Pirkanmaa / Tampereen seutu odottajia (LA 2016)?

Kiva kuulla Balacenia, että ultrassa oli kaikki hyvin! Ja aina uskaltaa yhden mekon ostaa :wink Tai kaksi.. Tai kymmenen :D Kirpparilta kun ostaa niin ei ole iso menetys jos ei tulekaan käyttöön.
 
Mä täällä tuskailen ihan järkyttävien liitoskipujen ja supistusten kanssa. Viikko sitten oli kuitenkin kohdunsuulla kaikki kunnossa niin supistelu ei sinällään huoleta. Häiritsee vaan ja herättelee öisin. Mä kun herään jo muutenkin joka asennon vaihtamiseen ja tuo nuorimmainenkin herättelee usein kun on kipeä. Tänään teki jo aamulla mieli heittäytyä maahan ja järjestää kunnon itkupotkuraivari. Jos nyt jotenkin kuitenkin yrittäis selvitä pari viikkoa kun sitten olisi viikko lomaa..
 
Mä luulen, että tässä raskaudessa elää semmosessa harhassa, jonka mieli kehittää helpottamaan elämää. Huomaan ajattelevani, että kun vähän aikaa jaksaa tätä pahaa oloa, niin kohta helpottaa. Eikä yhtään ajattele sitä, että eri vaiheissa tulee eri oireita ja eri asioista tulee vaikeita. Mies luki raskauskirjaa ja oikein näin, miten sen silmät pyöristy, kun se luki mitä kaikkea mä käyn läpi ja etenkin tuun vielä läpikäymään tän raskauden aikana. Sympatiapisteitä!

Mulla on tänään ollu niin kurja päivä, ettei yhtään vähempää vois kiinnostaa huominen neuvola, etenki ku pitää pyöräillä/kävellä sinne. Vielä pari päivää sitten odotin sitä, kun on mun eka neuvola ja tuntuu, että sitten vasta tää raskaus oikeasti konkretisoituu. Tai ehkä sekin oon vaan harha, eikä tää unenomaisuus häviä missään vaiheessa. :D

Mun kaverikin tuskailee liitoskipujen kanssa, ei oo kuulemma mitään herkkua ne. Sanokaa pliis, että jossain välissä tulee se aika, jolloin vaan nauttii raskaudesta ja näyttää ja tuntuu hehkeältä? Ainakin mä näytän tällä hetkellä ihan suohirviöltä ja samalta varmaan tuntuuki...
 
Sugarplum, Toiset väittää että raskaus voi olla juurikin sitä hehkumista ja hyvinvointia.. Mä väitän, että se on urbaanilegenda, jonka tarkoituksena on saada naiset lisääntymään. Tää on mun kolmas raskaus ja kaikki on ollut alusta loppuun kaikkea muuta kuin hehkumista. Tai sit mä en vaan osaa.

Samaa mieltä mä olen niistä hyväntuulisista ja yönsä nukkuvista lapsista. Urbaanilegendaa. Mun lapset on mahavaivaisia moniallergikkoja, itkuisia ja kukkuvat yönsä vielä isonakin. Ja aamuvirkkujakin ovat. Mur :wink
 
Ihana oli lukea noita teidän tarinoita! Ja hei, mäkin käyn Kauksulla ;D Tällä hetkellä rv 13+5 :Heartred

Mulla on tällä viikolla tulossa huikeen jännittävä päivä, aion kertoa mun opiskelijakavereille raskaudestani. Oon saanut tällä viikolla ja aiemminkin arvaavia katseita ja ajattelin, että nyt on aika kertoa totuus, kun kaikki oli ultrassakin hyvin ja ollaan luokan kanssa viettämässä yhteistä illanviettoa tällä viikolla. Siellä alkaa muuten juorut leviämään kun huomaavat etten juo ;D

