pitkäkiertolaiset

A

Allison

Vieras
Tällaista ketjua en täältä Vausta vielä löytänyt ja pari päivää sitten löysin itseni selailemasta jonkun muun foorumin monen vuoden takaisia ketjuja samasta aiheesta.

Itseäni siis vaivaa hormonaalisen ehkäisyn jälkeen epämääräiset ja ylipitkät kierrot. Olisi kiva jakaa kokemuksia muiden kanssa ja kuulla, onko joku vielä plussannut vaikka tädin oletettuna kyläilypäivänä testit näyttivät negaa.

Tänään itsellä siis kp 63 ja negaa testattu kp 33, 38, 50 ja 59. Josko tuossa testaamisessa pitäisi jo pientä taukoa :rolleyes: mutta hyvä se on välillä tarkistaa, että voi hyvillä mielin pari huurteista juoda näin kesähelteillä. Kiertoni ovat siis nyt vuoden heitelleen ja olleet siinä 34-90? välillä.. Alkuvuodesta kävin lääkärissä mutta mitään erityistä ei ainakaan silloin huomattu. Seuraavana vuorossa yksityinen lääkäri, josko se katsoisi sitten vähän tarkemmin.

Kertokaa ihmeessä kokemuksia ja olisi ihana kuulla, että pitkittynyt kierto olisi lopulta päätynyt plussaan! :) Olisi myös mielenkiintoista kuulla minkälaisia selityksiä pitkille kierroille olette saaneet.
 
Hei!
Mä voisin tähän raapustaa. Mulla kans kierto mitä sattuu. Sitä se on ollut aina, koska mulla todettiin pcos ( = monirakkulainen munasarjaoireyhtymä). En siis herkästi raskaudu "luomusti" vaan meidän molemmat pojat on hoidoilla saatu. Nyt yritetään kolmatta myös hoidoilla.
Suosittelen, että kokeilet keltarauhashormoneja, joilla saat kuukautiset tulemaan silloin, kun pitää. :) Ja varmaan voit sitten joskus kokeilla jättää ne pois ja katsoa, josko ne ois "palauttanut" kierron normaaliksi. Kannattaa myös siltä lääkäriltä pyytää, että tutkii munasarjat tuon pcon varalta.
Mulla gyne Hesassa sanoi, ettei mitään vikaa löydy, mutta kun täällä menin yksityiselle, niin hän tiesi jo katsomattakin, mikä vaivaa. Eli eroja on myös lääkäreissä. :) Tsemppiä teille ja positiivisia tuulia!
 
Jee, joku löysi tänne jutustelemaan! :)

Sain primo-kuurin silloin viimeksi kun olin lääkärissä ja sen kanssa vuoto alkoi ajallaan. Lääkkeistä tuli vain niin kurjat sivuoireet, etten haluisi enää syödä ja muutenkin soimaan itseäni hormonaalisesta ehkäisystä ja suhtaudun epäileväisesti lääkkeisiin, koska haluaisin luomumenkkojen alkavan.. Pakko se on toisaalta vain myöntää tappio..

Ja musta todella tuntuu, että mulla käy samoin kuin sulle! Eli yksityinen antaisi vihdoin jonku selityksen kun kunnallisella jouduin menemään sinne ja tonne ja soittamaan ja ties mitä muuta ja vastaus oli vain, että jos ne ei primoilla ala niin ota taas yhteyttä.. Huoh.

Nyt on kp 65 ja huomenna ajattelin vielä kerran testata ennen matkalle lähtöä. Ehkä jos oikein toivon, niin se toinenkin viiva ilmestyy? Vai..? No eiköhän täti viimein matkan aikana ilmesty.. Ostin jo varuiksi siteitäkin.
 
Pillereiden lopettamisen jälkeen omat kiertoni olivat myös jonkin aikaa pitkiä ja epäsäännöllisiä: 35, 49, 46. Tämän jälkeen sitten raskauduin noin 5 kk pillereiden lopettamisen jälkeen todennäköisesti ensimmäisestä ovulaatiostani. Ehdin jo kysellä lääkäriltä, miten pitkät kierrot ovat normaaleja, niin se sanoi, että puoli vuottakin voi mennä. Se selitti, että ne kierrot venyy, kun oma elimistö ei tuota riittävän suurta määrää hormonia, että se pystyisi kypsyttämään munasolun. Elimistö tosin odottelee ovulaatiota, mutta tietyn ajan jälkeen ei jaksa enää pitää kohtua valmiustilassa ja se tyhjenee.

