Toukokuun äidit 2019
Itse viime kesänä PKKS:ssä synnyttäneenä kiinnostaisi tietää muidenkin kokemuksia kyseisestä paikasta?

Mulla jäi hyvät muistot synnytyksestä, vaikka jouduinkin makoilemaan muutaman päivän käynnisteltävänä, ennen kuin tuo meidän pieni päätti maailmaan saapua .
Mutta siis suurin osa kätilöistä oli tosi ihania ja ymmärtäväisiä, vaikka huomasihan sen miten kiire siellä välillä olikin, aina oli kuitenkin aikaa kuunnella ja neuvoa ensisynnyttäjää! Ja ainakin minulla toimi hyvin imetysopastus, mikä mulla oli alkuun hankalaa, niin jaksoivat opastaa yhä uudelleen :)

Eli minulla jäi positiivinen kokemus tuosta paikasta, ja menisin ilomielin uudelleenkin tuonne synnyttämään!

Muiden kokemuksia kyseisestä paikasta?
 
Täällä olisi yksi, jolla synnytys PKKS:ssä edessä ja kiinnostaisi kovasti tietää muiden kokemuksia, joten jos kukaan synnyttänyt PKKS:ssa, pistäkäähän, että minkälainen paikka se oli! :)
 
Neuvolassa taisivat sanoa, että on yks parhaista ja kehuttu! Ei liian pieni, eikä liian iso.

Joku vuosi sitten tuli käytyä. En sattunut pahimpaan ryysikseen, vaikka meille jäi vika vapaa sali. Sen verran vierähti aikaa, että kerkesin sitten päästä ammeseenkin ja sain loppu avautumissupistuksiin kokeilla ilokaasua. Ekassa huoneessa ei sitä ollut.

Mulla oli alkuun nuori, varmaan vasta valmistunut kätilö. Hän kun tuntui olevan minun kipujen kanssa enemmän hädissään kuin minä! emoticon
Kovasti yritti tuputtaa jos jonkinlaista lievitystä ja minä yritin vakuutella että OIKEASTI yritän pärjätä ilman! Eikä tässä hätää vaikka ulkopuolisesta niin näyttääkin.
En tajunnut sanoa, etten halua synnyttää puoli-istuvassa asennossa, mutta hoksasivat ehdottaa itse kylkiasentoa. Synnytyssalista ja kätilöistä vain hyvää sanottavaa!

Vuodeosastolla oli joku äksy täti josta olisi pitänyt sanoa...
Oletti, että tiedän asiat ja sitten tiuskaisi kun en tiennyt!!
Esikertalaista olisi voinut neuvoa enemmän. Eihän kaikkea tajua kysyä...
Siis kyselkää, kyselkää ja kyselkää!!
Onneksi mies pääsi päivisin avuksi, niin pystyi suihkussa ja vessassa käymään ilman vauvaa.
Muuten ihan ok. Ei edes pyydetty perhehuonetta, mutta tarjosivat sitä vikaksi yöksi. (Tietysti siitä lystistä maksoi vähän enemmän...)

Ihan hyvillä mielin menossa uudelleen!
 
Heh nyt pääsen melkein omaan kysymykseeni vastaamaan, sillä, tulihan mulla nyt toki pientä kokemusta sen neliöisen sairaalassa makaamisen jälkeen. Ensin olin siis siellä os 3E:llä (synnytyssalin puolella) yön (ennenaikaisen synnytyksen uhkan takia), jossa oli tosi mukavat kätilöt ja lääkäritkin ihan mukavia ja sit vietin 3 yötä siellä synnytysvuodeosasto 3C:llä. Siellä minulle ainakin sattui mukavat kätilöt, muista en tietty osaa sanoa, jotka eivät minua hoitaneet. Laitoshuoltajat ja muutkin oli mukavia! Eli ihan hyvillä mielin olen menossa nyt sinne synnyttämään, kun on saanut jo vähän esimakua siitä, että minkälainen paikka se on. :D
 
Mulle ei ainakaan tarjottu, mut kannattaa varmaan kysästä neuvolasta tai sit jos käyntiä äitipolilla niin sieltä :)
 
Huli Tuo mun kysymys selvisi kun ilmottauduin synnytysvalmennukseen..Siellä on käsittääkseni tutustumiskäynti synnytyssaliin ja osastoonkin.. :) Sinneppä kesä-heinäkuun vaihteessa pitäisi viimeistään syöksyä.. :)
 
Hei!

