Ensimmäisestä lapsesta isä oli aluksi äidin kanssa sen 3 vko ja kun vanhempainvapaat loppuivat isä oli lapsen kanssa 1,5 vuotta kotona, kun olin itse töissä. Tämän jälkeen jäin itse äitiysvapaalle seuraavasta lapsesta. Hän oli tuolloin opiskelija ja teki vain kesätöitä.
Toisen lapsen kanssa isä oli vapailla äidin kanssa yhden päivän lapsen synnyttyä. Tehtiin näin, jotta saatiin lukittua päivärahan määrä. Ja kun isän määräaikainen työsuhde loppui lapsen ollessa 1,5 vuotias, isä jäi lapsen kanssa kotiin siihen asti, että lapsi oli 3 vuotias.
Meille toimi tosi hyvin näin, kun mies saa vaan pätkätöitä, niin pystyttiin sen mukaan jakamaan lastenhoitoa. Toki olin sen 11 kk kotona ihan vaan imetyksenkin takia ja oli järkevää, että minä suurempituloisena käytin vanhempainvapaat. Rahat on tietysti jaettu puoliksi siltä ajalta, kun jompikumpi hoitaa lapsia kotona. Hyvin ollaan pärjätty, kun vuokralla ollaan asuttu kaupungin asunnossa eikä ole suurta asuntolainaa maksettavana.
Nyt on kolmas lapsi tulossa ja suunnitelmissa, että ollaan molemmat kotona lapsen synnyttyä sen 3 vko, koska epäilen, miten pärjään yksin 3 lapsen kanssa. Toki isommat on tarkoitus olla puolipäivähoidossa. Ja pidän taas itse kaikki siirrettävät vapaat ja katsellaan isän työtilanteen mukaan, milloin vaihdetaan hoitovuoroja.