Kävin tänään muuten kaikki Tampereen lastentarvikeliikkeet läpi (Muksutalli, Lastentarvike, Johannan Vauvatalo ja Baby Style). Olen ensikertalainen ja vaadin todellakin sitä palvelua. Joissain paikoissa tuntu olevan vähän sellainen asenne, et mun pitäis tietää mitä haluan, valita hyllystä itse ja ostaa, eikä katsella, kysellä ja miettiä. Mistä ihmeestä voin tietää mitä oikein haluan, kun ei ole sitä kokemustakaan. Tämä yksi paikka ei edes antanut mulle mukaan esitettä, vaan sano, että "Kato netistä".. Okei.... Se vähän särähti korvaan, mutta tosin saatoin sen ottaa erilailla kuin normaalisti näissä hormonihöyryissäni, heh. Tässä ja toisessa paikassa vähän nihkeesti yrittivät myydä mulle mitään, olisin toivonut ylistyspuheita, miksi valita kyseinen merkki ja miksi tämä malli eikä näitä muita, mutta eii... tuntu että mun olisi pitänyt jo tosiaan tietää, vaikka mainitsin, että olen ensikertaa tutustumassa vaunutarjontaan ja niiden ominaisuuksiin. Johannan Vauvatalossa taas vaunuesittelyn jälkeen myyjä esitteli mulle vielä heidän tarvikehyllynsä ja olin ihan haltioissani kaikesta mitä kaikkea mun tulee sitten hankkia ja huomioida. Se myyjä oli kyllä ihana, kun jaksoi kertoa ja jakoi kokemuksiaan. Tarvikkeet näissä kaikissa liikkeissä tuntu olevan samaa hintatasoa. Itse olin vähän järkyttynyt vaunujen hinnoista, täytyy pyytää synttärilahjaksi sitten avustuksia :wink

Sugarplum, I feel you! Mun alkuraskaus tähän viikkoon asti on ollut ihan kamalaa. Oon ollut niin väsynyt välillä, että se on vaikuttanut yleiseen mielialaan. Väsymys kun voi johtua kaikesta muustakin, mut tässä tapauksessa se johtuu täysin pikkuisesta, mitä on ollut vaikea käsittää, koska en tunne pikkuista vielä mitenkään kehossani :/. Pitää varmaan hankkia se doppler, niin voin aina laittaa kuulokkeet korville, kun ihmettelen, miksi sitä onkaan taas näin väsynyt. Poikaystäväkin on tällä hetkellä vaihdossa ja tuntuu välillä hankalalta välittää hänelle tuntemuksiani, koska hän ei näe sitä, miten tällä hetkellä elän arkeani. Nyt onneksi tuntuu (ehkä :D), että väsymys ei ole niin hurjaa ja ajattelin alkaa taas lenkkeileen ja jos oikein hurja oon niin salikortinkin hankkisin, sellaisen 10-kerran, niin ei tulisi painetta käydä tiuhaa jos on maksanut kovat rahat kk-kortista. Toivottavasti olisin pian oma itseni. Yleisesti kun puhutaan et keskivaiheilla on levollista ja oireetonta...... Saa nähdä...

Koskas teillä on seuraavan kerran neuvolaa ja ultraa?
 
mulla on nyt aika "oireetonta" ollut jo joitain viikkoja. Sanoisin et ehkä rv 18 asti on ollut pääasiassa hyvä olo. Muutama ihminen on väittänyt että hehkun, vaikka itestä ei kyllä tunnu siltä. :D
ja mulla nyt rv 21+5.
Oireina tällä hetkellä vaan pissahätä, satunnaiset repäisykivut, harjoitussupparit (joita en varmaan edes kaikkia itse huomaa kun ovat kivuttomia) ja liikkeet :Heartred. Mitään "ikäviä" oireita ei ole tällä hetkellä, ainakaan jatkuvasti.

mulla on seuraava neuvola ens maanantaina (kela-asioista nla) ja seuraava ultra 7:n viikon päästä. Mulla on ultria useammin kun normaaliraskaudessa kun mulla on toi insuliinihoitoinen radi.
 
Annicasi, Hauska että meitä on monta saman neuvolan piiristä :)

Vaunut on tosiaan kalliita, mutta kyllä niitä saa muutamalla satasellakin uutena ja käytettynä voi löytää hyviä, alunperin kalliita edullisesti. Me panostettiin rattaisiin, koska tiedettiin toisen raskauden aikana haluavamme viel yhden lapsen lisää. Haluttiin siis kärryt joiden uskottiin paremmin kestävän ainakin kahdella lapsella. Muutenkin meillä kertyy rattaille paljon kilometrejä kun pääasiassa liikutaan ilman autoa. Ja hyvä valinta tehtiin vaikka rattaat maksoikin n. 700e. Olivat edellisellä käytössä n. 3,5v ja ovat edelleen tosi hyvässä kunnossa.
 
