Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

  • 10-12 kk

    Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

    Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

    Äänet: 7 43.8%

  • Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Tiinuliinu voimia :Heartred

Mäki ennen ajattelin, että kaikella on tarkotus ja plaa plaa, mutta tän kolmen vuoden yrittämisen, epätietoisuuden, kipujen ja pettymysten jälkeen on ajatusmaailma muuttunu :bored: Ja nyt kun diagnoosi tän lapsettomuuden aiheuttamasta sairaudesta sekä munasarjojen huono tilanne varmistui, en osaa sanoa muuta ku että elämä on helvetin epäreilua.
 
Kiitos kaikille tsempeistä:Heartred

Joo ei kyllä nyt oma ymmärryskään aivan riitä siihen, että jos näin oli tarkoitettu. Ajattelin kun raskauduin, että ehkä nyt on juuri se oikea aika, kun kaikki muut palaset loksahdellu elämässä paikoilleen, että vauva vain puuttuu. Mutta eipäs tämä raskaus tuonut sitä vauvaa..

Tänään menin kuitenkin sinne gynelle, joka piti olla alkuraskauden ultra. Kohtu oli jo hyvin tyhjentyny ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kysyin, voiko yritystä jatkaa tästä normaalisti vai pitääkö odottaa ensimmäiset menkat ensin. Ei kuulemma vaikuta seuraavaan raskauteen millään tavalla vaikka raskautuisinki ennen menkkoja, ainoastaan viikot on vaikeampi selvittää. Eli enpäs ala miestä välttelemään :love017

Kunhan loppuisi vaan nämä mahakivut ja vuoto ensin..
 
Tiinuliinu, jos siltä tuntuu niin keskenmenon kokeneille on myös salainen ryhmä missä on vertaistukea tarjolla sitä kaipaaville, mukana on myös tapauksia jotka on joutunut yrittämään pitempään ja hoitojen kautta.
 
Tiinuliinu, jos siltä tuntuu niin keskenmenon kokeneille on myös salainen ryhmä missä on vertaistukea tarjolla sitä kaipaaville, mukana on myös tapauksia jotka on joutunut yrittämään pitempään ja hoitojen kautta.


Joo katsoin sitä aiemminkin, mutta nyt sain aikaseksi laittaa liittymispyyntöä.
 
Tiinuliinu toivotaan että heti nappais uus tyyppi kyytiin ja pysyis matkassa :rolleyes: :Heartred

Tosiaan multa mitattiin vihdoin amh-arvo ja se oli erittäin huono 0,36. Tuntuu ettei turhan paljoa löydy kokemuksia onnistumisista noin huonolla arvolla... Ja leikkaus tuhoaa munasolureserviä entisestään. Kyllä suoraan sanottuna vi**ttaa, että meni puolitoista vuotta hukkaan kevyissä hoidoissa, odottelussa, ja jonossa, kun tämä tilanne on näin huono.
 
Triana voi ei, onpa ikävää et huonoja uutisia vaan edelleen tulee :sad010 kyllä sais jotain hyvää ja positiivista sullekin näiden asioiden osalta tulla :Heartred
 
LaraS joo alkaa jo olla siinä rajoilla, että kestääkö pää enää normaalia arkea. Jos leikkauksessa jotain vielä huonompaan suuntaan ilmenee, niin taidan pyytää hieman pidempää saikkua ihan henkisen jaksamisen takia. Mullakin on lievää masennustaustaa vuosien takaa ja jokin traumaperäinen stressihäiriö todettiin silloin myös. Vielä 4 työvuoroa pitäs jaksaa ennen leikkausta :hungover:
 
Täällä on tullut ensimmäiset tutkimustulokset keskenmenotutkimuksista. Kaikki verikokeet ok, paitsi ferritiini, eli "varastorauta". Lääkärin mielestä tällä voi olla joidenkin tutkimusten mukaan vaikutusta lapsettomuuteen/keskenmenoihin. Kromosomikokeet tulevat vasta 1 kk päästä ja naisten tautien polin aika ties milloin. Tuntuu pitkälle ajalle odottaa tuloksia, kun ajatkin menevät ties missä. Onko muilla kokemuksia alhaisesta ferritiini-arvosta? Nyt sitten 3 kk rautakuuri. Tässä kovasti mietitään puolison kanssa, että pidetäänkö tietoisesti nyt taukoa sinne asti kuin kaikki kokeet ja tutkimukset tehty vai annetako ns. lupa uudelle mahdolliselle raskaudelle heti. Toisaalta 3 km jälkeen on varmaan hyvä tasata hermoja jonkun aikaa...
 