Meidän esikoinen syntyi viime marraskuussa PKKS:ssa. Synnytysvalmennukseen kuului kätilön pitämä parin tunnin luento ja lopuksi käytiin kiertämässä synnytyssalissa+synnytysvuodeosastolla. Oli avartavaa käydä etukäteen katsastamassa paikkoja, että edes vähän tiesi millaisessa paikassa vauva otetaan vastaan. Tärkein anti tältä sairaala reissulta taisi kuitenkin olla se kun käytiin lopuksi katsomassa mistä ovista tullaan synnyttämään, jos yöllä ollaan liikenteessä 
Kätilöistä ei mitään negatiivista sanottavaa, varsinkin meille synnytykseen sattui aivan ihana, nuori kätilö. Tsemppasi tosi hienosti ja luulen, että on pitkälti kätilön ansiota, että synnytys meni loppujen lopuksi niin hyvin. Kivunlievityksen antamisesta jäi sellainen tuntuma, että sitä annetaan, mutta mahdollisimman pitkään yritetään mennä muilla konsteilla. Näin jälkeenpäin ajateltuna näinhän sen pitäisi mennäkin ( ? ) Jos siis ei kyseessä ole mitään poikkeavaa synnytyksen kulussa. En tiedä, voi olla ihan yleinen käytäntö, että kätilöt käyvät tai ainakin yrittävät poiketa seuraavana päivänä vuodeosastolla tapaamaassa. Vaikka omalla kohdalla synnytyksessä ei ollut mitään dramaattista, kevensi oloa paljon kun sai kuulla pääpiirteittäin miten synnytys eteni ja miksi tehtiin mitäkin. Sen verran sekavassa tilassa olin kuitenkin siitä lähtien kun kunnon supistukset alkoivat, että moni seikka olisi jäänyt ehkä vaivaamaan. 
Vielä pieni ylistys vuodeosaston hoitajista. Jos siellä hoidettiin vauvoja sydämellä, niin kyllä äiditkin saivat siitä osansa. Erikoismainintana täytyy sanoa, että olin todella tyytyväinen siihen kuinka sairaalassa tuettiin imetystä, vaikka omaa maitoa ei vielä ollutkaan ensimmäisinä päivinä. Ja ettei tuttia tuputettu vauvalle "selän takana" 

Heh, tulipa hehkutusta kerrakseen. Laittakaahan muutkin kommentteja tänne. Olisi kiva kuulla onko täältäpäin miten paljon muitakin VAUlaisia.
 
Serafina Kiitos "hehkutuksesta"! :) Meillä on tuo synnytysvalmennus toukokuun alussa mut mukava on kuulla ihan omakohtaisia kokemuksia sairaalasta.. :) Kivunlievitystä ajatellen sun kertomus rauhoitti mieltä, etteivät oo heti tuputtamassa epiduraalia kun oon ajatellut just pärjätä mahollisimman pitkälle ihan "luonnon menetelmillä". :) Myöskin tuo imetyksen tukeminen kuulostaa tosi ihanalle..Oon lukenu muista sairaaloista juttua, että just ns. salaa annetaan pullosta lisämaitoa vaikka äiti haluaisi aktiivisesti imettää heti alusta alkaen..Se ei oo kuulostanu yhtään kivalle. :/

Saitteko te sieltä synnäriltä vaatteet vauvalle mukaan vai oliko teillä omat kamppeet pienelle varattuna? Lueskelin sairaalan sivuja täs joku päivä nii siellä jossain kohassa muistaakseni sanottiin jotenki, että "vauvan tarvikkeet voi jättää kotiin" tai jotain sinne päin.. Vähä ihmettelin tuota, ku oon ollu siinä uskossa/luulossa, että ne vaatteet nimenomaan pitää ite tuua mukanaan...

http://www.vau.fi/Forum/Vauva--ja-lapsiaiheiset-keskustelut/Aitien-kohtauspaikka/Odottavia-aiteja-Joensuun-lahistolta/1577390T
Tuolla oon yrittäny "huudella" muita mammoja täältä päin ja pari onkin löytyny..Tietysti mukaan saa tulla "jakautuneetkin" mammat! :)
 
Hei Suhwi!

