Voisin avautua tästä aiheesta vaikka kuinka, vieläkin näin viikko synnytyksen jälkeen!
Töissä jouduin kertomaan aikaisemmin, kuinka olisin halunnut, koska pahoinvointi veti yhdistettynä fyysisesti rankkaan hoitotyöhön ja helteeseen yhdistettynä aika huonolle hapelle. Se nyt oli kuitenkin ihan ok... mutta kun sitten kerrottiin np-ultran jälkeen suvulle ja menin paljastamaan vielä sen pahoinvoinnin, alkoi se älytön hyysäys ja kysely. Ymmärrän kyllä, kun omille vanhemmilleni ensimmäinen lapsenlapsi jne ja hyvällähän he vaan, mutta kyllä sitä toivoisi, että ymmrretään kun kysymyksiä väistelee tai kieltäytyy vastaamasta, että aiheen voisi antaa olla!
Omat vanhemmat sitten tosiaan yltyivät niin rasittaviksi, että päätin olla kertomatta melkein kaikista raskauteen liittyvistä vaivoista. Muutenkin sain 'mitä kuuluu?'-kyselyiden sijasta 'onko kaikki hyvin?'-kysymyksiä ja hermo oli mennä, kun tuntui ettei ihmiset erota raskautta sairaudesta!
Anopin miesystävä veti pohjat, kun oltiin aivan selvästi ja suoraan hänenkin kuullen sanottu, että sukupuolta ei tulla paljastamaan ennen syntymää, ja silti hänen piti todella törkeästi painostaa asiassa!
Muutenkaan en tykkää kyseisestä juoposta, mutta silloin kyllä oikeasti olin haljeta raivosta!
Sitten on tietysti nämä lukuisat ohjeet ja neuvot ja kauhutarinat, joita sai kuulla. Ja on se jännä, kun yhtäkkiä saa kysellä aivan suoraan kiloista ja ties mistä!
Mutta eipä ole kyllä paljoa helpottanut synnytyksen jälkeenkään!
Pitäisi olla valmiina puhumaan tisseistä ja toosasta kaikkien kuullen! Joko nousee maitoa ja onko nännit kipeänä? Montako tikkiä ja menikö koko karvaloota pilalle?
Kiitos vaan, eikö voida antaa itse puhua niistä asioista, jotka tunnen haluavani kertoa? Kohta rupan kyselemään takaisin... Katsotaan miten menee tätien naamat kun täräytän takaisin 'Kiitos, mun p*llulle kuuluu hyvää, entäs sun ikälopulle lootalle? Vaivaako kuivuus?'