Pirkanmaa / Tampereen seutu odottajia (LA 2016)?

Niin, mulla siis la 4.12, mutta tulee syntymään marraskuun puolella kun on insuliinihoitoinen diabetes, joten ei anneta mennä laskettuun aikaan saakka, luultavasti 36-38 viikoilla tehdään sektio jos samalla tavalla menee kuin edellisten kanssa.
 
Täällä on aika hiljaista tosiaan sen takia, kun me ollaan tapaamisissa vaihdettu muun sosiaalisen median yhteystietoja ja siellä käytännön syystä sovittu tapaamisia. Vielä on jonkun verran odottajiakin ryhmässä, mut suurin osa taitaa olla jo synnyttänyt tai äitiyslomalla. :)

Ite pääsen kyllä myös iltatapaamisiin (jos ei oo kauheen myöhään), kun mun mies tekee iltapainoitteista vuorotyötä ja on siten usein illat pois. Eli mielelläni osallistun myös tapaamisiin jos sattuu sopimaan omaan aikatauluun. :)
Mulla siis 1.2.16 syntynyt tyttö. :)
 
Hei uudet ja vanhat. Meikäläinen edustaa tätä puolivälin porukkaa heinäkuun lopun lasketulla ajalla. Täällä kyllä enimmäkseen seurailemassa roikkunut alkuvuodesta asti.

Mulla olemattomat energiat on kulunut viime viikkoina lähinnä lämmössä tirisemiseen :D mutta varsinkin beben synnyttyä olisin kiinnostunut johonkin tapaamiseen ihan livenäkin osallistumaan.

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä muuten on TAYS:n tutustumiskäynniltä? Onko se tyylillä jokin diasetti kokoushuoneessa?
 
Mulla ei otellä ole hajuakaan tayssin tutustumiskäynneistä. Niitä ei esikoisen kohdalla järjestetty ja toisen kohalla ei enään päässyt. Onko tayssissa vielä ruuhkahuoneita jossa saattaa olla kolme äitiä vauvojen kanssa? Silloin juniorin kohalla vielä oli, mut sen jälkeen sinne on tullut se potilashotelli, joten luulis että osastoillakin on tilaa. Ja onko 4 kerroksen pelkästään odottaville äiteille? Silloin sinne pääsi synnyttäneetkin ja mä halusin sinne kun kummastakin jouduin olemaan ennen synnytystä osastolla niin tunsi ne kätilöt. Koskaan en ole siis ollu kakkosen osastoilla.
 
Taysin tutustuminen on luento, mut siellä pääsee myös kattoo sen synnytysvastaanoton... Suosittelen käymään!

Ite olin ennen synnytystä nelosella, mut ei siellä kyllä ketään sen näköistä ollut et ois jo synnyttänyt. Ja ainakin helmikuussa siellä kakkosella oli huomattavasti parempi ilmanvaihto.
 
Silloin kun esikoista käynnisteltiin niin siellä oli synnyttäneitäkin. Silloin oli hotelli täynnä ja 2sen osastot. Luulen että sinne ei enään pääse vaikka haluisi.
 
Voin kyllä omasta synnytyksestä sanoa, että 2b:llä oli ihana henkilökunta, oltiin siellä perhehuoneessa 4 päivää. Mulla oli rankka kokemus, joka päättyi lopulta kiireelliseen sektioon ja jos jälkihoito ei ois ollut niin hyvää, niin varmasti ois ollut vaikeampaa fyysisesti ja henkisesti.

Nyt vauvalla ikää siis reilu 3 vkoa. Miitit ois kivoja ja jos joku asuu Hervannassa päin, niin kahville tai vaunulenkeille sais seuraa täältä. :)
 
Kuinka usein teillä muilla on neuvolakäyntejä Tampereella? Itse asun Vuoreksessa ja ollut neuvola rv 6, tänään neuvolalääkäri rv 15 ja seuraavan kerran neuvola rv 22. Ihmetyttää, kun Tampereen kaupungin nettisivuillakin sanotaan, että käynnit olisi alkuraskaudessa 4-6 viikon välein, loppuraskaudessa useammin, ja itselläni on tällaisina 7-8 viikon välejä.

