Pinnasängystä pois vai ei?

Oman elämäni sankaritar

Näppärä viestien naputtelija
Elomammat 2017
Eloäidit 2020
Miten teillä meni lapsen siirtyminen pois pinniksestä? Meillä olisi ehkä ajankohtainen tai sitten ei... Mistä sen yleensä tietää? Lapsi on 1v9kk ja nukkuu hyvin pinnasängyssään. Aamuisin olen alkanut ajatella, että hän voisi itse tipsutella pois sängystään, jos laita otettaisiin alas. Mutta toisaalta pelkään, että se johtaa juoksu rumbaan ja nukkumaan menon vaikeutumiseen. Tähän asti nukkumaan meno on ollut niin mukavan helppoa... Joten... Mistä tiedän milloin on aika antaa lapsen olla "iso tyttö"?
 
Esikoisen kohdalla me siirryttiin pinniksestä taaperosänkyyn 2v iässä. Mua aluks hirvitti ja pelotti että esikoinen karkailisi sängystä pois vähän väliä kun tajuaa, että nyt hän pääsee itse sängystä pois ja illat olis yhtä hulabaloota. Mut jo ensimmäinen ilta meni todella hyvin, kiltisti asettui sänkyynsä nukkumaan eikä oo kertaakaan karkaillu. :) Kuopuksen kohdalla aiotaan toimia samoin, eli kohta otetaan pinnis pois. Saas nähdä päästäänkö tälläkin kertaa yhtä helpolla. :nailbiting: En tiedä onko jotain erityistä ’merkkiä’ mistä tietää että nyt on aika luopua pinniksestä (ellei lapsi alkais kiipeilemään/roikkumaan pinniksen laidoilla), mut omasta mielestä lapset alkaneet olla turhan ’isoja’ pinniksessä nukkumiseen siinä 2v tienoilla. :)
 
Mietin meillä tässä ihan samaa, että milloin pois pinniksestä. Meillä pinnis on 60x110cm, joten pituuden puolesta poika mahtuu sinne kyllä vielä ehkä pitkäänkin, kun ei ole vielä edes 80cm mennyt rikki. Poika (1v 8kk) ei siis yritä kiipeillä itse vielä pois pinnasängystä, ja se onkin isoin pelko, että rupeaa kiipeilemään, ja putoaa sieltä korkealta :nailbiting: Tekisi mieli ostaa Pinolino Ice -pinnis vielä, vaikka sen olisi voinut ostaa jo aikaa sitten. Se on kuitenkin 140cm pitkä, joten menisi vielä pitkään edelleen, ja siitä saisi toisesta laidasta kolme pinnaa irti, jolloin koko laitaa ei tarvitse heti ottaa irti, vaan poika pääsisi sieltä välistä kulkemaan, mutta toisaalta olisi turvallista nukkua ilman, että heti putoaisi sieltä vahingossa unissaan pyöriessään. Onhan tuo aika kallis, mutta pidempiaikainen sijoitus kuitenkin.

Vielä on vaiheessa tuo pojan omaan huoneeseen siirtokin, joten voisi hyvin tuon uuden sängyn ottaa käyttöön samalla ihan pinnasänkynä. Nyt täytyy laittaa mietintämyssy päähän!
 
Meillä siirryttiin 1,5-vuotiaana. Pinnasänky on 60x120 ja nykyinen sänky 70x110. Pinnasängyssä nukkui yhden yön, huusi vain siellä vaikka mitä kokeilin. Laitaa meidän pinnasängystä ei saanut irti, oli silti ihan kiinni minun sängyssä että yletin välistä laittaa käden päälle. Nykyiseen sänkyyn menee mielellään, vaikka joka yö tuleekin viereen lopulta. Nykyinen sänky on minun sängyn vieressä niin, että matto on välissä eli näkee minut mutta pääsee itse omasta sängystä pois herättyään. Ei ole koskaan karannut, tippunut tms. vain positiivisia vaikutuksia.
 
Meillä taapero 1v 5kk ja viime viikonloppuna otettiin pinniksen laita pois ja laitettin Ikea:n lisälaidalla korkeampi reuna ettei pääse kierähtää vahingossa alas. Ei ole kertaakaan kiivennyt/juossut sängystä pois, vaikka etenkin iltaisin vähän protestoi nukkumaanmenoa.

