Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

  • 10-12 kk

    Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

    Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

    Äänet: 7 43.8%

  • Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Niinhän siinä sitten kävi, että mun endometrioosi paljastu leikkauksessa paljon laajemmaksi ja vaikeammaksi ku lääkärit magneettikuvien perusteella arvioi.

Luomuraskaus ei ole enää mahdollinen, koska munanjohtimet poistettiin ja toinen munasarja lähti melkein kokonaan sen endometriooman mukana. Toinen munasarja on sitten kiinnittynyt suolen ja umpisuolen kans ihan liian ylös, siksi on ollut ultralla mahdoton löytää, kun ei ole kukaan osannut niin oudosta paikasta etsiä. Tämän lisäksi endoa laajasti vatsakalvolla ja palleassa ja jopa suolistossa.

Lääkäri totesi, että tosi korkea kipukynnys mulla, ku oon pysyny tolkuissani. Saas nähä jatkuuko kylkikivut kun leikkauksen jälkeiset kivut helpottaa, kun tosiaan sieltä eivät nyt poistaneet mitään. Käytän nyt seuraavat 3kk endoa sammuttavia ja vaihdevuodet aiheuttavia Procren pistoksia ja sitten uusi ivf. Näytti olevan jo määrätty reseptillä joku mulle uus tuttavuus Pergoveris stimuksi. Pakkausselostetta kun kurkkasin, niin taitaa olla just tämmösille toivottomille tapauksille kunnon munasarjojen buustausta varten :woot: Mahikset ilmeisesti kuitenki aika huonot, mutta kaikki kortit on katsottava ja kaikki 3 julkisen hoitoa kokeiltava, jos edes niin monta saadaan.
 
Toivottavasti nyt edes loppuu kaikki endokivut Triana. Oliko niin että ivf:ää ei ole aiemmin kokeiltu teidän kohdalla?
 
Triana, no huh! Tosi kurjaa että se endo oliki noin laajalle levinnyt eikä ihme että sun kivut on ollu niin kovat. Toivottavasti IVF stimulaatiot nyt onnistuu ja hyvällä vasteella että saatte hyvän saaliin kerrasta. Tsemppiä leikkauksesta toipumiseen!
 
Toivottavasti nyt edes loppuu kaikki endokivut Triana. Oliko niin että ivf:ää ei ole aiemmin kokeiltu teidän kohdalla?

Valitettavasti kivut tuskin kokonaan loppuu, kun tosiaan kaikkea endoa ei nyt pystytty poistamaan :sad001 Täytyy vaan toivoa, että tuo Procren ois mulle sopiva lääke, joka auttais edes vähän. Toukokuussa oli eka ivf, mutta se jouduttiin keskeyttämään 6 pistospäivän jälkeen, kun ei tullut vastetta.

Triana, no huh! Tosi kurjaa että se endo oliki noin laajalle levinnyt eikä ihme että sun kivut on ollu niin kovat. Toivottavasti IVF stimulaatiot nyt onnistuu ja hyvällä vasteella että saatte hyvän saaliin kerrasta. Tsemppiä leikkauksesta toipumiseen!

Kiitti! :) Joo ja mä välillä miettiny, et oonko vaan jotenki heikko ja herkkä tai kuvittelen kaiken. Kaiken järkytyksen keskellä siis myös helpotus, kun kaikelle löytyy selitys.
 
Triana oi ei, onpa ollu paha tilanne :sorry: sun puolesta kyl kiukuttaa, että niin pitkään jouduit kipujen kanssa kärsimään ennenku alkoivat endoa selvitellä :grumpy: ja nyt tilanne on tuo :oops: tosiaan hyvä kuitenkin, että kiville löytyi syy ja suunnitelma ivf suhteen on tehty. Paljon voimia toipumiseen ja tuleviin pistoksiin :Heartred
 
Triana oi ei, onpa ollu paha tilanne :sorry: sun puolesta kyl kiukuttaa, että niin pitkään jouduit kipujen kanssa kärsimään ennenku alkoivat endoa selvitellä :grumpy: ja nyt tilanne on tuo :oops: tosiaan hyvä kuitenkin, että kiville löytyi syy ja suunnitelma ivf suhteen on tehty. Paljon voimia toipumiseen ja tuleviin pistoksiin :Heartred

Kiitos :Heartred Mulla kans kiukuttaa ja vielä kun tämä sama tarina on niin monella muullaki, tietoisuutta pitäs saada lisättyä.

