Pitäisikö asevelvollisuutta muuttaa naisille pakolliseksi?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olisit jos asevelvollisuus koskisi myös naisia? Pitäisikö koskea? Entä oletko nainen joka on käynyt vapaaehtoisena armeijan?

Itse luulen etten pärjäisi päivääkään intissä. En myöskään toivo, että muutosta tulee. Ahdistaa myös ajatus aseenkäsittelystä ja erossaolo perheestä ja ystävistä.
 
Olen hieman myös sen kannalla, että kokonaan vapaaehtoinen asepalvelus voisi olla hyvä systeemi. Ihan varma en kyllä ole siitä, olisiko sekään toimiva ratkaisu. Mietin, että ketkä sinne sitten oikeasti menisivät, olisiko siinä paras porukka maamme puolustukseen... Tai vastaavasti jonkinlaisen "asepalveluksen" voisi tehdä pakolliseksi kaikille, mutta aseen käsittely ei olisi pakollista. Asiaa pitäisi ehkä pohtia vielä vähän lisää.

En ole käynyt armeijaa itse, mutta suunnittelin sitä kyllä. Sitten tulin raskaaksi, ja no, tuskimpa enää tulee mentyä. Aika vakavasti sitä kyllä harkitsin. Olisi ehkä tehnyt hyvää. Osaan ampua ja käsitellä asetta, harrastin pienoiskivääriammuntaa jossain kohtaa nuorena varsin vakavastikin, pidin siitä. Ehkä harrastuksen voisi joskus elvyttää.
 
Voisihan se olla jossain määrin kaikille pakollinen, jotta olisi tasa-arvoisempi. Ja siviilipalveluksen ei tarviis olla niin pitkä vaan mieluummin samanmittainen kun armeija minimimääräisenä. 13 kk nykyisellään tuntuu vähän turhan pitkältä, jos ei meinaa mieleistä paikkaa löytää.
 
Minusta tää nykynen järjestelmä on ihan hyvä. Nuoret pojat armeijaan kasvamaan miehiksi ja naiset taasen saavat mennä armeijaan jos niin tahtovat.
Omassa lähipiirissä pojilla/miehillä hyviä muistoja armeija-ajasta :)
Itse en kyllä armeijaan menoa edes harkinnut. Mutta kannustin kavereitani sinne menemään ja käytiin kyllä katsomassakin armeijassa olevia kavereita.
 
Sanoisin, että olisi ihan fiksua miettiä koko ikäluokalle kullekin sopiva pikakoulutus sodan varalta. Edellisen sodan aikana naiset olivat aktiivisesti mukana lottina, tiedustelemassa ja hoitamassa muitakin tehtäviä, jotka eivät olleet vähemmän tärkeitä kuin muutkaan tehtävät.

Naisille on siis sodan tullen muutakin tärkeää tekemistä kuin rintamalla olo, ja minusta vuoden koulutus tällaisiin tehtäviin ja mahdolliseen niukkuudessa pärjäämiseen olisi sekin ihan jees. Kaikkia ei kannata kouluttaa ampujiksi rintamalle, mutta kaikille voisi kyllä osoittaa tehtävän ja vuoden koulutuksen siihen, jotta yhteiskunta pyörii sota-aikaankin.

Eli kyllä, minusta armeija voisi olla naisillekin pakollinen, mutta silloin armeijan pitää sisältää kaikki sota-aikana tarvittavat tehtävät, lastenhoidosta ruokahuoltoon ja sairaanhoitoon, ei pelkästään sotilaiden tehtäviä. Ja parasta olisi, jos kukin saisi valita itselleen sopivimman suunnan, eikä se menisi automaattisesti sukupuolen perusteella.
 
Ei naisille pakolliseksi. En nää sitä millään lailla tarpeen. Vapaaehtosia naisia on minkä on. Vaikka en kannata "miesten tai naisten hommia" niin armeija on silti enemmän miesten hommaa. Kun kerta naiset hoitaa lapset :) kukas ne hoitaa jos sota tulee ja kaikki menee sotimaan..?
 