Minusta on erikoista, että pilleripaketissa mainitaan kaikenlaiset pienimmätkin mahdolliset sivuoireet, mutta tästä oman hormonitoiminnan sekoamisesta ei puhuta mitään. En ehkä enää aloittaisi syömään niitä uudestaan, kun tiedän kaiken tämän. Toivottavasti saisit kiertosi palautumaan pian normaaliksi. Harmi, että siihen on jo nyt mennyt näin pitkään. Onnea yritykseen! :)
 
Heips!

Täällä toinen pcos diagnoosin saanut, mut kans tutkittii 2 kertaa kunnallisella puolella ja väittivät et kaikki OK. Mut eipä vaan ollu (itselläni oli vahva epäilys siitä), kävin sit yksityisellä joka kerto heti et on ihan selvä juttu! eli sama homma kun sulla mia82 mulla kans ongelmana piiitkät kierrot ja ovuloimattomuu, mutta nyt tukena sitten terolut ja clomifem + ovistestit :) muuta en voi tässä kohtaa tehdä kun elää terveellisesti ja yrittää olla tressaamatta. mä siiis 164/52 cm/kg joten laihdutus ei ole tarpeen kohdallani...
 
Itsellä myös vahva epäilys jostain tuollaisesta pco tai pcos, kun nuo kierrot ovat niin hurjan vaihtelevia. Empä usko edes ovuloivani, koska ollaan aika ahkeria pupuilijoita.. Tosin raskaus on kerran onnistunut (päättyi keskenmenoon muistaakseni siinä seitsemän viikon paikkeilla) eli ovulaatio on ainakin kerran tapahtunut! :)

Viime kierto oli siis 69 päivää ja nyt meneillään yrityskierto 5 (kuukausina kai jotain 10) ja kp 16. Lääkäriä en vielä varannut, kun ollaan ajateltu, että yritellään nyt ihan rauhassa aluksi luomuna. Koulustakin mun pitäisi vasta ensi keväällä valmistua, eli optimaalinen LA olisi vasta toukokuun lopussa tai sen jälkeen. Eli loppuvuodesta voisi yksityistä harkita, jollei tärppää ennen. Kunnallisella kävin vuoden alussa ja mulla sanottiin vaan, että vähän lisää painoa niin kuukautiset alkavat normalisoitua. Olen kuitenkin 168cm ja paino liikkuu siinä 57-59 hujakoilla. Eli en mitenkän koe olevani liian laiha enkä omasta mielestäni harrasta rajua liikuntaa (varsinkin nyt viimeiset kaksi kk olen vieläpä "vältellyt" omia lajitreenejä)

Kertokaas miten teidän kohdallanne lääkkeet pelittää! :)
 
Moi! Itellä kierrot n. 35-40 päivää. 7 kuukautta ollaan yritetty vauvaa ja nyt sain terolutin kiertoja tasaamaan. Toissapäivänä söin viimesen tabletin ekasta kuurista. Nytten sitten oottelen menkkoja tai tietenkin toivon ettei ne alkaisi. Gyne ei ainakaan perustutkimuksessa löytänyt mitään vikaa, mutta sanoi jos homma ei lähde korjaantumaan 3 kuurin jälkeen niin kannattaisi ultrata. Toivon todella että terolut auttas ja tärppäis viimein.
 
Miksiköhän mulle määrättiin sillon alkuvuodesta Primolut-kuuri. Kaikilla kun tuppaa täällä olevan terot käytössä kierron tasaantumiseen.. No seuraavaksi osaan vaatia jotain muuta.. Niin, ja viime kiero oli vain 42 päivää! Nyt kp 1 ja n. 11 kuukautta yritelty ja tämä on kuudes kierto.
 
Adele, mä kävin siinä 9 kuukauden jälkeen kun kierto ei ollu tasaantunut niin kyselemässä ja tutkituttamassa perus terveyskeskuksessa (ja lähetteellä gynekologilla) mutta jätin sen sikseen kun en juuri mitään vastausta saanut ja keltarauhaskuurin koin epämiellyttäväksi. Ajattelin, että kai se kierto sitten joskus lopulta tasaantuu ja silloin on se raskautuminenkin mahdollista.