Ainiin ja jotta ei ongelmat lyhyeen loppus, niin tuli liuta verikokeita otettavaksi ja aika ylävatsan ultraääneen, koska maksan pinta näyttää osin fibroottiselta :wideyed: En oo edes tohtinu vielä googlettaa, mistä se voi johtua ja mitä siitä seuraa... Ja silti jotenki tämä valitus ja stressi tuntuu jopa itestäni hieman ylidramaattiselta ja siltä, ettei pitäs edes valittaa kun ei ole hengenvaarallinen sairaus kyseessä.
 
Triana, voi itku mikä homma :sad001 On kyllä tosiaan outoo, miks endometrioosia ei tutkita helpommin ja paremmin, jos ihan selvät oireetkin löytyy. Multakin lääkäri kysyi synnytyksessä, että onko mulla isompi kipukynnys, ihmettelin että mitenniin. No, mulla oli tietämättäni ollu synnytys käynnissä jo tunteja ja luulin että oli ollu vaan harmittomia pikku suppareita. Ei ne ollu edes kipeitä mun mielestä, vaikka kipeiks luokitellaanki (kuvailin miltä tuntui). Sit sektiossa löytyi endo, olin aiemmin sitä epäilly lapsettomuuden ja kipujen takia, mut ei sitä kukaan koskaan tutkinu kun ei näkyny ultrassa..
 
Deb, pitääpä muuten puhua endosta yhdelle kaverille. Sillä on tosi pahat menkkakivut ja yrjöileeki paljon jossei kerkee ottaa lääkettä ajoissa. Se sano synnytyksestä kans ettei hokannu lähteä tarpeeks ajoissa sairaalaan ku luuli että ne kivut pitäis olla kovemmat ja tajus myöhemmin että sillehän oli tullu jo kotona tunne et nyt vois ponnistaa. Onneks sen mies oli kuitenki hermostunu et nyt kyllä lähdetään ku se oli yön yrjönny supparien takia. Sitku kysyin et miten koki että oliko synnytys kivulias kokemus niin naurahti että ei ollu, hällä on ollu pahempia menkkojaki. Miten mä en oo aikasemmin tajunnu mut toihan kuulostaa ihan endolta, eikö kuulostakki?
 
Deb tuleehan sulle nyt joku hormonihoito hillitsemään endoa? Täytyy meillä endottarilla olla jotain supervoimia ku kestetään kipua tälleen!

Gadian kuulostaa kyllä, että vois liittyä endoon noin kovat kivut, ei tosiaan oo normaalia :hungover:

Mä heräsin tänään aamulla aivan järkyttävään kipuun oikealla kyljessä/kylkikaaressa jopa selän puolella/vatsalla. Tämä johtuu vissiin juuri siitä pallean endosta ja ylävatsan laajasta kiinnikkeisyydestä, mitä ei nyt voitu leikata pois... Oli tosi lähellä että joutuu lähtee päivystykseen, joku muu ois varmaan menny jo mut mähän sinnittelin ja itkin ja oottelin et jossai vaiheessa lääkkeet vei pahimman terän kivulta pois :inpain:
 
Triana, saan e-pillerit jälkitarkastuksen yhteydessä parin viikon päästä :) Ja joo, toi kipu on kyllä niin jännä juttu, miten sen luokittelee mikä on kipua ja mikä ei. Supistukset oli lähinnä enemmän ärsyttäviä kun kivuliaita mun mielestä, vaikka olikin niitä avaavia suppareita :hilarious:
 
Hei taas kaikki supernaiset! Olen pitäny vähän taukoa täältä ja nyt oli paljon luettavaa! Kommentoin myöhemmin lisää!

Meillä oli siis hoitokuukausi ja eihän se taaskaan oikein hyvin mennyt. Tai meni aina siihen asti kunnes puoltoista tuntia ennen siirtoa lääkäri soitti ja sanoi ettei siirtoa tulekaan tänään. Kaikki 13 alkiota oli kasvanu jotenkin väärin. Ne oli jo neljän päivän ikäsiä, niin että niistä näki jo aika hyvin ettei ne ollu hyviä. Niin että alusta taas ja laskeskelin tässä että joulukuulle varmaan menee vaikka oltais kuinka nopeita. Harmittaa. Vaikka jotenkin olin vähän helpottunu siitä ettei tarvikaan pettyä jo ens viikolla vaan vasta jouluna.
 
Me päästäänkin uuteen hoitoon jo ensi kierrossa! Uudet luovuttajat löytyivätkin helposti! Tämän kierron lopussa jo siis procren ja marraskuun alkuun siirto.