Elbardo mikä sun ferritiini oli?
Mulla ei ole kokemusta keskenmenoista mutta viime keväänä ferritiini oli 26 muistaakseni. Lääkärin mielestä riittävä. Aloitin itsekseni 3kk vahvan rautakuurin ja kun olin syönyt reilut 2kk oli meidän toinen ivf hoito (ekasta saatiin vaan yksi siirrettävä ja loput roskiin) ja alkio tarttui matkaan ja pakkaseenkin saatiin 5. En tietenkään voi tietää oliko sillä raudan syömisellä merkitystä mutta tuntui ainakin siltä, koska hoidoilla oli niin erilainen lopputulos (mulla myös eri hormoni mitä pistelin). Ferritiini oli noussut muistaakseni jonnekin 40-50 hujakoille.
 
Täällä on tullut ensimmäiset tutkimustulokset keskenmenotutkimuksista. Kaikki verikokeet ok, paitsi ferritiini, eli "varastorauta". Lääkärin mielestä tällä voi olla joidenkin tutkimusten mukaan vaikutusta lapsettomuuteen/keskenmenoihin. Kromosomikokeet tulevat vasta 1 kk päästä ja naisten tautien polin aika ties milloin. Tuntuu pitkälle ajalle odottaa tuloksia, kun ajatkin menevät ties missä. Onko muilla kokemuksia alhaisesta ferritiini-arvosta? Nyt sitten 3 kk rautakuuri. Tässä kovasti mietitään puolison kanssa, että pidetäänkö tietoisesti nyt taukoa sinne asti kuin kaikki kokeet ja tutkimukset tehty vai annetako ns. lupa uudelle mahdolliselle raskaudelle heti. Toisaalta 3 km jälkeen on varmaan hyvä tasata hermoja jonkun aikaa...

Mulla on hyvinki tuoreita kokemuksia! Lasta tosiaan toivottu vuoden 2017 alusta ja keväällä saatiin lähete julkiselle puolelle. Halusin ensimmäisenä ottaa verikokeet, josta paljastui huono ferritiiniarvo, joka oli vain 8. Varasin heti ajan nettivastaanottoon lääkärille, joka on perehtynyt näihin. Hän sanoi, että tavoite on saada nostettua minun ferritiini arvo 100:n. Puolen vuoden rautakuuri, 2 tablettia päivässä. No 3 viikon päästä rautakuurin aloittamisen jälkeen tulin raskaana. Raskaus meni kuitenkin kesken lauantaina (rv 7+1). Ei voi tietää, oliko raskautuminen rautakuurin jälkeen vain puhdasta tuuria, mutta toivon että se on ratkaisu meidän lapsettomuusongelmiin vaikka tämä raskaus kesken menikin. En tiedä, voiko keskenmeno johtua huonosta ferritiinistä, sillä päivittäin söin kuitenkin 2 tablettia rautaa.. Mutta uskonpa, että sinun tapauksessasi keskenmenojen syy voi olla huono ferritiini arvo, sillä raskaus kuluttaa rautavarastoja huomattavasti normaalitilaa enemmän.

Toivottavasti löydätte syyn toistuviin keskenmenoihin!
 
Kyllä tuosta ferritiinistä puhutaan paljo lapsettomuudesta kärsivien joukossa mutta mielipiteet on vähän eriäviä ja myös lääkäreiden kesken. Minimisuositusarvo on kai niinkin alhainen kuin 13 Suomessa mutta mun lääkäri sanoi että raskautta yrittävällä pitäis olla vähintään 50 ja monessa maassa minimiarvot on huomattavasti korkeammat. Mulla mitattiin keväällä toisen keskenmenon jälkeen (ja silloin edelliseen tärppiinkin oli menny 10kk) ja mun ferritiini oli 43 mikä ei nyt ihan hirveän huono oo mutta lääkäri määräs rautakuurin (sanoi ettämäärää aina kun alle 50) ja pari kuukautta sen jälkeen tärppäs taas uudestaan ja nyt raskaus on edenny toistaiseksi ihan normaalisti (nyt rv 19+3). En voi olla miettimättä että onko sillä ollut vaikutusta. Samoin tiedän pari muutakin tapausta missä plussaa on joutunu odottelemaan lähemmäs vuoden mutta muutama kuukausi rautatankkauksen alusta tuleekin plussa. Sattumaa vai ei, en tiedä mutta suurimmassa osassa siitä rautatankkauksesta ei ainakaan haittaa oo joten kannattaa kokeilla jos vaikka auttaisi omalla kohdalla! Ja muistaa että imeytymistä tukemaan jotain C-vitamiinipitoista rautatabletin kanssa ja välttelee maitotuotteita pari tuntia ennen ja jälkeen niin saa mahdollisimman paljo irti jokaisesta tabletista.
 