Mulla on seuraava neuvola vasta 2.11. mutta eiköhän tähän väliin tule vielä lääkärikäynti tai pari noitten supistusten takia.
 
Mulla on tällä hetkellä sitä seesteistä aikaa, tänään viikkoja 20+0. Ihanaa, kun vauva potkii päivittäin. Mulla on kyllä muutenkin ollut helppo raskaus, uniongelmia, selkäkipua ja päänsärkyä on ollu mut kaikki aikalailla helpottanut.

Maanantaina on ultra, toivottavasti vauva suostuu näyttään sukupuolensa. :)
 
Joo, rattaita saa tosi hyviäkin käytettyinä! Me ostettiin 200:lla cresentin classicit, uutena ne maksaa 550-600€.
Jos ostaa käytettynä niin kannattaa katsoa ettei oo kankaat homeessa. Muutenkaan ihan halvimpia ei kannata ottaa, yleensä niissä on sit jtn vikaa. :D
Kestäviä rattaita on mm. Briot ja emmaljungat...
 
Voi vitsit. Ois kiva jo tuntea vauvanpotkut. Mulla on ens viikolla neukka! Alkaa aina jännittää viikkoo ennen niin paljon kun miettii onko vauvalla kaikki hyvin ja onko itse kans terve. Ainakin kuulee sitten sydänäänet, ymmärtää että siellä se oikeasti on :Heartred.

Odotan myös siksi sitä neuvolaa, kun siellä saa valittaa oloistani :D Muuten en saa livenä vertaistukea, koska oon ensimmäinen kaveripiiristäni joka lapsen saa ja oma äitini ei oikein muista millainen raskausaika hänellä oli. En oo tutustunut muihin äiteihin mutta helpottavaa on ollut lukea täältä foorumilta että muillakin esiintyy kaikenlaista samanlaista vaivaa :)

Tuleva mummo, minun äitini, haluaa ehdottomasti lahjoittaa meille vaunut. Olinkin katsonut käytettyjä, mutta eivät kuulemma kelpaa, täytyy olla uutta.... :D ne tulevat minulle ja minun lapselleni, eivätkä mummolle, kyllä mulle kelpaa "oksennuksen hajuiset" vaunut (hirveitä ennakkoluuloja äidilläni :D)... Sitten kerroin mitä vaunut maksavat... Hän naureskeli ja kertoi löytäneensä 200 eurolla netistä uusia vaunuja.. Mietin mielessäni, että mitäköhän eroa on 200 ja 1500 euron uusissa vaunuissa.. Itse toivon löytäväni vain hyvät, käytännölliset ja siistit vaunut :)

Itse hankin eilen Ylöjärven Into-lastentarvikkeiden kirpputorilta ensimmäiset söpöt vaatekappaleet; Minni-tossut, muumiuikkarin ja pitsihousut (jos sattuis oleen tyttö :dummy1:). Se oli muutenkin kivan olonen kirppari, paaaaljon vauvan vaatteita ja asiakkaina perheitä, äitejä, lapsia :). Vielä en uskalla kauheesti ostella ennen kuin tietää sukupuolta, tosi vaikee hankkia mitään jossa on jotakin kuoseja, kun ei oo ihan hirveesti sukupuolineutraaleita vaatteita tai värejä. Mummuni on kuulemma jo kutonut vauvalle jo jotain ja anoppikin haluaa ostaa jotakin tärkeää. Onko muillakin sukulaisia jotka hössöttää? :)
 
Meillä eniten hössöttää miehen äiti. Oli ostanut jotain vaatteita kun olivat laivalla.
Me ei itse olla vielä ostettu juuri mitään vaatteita, alle kymmenen vaatekappaletta.
Aion ottaa äitiyspakkauksen, niin täytyy sen jälkeen vähän kartoittaa mitä vielä tarvitaan...
Onneks sen pääsee tilaamaan jo ens viikolla! :Heartred
 