Olen vielä taustani ja tilanteeni vuoksi erityistä tukea tarvitseva, ja heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä pyysin erityisesti tiivistä seurantaa. Kaupungin nettisivuilla sanotaan, että normaalisti käynnit 4-6 viikon välein mutta jos äidin terveys vaatii, käynnit on useammin. Itselläni nyt käynnit ei ole edes normaalisti.

Onko teillä muilla neuvolalääkäri rv 15 automaattisesti tehnyt sisätutkimuksen? Itse jouduin pyytämään tänään sitä, muuten hän ei olisi tehnyt sitä, vaikka viimeisen kolmen viikon sisällä minulla diagnosoitu VTI, emätintulehdus ja hiivatulehdus- - kyllä, kaikki kolme samaan aikaan. Silti ei nähnyt tarpeellisena tehdä automaattisesti sisätutkimusta, ja taas itse olen ymmärtänyt, että neuvolalääkärin vastaanotolla tässä kohtaa nimenomaan tehdään sisätutkimus, katsotaan kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanne jne.

Rv 14+6
 
Kuinka usein teillä muilla on neuvolakäyntejä Tampereella? Itse asun Vuoreksessa ja ollut neuvola rv 6, tänään neuvolalääkäri rv 15 ja seuraavan kerran neuvola rv 22. Ihmetyttää, kun Tampereen kaupungin nettisivuillakin sanotaan, että käynnit olisi alkuraskaudessa 4-6 viikon välein, loppuraskaudessa useammin, ja itselläni on tällaisina 7-8 viikon välejä.

Olen vielä taustani ja tilanteeni vuoksi erityistä tukea tarvitseva, ja heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä pyysin erityisesti tiivistä seurantaa. Kaupungin nettisivuilla sanotaan, että normaalisti käynnit 4-6 viikon välein mutta jos äidin terveys vaatii, käynnit on useammin. Itselläni nyt käynnit ei ole edes normaalisti.

Onko teillä muilla neuvolalääkäri rv 15 automaattisesti tehnyt sisätutkimuksen? Itse jouduin pyytämään tänään sitä, muuten hän ei olisi tehnyt sitä, vaikka viimeisen kolmen viikon sisällä minulla diagnosoitu VTI, emätintulehdus ja hiivatulehdus- - kyllä, kaikki kolme samaan aikaan. Silti ei nähnyt tarpeellisena tehdä automaattisesti sisätutkimusta, ja taas itse olen ymmärtänyt, että neuvolalääkärin vastaanotolla tässä kohtaa nimenomaan tehdään sisätutkimus, katsotaan kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanne jne.

Rv 14+6

Hei, tässä kokemuksia Tammelasta

Mä itse kanssa ensiodottajana olin aluksi yllättynyt, että seuranta oli neuvolassa harvaa, vaikka nyt kun listasin tohon alle niin onhan niitä kertoja tullut! Tosin oon käynyt kahdessa ylimääräisessä ultrassa oman suolistosairauden takia, muutoin on varmasti edetty perusterveen odottajan protokollan mukaan :)

Neuvolakortista katoin siis seuraavat käynnit: rv 8+5 neuvola, rv 11+5 nt-ultra, rv 15+0 lääkärineuvola, rv 20+2 rakenneultra, rv 23+1 neuvola, rv 26+2 ylimääräinen ultra, rv 27+5 neuvola, rv 30+2 ylimääräinen ultra, rv 32+1 neuvola.

Lisäksi on vielä sovittu jo kesän/loppuraskauden ajat rv 34+5 lääkärineuvola, rv 37+0 neuvola, rv 38+6 neuvola ja rv 40+1 neuvola.
 
Mulla oli kaukajärvellä neuvolat (ja ultrat lasketaan käynneiksi) näin:
Rv 7+6 eka nla
12+0 nt-ultra
15+4 nla lääkäri
19+5 tays äitipolilla ru
21+5 äitipolilla ru:n uusinta (kaikki ei näkynyt ekalla kerralla)
22+4 nla
27+0 nla
28+5 äitipoli
31+1 nla
32+5 äitipoli
34+5 nla
36+5 äitipoli
38+1 nla
38+5 äitipoli

38+6 käynnistettiin synnytys.
Äitipolilla kävin radin takia.
 
Mä olen tästä naapurikunnasta. Mulla oli neuvola silloin 7+4 ja lääkäri on jo nyt 12+4 "kun ei kesällä tiedä miten niitä aikoja saa", uä samana päivänä. Muistaakseni oli puhe, että seuraava neuvola olis sit joskus heinäkuussa.
 