Juu, vauvalle on vaatteet+ kaikki muukin tarvittava sieltä. Kaikki tavallaan, mutta minusta oli luksusta käydä vain hakemassa vauvalle sairaalan "vaatehuoneesta" aina puhtat vaatteet ja likaiset vain pyykkikoriin. Ja palvelu pelasi! Itselle olin ottanut sairaalakassiin mukaan omia vaatteita, mutta käytännössä niitäkään ei tullut pidettyä. Eipähän tarvinnut roudailla likaisia pyykkejä kotiin. Lähtöpäivänä mies toi pakkaamaamani kotiintulo-vaatekassin. 
 
Pieni korjaus Serafinan tekstiin, osastolla ollessa saa kyllä käyttää PKKS:n vaatteita, mutta sitten kun sieltä lähtee kotiin, niin pitää olla omat vaatteet vaaville. :)
Ite synnytin nyt sitten joulukuussa siellä ja tosi hyvät kokemukset jäi, synnytyksessä oli ensin yksi Helsingin suunnalta tullut kätilö ja kun vuoro vaihtui, oli kahta synnytystä vaille valmis kätilöopiskelija ja tietty ohjaajana kokeneempi kätilö, hyvät kokemukset jäi kyllä! Synnytysvuodeosaston toimintaankin olen tyytyväinen, samoin lastentehon, jossa pieni tylleröinen joutui viisi päivää viettämään.

Mulle tarjottiin epiduraalia jo parin tunnin synnytyssalissa olon jälkeen (käynnistettiin), kun olo oli niin tuskainen, ja se olikin hirmu hyvä juttu, synnytys eteni sen ansiosta vauhdilla ja kesti kokonaisuudessaan 5½ tuntia.
 
Kiitos tarkennuksesta MPOP. Sitä pitää niin itsestään selvyytenä, että juurikin tuohon kotiintulovaatekassiin kuului myös vauvan kotiutumisvaatteet 
 
Minuu kiinnostais et minkä verran siel on ns. huonosti Suomea puhuvia kätilöitä / lääkäreitä / hoitajia? Esikoisen synnytin Kokkolassa, siellä oli reilusti Ruotsista tulleita. Ahistaa vaan jotenki niissä kivuissa kysellä et "mitä tarkotat" tms :Dd nyt la siis 22.1.
 
Ja jännittää et osaako anestesialääkäri hommansa, epiduraalin laiton siis.. Onhan nyt kyse siis Pohjois-Karjalan keskussairaalasta? :)
 
Itse kesällä synnytin ja hyvä kokemus, vaikka kummatkin osastot melko täynnä. Ihanat ja kannustavat kätilöt. Kivunlievityksestä, kannustettiin jaksamaan ilman lääkkeellistä, koska edistää avautumista, epiduraalin sain aika lopussa vasta, mutta jaksoin kun kätilöt tsemppasivat ja sitten synnytys etenikin hyvin. Muuten kokeilinkin kaikki lääkkeettömät läpi... lämpötyynyt, tens, aquarakkulat, ilokaasu. Ammattitaitoinen henkilökunta.

Vuodeosastolla oli kanssa melko täyttä, mukava henkilökunta. Aika paljon joutui itse pyytämään apua, mutta sitä kyllä sai. Hoitajilla kyllä oli kiire ja kuuli miten kellot soi koko ajan, siitä huolimatta hoitajat neuvoivat ja auttoivat ystävällisesti. Imetysohjausta olisin ehkä enemmän kaivannut, tosin paikka on imetysmyönteinen. Imetys lähti kyllä käyntiin sitten ihan hyvin kuitenkin ja täysimetyksellä on menty osastolta asti.

Muumille voin sanoa, että minulle epiduuraalin laittanut lääkäri oli kyllä ainakin asiansa osaava, en tuntenut koko toimenpidettä, vaikka olin luullut, että se koskee. Ja kaikki hoitajat ja lääkärit olivat suomalaisia ja puhuivat suomea, ketkä itselle sattuivat.
 