Ekana iltana tippuikin sängystä kun nousi seisomaan ja huutamaan vanhasta tottumuksesta, myös eka yö oli levottomampi, mutta sen ekan illan jälkeen, iltaprotestista huolimatta on käynyt hyvin nukkumaan. Nukkuu aamuun ja ei aamuisinkaan ominpäin kapua alas vaan huutaa/itkee/höpisee sängyssään. Päivisin käy leikkinukkumassa tai muuten touhuaa sängyssään, joten osaamisesta ei ole kiinni. Iltarutiinit meillä ollut vakiot jo liki vuoden, lastenhuoneeseen taapero muutti pari kk sitten, mutta iltarutiinit pysynyt samana, iltapala, iltapesu, iltasatu, unikaverit kainaloon ja nukkumaan.
 
Meillä on myös iltaisin samat rutiinit, niissä vaihtelee vain se, käytänkö pojan suihkussa vai en, en aivan joka ilta käytä. Luulen, että rutiinit auttaa taaperoa tottumaan uusiin juttuihin ehkä helpommin, kuten juuri tuohon omassa huoneessa nukkumiseen ja sänkytyypin vaihdokseen. Eihän ne tunnu aikuisesta niin isoilta jutuilta, mutta kyllä ne taitavat lapselle olla aikamoisia muutoksia kuitenkin. Silloin on hyvä kun muissa rutiineissa on sama tuttu rytmi, vaikka esim. nukkumapaikka muuttuu.
 
Kiitos tuesta! Ehkäpä viikonlopun aikana otetaan pinniksestä laita sitten alas.. Vielä kysyisin, että onko tuo laidan alas ottaminen tai lastensänkyyn siirto vaikuttanut teillä päiväuniin? Meillä on nyt joku päikkäri vastustusvaihe alkanut ja tyttö jättänyt monesti päikkärit nukkumatta vaikka selvästi niitä tarvitsee vielä. Sitten kun nukkuu päivällä niin nukkuu parikin tuntia.. Mietityttää, että vaikeutuuko päiväunille rauhoittuminen, jos pääsee itse sängystä pois...
 
Meillä meni päikkärit hulinaksi kun laita otettiin pinniksestä pois. Tosin homma ratkesi niin että norminukutusjuttujen jälkeen sanoin että saa touhuta omiaan mutta omassa huoneessa ja laitoin oven kiinni. Oppi sitten peittelemään itsensä nukkumaan kun väsähti. Mutta. Sitten kasvoi niin että ylsi oven kahvaan. Siitä vasta riemu repesi, nukutus päiväunille kesti kolmatta tuntia ja lopulta päiväunet jäikin 2,5-vuotiaana.
 
Meillä ei vaikuttanut päiväuniin. Päivällä muutenkin aina nukkumaanmeno huomattavasti helpompaa kuin iltaisin. Aiemmin nukkui päiväunet rattaissa makuuhuoneessa, ettei minun tarvitse olla vieressä, se hänelle sopi. Päiväunet siirryttiin nukkumaan sänkyyn heti kun yötkin aloitettiin isojen sängyssä, eikä siinä ollut ongelmia. Vaikka enemmän siis oli muutosta entiseen päivä- kuin yöunien nukkumisessa.
 
Kiitos tuesta! Ehkäpä viikonlopun aikana otetaan pinniksestä laita sitten alas.. Vielä kysyisin, että onko tuo laidan alas ottaminen tai lastensänkyyn siirto vaikuttanut teillä päiväuniin? Meillä on nyt joku päikkäri vastustusvaihe alkanut ja tyttö jättänyt monesti päikkärit nukkumatta vaikka selvästi niitä tarvitsee vielä. Sitten kun nukkuu päivällä niin nukkuu parikin tuntia.. Mietityttää, että vaikeutuuko päiväunille rauhoittuminen, jos pääsee itse sängystä pois...


Päikkärit meillekin helpommat ja tosiaan taapero saattaa olla ennen lounasta jo leikkimässä ja hokea sängyssään "aa aa", eli nukkumaan. Päiväunille saa peitellä ja jää sänkyyn makaamaan ja höpisemään itekseen. Mutta päiväunillekin mentäessä meillä aika selkeä rutiini, aamu-ulkoilu, lounas, vessa, sänkyyn. Ylipäätänsä meillä hirveän vähän mitään ektraa päivissä mikä sekottaisi rytmejä.
 