Pakollinen 6kk kansalaispalvelus kaikille. Käytännössä intti tai sivari. Saa olla pidempään jos siltä tuntuu. Ja kun tasa-arvoistetaan niin laitetaan samalla perhevapaat samalle viivalle ainakin työantajan kustannusten ja eläkekertymien osalta.

Olisin käynyt armeijan mutta "ei ollut aikaa" eli hinkusinkin opiskelemaan eikä huvittanut viettää välivuotta intissä, tuore parisuhdekin siinä oli häiritsemässä. :)
 
Jos sukupuolineutraaliuutta kannattaa, niin varmaan myös tämän pitäisi olla sama miehille ja naisille?
Tai ei tarvitse eds sukupuolineutraliutta kannattaa, ihan jo tasa-arvon kannattaminen vaatii minusta jo tuota.
 
Tai ei tarvitse eds sukupuolineutraliutta kannattaa, ihan jo tasa-arvon kannattaminen vaatii minusta jo tuota.

Samaa mieltä, kyllä naisillekin voisi jokin yleishyödyllinen palvelus olla. Sekä miehet että naiset saisivat valita, kumpaan menisivät. Kyllä täällä tekemistä riittää ihan kaikille kriisin aikana!
 
Samaa mieltä, kyllä naisillekin voisi jokin yleishyödyllinen palvelus olla. Sekä miehet että naiset saisivat valita, kumpaan menisivät. Kyllä täällä tekemistä riittää ihan kaikille kriisin aikana!
Edellisen sodan aikaan naiset osasivat tehdä yleishyödyllisiä asioista ilman koulutustakin, nykyään lapsilla on niin hyvä palvelu, että kaksikymppiseksi voi elää oppimatta keittämään perunoita tai kertaakaan pesemättä vessaa. Että olisi tuo yleishyödyllinen palvelus ihan fiksu juttu nykyaikana.
Koulua voisi vastaavasti lyhentää vuodella, esim. alakoulu voisi olla viiden vuoden pituinen. Monessa muussa maassa on lukion asiat käsitelty jo sinä vuonna kun lapsi täyttää 18.
 
Jos ihan rehellisiä ollaan ja totta puhutaan, niin itse pakkaisin perheeni ja tärkeimmät tavarani ja pakenisin sukulaisten luo sveitsiin jos suomessa syttyisi sota :hilarious:
 
Kannatan hyvin perinteisiä arvoja ja olen sitä mieltä että armeija saa vastaisuudessakin pysyä pakollisena miehille! Oman osansa naiset voivat hoitaa sit kotirintamalla, maataloudesta/ sairaanhoitdosta/ yms muusta infrastruktuurista huolehtien...
Vaikka en kyllä nää erikseen miesten ja naisten töitä ja tytöilleni pyrin opettamaan että he ovat yhtä kykeneväisiä kuin pojatkin mut armeija on puhtaasti pojille kasvun paikka miehisyyteen! Naiset menköön jos haluaa:wink
 
Kannatan hyvin perinteisiä arvoja ja olen sitä mieltä että armeija saa vastaisuudessakin pysyä pakollisena miehille! Oman osansa naiset voivat hoitaa sit kotirintamalla, maataloudesta/ sairaanhoitdosta/ yms muusta infrastruktuurista huolehtien...
Vaikka en kyllä nää erikseen miesten ja naisten töitä ja tytöilleni pyrin opettamaan että he ovat yhtä kykeneväisiä kuin pojatkin mut armeija on puhtaasti pojille kasvun paikka miehisyyteen! Naiset menköön jos haluaa:wink

Meillä mä olen käynyt "miesten koulun" ja mies sivarin, mutta kyllä se silti ihan mies on. :grin
 
Ja ei sinne armeijaan kaikki miehetkään todellakaan halua mennä. Seuraava vaihtoehto on sivari, mutta 13 kk kuulostaa ilmaista työtä hommassa, joka ei kiinnosta yhtään tai jota ei parin vuoden etsimisen jälkeenkään meinaa löytää, voi tuntua todella kovalta rangaistukselta siitä, ettei mennyt armeijaan. Ja varmasti tuntuu myös epätasa-arvoiselta.
 
Takaisin
Top