Mun äite hössötti kaksi vuotta sitten kun odotin esikoista. Nyt vähän rauhottu kun sain keskenmenon keväällä. Nyt ei oo enään niin kamalalla innolla. Meillähän on kaikki valmiina tytölle, mutta jos tuleekin poika niin sitten onkin ihan eri asia. Pojalle äiteni on jo jotain vaatteita ostanut. Vaikka mitään en haluisi vielä että ostellaan. Mä oon ostanut lähes kaikki käytettynä. Ollaan paljon rahaa säästetty.

Mun pahoinvointi vaan pahenee koko ajan mitä enemmän viikkoja tulee. Saas nähä helpottaako tää ollenkaan. Kamalinta tässä on se että oon likan kanssa kotona vielä. Hän joutuu kärsimään siittä että en voi leikkiä sen kanssa ja muutenkaan saa itseäni ollenkaan ylös sohvalta. Toivotaan että alkaisi helpottamaan ja päästäisiin taas normaaliin rytmiin. Päiväunetkin on pakko nukkua samaan aikaan ei näitä päiviä muuten jaksaisi.

Vaikka varhaisultra oli kaikki hyvin ja vastasi jopa isompaa mitä oli laskettu. Silti jotenkin mietittyttää jos ei saakkaan hyviä uutisia nt-ultrasta. Siihen on vielä kaksi viikkoa. Vaikka miettii kaikkea niin nyt ei oo sellaista vahvaa tunnetta kun viimeksi oli että kaikki ei olisi hyvin. Nyt on samanlainen olo kun esikoisen raskaudessa. Pahempi vaan tää pahoinvointi. Ei sitä silti voi olla miettimättä jos saa taas huonoja uutisia ultrassa. Jos silloin on kaikki hyvin niin ehkä voin sen jälkeen ottaa rennommin ja ehkä edes vähän nauttia tästä raskaudesta.

Tänään viikkoja 9+5 neuvolan laskujen mukaan.
 
Mulla oli tänään eka neuvolakäynti, ei siellä mitään ihmeellistä. Hemoglobiini oli tosi hyvä, vaikka ois tästä väsymyksestä voinut muuta kuvitella. Verenpaine koholla, mut se voi olla ihan mittausjännitys tai sit - mitä hoitaja epäili - että stressaannun niin paljon pahoinvoinnista, että se heittää noi paineet. Kotona mitatessa siis ei koskaan oo ollu mitään.

Eniten yllättyny oon varmaan siitä, ettei mun painoon tartuttu mitenkään, kun mulla on kuitenkin n. 15 kg ylimäärästä. Sokerirasitustestissä vois olla hyvä käydä jo alkuun, kun lähisuvussa monella diabetes. Tosin nyt pahoinvoinnin aikaan ei kannata. :D

Meillä on vielä aikaa siihen, että vaatteita ruvetaan ostelemaan tai perhe alkais hössöttää, nyt mennään 8+5 ja ainakin eka ultra ootetaan, ennenku kerrotaan. Mun sisaruksilla on jo lapsia, niin mun perheelle tuskin on mikään iso juttu, mut miehen vanhemmille eka lapsenlapsi.

Kaukajärvellä ois kuulemma ilmainen kuntosali, en oo kyllä testannu. Enkä mä siel kyl mitään osais tehdäkään. Mut joku liikunta pitäs tpn kävelyn ja pyöräilyn lisäksi keksiä!
 
Oho, ettei sokerirasituksesta ollu puhetta nyt jos kerran sulla on sukurasitteita ja ylipainoa! :eek:
Mää sain jo ekalla neuvoläynnillä (7+ viikolla) lähetteen sokerirasitukseen, jossa sit kävin 12+ viikolla. Tossa välissähän ei kuitenkaan oo mitään "normineuvolaa"... ekan neuvolan jälkeen oli lääkärineuvola rv 15+, välissä ei muuta kun nt-ultra ja ylimääräinen käynti kun hain verensokerimittarin...
mulla siis suvussa 2. tyypin diabetesta (isällä ja äidin äidillä + isän veljillä) ja mulla itelläni myös ylipainoa ja yli 25v. ikä.
Ja tosiaan radi-diagnoosihan mulla on ja ihan insuliinia joudun sen takia pistämään. Mulla oli sokerirasituksessa paastoarvo hyvä (5,0, saa olla 5,3), mut 1h ja 2h arvot todella korkeat (13,5 molemmat, 1h raja jtn 10 ja 2h jtn 8)...
 