Ja nythän meillä kävi niin, että vaikka kierrot eivät ehtineet tasaantua niin silti pikkuinen ilmoitti tulostaan :) (sitä ennen kierto 42 pv ja sitä edeltävä 70 pv) Neuvolassa vähän ihmettelivät, etten ollut hakenut apua epäsäännöllisiin kiertoihin.

Mutta suosittelisin soittelemaan lääkäriin/neuvolaan ja tiedustelemaan omasta tilanteesta tarkemmin heti kun tilanne alkaa askarruttamaan, sieltä pitäisi ainakin saada tieto miten menetellä. Muistelisin, että soittelin neuvolaan kun kuukautiset olivat olleet kolme kuukautta ehkäisyn lopettamisen jälkeen sekaisin ja silloin sanottiin, että voi johtua vielä siitä, voi mennä puolikin vuotta tai vuoden. Mutta sitten kahdeksan kuukauden kuluttua sanottiin, ettei enää voi johtua ehkäisyn lopettamisestä.

Toivottavasti saat vastauksia tilanteeseesi, oli se minkälainen tahansa :)
 
Joo kiitos Allison vastauksestasi :) Ei tässä nyt vielä mitään hätää ole itsellä kun lopetin pillerit viime kesänä. Eka luomukierto oli normaali ja sen jälkeen kuukautisia ei ole sitten kuulunutkaan ja raskaustestit olleet negatiivisia. Täytynee vain odotella rauhassa, mutta kiva kuulla muiden kokemuksia tästä aiheesta.
 
Moi :) Oma kokemukseni on vähän samankaltainen kun Adelella. Lopetin Yasminet elokuussa 2012, seuraavat kuukautiset tulivat normaalisti syyskuussa ja sitten ei mitään. Lääkäreillä oli aina hienoja syitä miksi kuukautisten puuttuminen on normaalia, milloin alipainoa milloin e-pillereistä johtuvaa normaalia sekoilua... Se kevät olikin jotenkin hirveä kiire, joten en sitten käynytkään lääkärissä ennen kuin heinäkuussa 2013 ja samoihin aikoihin alkoikin yllättäen kuukautiset! Siis ensimmäiset sitten syyskuun.

Niitäkin hieman epäilin, vuoto oli vain yhden päivän kestävää ja todella niukkaa. Nyt sitten 14+1 ilman mitään ovistestailuita tai lääkekuureja. Eli jossain välissä se tärppi vaan kävi ja sen enempää ei edes ehditty tutkia. Neuvolalääkäri vain totesi, että katsotaan sitten synnytyksen jälkeen että saadaan kierto edes sitten normaaliksi.

Monet sanoo, että raskaaksi tullaan silloin kun siitä ei oteta paineita ja meillä kävi juuri niin vaikka itse epäilin tietysti kaikkea mahdollistakin välillä. Tietysti säännöllinen seksielämäkin auttaa, jos ei ovulaatiota pysty testaamaan juuri vaikka 10 kk kierron takia (kuulostaa todella typerältä, mutta sitähän se oli).
 
Itelle ei ollenkaa sopinu pillerit, tai ylipäänsä mikään hormonaalinen ehkäisy. Pillereiden lopettamisen jälkeen kiertoni oli n. puoli vuotta n.35-40 päivää. Sit tasaantu pikkuhiljaa. Sit raskauduin ja synnytyksen jälkeen kierto muuttui taas ihan huolella. Ennen 28pv kierto onkin nyt 30-43 päviää. Nyt tosi epäsäännölliset, enkä tiedä milloin olis ne "parhaat päivät" yritellä seuraavaa tulokasta. Niimpä tässä ei voi muuta ku ajatella, et tulee jos on tullakseen. Suututtaa vaan, ku nää ei oo 11kk:ssa palautunu normaaleiks. Olisin tyytyväinen vaikka sit tohon 40 päivän kiertoon (tai vaikka enempääni) mut ku epäsäännölliset on nii se on ärsyttävintä. Anteeksi avautuminen :D
 
Takaisin
Top