2011 ja 2012 synnyttänyt ja ihan ok kokemukset jääneet. Esikoisen kanssa vaan ainoat moitteet olisi siinä, että kun joutui lapsi heti lasten teholle ja sielä oli minulta tietämättä tarjottu tuttipulloa vaikka imettää halusin. Eikä se imetys sen jälkeen enää sujunut kun jo tottunut pullosta saamaan helpommin.
Tokan kohdalla osattiin tiukasti jo sanoa että jos tulee joku tilanne, että lapsi joutuu minusta eroon niin pulloa ei tarjota. ja tulihan se, kun molemmilla kerroilla jouduin istukan käsin irroitukseen. Mutta pulloa ei enää toiselle tarjottu pyynnöstäni. Imetys lähti hyvin käyntiin hänen kohdallaan.
.
Itselläni anestesialääkäreistä sen verran sanottavaa, että ekassa synnytyksessä epiduraalia tuli laittamaan joku virolainen nuori mies, puhui kyllä jotenkin suomea. Se ennakkoluulo iski silti päälle, että osaako hommansa kun on niin nuori ja kielitaito ei ollut ihan täydellinen että ymmärtääkö. No ymmärsi ja oli todella mukava ja osasi asiansa. Ei tehnyt yhtään kipeää.
Toisella kertaa epiduraalin tuli laittamaan joku paikallinen vanha setä, joka oli uniltaan herätetty aamuyöllä tekemään toimenpide. Oli tympeä ja selkeästi väsynyt. Ja sattui ihan julmetusti, tunsin miten se neula rutisi selkärankaa? Vasten .. hyi. Ja oli pistokohta selästä kipeä monta päivää.
..
Ainiin ja tokan kohdalla myös labrasedästä pitää mainita. Kävi siis lapsesta ottamassa verinäytteet ja verensokeri seurantaa.. homssuinen piittaamaton olemus ja selkeästi haisi vanhalle viinalle.. puistattaa vieläkin ajatus. :sad001
 
3 synnytystä takana tuolla, 2 käynnistettyä ja 1 itekseen alkanut. Ei oo huonoo sanottavaa vielä löytynyt paikasta, tammikuussa mennään taas vauvan haku matkalle sinne ja toivon et taas menee kaikki hyvin :)
 
Mulla jäi 2014 tosi pahamaku synnäriltä.

Housut revittiin kysymättä alas epihaavan tarkastusta varten, nänneihin tartuttiin samoiten kysymättä rakennekynsillä. Sekä minua loukkasi sikanaa, kun muut sai käydä ilman hoitajaa miehensä kanssa lääkärin käynnillä kotiin lähtöä varten niin meillä lähti hoitaja opiskelijan kanssa kysymättä mukaan.

Imetys ei onnistunut. Voi luoja sitä syyllistämistä ja pakottamista. Jouduin käymää yöllä pullohuoneessa salaa, että vauva sai syödyksi, eikä enää huutanut.

Ja minut lukittiin sänkyyn laudat kiinni vauvan kanssa sänkyyn, kun sanoin, että en halua nukkua vauva kainalossa, että ei käy vahinko. Vastaus oli "nukuta miten nukutat kotona, mutta nyt näin"
 
Mulla jäi 2014 tosi pahamaku synnäriltä.

Housut revittiin kysymättä alas epihaavan tarkastusta varten, nänneihin tartuttiin samoiten kysymättä rakennekynsillä. Sekä minua loukkasi sikanaa, kun muut sai käydä ilman hoitajaa miehensä kanssa lääkärin käynnillä kotiin lähtöä varten niin meillä lähti hoitaja opiskelijan kanssa kysymättä mukaan.

Imetys ei onnistunut. Voi luoja sitä syyllistämistä ja pakottamista. Jouduin käymää yöllä pullohuoneessa salaa, että vauva sai syödyksi, eikä enää huutanut.

Ja minut lukittiin sänkyyn laudat kiinni vauvan kanssa sänkyyn, kun sanoin, että en halua nukkua vauva kainalossa, että ei käy vahinko. Vastaus oli "nukuta miten nukutat kotona, mutta nyt näin"

Perseestä! Ikävä todella sulle! Mä oisin avautunut noista asioista samantien ja se avautuminen olisi todellakin huomioitu.
 
Enpä minä sillon tajunnu. Oli tosi rankka synnytys takana mikä ei mennyt henkilökunnan puolesta sekään putkeen. Ja kaikki oli uutta. Tulevaisuudessa kyllä tiiän olla tiukempi.
 
Takaisin
Top