Joo, se hoitaja siinä laskeskeli, että kannattaako käydä nyt vai odottaa myöhempään ja päätti sit, että vielä ei laita lähetettä, vissiin just kun on pahoinvointia, niin on vaikeaa tehdä. Mulla on kyl aina ollut huiput arvot (diabeetikko-isän laitteilla mittaillut), mut itseäni toi mahdollinen radi huolettaa sen verran, että ois hyvä se testata. Etenki ku tästä painonnoususta on melkeen 10 kg tullu kesällä. Niin ja mun synnyttäneillä perheenjäsenillä ei kellään oo ollu, niin sit mulle se varmaan kuitenki napsahtaa.
 
oho, aika outoo et vaikka sullakin on noin vahva sukurasite, ei laittanu sitä lähetettä! :eek:
jos kerran mahdollista, niin kannattaa mittailla niitä sokereita jo ite...

Ne lähetteethän on voimassa tyylii vuoden, niin ihan hyvin ois voinu jo sen laittaa...
Ja jos ei ekassa rasituksessa jää "kiinni" niin joutuu uudestaan... Hirveen pitkään joudut odottaan jos vasta 26-30 -viikoilla sit meet siihen rasitukseen...
Ite kyl halusinkin se nopeesti alta pois... Vaikka sieltä nyt se diagnoosi napsahti, niin parempi tällee, ei ainakaan tuu sit mitään ylisuurta sokerivauvaa!!!

mulla tosiaan jo 14+ viikolla oli kotiseurannassa ruokavaliomuutoksesta huolimatta ylityksiä...
 
Ei sen rasituksen kanssa varmaan olekaan tarkoitus odottaa sinne rv 25 asti vaan odottaa vain pahoinvoinnin yli. Todennäköisimmin se lähete laitetaan neuvolalääkärikäynnillä.
 
se neuvolalääkärikäyntikin voi olla aika myöhään... mulla tosiaan oli 15+ ja silloin olin jo melkee 2vko mittaillut kotona sokereita ja sillä kerralla sain äitipolille lähetteen...
 
Meillä ei nyt mikään taho vouhota tän raskauden suhteen.

Ekaa odottaessa mun isovanhemmat vaati saada ostaa uudet vaunut ja muutenkin hommasivat kaikenlaista. Silloin toki tilanne oli muutenkin tosi erilainen kun muutin alkuraskaudessa pois äidin luota ja ikää oli se 18v. Mun mummu esim sanoi tuovansa muuttoporukalle ruoan ja tarvikkeet syömiseen. Oletin, että tekee jonkun keittokattilallisen ja tuo kertakäyttöastiat. Tulikin valtavan jääkiekkokassin kanssa ja kassista löytyi aivan kaikki mitä keittiössä saattaa tarvita, astioita (oli ostanut mulle 18v lahjaksi pari kuppia toivomaani mustaa Teemaa niin toi tuolloin kaikki loput astiat mitä saatoin tarvita) ja jokaista desimittaa ja vispilää myöden :D Soitin sit vaan äidilleni, että ottaa sieltä muuttolaatikoista pois ne kattilat ym mitä olin äitin kaapeista kaivellut :wink

Toinen lapsi taas oli mun appivanhemmille ensimmäinen ja he sekosivat ihan kunnolla. Saatiin kuitenkin sen verran toppuuteltua, ettei hukuttu kaikkiin turhuuksiin. Edelleen kun tyttö on kohta 4v ovat mummi ja fafa ehtymätön prinsessamekkojen ym lähde. Heidän omat lapset kun ovat poikia niin nauttivat tytöstä oikein kunnolla. Ja minä kauhistelen mitä hörhelömekkoja joudun välillä lapselle pukemaan :wink
 
Takaisin
Top