Meidän poika taisi olla vähän alle 2-vuotias kun siirtyi pinnasängystä vähän isompien lasten sänkyyn. Mitään ongelmia ei ilmennyt, nukkumaan laittaminen päinvastoin helpottui. Sängyssä on matala laita osassa sänkyä eikä poika ole ikinä sieltä pudonnut vaikka onkin liikkuvainen nukkuva. Jalkopäässä ei ole koloa, jotta lapsi pääsisi siitä kulkemaan sänkyyn ja pois sängystä. Tosin poika kiipeää mieluummin laidan yli, kolosta on enemmän iloa vanhemmille, kun voidaan istua sängyn reunalla. :D

Sen vinkin annan että kannattaa jutella lapselle asiasta ja vaihtaa sänkyä tai muuttaa pinnasänky erilaiseksi lapsen nähden. Meillä poika oli mukana kasaamassa uutta sänkyä ja väittäisin että se helpotti muutokseen sopeutumista. :)
 
Tuo onkin muuten hyvä vinkki, että lapsi mukaan uuden sängyn kokoamiseen! Meilläkin tuo olisi helppo toteuttaa, jos tilaisin tuon Pinolino Ice -sängyn, niin saisi kasata sen suoraan sinne pojan omaan huoneeseen :)

Pinnasänkyyn tein sen muutoksen, että poistin reunapehmusteen toiselta, minun sänkyni puolella olevalta reunalta lakanoita vaihtaessani, poika ei siitä ollut moksiskaan, ehkä ekana iltana vähän ihmetteli, kun näki sieltä sängystä minun sänkyyni, mutta se ei aiheuttanut mitään muutoksia pojan nukkumaanmenoissa, eikä se tuntunut vaikuttavan poikaan mitenkään.
 
Meilläkin auttoi yhdessä sängyn kokoaminen. Silloin lapsi oli jo 2v3kk, nukkui alkuun sängyssään mutta vähitellen alkoi tepsuttaa pikkutunneilla viereen. Alkuun siis otettiin pinniksestä laita, se meni varmaan vuoden verran. Piti ottaa laita pois kun apina yritti kiivetä pois :D
 
Eipä ole oikein edennyt tämä pinnasänkyasia meillä. Ostin siis jo jonkin aikaa sitten isomman pinnasängyn (70x140cm), josta saa taaperollekin sopivan sängyn ilman laitoja, ja pojan siirtyminen uuteen sänkyyn omassa huoneessansa toimi vallan loistavasti. Oli siis hetken vanhassa pinniksessään omaan huoneeseen siirtymisen jälkeen ennen uuden sängyn tuloa.

Uusi pinnis on nyt siis edelleen kokonaisena, en ole vielä edes niitä kolmea pinnaa poistanut etulaidasta. Poika ei siis pääse itse pois sieltä. Ei ole tosissaan vielä edes yrittänyt kiivetä pois kummastakaan sängystä koskaan. Poikaa ei tunnu häiritsevän mitenkään se, ettei itse pääse pois sieltä sängystään. Itsellänikin on turvallisempi olo, kun tiedän, että poika on turvassa sängyssään, eikä lähde vaeltelemaan mihinkään.

Mietityttää kyllä nuo tässä ketjussa esitetyt huolenaiheet, miten käy nukahtamisen, kun hoksaa, että pääseekin itse pois sieltä sängystä. Päiväunet varsinkin huolettaa, on nyt parina päivänä jäänyt nekin väliin pojalla, vaikka selkeästi ne olisivat vielä tarpeelliset! :confused: No, ei kai se murehtimalla parane, vaan rohkeasti täytyisi tästä ruveta kokeilemaan. Poika on siis myös kasvanut tässä kesän aikana sen verran, että ylettyy jo ovenkahvoihin, joten voisi öisinkin käydä niin, että poika tuleekin minun viereeni nukkumaan, jos herää yöllä. En tiedä.
 
Lapset toki on hyvin erilaisia, mutta meidän poika ei tuolloin parin vuoden iässä sängystä itse illalla tai yöllä noussut vaikka olisi päässyt. Ennemmin alkoi huutaa äitiä/isiä, jos tuli jotain. Vessa hätäkin jos oli piti ensin isin tai äitin tulla hänen huoneeseen ja sanoa että menee sitten vessaan, jos on vessahätä. Jossain iässä kyllä alkoi sieltä sängystä kipittää viereen.
 
Takaisin
Top