Pitääkö vauvasi kylpemisestä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Toiset vauvat pitää kylvyistä, toiset ei. Kumpaan kastiin sinun vauvasi kuuluu (tai kuului)?

Esikoisen mielestä kylvyt muistaakseni menetteli vauvana. Ei ollut automaattinen itkun paikka, mutta ei ollut kivaakaan. Kuopus huusi aina kylvyssä ensimmäiset 3 kuukautta. Sen jälkeen alkoi hiljalleen lämmetä. Suihku oli vähintään yhtä kamala vaihtoehto.
 
Kumpikin on viihtynyt kylvyssä. Kakkonen väläytti ensimmäisen hymynsä juuri viikko taaksepäin kylpyammeessa, ja vaikuttaa muutenkin aina rennolta vedessä. :red-heart:
 
Meillä on kylpyvihaaja 😅 nyt 4 kk iässä suostuu pestäväksi ilman huutoa, jos kylvettää nopeasti. Katsoo murjottaen ja epäluuloisena koko operaation ajan 🙈 Kylvetään ihan minimimäärä, eikä joka ilta niin kuin moni tuttu tuntuu tekevän. Elätän toivoa, että kylpyinho helpottuisi kun oppii istumaan.
 
Esikoinen Itki ekat kuukaudet kylpyä, mutta kuopus on rakastanut alusta asti.

Se voi vaikuttaa, että olen nyt kehittänyt lempeämmän kylvetystaktiikan, eli vauva tosi lämpöiseen veteen (äp pakkauksen mittari näyttää mun mielestä liian kylmää) Kuopus Itki jos tottelin mittaria, mutta kun laitoin vähän lämpimämpää vettä, niin nautti.

Sit kun kylpy on ohi ja puen, niin puen askelittain silleen, että ensin vaippa ja pyyhe saa olla ylävartalon päällä lämmittämässä ja sitten yöpuvun hihat ja vetoketju kiinni ja se pyyhe on ikäänkuin kokoajan lämmikkeenä ennenkuin vetskari on kiinni.

Kuivaan siis vauvan ensin sylissä ja sitten lasken siihen aukinaisen yöpuvun päälle ja kuivaan loput ja laitan pyyhkeen vauvan päälle... Ei tarvi säätää niin paljoa.

Laitan lopuksi vielä merinovillahaalarin hetkeksi päälle, ettei tule kylmä kun lähdetään kylppäristä.
 
Ensimmäiset 3-4 kertaa itki hysteerisesti täyttä huutoa, mutta sitten jokin muuttui ja nykyään näyttäisi viihtyvän kylvyssä (katselee silmät pyöreinä ympärilleen koko kylvyn ajan eikä inahdakaan 🙈).. Toiveena olisi aloittaa vauvauinti kunhan täyttää viikon päästä 3kk.
 
Meidän vauvalla ei oo kylpyinho helpottanut. Viimeksi kirkui heti jos koitettiin laskea veteen istumaan tai makuulle, joten pestiin hänet sitten niin että seisoi ammeessaan isin pitäessä häntä kainaloista ja minun pestessä harson ja suihkun avulla 😅 sitä edellisellä kerralla suostui sentään istumaan, mutta rutisti nyrkit sinisenä ammeen reunaa ja iskää. Keksisinpä syyn tähän pesuinhoon.
 
Meidän vauvalla ei oo kylpyinho helpottanut. Viimeksi kirkui heti jos koitettiin laskea veteen istumaan tai makuulle, joten pestiin hänet sitten niin että seisoi ammeessaan isin pitäessä häntä kainaloista ja minun pestessä harson ja suihkun avulla 😅 sitä edellisellä kerralla suostui sentään istumaan, mutta rutisti nyrkit sinisenä ammeen reunaa ja iskää. Keksisinpä syyn tähän pesuinhoon.
Eihän vesi ole liian kylmää? Ja pysyyhän lämpimänä heti kylvyn jälkeen? 🤔 Mites suihku, tykkäiskö enemmän siitä? Toivottavasti helpottais, tsempiä! 👍