Nyt tuntuu että olen ainoa joka on just nyt menossa hoitoon. Niin monella on jo vauva tulossa (onnea kaikille teille millä viikolla olettekin, ja Deb, ihanaa että vauvasi voi hyvin!) , tai sitten on käynyt jotain kurjaa (voimahalaukset kaikille!). Kunpa teidän kaikkien hoitoa odottavien aika kuluisi äkkiä! Joskus kun katson taaksepäin niin harmittaa kaikki syystä tai toisesta menetetty aika, mutta osa päätöksistä on myös vaatinut paljon kypsymistä. No, jäinpä tähän nyt mietiskelemään, mutta joka tapauksessa tuntuu hyvältä taas aloittaa uutta hoitoa.
 
sirius, mahtava juttu että hoidot eteneekin jo noin nopeesti ku edellinen meni noin pahasti mönkään. Hiljainen ketju täällä kyllä on ollu viimeaikoina mutta toi plussaketju onkin sitten ollu sitäki aktiivisempi. Toivottavasti pääsisitte muutkin sinne kohta mukaan!
 
sirius ihan mahtavaa, että pääsette noin nopeesti seuraavaan hoitoon. Saako vähän tiedustella, että paljon nuo lahjasoluhoidot tulee kustantamaan? Mulla niin huono tilanne endon takia, että pakko ollu jo vähä uskaltaa ajatella niitäkin.. Onko sullakin siis myös endo, kun Procrenia pistät? Sori, jos oot jo aiemmin kertonu, mutta mulla on menny ihan ohi.

Tuohon kuluneen ajan harmitteluun liittyen, niin mä oon katkera kun aluksi tehtiin niitä inssejä ja ties kuinka monta ovulaation induktiota. Söin letroja jonku 9-10kk joka kierrossa ja ne varmaan aiheutti endon rajun leviämisen. Ehkä tästä katkeruudesta pääsee yli jos joskus saa sen lapsen. Ja jos ei saa, niin tulee olemaan tosi vaikeaa käsitellä asia ja ”päättää” se.
 
Hei! Oon uus täällä palstalla. En tiedä kuuluuko tänne, mutta ollaan siis yritetty lasta nyt reilu 1,5 vuotta ja saatiin nyt lähete julkiselle puolelle lapsettomuushoitoihin. Kauanko kestää ennen kuin ensimmäiset hoidot alkaa? Tai ennen kuin ensimmäinen aika on? Onko kuinka rankkoja, kun meillä vika siittiöissä. Meillä ei kertaakaan alkanutta raskautta, mutta edellis kierrossa tuli tosi monta haamuviivaa eri testeihin ja ovistesti antoi plussaa. Kuukautiset alkoivat kuitenkin eilen, jolloin sain vielä haamuviivan raskaustestiin ja plussan ovistestiin. Mahdollisuus raskauteen oikeastaan melkein nolla koska vika siittiöissä, niitä ei analyysistä löytynyt. Oli aika rankka uutinen ja nyt pelottaa että löytyykö niitä sitten ollenkaan:sorry: onko kellään ollut samanlaista tilannetta?
 
Hei! Oon uus täällä palstalla. En tiedä kuuluuko tänne, mutta ollaan siis yritetty lasta nyt reilu 1,5 vuotta ja saatiin nyt lähete julkiselle puolelle lapsettomuushoitoihin. Kauanko kestää ennen kuin ensimmäiset hoidot alkaa? Tai ennen kuin ensimmäinen aika on? Onko kuinka rankkoja, kun meillä vika siittiöissä. Meillä ei kertaakaan alkanutta raskautta, mutta edellis kierrossa tuli tosi monta haamuviivaa eri testeihin ja ovistesti antoi plussaa. Kuukautiset alkoivat kuitenkin eilen, jolloin sain vielä haamuviivan raskaustestiin ja plussan ovistestiin. Mahdollisuus raskauteen oikeastaan melkein nolla koska vika siittiöissä, niitä ei analyysistä löytynyt. Oli aika rankka uutinen ja nyt pelottaa että löytyykö niitä sitten ollenkaan:sorry: onko kellään ollut samanlaista tilannetta?

Tervetuloa! Olet ihan oikeassa paikassa :) Tuo hoitoon pääsyn aikataulu riippuu siitä, mihin sairaalaan olette menossa hoitoihin. Esim. meillä oli toissa talvena ensikäynti Oysissa 6 viikon päästä lähetteestä. Seuraavassa kierrossa alotettiin jo kevyemmät hoidot. Teillä jos miehellä ei lähes ollenkaan siittiöitä, pääsette varmaankin suoraan ivf/icsi-jonoon, joka voi olla mitä vaan väliltä 0-6kk.