Minulla on ollut Tampereella ultra vko 7, neuvola vko 8-9, ultra vko12, lääkäri vko 13-14 sisätutkimus pyytämättä, neuvola vko 17. Seuraavaksi ultra vko 20 ja sitten neuvola vko 23-24.
En ole ihan perusterve enkä nuori, mutta neuvolan mukaan en tarvitse erityistä tehostettua seurantaa. Minua on eniten hämmästyttänyt se, että hemoglobiinia ei seurata. Koko aikana katsottiin vain kerran.
 
Minua on eniten hämmästyttänyt se, että hemoglobiinia ei seurata. Koko aikana katsottiin vain kerran.
mulla kyllä mitattiin melkein joka kerralla johonkin 28vko asti, ja sen jälkeen ehkä kerran, kun oli kokoajan hyvät arvot.
 
Minulla on ollut Tampereella ultra vko 7, neuvola vko 8-9, ultra vko12, lääkäri vko 13-14 sisätutkimus pyytämättä, neuvola vko 17. Seuraavaksi ultra vko 20 ja sitten neuvola vko 23-24.
En ole ihan perusterve enkä nuori, mutta neuvolan mukaan en tarvitse erityistä tehostettua seurantaa. Minua on eniten hämmästyttänyt se, että hemoglobiinia ei seurata. Koko aikana katsottiin vain kerran.

Saitko tilanteesi vuoksi rv 7 ultran vai miksi? Jälleen huomaan, että minulta tosiaan jätetään välistä tuo monen muun saama rv 17-18 neuvola... :sad001
 
Saitko tilanteesi vuoksi rv 7 ultran vai miksi? Jälleen huomaan, että minulta tosiaan jätetään välistä tuo monen muun saama rv 17-18 neuvola... :sad001
Varhaisultran sain epäsäännöllisen kierron, perussairauksien ja keskenmenojen vuoksi. Mikään syy yksin ei kuulemma olisi ollut riittävä. Tämä 17vko:n neuvola tarjottiin ylimääräisenä, vaikka en itse huomannut sitä pyytää.
 
9Mä oon erikois tapaus ja tosiaan asun Tampereen naapurikunnassa. Mulla on ollut neuvola n.8 viikolla, nt-ultra neuvolan lähetteellä oli 12+5, eilen oli lääkäri neuvola14+2, seuraava neuvola on noin 5 viikon päästä. Tämän lisäksi käyn äiteyspolilla; siellä on otettu alkuraskauden ultra, uusina ultra kun ei löytynyt sikiökaikua, ja kaksikertaa sisätautilääkärillä käynti, ens maanantaina seuraava. Mulla siis diabetes ja pari muutakin tautia huomioitavana raskaudessa. Mut toi diabetes isoin.

Muoks. Rakenne ultra tehdään tayssissa äp:llä vaikka neuvola tarjosi sitä, mutta katsottiin terveystalolla että jätetään väliin se siellä.
 
Käyn hervannan neuvolassa ja neukku-korttia kun katselen niin koko raskauden on ollut kerran kuussa joko neuvola, neuvolalääkäri tai ultra (n.4vk välein tarkalleen). Ja kesän yli on lasketun ajan yli laitettu neukku/lääkäriajat valmiiksi. Minulla on ollut ylimääräisiä ultriakin ja vielä ainakin yksi, kun jouduin kasvuseurantaan kun tämä maha ja toukka on sen verran isot jo ja lapsivettä runsaasti, että seurataan loppuraskaus pikkuisen kasvua ja sen mukaan tehdään suunnitelmaa mahdollisesta ennenaikaisesta käynnistämisestä. 1.8 on oikea laskettu aika. Radia ei ole ja muutenkin perusterveen suunnitelmalla on edetty muuten.

Ps. Tänään mennään miehen kanssa käymään TAYS:n tutustumiskäynnillä.
Pps. Sugarplum sprite, me asustellaan Hervannassa ja elokuusta alkaen sais vaunutteluseuraa ym. :wink
 
Norappi, ihana paikka. Käydään ultrassa aamulla siinä vieressä, mutta iltapäivällä jo poissa maisemista. Toisen kerran sitten.
 
Takaisin
Top