Meillä vauva pari ekaa kertaa vain huusi kylvyn jälkeen, mutta nykyään on ihan tyytyväinen. Tykkää käydä myös suihkussa. 😊
 
Muokattu viimeksi:
Eihän vesi ole liian kylmää? Ja pysyyhän lämpimänä heti kylvyn jälkeen? 🤔 Mites suihku, tykkäiskö enemmän siitä? Toivottavasti helpottais, tsempiä! 👍

Meillä vauva pari ekaa kertaa vain huusi kylvyn jälkeen, mutta nykyään on ihan tyytyväinen. Tykkää käydä myös suihkussa. 😊
Ollaan kylpymittarilla mitattu että olis oikee lämpötila, ja testattu muutamaa eriä lämpötilaakin. Vähiten harmitti ehkä 30 asteisessa vedessä, eli vähän viileämmässä kuin mittarissa on hymynaama. Tai sit oli muuten silloin hyvä päivä 🙈 Sylissä on kahdesti kokeiltu suihkua, mutta siinäkin on jotenkin järkyttyneen ja pelokkaan oloinen ja tarraa niin tiukkaan muhun kiinni että on vaikea pestä 😅 Oon miettinyt jopa että ehkä hänellä sit vain on jotenkin herkkä tuntoaisti tai jotain että se vesi tuntuu iholla epämukavalta 😕
 
Esikoinen vihasi pienenä vauvana kylpyä, mutta kylpyinho katosi kun poika vähän kasvoi. Vauvauinnista tykkäsi myös, harmi vaan että korona keskeytti harrastuksen.

Tämä toinen on viihtynyt kylvyssä alusta asti. Voi johtua siitä että ollaan miehen kanssa vähän itsevarmempia nyt, esikoinen varmaan haistoi sen meidän pelon. Vauvalla on käytössä kohtuamme, sekin tietty voi olla syy viihtymiseen. Ehkä isompi amme on joistakin vauvoista pelottava.
 
Jes, meillä oli onnistunut pesupäivä tänään! 😄 Ensin lämmiteltiin saunan alalauteella, sitten hän hetken istuskeli ammeessa missä vain pari senttiä vettä, niin että jalat oli vedessä mutta vesi ei lainkaan kannatellut häntä vaan sai tukevasti pysyttyä ammeen pohjalla istumassa. Varsinainen pesu suoritettiin suihkuttelemalla niin että itse istuin lattialla, ja vauva istuskeli mun reiden päällä. Veden virtaus pienellä ja lämpötila noin 28-29 😁 oli se tarkkaa mutta vihdoin saatiin hyvä kokemus hänelle pesuhetkestä. Innostui jopa kädellä huiskuttelemaan suihkusta ropisevaa vettä 😄
 
Vauva kylvetetty nyt 2krt. Sairaalassa vauva itki kylvyssä. Mutta luulen että vesi oli liian kylmää (ei ollu lämpömittaria) ja isällä epävarmat otteet pidellessä vauvaa ammeessa. Kotona oli lämpömittari ja vesi tuntui lämpimämmältä käteenkin kuin mitä se oli sairaalassa. Lisäksi meillä oli kotona kylpytuki ammeeseen. Vauva viihtyi kylvyssä kotona tai ainakaan ei itkenyt. Mietin auttoiko veden lämpötila ja kylpytuki asiaa.
 
Meidänkin vauva rakastaa vettä ja polskii vimmatusti innoissaan 🐳 Kylpytuki käytössä mutta kylvetetään myös ilman ja masultaan kun tykkää
 
Meidän vauva tykkää myös vedestä. Kylpyistuimessa ei ole niin innoissaan, mutta vapaana ammeessa kädellä päätä tukien molskii menemään iloisena :Heartred
 
Takaisin
Top