Rankkoja on hoidot olleet niin henkisesti kuin fyysisestikin. Meillä lapsettomuuden syynä endometrioosi, miehellä kaikki ok.
 
Tervetuloa! Olet ihan oikeassa paikassa :) Tuo hoitoon pääsyn aikataulu riippuu siitä, mihin sairaalaan olette menossa hoitoihin. Esim. meillä oli toissa talvena ensikäynti Oysissa 6 viikon päästä lähetteestä. Seuraavassa kierrossa alotettiin jo kevyemmät hoidot. Teillä jos miehellä ei lähes ollenkaan siittiöitä, pääsette varmaankin suoraan ivf/icsi-jonoon, joka voi olla mitä vaan väliltä 0-6kk.

Rankkoja on hoidot olleet niin henkisesti kuin fyysisestikin. Meillä lapsettomuuden syynä endometrioosi, miehellä kaikki ok.

Heippa! Ja kiitos vastauksesta:) me ollaan menossa jyväskylään hoitoihin. Jännittää tosi paljon kun vissiin aika rankat ne ivf/icsi hoidot. Ollaan molemmat tosi nuoria vieläpä, ollaan 20-vuotiaita. Ei meillä mikään kiire ole, mutta pahalta se tuntuu kun kovasti lasta toivottu ja yritystäkin jo takana. Pelotti alkuun hakea hoitoihin kun ollaan niin nuoria. Meillä neuvolalääkäri oli tosi ilkeä, mutta hoitajat olivat todella mukavia:) oon saanu onneks tosi paljon apua henkisesti kaikilta foorumeilta:happy:
 
Kyfi, voi olla että teille ensin suositellaan inseminaatiota ostosiittiöillä kun olette noin nuoria ja jos sinä olet kunnossa. Jos siittiöitä ei todella ola yhtään niin ei niitä ivf:ssäkään löydy vaan ostaa ne täytyy. Mutta riippuu varmaan paljon lääkäristä mihin päädytään. Eikä ne ivf:tkään nyt sinänsä niin kamalia ole - viehän se aikaa ja piikittely voi tuntua pahalta ja punktio sattuu - mutta kyllä minusta rankinta oli aina epäonnistuminen ja sen henkinen käsitteleminen. Mutta teillä on kyllä todella hyvät mahikset onnistua! Ja tuosta lääkärien ilkeydestä olen itsekin vieläkin aika katkera. Olin 23 kun ekan kerran asiasta puhuttiin ja kyllä tuntui ettei meitä otettu oikein tosissaan.


Triana, me siis ostetaan sekä munasolut että siittiöt ja hoito maksaa noin 6000-7000 euroa. Riippuen tosin siitä kuinka hyvin se menee. Jos tulee vaan yksi alkio siirtoon asti niin sitten saadaan 50% alennusta, ja jos ei tule yhtään alkiota niin sitten ei maksa mitään. Yksityisellä siis ollaan. Endoa ei ole, mutta procren rauhoittaa munasarjat hoitoa varten kun niistä ei nyt kuitenkaan ole iloa. Ja jos oikein ymmärsin niin kun sitten sekä estrogeeni että keltarauhashormoni otetaan lääkkeinä eikä omana hormonituotantona niin riski tiputteluvuodolle on mitätön. Eli kuukautiset ei sitten vaan ala niin kauan kun syö niitä lääkkeitä. Mut voi olla etten ihan ymmärtäny tuota. Niitä otetaan sitten aina viikolle 10 jos raskaus alkaa.
 
Triana, miten sun menkkojen nyt käy? Tuleeko ne ollenkaan procrenin kanssa vai miten se menee? Toivottavasti se ainakin auttaa!!
Niin ja tuosta hinnasta vielä, niin se sperman osuus on noin 1000 euroa.
Täytyy vaan jaksaa ajatella että tää vielä onnistuu. Ja meille tää luovutushoito on tuntunu tosi rennolta ja hyvältä. Parhaalta yritykseltä tähän asti. Kyllä se vauva sitten hetkessä vie pois kaiken kasaantuneen katkeruuden. Onnistutaan molemmat nyt vielä tänä vuonna ja odotetaan sitten yhdessä syysvauvojamme!!
 
Takaisin
Top