Hei!

Minulla oli ferritiini muistaakseeni 34 (meni tarkka arvo ohi soittoajalla ja kantaan tulos ei ole vielä tullut). Lääkärin sanoi, että tämä liian alhainen, pitäisi kanssa päästä mielellään sinne 80 korville, jopa ylikin. Lääkäri sanoi, että minulla on joidenkin vanhojen potilastietojen mukaan ollut jo vuonna 2002 häikkää näissä arvoissa, mutta kukaan ei ole koskaan puuttunut siihen. Lääkärin mielestä tämä lukema ei johdu keskenemenoista yms. vuodoista mitä on ollut, vaan jo aiempien tulosten pohjalta on syytä olettaa, että ferritiini on ollut pidemmän aikaa alhainen. Minun lukemat eivät ole noin alhaalla, kuin sinulla Tiiniliinu92, mutta lääkäri tosiaan piti tätä minunkin arvoa alhaisena, jos raskautta yrittää tai kun on näitä keskenmenoja ollut. Hb oli sen sijaan hyvä...tässä osoituksena, että loppupelissä se hb ei kerro koko totuutta. Nyt sitten sitä rautaa ja kuukauden päästä taas vähän viisaampana, kun kromosomikokeiden tulokset saapuvat.
 
Minulla kun keväällä 3 km:n jälkeen katsottiin labrat, ferritiini oli 26 ja kukaan ei sanonut mitään. Ei sillä, en kyllä saanut mitään muutakaan hoitoa mihinkään, soittoajat unohdettiin ja jätettiin kertomatta, että lähete hylättiin... Omatoimisesti olen popsinut rautaa, kun olen muistanut, säännöllisenä ei vatsa kestä. Ekan neuvolan labroissa ferritiini oli jotain päälle 30 muistaakseni, eli edelleen tosi alhainen.
 
Itsellä ei ferritiinistä muuten kokemusta, kuin että tk:ssa olisin halunnut kyseisen kokeen otettavaksi mutta lääkäri ei kokenut tarpeelliseksi kun hb on niin hyvä.. :shifty: Ja mitä olen juttuja lukenut niin nämä eivät todellakaan kerro ferritiinin tasosta. Olin ajatellut käydä yksityisessä labrassa mittauttamassa tuon ferritiinin kunnes tulikin ylläriplussa. Nyt mietityttää että mitä jos arvo onkin liian alhainen ja sen takia tulee km :sad001 No ei kai sille tässä vaiheessa (rv 6+2) enää paljon mahda.

Hyvä juttu ferritiinistä täältä:
https://www.ovumia.fi/blog/ferritiini/
 
Triana, voi ei. :sorry: En ymmärrä, miksei tota AMH:ta oteta aina lapsettomuustutkimusten aluks! En voi kuvitellakaan, miltä susta nyt tuntuu. Olen samaa mieltä kuin LaraS, eli hae ihmeessä sairaslomaa. Sulla on varmasti psyykkisesti nyt tosi rankkaa. :Heartred Toivon sydämestäni, että hoidot kuitenkin auttaa teitä! :Heartred
 
Elbardo kuinka alhainen ferritiini sinulla oli [MUOKS: VASTAUS OLIKIN TUOLLA JO]? Itsellänikin oli viime mittauksessa aika alhainen, nyt en muista tarkkaan mutta alle 40. Lisäksi tulehdusarvot olivat koholla mikä kohottaa myös ferritiiniarvoja, eli oikeasti ferritiini on tuosta vielä alhaisempi.
 
Elbardo kuinka alhainen ferritiini sinulla oli [MUOKS: VASTAUS OLIKIN TUOLLA JO]? Itsellänikin oli viime mittauksessa aika alhainen, nyt en muista tarkkaan mutta alle 40. Lisäksi tulehdusarvot olivat koholla mikä kohottaa myös ferritiiniarvoja, eli oikeasti ferritiini on tuosta vielä alhaisempi.

34 oli ferritiini. Voi kun keskenmenoille olisikin vaikkapa tämä syy, joka olisi hoidettavissa.
 
Takaisin
Top